Toon posts:

Sorbs over de rooie...

Pagina: 1
Acties:
  • 5.348 views

Verwijderd

Topicstarter
Een niet erg professionele reply van sorbs... :

On Mon Feb 18 10:11:31 2008, xxx@xxx.com wrote:
> Re open ticket please.

Versatel NL should inform us of their ranges of static and dynamic IP
address assignment.

> Listing my ip adres leading to decreased freedom of legal internet
> activities is illegal.

Let me get this straight... you think that expressing an opinion that
everybody else is quite free to ignore is illegal? In the Netherlands,
too? Not in Australia, that's for sure. But maybe you're not in .nl
but in North Korea.

> You should reconsider.

Versatel NL needs to give us a way of distinguishing the dynamics from
the statics. If they're not interested, we'll just look at the reverse
DNS and go "this looks dynamic".

As for any more phrases involving the word "illegal", consult your
lawyer, have them draft whatever you have to say on PAPER, on their
letterhead, and mail it to the postal address mentioned in the SORBS
domain registration. Funny attempts at intimidation using such words
will be published at
http://www.wiki.sorbs.net/wiki/bin/view/SORBS/Cart00nies - and
advertised as such in public newsgroups related to spam. If you really
want to make a fool of yourself this is the way to do it.

Look at http://www.sorbs.net/faq/dul.shtml if you want to resolve this
matter to your satisfaction.

--
Matti
SORBS volunteer

Verwijderd

Topicstarter
Ben benieuwd wat er nu terugkomt... :

Hi Matti,

I didnt intend to piss you off, nor did i try to scare you, or anyone
representing sorbs, i did however want you to take me of the list and
consider possible actions by sorbs that are not legal in certain countries.
Ill respond on your comments below:

> Versatel NL should inform us of their ranges of static and dynamic IP
> address assignment.
Versatel is not obliged to inform sorbs. (smells like the arrogance of
power) In fact, the ISP's i had before Versatel did not report that sort of
ip adresses to sorbs or any other list to prevent spam. You probably know
better than me what connections spammers use, but my guess is it is not
'fixed' dynamic ip adresses, since those are logged and easily traceable to
users. I also doubt they use hijacked accounts, since that is too much work.
They probably just use a dial up or a relaying server (i see the attempts
come by continuously).
This is a problem where everyone is ponting to the other. I think sorbs
should not list and/or encourage ISP's to report their dynamic ip adresses
if those are handed out by dhcpd to the same user over and over. I do agree
though that if they hand out different ip adresses to a user all the time,
as in a dial up, they should. And it is great that sorbs lists them.
I pay tele2/versatel for my connection and they said its a fixed ip and do
not prohibit servers on their network. A bit strange to say the least that
they list those ip addresses at sorbs, leading to a block of normal and
legal servers. They do not want to put an rdns in for me, so i told them
they dont stick to their promisses and that that is grounds for breaking the
contract. We will see about that.
Thirds are of course the postmasters that use lists in a wrong way. They
could do a fqdn first and if that checks out skip the sorbs list.

>> Listing my ip adres leading to decreased freedom of legal internet
>> activities is illegal.
> Let me get this straight... you think that expressing an opinion that
> everybody else is quite free to ignore is illegal? In the Netherlands,
> too? Not in Australia, that's for sure. But maybe you're not in .nl
> but in North Korea.
No, i'm in the Netherlands and i dont see why you have to be
condescending...
In the Netherlands there are privacy laws that prohibit listing certain
items that can be used to discriminate or abuse someone's privacy. I dont
know how far these laws stretch and i never heard of jurisprudence, but it
wouldnt surpise me if this falls under such laws. The fact that no one took
it to court doesnt mean it is legal. But it would definately be a difficult
path with regard to the crossing of borders. Not something im going to do,
since im too poor and can use my time in better ways. But it may be
something to look into for sorbs.

>> You should reconsider.
> Versatel NL needs to give us a way of distinguishing the dynamics from
> the statics. If they're not interested, we'll just look at the reverse
> DNS and go "this looks dynamic".
If they are true dynamic, i agree. But they arent. And Versatel doesnt do a
thing. It was probably a management decision, or some rookie administrator
and the path stops after the helpdesk, that hardly understand what im
talking about and promise to 'leave a note for management'... that will
probably not even be written.

> As for any more phrases involving the word "illegal", consult your
> lawyer, have them draft whatever you have to say on PAPER, on their
> letterhead, and mail it to the postal address mentioned in the SORBS
> domain registration. Funny attempts at intimidation using such words
> will be published at
> http://www.wiki.sorbs.net/wiki/bin/view/SORBS/Cart00nies - and
> advertised as such in public newsgroups related to spam. If you really
> want to make a fool of yourself this is the way to do it.
Again.. i dont see why you have to be condescending. Sounds almost like i
hit a sore spot. Although i cant see why there shoud be one.

> Look at http://www.sorbs.net/faq/dul.shtml if you want to resolve this
> matter to your satisfaction.
Allready read that a few times. I will be satisfied if my ip address is of
the list. Do a dns on xxx.com. Its been there for years and never
sent out spam, nor does it allow relay.

Jack

> --
> Matti
> SORBS volunteer

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Ik denk dat ze gaan lachen en een nog grovere reply sturen.

Ergens hebben ze ook wel gelijk natuurlijk, als jij begint met "Listing my ip adres leading to decreased freedom of legal internet activities is illegal.".

Om te beginnen, ook al zou het onder Nederlands recht niet legaal zijn, dat betekend weinig omdat SORBS niet in Nederland zit. Bovendien, zoals ze op hun site ook al aangeven, zij beperken niemand. Het enige wat zij aanbieden is een lijst. Wat systeem administrators daar mee doen is vrij lastig aan hun te wijten.

Granted, SORBS is vrij grof. Maar jij bent ook niet al te vriendelijk

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geen discussie op hoog niveau ;) . Ik hoop dat je je email niet zo verstuurd? Er zitten nogal wat taalfouten in, en je gebruikt geen hoofdletters of apostrofs (?) (bijv. cant ipv can't, i ipv I). Dergelijke mails worden niet snel serieus genomen :) . Verder ben je eigenlijk geen partner in deze, dit is iets tussen Versatel en SORBS.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Alsof jij ze zo vriendelijk benadert met het "dreigen" dat het illegaal is. IMHO ben jij ook niet echt professioneel bezig en hebben ze nog prima geantwoord.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik denk niet dat je ooit nog gedelist wordt door SORBS O-)

Ik snap ook niet zo goed je probleem. Bedrijven geven samen miljoenen uit aan spamfilters en spamscanning oplossingen. En jij doet moeilijk omdat je huis tuin en kuiken ADSL lijntje niet kan mailen ? Neem een echte provider waarbij het mogelijk is om reversed DNS in te stellen en waarbij je een static ip adres krijgt. (Genoeg goede providers doen dit)

Tegenwoordig is mailen via een DSL zonder in.arpa record al niet meer te doen. Bijna niemand accepteerd die mail nog.

Heb je uberhaupt versatel al gebeld (Ow wacht die hebben de servicedesken samengevoegd om de kwaliteit te verbeteren, is niet gelukt :X )

Maar jij moet klagen bij versatel. Versatel bij Sorbs als ze jou de moeite waard vinden. Anders provider hoppen :-)

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 19-02-2008 08:24 ]

Verwijderd

Ik hoop niet dat ik de enige ben die niet snapt waar dit over gaat :?

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:23:
Google is je vriend: Wikipedia: Spam and Open Relay Blocking System

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34

servies

Veni Vidi Servici

raymonvdm schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:22:
Tegenwoordig is mailen via een DSL zonder in.arpa record al niet meer te doen. Bijna niemand accepteerd die mail nog.
Niet overdrijven, ik draai nu al bijna 10 jaar een eigen mailserver en tot 3 maanden geleden had ik nog geen in.arpa record in gebruik. Nooit problemen mee gehad.
Sorbs gebruik ik overigens niet, die blokkeert me net iets te veel en te onbezonnen. Ik gebruik overigens wel 5 andere blacklists in combinatie met een greylist implementatie en heb in de afgelopen 3 jaar hooguit 2 spammailtjes binnengekregen...

Verwijderd

Sorry hoor maar als ik jouw originele mail lees met "dit is illegaal" en blabla vind ik dat ze nog schappelijk zijn door uberhaupt te reageren, en ik vind het een zeer passende reply van ze.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:59

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:22:
Sorry hoor maar als ik jouw originele mail lees met "dit is illegaal" en blabla vind ik dat ze nog schappelijk zijn door uberhaupt te reageren, en ik vind het een zeer passende reply van ze.
Inderdaad, zulk gebrabbel bereik je helemaal niets mee, met name niet als er " Volunteer" onder de mail staat.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Volgens mij ben jij over de rooie :o nofi hoor :)

Ik snap wel dat je van Sorbs afwil. Wilde ik ook en dat is ook wel gelukt omdat mijn ISP wel zo vriendelijk is om een reverse dns record aan te maken. En dan delisten ze er blijkbaar wel.

Dat gaat jou dus niet lukken... en zonder reverse dns zul je net zo goed veel geblockt worden op andere mailservers. Daar is niet eens een blacklist voor nodig.

Dus imo heb je twee mogelijkheden (Sorbs en Tele2 werken niet mee): of je zoekt een andere ISP of je gaat gebruik maken van een relay mailserver.

En een kleine tip: dreigen of harde taal is niet oplossingsgericht, en men zal dan doorgaans ook niet meer willen helpen... dus hoe boos je ook bent, blijf kalm en correct. Zelfs als anderen in jou ogen dat niet zijn/blijven :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• 10us
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-12-2020

10us

Quila

Ach ja Sorbs, er zijn genoeg ISP's die communicatie met SORBS hebben opgegeven.
Inderdaad tijd om een andere internet provider te kiezen waar je wel een revere dns kunt laten aanmaken.

Trouwens normaal communiceren met Versatel (of tegenwoordig Tele2) is ook lastig. 1e lijns gaat nog wel, maar van de week had ik de 2e lijns van Tele2 aan de lijn. Onbeschoft, niet normaal meer. Mijn collega heeft gelijk een klacht ingedient bij een escalatiemanager van Tele2.

Will work for food.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat een paar mensen t punt wat misten:
Voor het technische deel zie andere draadje > tele2/ versatel mailserver > listed at sorbs. Ik ga hier niet antwoorden op technische zaken, cq oplossingen.

Het ging mij hier eigenlijk al niet meer om een oplossing, omdat het me al wel duidelijk was hoe de vork in de steel zit. Komt die unlisting toch > prima. zoniet ook goed. Het was maar 1 mailserver tot zover (een duitse) die mn mail weigerde, dus die heb ik ff via versatel gemaild. ZO groot is het probleem niet voor mij. Maar ik vind het verbazingwekkend dat zoiets kan. Dat heeft NIETS meer met spam protectie te maken.
Ik schrijf die 'dreigmail' omdat ik een robot reply had gehad en de case gesloten was. Dan moet je wel een beetje prikken. Ik schreef ook niet dat ik naar de rechter zou stappen. Mailtje was pcies goed. Maar zij als instelling horen dan professioneel te antwoorden, ook al werken ze deels met vrijwilligers.
De reden dat ik dit hier postte is om de arrogantie te laten zien van dat clubje mensen...

My english is pretty perfect; im too lazy to use proper punctuation for informal things like this.
Zoals ik al zei in dat stuk, het is vooral de verantwoordelijkheid van tele2/versatel, maar sorbs heeft zeker een aandeel en de idiote postmaster van die duitse mailserver ook. Ik draai ook een mailsever... al jaren en ik check ook op lists, maar niet zo.

Een professionele reactie zou zijn:

Dear Sir,

Sorbs is trying to prevent spam and in our opinion, is not involved in illegal activities. If you think otherwise you are free to pursue this direction.
As for the technical problem you should contact your ISP or comply to the conditions as stated in: bla
wkr

Matii.

Maar dat schreef hij niet he.
Er zijn zat organisaties die werken met vrijwilligers en als je daar zoiets flikt wordt je op zn minst op t matje geroepen.
Een deel van de mensen hier maakt dezelfde fout als de lui die daar werken blijkbaar; sorbs is god en staat boven elke verdenking, want zij voeren een heilige taak uit.

Zo is het NIET.

Ik weet niet of iemand die link nog heeft gevolgd naar hun cartoonies, maar ik heb daar es gekeken en ook de site bekeken van 1 persoon, maar dat leek mij toch een gewone gebruiker, die dreigt met een gerechtelijke procedure. Dat doen mensen ja, als ze zo'n machtsblok tegenover zich hebben, waarvan het maar de vraag is of dat legaal is. Om dat dan te posten, inclusief persoonlijke gegevens, op een funny page, is not done... (en volgens NL recht strafbaar m.i.)

Zij dreigen met posten van gegevens? Kan ik ook. Das deels de reden voor deze post. Misschien hebben anderen er iets aan die ook problemen hebben met sorbs.

Maar ik zou t wel fijn vinden als er nu eens iemand zou reageren in de technische thread hierover die echt verstand heeft van spam/mail. Want m.i. is die listing van vaste dynamische ip's onzinnig. Ik denk niet dat spammers via zon verbinding werken (muv relayers, maar die haal je eruit met relay niet toe te staan en relaying servers te listen, wat gebeurt)

Verwijderd

Topicstarter
@Quila:

Pcies, volgens mij checken veel postmasters geen sorbs lists, of in elk geval niet die. Anders had ik dat probleem al wel eerder gehad en zou ik nu sowieso bergen mail terugkrijgen, wat niet zo is.

Tele2 2e-lijns? Potverdorie... ik kwam niet verder dan de achterlijke 1e lijns! Ga ik nog een keer bellen dus.
Maar ik ben net geswitched van ISP dus... naar tele2... die beloofde.. bla bla. Maar in de kleine lettertjes zal wel iets anders staan. Is er iemand die echt de kleine lettertjes leest? Ik niet dus voor zoiets.
Ik ga in elk geval ook een klacht sturen naar tele2/versatel, want dit is te zot voor woorden.

Verwijderd

Topicstarter
@nijn e.a. over recht:

Ik kan wel een list beginnen met pedofielen, die iedereen kan raadplegen. Ik nodig dan alle scholen uit in de wereld om alle mannen te registreren bij mij, want pedofielen zijn meestal mannen.
Als dan Jantje in Timboktoe geen baan kan krijgen in t onderwijs omdat ie op mijn list staat, is dat niet mijn schuld, maar de schuld van de overheid en van de scholen, maar niet van mij, want ze zijn niet verplicht mijn lijst te raadplegen.

En jij vindt dat terecht?

Das dus vette onzin he. Sorbs is wel degelijk verantwoordelijk voor de shit die zij de wereld in spugen. Dat dat moeilijk via recht te bekrachtigen is, is een feit. Maar dat maakt t niet ok.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:56:
@nijn e.a. over recht:

Ik kan wel een list beginnen met pedofielen, die iedereen kan raadplegen. Ik nodig dan alle scholen uit in de wereld om alle mannen te registreren bij mij, want pedofielen zijn meestal mannen.
Als dan Jantje in Timboktoe geen baan kan krijgen in t onderwijs omdat ie op mijn list staat, is dat niet mijn schuld, maar de schuld van de overheid en van de scholen, maar niet van mij, want ze zijn niet verplicht mijn lijst te raadplegen.
Wel waar, want jij beschuldigd iemand van crimineel gedrag en die beschuldiging moet jij waar kunnen maken. Technisch gezien ben jij op dat ogenblik schuldig aan laster!
En jij vindt dat terecht?

Das dus vette onzin he. Sorbs is wel degelijk verantwoordelijk voor de shit die zij de wereld in spugen. Dat dat moeilijk via recht te bekrachtigen is, is een feit. Maar dat maakt t niet ok.
Volgens mij snap jij het hele idee achter die blacklist niet en kraam je daarom maar wat onzin uit.
Het idee er achter is dat dynamische IP adressen NIET als verzender van mail horen te werken, omdat mail van die IP adressen via de mailserver van de provider horen te komen. Misschien is dat een optie voor jou: je mail relayen via de server van Tele2/Versatel.
Dat Tele2/Versatel zo'n beroerde provider is dat ze hun eigen administratie niet op orde hebben en dus geen fatsoenlijke lijsten van de statische IP adressen aan SORBS kunnen overhandigen is niet het probleem van SORBS maar het probleem van Tele2/Versatel en indirect hun gebruikers.
Neem dan ook een fatsoenlijke provider, bijvoorbeeld XS4All (die het wel allemaal goed geregeld heeft)... Oh wacht even, ik snap het al, die zijn iets duurder... Tja... waar voor je geld hè...
Niemand is verplicht die lijsten van SORBS te gebruiken, maar de meesten doen het maar wat graag om van een groot gedeelte van de spam af te zijn. Overigens wordt een flink gedeelte van Tele2 ook geblokkeerd door Spamhaus dus waarschijnlijk ben je met een delisting bij SORBS alleen nog niet klaar...

Verwijderd

Topicstarter
servies schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:34:
[...]

Wel waar, want jij beschuldigd iemand van crimineel gedrag en die beschuldiging moet jij waar kunnen maken. Technisch gezien ben jij op dat ogenblik schuldig aan laster!
Nee, ik beschuldig niet meer dan dat sorbs doet. "Spam and open relay blocking system", impliceert dat wie gelist is, een spammer is of open relay toestaat.
Ik zou mijn lijst dan noemen; "Pedofilie en necrofilie blokkerings systeem", maar ik beschuldig niemand ervan pedofiel of necrofiel te zijn hoor. Het is precies hetzeflde.
Ik belaster niemand en hou enkel een lijst bij die mensen kunnen maar niet hoeven raadplegen. Als het je niet aanstaat moet je maar klagen bij de scholen die alle jongens aanmelden. En niet dreigen met juridische zaken, want anders kom je op mijn funny pages, met naam en adres.
[...]

Volgens mij snap jij het hele idee achter die blacklist niet en kraam je daarom maar wat onzin uit.
Nou ik snap het idee van blacklists wel hoor en ik ben er nog voor ook, want ik word schijtziek van spam, maar daar moeten dan wel spammers op staan en niet elke knul met een servertje. (niet elke jongen, maar elk mens die al dan niet voldoet aan bepaalde relevante voorwaarden)
Het idee er achter is dat dynamische IP adressen NIET als verzender van mail horen te werken, omdat mail van die IP adressen via de mailserver van de provider horen te komen.
Waar staat dat, hoe mail hoort te werken? Is er een wet voor of zo? Wel vreemd dat iedere jan met de korte achternaam dan van oudsher kon communiceren met een willekeurige mailserver en mail kon uitsturen. Zelfde geldt voor relay. Het karakter was open, maar door misbruik wordt het meer gesloten. Dat is helaas onvoorkomelijk, maar het dient wel zo open mogelijk te blijven. Sorbs is hiermee duidelijk een brug te ver. Zoals ik in de andere draad ook al meldde:
Wat als straks een idioot besluit een lijst te gaan maken voor politiek incorrecte sites, die dns servers niet vertalen, zodat je alleen met een ip adres erop komt. Vind jij dat goed?

Ik ben het nog met je eens ook, dynamisch kan wmb geblokt, maar dat is het hele punt; het IS niet dynamisch, het is VAST dynamisch. Dynamisch wil zeggen 'veranderend'. Versatel kan een bepaalde range wel dynamisch noemen en uitgeven via dhcpd, maar daarmee is het nog niet dynamisch!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de rest van je verhaal genegeerd servies, het is niet relevant. Begrijp trouwens ook ff niet waarom je denigrerend moet doen over mijn financiën ;]

Ik had een reeks goeie providers: zeelandnet (duur maar kwalitatief was het destijds ok), demon (heel goed, maar opgekocht door xs4all), pilmo (heel goed tot begin deze maand, nu alice blijkbaar) en nu dus tele2.
Xs4all ga ik uit principe niet heen, omdat t een stelletje pretentieuze, quasi linkse en politiek veels te correcte, ouwe hippies zijn. ;]
En ze zijn echt niet de beste qua prijs/kwaliteit.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:04:
[...]

Nee, ik beschuldig niet meer dan dat sorbs doet. "Spam and open relay blocking system", impliceert dat wie gelist is, een spammer is of open relay toestaat.
Ik zou mijn lijst dan noemen; "Pedofilie en necrofilie blokkerings systeem", maar ik beschuldig niemand ervan pedofiel of necrofiel te zijn hoor. Het is precies hetzeflde.
Als jij wat verder kijkt zie je waarschijnlijk dat jouw IP adres op de DUHL staat. Dat is een lijst van dynamische IP adressen, oftewel je wordt niet beschuldigd van spam, alleen je IP adres is volgens de administratie dynamisch. Aangezien de meeste spam wordt verstuurd vanaf dynamische IP adressen worden die bijna overal in de lijsten opgenomen (soms kun je de dyn IP lijsten excluden maar niet altijd). Jouw probleem is Tele2, niet SORBS.
Jij wordt er dus van beschuldigd dat je een dynamisch IP adres hebt. Aangezien Tele2 niet wil aantonen dat dat niet zo is, hebben ze blijkbaar gelijk.
Dat is dus wel degelijk anders dan wat jij zegt.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:31:
Ik heb de rest van je verhaal genegeerd servies, het is niet relevant. Begrijp trouwens ook ff niet waarom je denigrerend moet doen over mijn financiën ;]
Omdat waarschijnlijk de enige reden waarom jij voor Tele2 hebt gekozen de prijs is. Als je even wat rond had gekeken dan had je kunnen zien dat hun IP ranges al tijden in enkele blacklists staan.
Ik kwam er meer dan 2 jaar geleden al achter omdat mail van een bekende niet aankwam. Toen stond zelfs hun eigen mailserver op de blacklist van SORBS... Dan weet ik wel wat voor kwaliteit zo'n provider biedt.
Xs4all ga ik uit principe niet heen, omdat t een stelletje pretentieuze, quasi linkse en politiek veels te correcte, ouwe hippies zijn. ;]
En ze zijn echt niet de beste qua prijs/kwaliteit.
In ieder geval een heel stuk beter dan Tele2 blijkt nu wel.

Verwijderd

Topicstarter
servies schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 13:43:
[...]

Als jij wat verder kijkt zie je waarschijnlijk dat jouw IP adres op de DUHL staat. Dat is een lijst van dynamische IP adressen, oftewel je wordt niet beschuldigd van spam, alleen je IP adres is volgens de administratie dynamisch. Aangezien de meeste spam wordt verstuurd vanaf dynamische IP adressen worden die bijna overal in de lijsten opgenomen (soms kun je de dyn IP lijsten excluden maar niet altijd). Jouw probleem is Tele2, niet SORBS.
Jij wordt er dus van beschuldigd dat je een dynamisch IP adres hebt. Aangezien Tele2 niet wil aantonen dat dat niet zo is, hebben ze blijkbaar gelijk.
Dat is dus wel degelijk anders dan wat jij zegt.
Ok, paar vragen:
1) Kijk ff in de dikke van Dale bij Dynamisch. Wat staat daar? En mijn ip adres is nog steeds t zelfde. Is dat dynamisch of niet dynamisch?

2) DUL betekent DIAL UP list... en daar is een reden voor.

Ik weet niet vanwaar de meeste spam wordt verstuurd, als jij t wel weet geef dan aub een bron. Aan mn logfiles te zien (en de jouwe ook ws) proberen veel mensen te relayen, dat kan heel goed zijn om te spammen. En nogmaals... mijn ip is niet dynamisch. Dat tele2/versatel t wel meldt als dynamisch, wil niet zeggen dat t dynamisch is. Zie woordenboek.

MIjn probleem is Tele2 EN sorbs. De vergelijking met de pedolijst is nog steeds geldig, maar jij wilt t niet zien geloof ik. Je oude school meldde je net aan trouwens :P
Ik ga die lijst maar hosten in Novosibirsk, denk ik. Knappe jongen die mij voor t gerecht weet te krijgen. En hey... ik doe de wereld een plezier... er zitten vast een boel pedo's onder ALLE mannen.

Omdat waarschijnlijk de enige reden waarom jij voor Tele2 hebt gekozen de prijs is. Als je even wat rond had gekeken dan had je kunnen zien dat hun IP ranges al tijden in enkele blacklists staan.
Ik kwam er meer dan 2 jaar geleden al achter omdat mail van een bekende niet aankwam. Toen stond zelfs hun eigen mailserver op de blacklist van SORBS... Dan weet ik wel wat voor kwaliteit zo'n provider biedt.
Hahaha, leuke ;]
Misschien moet ik maar solliciteren daar, ze kunnen vast wel iemand met hersens gebruiken ;]
In ieder geval een heel stuk beter dan Tele2 blijkt nu wel.
Dat is zeker waar.

Net weer gebeld met de helpdesk, aardige jongeman (vast pedo) die 3 keer ruggespraak moest houden van 5 minuten. Tja, hij kan er ook niet aan doen.
Hij kon wel aanbieden dat ik mn mailserver moest instellen om te relayen met hun smtp, waarop ik riep dat relayen niet mag van sorbs :P
Nou ja, zó belangrijk is t nu ook weer niet. Alleen erger ik me aan nutteloze en domme dingen. Dit is er 1 van. Ik zei dat ik een klacht wilde indienen, waarop de jongeman vroeg of ik pen en papier bij de hand had. Dus ik zeg; uhhh, PEN en PAPIER???
Is dat dat platte witte spul waar je met zon stokje overheen moet bewegen? Ik meende toch te denken dat ik belde met een IT bedrijf?
Hij moest wel lachen.
Toen zei hij:
Tele2 Nederland
Postbus 12022
Dus ik schater het uit... en roep... dat MEEN je niet?!!!
Ik moet schrijven???? Kan niet mailen???
Hij moest ook flink lachen... tis gestoord

Voor de volledigheid; 1100 AA Amsterdam zuidoost

Aaaaaaaaaaa

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Someonelse doe aub. iets aan je spelling, het is zeer moeilijk te lezen :|

Verwijderd

Topicstarter
Vinnienerd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:24:
Someonelse doe aub. iets aan je spelling, het is zeer moeilijk te lezen :|
LOL. Ik ben schrijver. Hahhaha (inkoppertje voor je ;] )

Overigens zie ik net een fout van mij. Servies zei DUHL, niet DUL.
Anyway... t punt blijft grotendeels t zelfde. Het doel van sorbs is om spam tegen te gaan, zoals ik pedofilie tegen wil gaan. Een te grote list is dan niet nuttig.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:13:
[...]

Ok, paar vragen:
1) Kijk ff in de dikke van Dale bij Dynamisch. Wat staat daar? En mijn ip adres is nog steeds t zelfde. Is dat dynamisch of niet dynamisch?
Jij hebt zeker de DUHL FAQ nog niet doorgelezen. Moet je vooral eens doen, zal zeer verhelderend voor jou werken!
2) DUL betekent DIAL UP list... en daar is een reden voor.
Jij hebt zeker de DUHL FAQ nog niet doorgelezen. Moet je vooral eens doen, zal zeer verhelderend voor jou werken!
Ik weet niet vanwaar de meeste spam wordt verstuurd, als jij t wel weet geef dan aub een bron. Aan mn logfiles te zien (en de jouwe ook ws) proberen veel mensen te relayen, dat kan heel goed zijn om te spammen. En nogmaals... mijn ip is niet dynamisch. Dat tele2/versatel t wel meldt als dynamisch, wil niet zeggen dat t dynamisch is. Zie woordenboek.
MIjn probleem is Tele2 EN sorbs. De vergelijking met de pedolijst is nog steeds geldig, maar jij wilt t niet zien geloof ik. Je oude school meldde je net aan trouwens :P
Ik ga die lijst maar hosten in Novosibirsk, denk ik. Knappe jongen die mij voor t gerecht weet te krijgen. En hey... ik doe de wereld een plezier... er zitten vast een boel pedo's onder ALLE mannen.
Je vergelijking loopt overigens nog steeds mank.
Hij kon wel aanbieden dat ik mn mailserver moest instellen om te relayen met hun smtp, waarop ik riep dat relayen niet mag van sorbs :P
Dit vertelt mij dat je totaal niet weet waar je het over hebt! Dat is precies de oplossing die ik je ook al vertelde.

• Sleejuhr
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
servies schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:07:
[...]

Dit vertelt mij dat je totaal niet weet waar je het over hebt! Dat is precies de oplossing die ik je ook al vertelde.
Toch blijft het idioot dat SORBS complete IP ranges blokt omdat ze dynamisch zijn. Ze zijn begonnen om spam tegen te gaan. Maar vind nu dat ze hierin wel compleet doorslaan.

Verwijderd

Topicstarter
Uhh servies, een beetje gevoel voor humor is niet fout hoor.

Mn beste, ik had het verhaal over dul en duhls al lang gelezen. Ik weet wel hoe ik mijn probleem moet 'oplossen' door te relayen via versatel. Dit staat allemaal in het andere draadje waar ik hierboven naar heb verwezen (tele2/versatel mailserver listed at sorbs). Ik wilde DIT draadje niet over het technische deel maar over de communicatie met sorbs en versatel en mogelijke politiek/juridische/ethische invalshoek, want dat leek en lijkt me relevant.
Ik weet redelijk goed waar ik het over heb en ben inmiddels verwikkeld in een interessante discussie met Matti, de vrijwilliger bij sorbs. (over zowel technische als politieke en ethische zaken en dat nog met humor ook.
Jij verwijst maar naar een list en roept ff een zin, zonder te lezen wat de ander schrijft en zonder eens door te denken.

Aangezien er niemand meer reageert en jij ook niet zo goed leest, zie ik het nut niet hier verder nog over te posten. Het lijkt wel een wedstrijdje pronken met kennis laat ik zoveel mogelijk afkortingen en moeilijke woorden roepen, dan lijk ik heel wat. Dat idee dus.. en daar pas ik voor. Daar leer je niets van en tis niet leuk ook.
Ik ben geen expert vwb netwerken en ihb email en dacht dat ik dat toch al wel duidelijk had gemaakt, maar ik ben zeker ook geen noob. Ik ben wel erg goed in logica. Moet ik nog wat interessante afkortingen en namen enzo roepen om dat te bewijzen, of kunnen we ook gewoon praten over deze materie en nadenken of wat sorbs doet in dit verband nut heeft?

Overigens vertelde Matti me dat versatel niet de enige mailserver is die op een sorbs lijst was gekomen. Het stikt van de ISPs die op zo'n lijst komen omdat hun mailservers worden gebruikt om spam uit te sturen. Zal t ff quoten:

"That actually happens to many ISPs these days, because spam zombies... I
mean dynamic IP addresses... are now frequently blocked from talking to
port 25 outside the ISP's own network, and have to send their mail
through the indicated servers instead. Spamware has adjusted and is
able to figure out how to use the ISP's mail servers, and if the ISP's
mail servers don't have spam blocking in the outbound direction as well,
the spam goes out and gets the ISP's mail server listed."

Wil je nog verder praten hierover of nokken we ermee?
En dan bedoel ik dus niet het technische gedeelte, maar het nut van melden/blocken van 'dynamische' ip adressen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even snel een reactie op alle reacties:
@Nijn: Nee, er kwam geen grovere reactie.

@Gambieter: M'n engels is blijkbaar toereikend. Het zou me ook zeer verbazen als dat niet zo was.

@DGTL_Magician: Ik hoef niet professioneel te zijn, want ik schrijf op persoonlijke titel. Snap je t verschil?

@raymonvdm: Jawoor, als ik een rDNS heb, of versatel laat weten dat dat geen dyn ip is, ben ik zo van de lijst. Ik zal trouwens zo ff een boel grote ISPs mailen zonder dat mn ip in arpa is. Es kijken wat er geweigerd wordt.

@am2: Nee, als je in de naam van een organisatie naar buiten treedt, hoor je professioneel te zijn. Ik als particulier hoef dat niet te doen. Een beetje professioneel bedrijf instrueert zijn mensen dat mensen, indien ze persoonlijk benadeeld worden, heftig kunnen reageren. Zij dienen dan DEescalerend op te treden. DAT is professioneel. Is er hier iemand die eigenlijk wel eens klantgericht heeft gewerkt, want dan zou je dat toch moeten weten...

@Roelz: Je hebt blijkbaar weinig verstand van hoe vrijwilligers in organisaties worden ingezet. Zij moeten zich evengoed aan de regels houden hoor, anders vliegen ze er nog harder uit dan betaalde werknemers.

@Bastien: Ik ben zeker niet over de rooie. Ik wil ook echt niet van sorbs af. Als je dat denkt heb je niet zo goed gelezen. rDNS... nooit gehad... en nog nooit mail teruggekomen tot nu... 1 uit duitsland...

zucht...

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:16:
Overigens vertelde Matti me dat versatel niet de enige mailserver is die op een sorbs lijst was gekomen. Het stikt van de ISPs die op zo'n lijst komen omdat hun mailservers worden gebruikt om spam uit te sturen. Zal t ff quoten:

through the indicated servers instead. Spamware has adjusted and is
able to figure out how to use the ISP's mail servers, and if the ISP's
mail servers don't have spam blocking in the outbound direction as well,
the spam goes out and gets the ISP's mail server listed."
Snap je nou waarom ik bij een ISP als XS4All zit?
Wil je nog verder praten hierover of nokken we ermee?
En dan bedoel ik dus niet het technische gedeelte, maar het nut van melden/blocken van 'dynamische' ip adressen.
Ik vind het bijzonder handig. SORBS is er inderdaad redelijk bot in, het is echter voor de ISP simpel op te lossen door door te geven welke netblocks dynamisch en statisch zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb ff gemaild naar een boel isps en bedrijven ook maar meteen. Wat er in mn hoofd opkwam. Mails verstuurd om 13.57. Het is nu 14.30 en er zijn er 4 teruggekomen, maar niet wegens ontbreken van rDNS, ofwel, het niet aanwezig zijn in de database van arpa. (zie onder)

Return-Path: <jack@xxx.com>
Received: from comp2 ([192.168.xx.xx])
by server.xxx.com (8.12.8/8.12.8) with SMTP id m1KCvLI4005254;
Wed, 20 Feb 2008 13:57:21 +0100
Message-ID: <000501c873c0$23fbd1c0$0c14a8c0@comp2>
From: "Jack" <jack@xxx.com>
To: <jack@xxx.com>
Cc: <postmaster@zeelandnet.nl>, <postmaster@xs4all.nl>,
<postmaster@tiscali.nl>, <postmaster@versatel.nl>, <postmaster@orange.nl>,
<postmaster@telfort.nl>, <postmaster@alice.nl>, <postmaster@hetnet.nl>,
<postmaster@kpn.nl>, <postmaster@hccnet.nl>, <postmaster@wanadoo.nl>,
<postmaster@belastingdienst.nl>, <postmaster@philips.nl>,
<postmaster@akzonobel.nl>, <postmaster@sorbs.net>, <postmaster@cnn.com>,
<postmaster@shell.nl>, <postmaster@microsoft.com>, <postmaster@bmw.de>,
<postmaster@unilever.nl>, <postmaster@bp.co.uk>, <postmaster@abp.nl>
Subject: Test of mailen gaat zonder rDNS (please ignore this mail)
Date: Wed, 20 Feb 2008 13:57:22 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain;
format=flowed;
charset="iso-8859-1";
reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 7bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3198
Status:

This is a testmail to determine if mail is accepted by mailservers from a
mailserver without in.arpa record. Please ignore and remove.

Na wat gekloot met mn mailserver na overstap ISP en een heleboel discussie
met een boel mensen over allerhande zaken, waaronder de stelling dat de
meeste mailservers mail niet accepteren zonder in.arpa, mail ik even wat
grote providers en bedrijven op hun postmaster account. Er is nooit mail
teruggekomen van mijn mailserver, dus het lijkt me sterk. De enige reden dat
mail zal terugkomen zal wel een duhl listing zijn bij sorbs (dankzij
versatel die een hele range doorgeeft), die m.i. te veel list.
U kunt deze mail gewoon negeren en weggooien.
mvg,

Jack (op persoonlijke titel)
------------------------------------------

Teruggekomen:

The original message was received at Wed, 20 Feb 2008 13:57:21 +0100
from [192.168.xx.xx]

----- The following addresses had permanent fatal errors -----
<postmaster@akzonobel.nl>
(reason: 550 5.7.1 Unable to relay for postmaster@akzonobel.nl)
<postmaster@alice.nl>
(reason: 550 5.1.1 User unknown)
<postmaster@bp.co.uk>
(reason: 550 Host unknown)
<postmaster@unilever.nl>
(reason: 551 Relay request denied)

----- Transcript of session follows -----
... while talking to emaildummy.akzonobel.net.:
>>> DATA
<<< 550 5.7.1 Unable to relay for postmaster@akzonobel.nl
550 5.1.1 <postmaster@akzonobel.nl>... User unknown
<<< 554 5.5.2 No valid recipients
... while talking to mx.alice.nl.:
>>> DATA
<<< 550 5.1.1 User unknown
550 5.1.1 <postmaster@alice.nl>... User unknown
<<< 503 5.5.2 Need Rcpt command.
550 5.1.2 <postmaster@bp.co.uk>... Host unknown (Name server: bp.co.uk: host not found)
... while talking to mail.unilever.com.:
>>> DATA
<<< 551 Relay request denied
550 5.1.1 <postmaster@unilever.nl>... User unknown
<<< 503 No valid recipients specified
-----------------

Zelfs sorbs zelf accepteert...

Waarmee denk ik bewezen is dat de sorbs duhl lijst een beetje onzinnig is. En begrijpelijk, want welk bedrijf wil een grote order mislopen, omdat iemand een dynamisch ip adres heeft volgens sorbs??? Geen enkel bedrijf m.i.

Verwijderd

Topicstarter
@Servies

Ja tuurlijk snap ik dat je bij een goeie provider wil. Ik ook, maar ik wil ook zo goedkoop mogelijk uit zijn ;]... Ik heb er geen enkele moeite mee te zeggen dat xs4all beter is dan tele2 hoor.

En ik sta er ook achter dat dynamische ip's gelist worden, maar dan moeten ze wel dynamisch ZIJN. En dat zijn vele niet. De mijne niet in elk geval, hoewel versatel het wel zo noemt en aanmeldt bij sorbs.
Dat verhaal van matti over dat dit soort ip's meer zouden worden gebruikt door spammers dan echte statische (hij zegt t niet expliciet, maar geeft deels toch toe) is maar voor een klein stukje waar. Je mag aannemen dat mensen met een statisch ip iets serieuzer omgaan met de beveiliging van hun netwerk/systemen, omdat het vaker bedrijven zijn. Maar daar staat weer tegenover dat die bedrijven meer 'in the picture zijn' en zulke ip's vaak snellere verbindingen hebben, dus het lonend kan zijn. Ik geloof niet zo in dat verhaal dat sorbs ophangt dus. En ik denk met mij vele postmasters... gezien de checks op die lijst. Nada dus.
Ja, misschien de kleinere bedrijven, meer onervaren sysbeheerders, totdat blijkt dat ze een flinke order zijn misgelopen en die persoon op t matje geroepen wordt waarom die mails nooit zijn aangekomen.

Ik geloof dat we wel ver klaar zijn hier.

vriendelijk groet Servies ;]

Verwijderd

Topicstarter
1 ding nog, over wat Matti (sorbs) zegt:

through the indicated servers instead."

Providers verwachten dus dat hun clienten de zaak op orde hebben, maar hebben/kunnen dat zelf niet. Feitelijk zegt hij hier dat de professionals open staan, maar dat het toch de schuld is van de mensen met een dynamisch ip adres (ook al is dat vast). Das kul.

"Spamware has adjusted and is able to figure out how to use the ISP's mail servers"
Oftewel, de betere computernerds zijn niet de systeembeheerders, maar de mensen die weten hoe de beveiligingen te omzeilen. What else is new?

"and if the ISP's mail servers don't have spam blocking in the outbound direction as well,
the spam goes out and gets the ISP's mail server listed"

En daar kunnen Isps nu weer weinig aan doen, want wij willen vrije doorgang en niet dat outbound mails worden geblokt. Das meteen 1 van de redenen dat ik een eigen mailserver draai. Ik wil niet afhankelijk zijn van HUN servers en HUN incompetentie. Als ik een fout maak is dat mn eigen schuld.

We hadden t ook nog even over wetgeving en daar wrikt hem de zaak eigenlijk. Er is in 2003 in de VS wetgeving gemaakt die providers het recht geeft zaken af te schermen (dat ging o.a. over spam), maar het pakt spammers amper aan. Weleens gehoord van een spammer die 20 jaar de bak in moest? Ik niet. En ik denk dat als er een tijdje gericht jacht op werd gemaakt, wat dan deels in internationaal verband zou moeten EN de straffen vele malen hoger zouden zijn, we van die troep verlost zouden zijn. Maar die wil is er niet dus. Men zadelt liever de wereld op met een hele berg pulp die miljarden kost aan bestrijding mondiaal, dan de zaak bij de bron aan te pakken. En er zal wel een vies luchtje 'American dream' aan zitten... het riekt naar kapitalisme, want waar ligt de grens precies tussen legale en illegale spam?
Me dunkt dat de handige knapen die beveiligingen weten te omzeilen nog steeds worden weggekocht door grote bedrijven, ipv te straffen.
Dat is t probleem.. niet een dynamisch ip.

En er zijn blijkbaar ook nog steeds idioten die ingaan op zulke mails en daadwerkelijk troep bestellen, anders was t al lang gestopt. Het is dus lonend. Een goeie voorlichtingscampagne voor t domme volk zou misschien ook helpen.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:45:
@Servies

Ja tuurlijk snap ik dat je bij een goeie provider wil. Ik ook, maar ik wil ook zo goedkoop mogelijk uit zijn ;]...
Zei ik toch ;)
En ik sta er ook achter dat dynamische ip's gelist worden, maar dan moeten ze wel dynamisch ZIJN. En dat zijn vele niet. De mijne niet in elk geval, hoewel versatel het wel zo noemt en aanmeldt bij sorbs.
Ik denk dat wanneer je naar de meeste privé ADSL verbindingen in Nederland gaat kijken dat deze theoretisch een dynamisch IP adres hebben maar in de praktijk is het eigenlijk statisch. Dat is de situatie voor Nederland. Wat ik van kennissen begrijp is het in de VS een stukje anders en kun je bij de meeste providers er zeker niet van uitgaan dat je hetzelfde IP adres behoudt... Waarschijnlijk geldt dit verhaal voor veel meer landen.
Verder kun je denk ik wel aannemen dat 99,999% van de bedrijven een verbinding hebben met een statisch IP adres met een wat hogere SLA bij hun provider. Oftewel dat IP adres wordt doorgegeven als statisch en ook zo "bekend" zijn bij SORBS.
Oftewel samengevat geldt dan de volgende redenatie bij SORBS (in het grote geheel gezien terecht):
Dynamisch IP is met een zeer grote waarschijnlijkheid een PC bij een privé persoon die geen mail zou moeten versturen. Resultaat: op de DUHL lijst.
Statisch IP is in de meeste gevallen een legitiem bedrijf. Resultaat: niet op de DUHL lijst, maar kan nog steeds op de spammerslijst terechtkomen.

Verwijderd

Topicstarter
@Servies

Ja dat klopt. Ik heb de situatie in NL ook uitgelegd aan Matti, dat vele dynamische ips eigenlijk vast zijn, niettemin verwacht sorbs een rDNS, wat providers dan vaak niet ondersteunen. Dus einde verhaal. Je je kunt dan meer gaan betalen aan je ISP, maar het wordt al snel een zakelijk abo bij mijn weten en dat kost meteen een stuk meer. Er zijn zat, al dan niet beginnende bedrijfjes die zonder zakelijk abo hun site lokaal hosten, om kosten te drukken. ISPs staan dat vrijwel altijd oogluikend toe.

Maar Servies, jij bent blijkbaar toch een beetje voorstander van de DUHL lijst. Denk je dat als alle dynamische ip's geregistreerd zouden zijn bij sorbs en alle mailservers een check zouden doen met behulp van die lijst, we dan substantieel verlost zouden zijn van spam?
Ik denk het namelijk niet. Het zou volgens mij weinig tot niets uitmaken vwb spam, ze zoeken dan wel een ander gat en er zijn zat statische ip's wereldwijd die ook 'gezombied' kunnen worden (wat zeker ook nu al wel zal gebeuren) en niet veel meer doen dan spam uitspugen. Minder connecties, maar met hogere snelheid, dus evenveel spam.
Alleen kan dan niemand meer met een 'dynamisch' ip adres een mailservertje draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Das dan dus pcies t zelfde (wat ik in andere draad ook al zei) als een identificatieplicht in te stellen om terrorisme tegen te gaan. Alsof een terrorist géén paspoort heeft?!
Het resultaat is uitsluitend dat mensen beperkt worden in hun vrijheid, zonder dat er ook maar iets van t probleem wordt opgelost.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:37:
@DGTL_Magician: Ik hoef niet professioneel te zijn, want ik schrijf op persoonlijke titel. Snap je t verschil?

zucht...
Someoneelse, professioneel zijn heeft niks te maken met spreken op persoonlijke titel. Mij lijkt het niet meer dan normaal dat je volwassen en beleefd reageert. Het lijkt mij niet overdreven lastig om even na te denken over een mail voordat je deze stuurt. Helemaal niet als je ook nog eens iets van deze mensen gedaan wil krijgen.

Je krijgt wat je zaait wordt vaak gezegd en dat klopt. Als jij beleefd en professioneel tegen vrijwilligers van zo'n organisatie doet dan doen zij dat ook tegen jou. Als je dan een onprofessionele reaktie terugkrijgt moet je niet gaan "zeuren" op een forum.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Verwijderd

Topicstarter
DGTL_Magician schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:07:
[...]

Someoneelse, professioneel zijn heeft niks te maken met spreken op persoonlijke titel.
Nee, kun je ook opzoeken in de van Dale, of gewoon Nederlands leren.
Professioneel > van beroep.
Je snapt misschien het antoniem beter: amateur. (pun intended)
Mij lijkt het niet meer dan normaal dat je volwassen en beleefd reageert.
Nee, mensen die onrechtmatig dingen worden ontnomen reageren doorgaans niet beleefd. Daarom worden mensen in klantgerichte beroepen ook getraid om de-escalerend op te treden!
Het lijkt mij niet overdreven lastig om even na te denken over een mail voordat je deze stuurt.
Wie zegt dat ik dat niet deed???
Helemaal niet als je ook nog eens iets van deze mensen gedaan wil krijgen.
Ik heb een aardige correspondentie lopen met een medewerker van sorbs. Jij niet. Wedden dat ik meer gedaan krijg dan jij?
Niet dat dat me verder boeit, want mn mailserver draait lekker hoor.
Je krijgt wat je zaait wordt vaak gezegd en dat klopt.
Nee, ook niet. Maar wees jij maar een brave jongen je hele leven, spreek ik je over 20 jaar misschien nog wel es als ik dan nog leef. Ik garandeer je dat je dan anders praat.
Als jij beleefd en professioneel tegen vrijwilligers van zo'n organisatie doet dan doen zij dat ook tegen jou.
Dan was de kans groot dat ik heel beleefd en professioneel genegeerd was gebleven, zoals zovelen.
Zie verder boven, over het succes van mijn mail.
Als je dan een onprofessionele reaktie terugkrijgt moet je niet gaan "zeuren" op een forum.
Tuurlijk wel... zie punt 1. Sorbs is de instelling en dient derhalve professioneel te werken, als is het maar uit zelfbelang om geen slechte naam te krijgen. Ik ben de klant/amateur/niet beroepsmatig betrokken en ik als 'klant' heb het recht moord en brand te schreeuwen als ik word afgezeken door een instelling. Potdomme, dat doet iedereen hier man. Moet je es kijken wat er gepost wordt over allerhande instanties, maar is sorbs heilig, of zo?

En wees een vent en geef je ongelijk toe.. DAT is volwassen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even recapituleren: Je klaagt onbeleefd bij de verkeerde instantie (je moet bij Versatel zijn), en vind omdat je een particulier bent dat iedereen je beleefd te woord moet staan terwijl je zelf verbaal rondmept. Waarom krijg ik toch steeds meer sympathie voor de SORBS vrijwilliger? :? . Je kan vinden dat je gelijk hebt, maar ga er maar vanuit dat je niet antwoord hebt gekregen omdat ze bang zijn van holle dreigementen.
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:32:
[...]
Nee, mensen die onrechtmatig dingen worden ontnomen reageren doorgaans niet beleefd. Daarom worden mensen in klantgerichte beroepen ook getraid om de-escalerend op te treden!
Maar ook om niet toe te geven aan klanten die moord en brand schreeuwen, en te kijken of hun klacht terecht is. Het is niet zo dat de hardste schreeuwer gelijk heeft. Verder staat beleefdheid niet gelijk aan zwakte, het is heel goed mogelijk om beleefd iemand compleet in zijn hemd te zetten. Sterker nog, dat doet vaak veel meer pijn ;)
Tuurlijk wel... zie punt 1. Sorbs is de instelling en dient derhalve professioneel te werken, als is het maar uit zelfbelang om geen slechte naam te krijgen. Ik ben de klant/amateur/niet beroepsmatig betrokken en ik als 'klant' heb het recht moord en brand te schreeuwen als ik word afgezeken door een instelling. Potdomme, dat doet iedereen hier man. Moet je es kijken wat er gepost wordt over allerhande instanties, maar is sorbs heilig, of zo?
Je bent geen klant van SORBS. Je bent een buitenstaander die bij de verkeerde instantie klaagt.
Welk ongelijk? Het is volwassen als je niet schreeuwend probeert je gelijk te halen, maar ook luistert naar de argumenten van de andere partij, en probeert tot een oplossing te komen in overleg. Bij mij zou je geen voet aan de grond hebben gekregen :)

Ik kan begrijpen dat je geirriteerd bent door de sorbs-listing van de Versatel IP-adressen, maar het is de definitie die SORBS hanteerd. Het is aan mailserverbeheerders om te kiezen of ze wel of niet van SORBS gebruik willen maken. Als dit problemen gaat geven zal SORBS zichzelf ongeliefd maken. Maar de bezitters van privemailservers zijn niet echt belangrijk in dit soort afwegingen :)

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 20-02-2008 20:01 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:32:
[...]

Nee, kun je ook opzoeken in de van Dale, of gewoon Nederlands leren.
Professioneel > van beroep.
Je snapt misschien het antoniem beter: amateur. (pun intended)

..

Professionaliteit is een instelling. Je kent het misschien als beleefdheid, respect, etc.
Deze reply geeft precies weer welk punt ik probeer te maken.

Beleefdheid kan nooit kwaad, zoals jij de discussie opende zal veel mensen tegen de haren instrijken. Jij probeert iets gedaan te krijgen: stel je dan beleefd op, dreigen zal je weinig helpen.

Zoals gambieter ook aangeeft is eigenlijk SORBS geen partij in deze discussie, deze instelling verzamelt alleen adressen (zoals sommige beheerders ook zelf doen) en beheerders die makkelijk het merendeel van Spam willen blokkeren baseren hun toegangsregels op filters die zij toepasselijk achten. Je klacht zou dus bij de hoster van de mailserver terecht moeten komen.

Hartstikke mooi dat je een leuke relatie hebt opgebouwd met een vrijwilliger van SORBS, ook iemand die het niet "van beroep" doet. Veel succes met het doel wat je voor ogen hebt.

[ Voor 47% gewijzigd door DGTL_Magician op 20-02-2008 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:51:
Even recapituleren: Je klaagt onbeleefd bij de verkeerde instantie (je moet bij Versatel zijn)
Nope, sorbs is evengoed verantwoordelijk voor het bijhouden van een lijst die niet op juiste grond onderscheid maakt. Daarom gebruikt niemand hem ook. Zie verder mijn vergelijk met de pedofielenlijst. Het is in Nederland sowieso nog altijd een beetje not done om lijsten bij te houden. Dat is een gevolg van o.a. WO2, maar ook uit de verlichtingstijd, waarop onze wetgeving is gebaseerd (Montescieu, Locke, Hume, e.a.)
Ik zeg niet dat ik voorstander ben van dit rechtssysteem, integendeel, maar het is hypocriet je de ene keer te beroepen op dit gelijkheidsrecht en even later in een andere zaak het tegendeel te roepen. Dat lijkt misschien normaal voor je, want veel Nederlanders zijn de ultieme zotheid nabij, maar denk er es een weekje over...
"Juiste grond" zoals ik hierboven schreef is, wordt in ultimo bepaald/uitgevoerd door de rechter, trias politica, op aangeven van de politiek. Het is de politiek die artikel 1 heeft gemaakt en een rechter kan met artikel 1 elke kant op die hij verkiest. Het is een uiterst subjectieve wet. Eigenlijk meer een intentieverklaring die wordt misbruikt.
Dit is precies wat Matti vooralsnog ook niet heeft begrepen, denkend dat in NL, of het hele westen dingen zo mooi zijn geregeld. Dat zijn ze niet.
Ik stelde grote vraagtekens bij de rechtmatigheid van het handelen van sorbs en Matti beweerde dat het wel rechtmatig was. Op een gegeven moment blijkt dan dat -volgens zijn zeggen- tegen sorbs nooit ofte nimmer een proces is aangespannen. Dus het is geheel niet bekend hoe een rechter zou oordelen. Ook niet toen de voorganger van sorbs uit NL nog actief was. De hele zaak is nimmer getoetst en zal ook wel niet worden getoetst, want je moet je wel erg vervelen en rijk zijn wil je dat doen.
De rechtmatigheid is dus vooralsnog zeer twijfelachtig.
en vind omdat je een particulier bent dat iedereen je beleefd te woord moet staan terwijl je zelf verbaal rondmept.
Ik mepte niet, ik provoceerde lichtelijk.
En ik verwacht idd van een professional dat die zich professioneel gedraagt. Op mij rust die verplichting niet. Ieder zinnig mens zal dat beamen hoor.
Waarom krijg ik toch steeds meer sympathie voor de SORBS vrijwilliger? :? .
Omdat je er een hekel aan hebt een discussie te verliezen en je je sterker voelt bij de andere verliezer. Dat is een normaal sociologisch principe.
gambieter schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:51:Je kan vinden dat je gelijk hebt, maar ga er maar vanuit dat je niet antwoord hebt gekregen omdat ze bang zijn van holle dreigementen.
So? Ik heb antwoord en zelfs een hele (leuke) correspondentie, waaruit je mag concluderen dat ik iets goed heb gedaan.
Maar ook om niet toe te geven aan klanten die moord en brand schreeuwen, en te kijken of hun klacht terecht is. Het is niet zo dat de hardste schreeuwer gelijk heeft. Verder staat beleefdheid niet gelijk aan zwakte, het is heel goed mogelijk om beleefd iemand compleet in zijn hemd te zetten. Sterker nog, dat doet vaak veel meer pijn ;)
Relevantie?
Je bent geen klant van SORBS. Je bent een buitenstaander die bij de verkeerde instantie klaagt.
Zie boven
Welk ongelijk? Het is volwassen als je niet schreeuwend probeert je gelijk te halen, maar ook luistert naar de argumenten van de andere partij, en probeert tot een oplossing te komen in overleg. Bij mij zou je geen voet aan de grond hebben gekregen :)
Ik schreeuw niet hoor... Maar ik snap t wel: Deze tactiek ken ik al heel lang. De ander betichten van een eigenschap en hem daar vervolgens op afmaken. (jij bent een drol / wat stinken drollen zeg!)
Sommige mensen zullen dan idd denken dat je scoort en weet je, dat interesseert me niet ;]

Het interesseert me ook niet of ik bij jou voet aan de grond zou krijgen. En ik betwijfel of je ooit klantgericht hebt gewerkt. Denk het niet.

Ik ga hier verder niet meer op in gambieter, mits je met wezenlijk nieuwe dingen komt.

Verwijderd

Topicstarter
LOL @ magiciandinges

Welk deel van de Dikke Van Dale begrijp je niet???

@bjck; Denk dat topics hierover van mij wel ver gesloten kunnen. Dank u.

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 20:45 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:27:
[...]
Ieder zinnig mens zal dat beamen hoor.
[...]
Omdat je er een hekel aan hebt een discussie te verliezen en je je sterker voelt bij de andere verliezer. Dat is een normaal sociologisch principe.
Claimen dat anderen flauwe discussietechnieken gebruiken en met dit soort one-liners komen? Discussies "win" je met argumenten, niet door te claimen dat je gewonnen hebt. Die argumenten heb je echter nog niet gegeven :)
Het interesseert me ook niet of ik bij jou voet aan de grond zou krijgen. En ik betwijfel of je ooit klantgericht hebt gewerkt. Denk het niet.
Heerlijk zulke aannames. Begrijp je serieus niet dat je als heel arrogant en stronteigenwijs overkomt in je posts, en dat dit je echt niet helpt? Vast en zeker zal je soms er succes mee hebben, maar je gaat snel tegen een muur oplopen. Zeker als je verkeerde aannames maakt zoals in dit geval.
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:28:
Gelukkig toch nog voortschrijdend inzicht. Ik sluit me hier volledig bij aan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 20-02-2008 21:59 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sleejuhr schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 13:15:
[...]

Toch blijft het idioot dat SORBS complete IP ranges blokt omdat ze dynamisch zijn. Ze zijn begonnen om spam tegen te gaan. Maar vind nu dat ze hierin wel compleet doorslaan.
Er is niks idioots aan. Sorbs blocked niks, die houdt alleen lijsten bij. En voor iedereen met een eigen mailserver staat het vrij te bepalen van wie hij wel en niet mail wil ontvangen op ZIJN mailserver.
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:28:
LOL @ magiciandinges

Welk deel van de Dikke Van Dale begrijp je niet???

Ik denk dat er weinig systeembeheerders in de dikke van dalen kijken hoe ze een server moeten configureren. Je maakt je druk om niks, stel een smarthost in of zoek een andere provider.
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:27:
[...]

Nope, sorbs is evengoed verantwoordelijk voor het bijhouden van een lijst die niet op juiste grond onderscheid maakt. Daarom gebruikt niemand hem ook.
Je maakt je dus druk omdat je op een lijst staat die volgens je eigen logica door niemand gebruikt wordt?

[ Voor 47% gewijzigd door Marzman op 20-02-2008 22:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt ja, komt t feitelijk op neer. Leek in t begin ff anders.
Was nog leuk zolang er normaal gesproken werd, maar dat is het al ff niet meer. Ook niet door jou trouwens Marzman, zelfde non sens weer.

Ik heb er schijt aan of ik arrogant over kom. Kennis lijkt al snel arrogant voor pretentieuzen.
Ik heb schijt aan beleefdheid die enkel tot doel heeft te manipuleren en heb schijt aan hersenlozen die als het erop aan komt eigenlijk geen reet begrijpen, maar wel continu mekkeren. Vraag me zelfs af wat zulke lui hier doen. Nix beters te doen jongens?

Voor die paar mensen die wel verder keken dan hun neus lang is, w.o. Servies. Dank en groet uit t zonnige zuiden ;]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:38:
Ik heb er schijt aan of ik arrogant over kom. Kennis lijkt al snel arrogant voor pretentieuzen.
Ik heb schijt aan beleefdheid die enkel tot doel heeft te manipuleren en heb schijt aan hersenlozen die als het erop aan komt eigenlijk geen reet begrijpen, maar wel continu mekkeren. Vraag me zelfs af wat zulke lui hier doen. Nix beters te doen jongens?
Met die instelling en het niet lezen van de link in je eigen post omdat je toch al over alle kennis denkt te beschikken ga je het erg snel geregeld krijgen.

Lees voor de grap het stukje "Listing Criteria" en het stukje "How we identify Static/Dynamic Hosts via DNS Records." nog eens na en kijk dan nog eens naar je eigen posts vanuit het zonnige zuiden waar momenteel niet eens de maan schijnt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:40:
@Servies

Er zijn zat, al dan niet beginnende bedrijfjes die zonder zakelijk abo hun site lokaal hosten, om kosten te drukken. ISPs staan dat vrijwel altijd oogluikend toe.
Als je als bedrijf nog geen 40 euro per maand overhebt voor een fatsoenlijke 4/1 verbinding, die je de zekerheid geeft dat je niet geblocked bent, dan ben je de naam bedrijf niet waard.
Maar Servies, jij bent blijkbaar toch een beetje voorstander van de DUHL lijst. Denk je dat als alle dynamische ip's geregistreerd zouden zijn bij sorbs en alle mailservers een check zouden doen met behulp van die lijst, we dan substantieel verlost zouden zijn van spam?
Als ik ga kijken wat voor verzenders er staan bij de mailtje die bij mij geblokkeerd worden door het gebruik van andere DUHL lijsten (die iets conservatiever zijn in het toevoegen van IP ranges) dan ben ik er ABSOLUUT voor.
Het scheelt ongeveer 70% a 80% van de spam. De rest van de spam wordt er bij mij uitgefilterd door graylisting.
Ergo sum: ik heb de laatste 2 à 3 jaar geen spam meer ontvangen.

Alleen kan dan niemand meer met een 'dynamisch' ip adres een mailservertje draaien.
[/quote]
Dat kan nog steeds door de uitgaande mail te relayen via de mailserver van de ISP. Binnenkomende mail is een ander probleem (met een echt dynamisch adres)...

• StevenK
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:24:
Vind je? Het komt op mij over dat de reply van sorbs professioneler is dan de oorspronkelijke vraag.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:38:
Vraag me af waarom je in dit je dit topic geopened hebt. sorbs bashen? Aangezien je de techniek in een ander topic wilt houden blijft er niet veel in dit topic over.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
LEER LEZEN

@Marzman: totaal nutteloze bijdrage. Heb al tig keer geschreven dat t gelezen is. Ging t hier niet over en ik hoef niets meer te regelen. Is al lang ok.

@Servies; Ik weet uit eigen ervaring door werken bij een grote provider dat dit veel gebeurde en nog wel zal gebeuren. Bedrijven beginnen doorgaans klein en de 'baas' is altijd iemand die op elke cent let. Een zelfstandige die lukraak geld uitgeeft aan zaken die voor het bedrijf niet echt renderen zal t niet lang uithouden. En zelfs als ze groeien willen ze nog voor een dubbeltje op de eerste rij. Ik heb het zelfs gezien bij automatiseringsbedrijven met 10+ man personeel.

Dus 70 a 80 % van de spam komt van 'dynamische' adressen zeg je. Hoeveel procent van de ip adressen is 'dynamisch' Servies? 80 a 90 procent?
You get my point? Met jouw cijfers kun je beter redeneren dat statische adressen gelist zouden moeten worden dan.

Over de server draaien: zie voorgaande posts. (beperken van vrijheid enz.) Had ik al gezegd.

@StevenK: Zie de Dikke Van Dale. Had ik al gezegd.

@leuk he: Nee, niet om sorbs te bashen. Dwz niet meer dan dat de gemiddelde hier andere bedrijven of instellingen 'bashed'. Had ik óók al gezegd
Blijft/bleef zat over in dit topic. wetgeving, ethiek en de professionaliteit van sorbs. Had ik al gezegd...

zucht

Zet die enge bril es af jongens.. en leer lezen en logisch redeneren

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Euh ff voor de info :)

Heeft iemand de abuse desk van Tele2/Versatel al eens gemaild?
abuse@versatel.nl

Misschien dat die mensen je verder kunnen helpen.
Bellen naar de KS helpt je geen zier (gezien de kwaliteit op het moment!)

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Die Sorbs gast is wel degelijk professioneel in zn reply. Plus het is een VOLUNTEER, dus waarom zou hij moeite moeten doen om op jou professioneel over te komen.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:17:
@Servies; Ik weet uit eigen ervaring door werken bij een grote provider dat dit veel gebeurde en nog wel zal gebeuren.
Als jij bij een provider hebt gewerkt dan zou je moeten weten dat je niet bij SORBS maar bij Tele2 moet zijn met je probleem...
Bedrijven beginnen doorgaans klein en de 'baas' is altijd iemand die op elke cent let. Een zelfstandige die lukraak geld uitgeeft aan zaken die voor het bedrijf niet echt renderen zal t niet lang uithouden. En zelfs als ze groeien willen ze nog voor een dubbeltje op de eerste rij. Ik heb het zelfs gezien bij automatiseringsbedrijven met 10+ man personeel.
Als het zo'n lage prioriteit heeft, dan kan het ook niet essentieel zijn
Dus 70 a 80 % van de spam komt van 'dynamische' adressen zeg je. Hoeveel procent van de ip adressen is 'dynamisch' Servies? 80 a 90 procent?
Ik gok een heel stuk minder, 30 a 40%.
Veel grote bedrijven zoals IBM hebben fikse ranges tot hun beschikking.
[quote]
You get my point? Met jouw cijfers kun je beter redeneren dat statische adressen gelist zouden moeten worden dan.
En die worden ook al geblokkeerd door de Spam database van sorbs

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 08:23:
Nee, en als je dan om tekst en uitleg vraagt wordt je bericht verwijdert. Gniffel. Prutsforum is het soms toch ook. Met de startpost kan je als leek op dit gebied helemaal niets. Ik snapte er ook vrij weinig van.

Verwijderd

Topicstarter
Je begint ook weer poep te praten Servies.

"ALS ik bij een provider heb gewerkt DAN moet ik weten dat het is zoals jij zegt".
Dus je wilt dat ik hier mijn cv tik en zoniet dan heb jij gelijk.
Uh nee, zo werkt het niet.
Verder, zie boven; de onderbouwing waarom het evengoed iets is dat aan te kaarten is bij sorbs.

"Als het zo'n lage prioriteit heeft, dan kan het ook niet essentieel zijn"
Het kan snel essentieel worden, wat dan blijkt als er iets fout gaat.

"Ik gok een heel stuk minder, 30 a 40%. Veel grote bedrijven zoals IBM hebben fikse ranges tot hun beschikking."
We hebben het over spam, dus over adressen die in gebruik zijn. Ibm kan wel 33554432 ip adressen 'hebben', maar zoveel werknemers hebben ze bij lange na niet. (en tis toch slechts 2 keer 2^24). Daarnaast gebruiken bedrijven doorgaans intern netwerk. Totaal onzinnig argument dus.
En die verhouding statisch/dynamisch mag je wel onderbouwen, want de bulk klanten met internet krijgt toch echt een 'dynamisch' ip.

"En die worden ook al geblokkeerd door de Spam database van sorbs"
Zou best kunnen, waarmee meteen duidelijk is dat t nutteloos is om spam tegen te gaan.

Je praat jezelf nogal klem zo kerel.

Verwijderd

Topicstarter
@Paquito e.a.

Het gaat over:

- De professionaliteit van sorbs in de communicatie met 'klanten' of 'benadeelden'.
- Het ethische/rechtmatige aspect van lists.
- Het nut van bepaalde lists (ihb de DUHL)
- De rol van providers mbt dit (ihb tele2/versatel)
- Verwante technische zaken.
- Logisch redeneren... maar dat zou altijd een rol moeten spelen.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:38:

- De professionaliteit van sorbs in de communicatie met 'klanten' of 'benadeelden'.
Sorbs heeft geen klanten, alleen gebruikers.
- Het ethische/rechtmatige aspect van lists.
Daar is geen discussie over nodig.
Daar is ook geen discussie over nodig.
- De rol van providers mbt dit (ihb tele2/versatel)
Kies een BETERE provider, zoals al meer mensen je hebben verteld.
- Logisch redeneren... maar dat zou altijd een rol moeten spelen.
Ja, daar ontbreekt het inderdaad een beetje aan bij jou!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:59

Pogostokje

* twiet *

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 12:38:
En ik verwacht idd van een professional dat die zich professioneel gedraagt. Op mij rust die verplichting niet. Ieder zinnig mens zal dat beamen hoor.
(...)
Professionaliteit komt van 2 kanten. Jouw mailwisseling en je reacties daarop is verre van professioneel. Je bent boos, voelt je onrecht aangedaan zelfs, en je verwacht dat de wereld zich aan jou aanpast. Het feit dat jij denkt dat jij geen 'verplichting' hebt om een nette communicatie er op na te houden omdat je geen professional bent ... sorry, maar daarmee toon je een grote mate van arrogantie en wereldvreemdheid die volkomen terecht door de SORBS mensen op ludieke wijze wordt afgewezen. De klant is koning, maar moet zich dan ook vorstelijk gedragen. Ik denk dat je je eigen glazen al direct hebt ingegooid, zeker vanaf dat je ging smijten met dingen op juridisch gebied die echt nergens over gaan. Proberen te overbluffen op zo'n manier is nogal puberaal gedrag en, daarmee, erg doorzichtig.
Heel nuttig, het houdt spam tegen! De wereld is in dat opzicht gewoon ver heen en daar hebben we allemaal mee te maken (helaas). Als dynamisch IP eigenaar hoef je geen mailserver te draaien, dial up of adsl maakt niet uit, je bent namelijk consument en eindgebruiker en je provider regelt het voor je.. Ik ben blij met die lists. Waarom? Omdat jij misschien wel een goeie server hebt draaien, maar de 99,999% andere thuisgebruikers hebben een of andere proxy die spam de wereld in stuurt. Moet dan iedereen maar weer spam doorlaten omdat er een paar gebruikers zich beperkt voelen maar niet willen investeren in een goede oplossing als een eigen server in een algemeen IP reeks?

De hoeveelheid spam is zo enorm groot, dat het niet eens meer een goed idee is om NDRs terug te sturen naar de fake afzenders. De mail verdwijnt dus gewoon stil in de vuilnisbak, zoals bij zoveel providers overigens. Je merkt het dus vaak niet eens als je op een lijst staat, precies de bedoeling. Het probleem is dus misschien wel groter dan je denkt.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Nog meer dom gelul

Ik ben er klaar mee ;]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je gaat wel problemen krijgen als google gelijk krijgt:
lees even jouw zin
...be used to discriminate or abuse someone's privacy.
en dan volgend artikel:
nieuws: Google: ip-adressen zijn geen persoonsgegevens

als google daarin gelijk krijgt (wat ze in mijn ogen al hebben), dan slaagt jouw mail al nergens meer op en het hele heen en weergevecht tussen jou en sorbs (en het haast kinderlijk geflam hier) lijkt dan helemaal niet meer dan het onnodige 'van een mug een olifant' maken.

1 van mijn domeinen staat ook ergens op een lijst onderhouden door 1 persoon die het als zijn eigen 'gespamd door'-lijstje gepubliseerd heeft, omdat het een tijdje misbruikt is door spammers in het 'from'-veldje, en hij niet technisch genoeg onderlegd is om dat onderscheid te kennen.
Ik maak er me niet eens druk om, want hij zit in Canada, en ik mail vooral in/naar de Benelux met dat domein, en zolang mijn mails in alle richtingen aankomen (heen-en-terug) speelt het voor mij geen rol dat hij mijn domein vermeld op zijn lijst.

Zo zou jouw instelling ook moeten zijn: zolang je er geen hinder van ondervind: niets van aantrekken
(en zekers niet zo arogant mailen naar de lijst-onderhouders)
heb je wel hinder (en is dat echt een impact op je inkomsten:
zorg eerst dat het aan jouw zijde in orde is:
- particuliere aansluitingen dienen niet voor zaken als mail-servers enzo (of enkel via de smtp van je provider), zorg voor een zakelijke aansluiting waarop dat wel mag van je provider. (lees je voorwaarden erop na, en onderneem dan actie)
- Zorg dan dat je reverse dns in orde is (wederom: je provider)
- vraag dan mbv een beleefd mailtje of zij (sorbs dus) hun mening kunnen herzien, met een beleefde uitleg waarom jij denkt dat hun mening ivm jouw opname in de spammerslijst onterecht is.

en gegarandeerd: je bent zo van die lijst....
maar het is natuurlijk makkelijker de tegenpartij uit te maken, en dan nog verbaasd zijn dat ze je uitlachen, en amper reageren....

en ps: lees je even in in de technieken:
het is niet omdat je telkens het zelfde ip krijgt dat je geen dynamisch ip-adres hebt eh, enkel een gereserveerd ip-adres heb je dan.... (de reden waarom je wellicht je mac-adres ergens moet opgeven)
dus dat is wederom een fout van jou: als de isp het een dynamisch ip noemt is en blijft het een dynamisch...ook al is de dynamiek er mss een beetje uit.
(eenmaal per 20 jaar een ander ip is ook dynamisch, alles wat je krijgt via dhcp is dynamisch maar kan gereserveerd zijn, ...
een handmatig vast-ingesteld ip-adres: dat is een vast ip-adres maar verder niets)

[ Voor 14% gewijzigd door soulrider op 23-02-2008 17:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:40:
@Servies

Ja dat klopt. Ik heb de situatie in NL ook uitgelegd aan Matti, dat vele dynamische ips eigenlijk vast zijn, niettemin verwacht sorbs een rDNS, wat providers dan vaak niet ondersteunen.
Oh?
Sinds wanneer?
Heeft jouw IP adres geen reverse dns?
Uit nieuwsgierigheid, in welke range zit je IP?
Dus geef je IP eens zonder het laatste stukje?

Zie de http://tools.ietf.org/html/rfc1912:
"Every Internet-reachable host should have a name" en "Make sure your PTR and A records match".

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik nog zeggen tegen mensen die te stom zijn om begrijpend te kunnen lezen...

Niets dus

• StevenK
  • Laatst online: 07:44
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 21:40:
Wat moet ik nog zeggen tegen mensen die te stom zijn om begrijpend te kunnen lezen...

Niets dus
Er is een groot verschil tussen 'begrijpen' en 'jouw eigen uitleg volgen'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 18:38

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 02:24:
Wel degelijk erg professioneel. Versatel zijn een stelletje amateurs, en meteen gaan dreigen met juridische acties maakt jezelf wel heeeeeeeeeeel erg dom overkomen.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 18:38

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 10:34:
Maar ik zou t wel fijn vinden als er nu eens iemand zou reageren in de technische thread hierover die echt verstand heeft van spam/mail. Want m.i. is die listing van vaste dynamische ip's onzinnig.
Die blokkade is zelfs uitermate zinnig. Er komen aanzienlijke hoeveelheden spam via DSL verbindingen van de huis- tuin en keukengebruiker. Ik denk dat z'n 80% van dit soort verbindingen afkomt, en dan heb ik net nog niet eens over andere dingen vanuit het botnet met die verbindingen wordt gedaan.
Ik denk niet dat spammers via zon verbinding werken (muv relayers, maar die haal je eruit met relay niet toe te staan en relaying servers te listen, wat gebeurt)
Verdiep je eens in de materie voordat je z'n uitspraak doet. Er wordt nog geen 0.05% spam via relayers verstuurd.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
Het duurde even maar ik begrijp enigzins waar het nu allemaal om draait, het lijkt bij tijd en wijle wel op een verkapt messenger gesprek... Ik houd mij verder buiten de discussies, volgens mij zijn alle (stand)punten nu wel ingenomen/toegelicht :) .

Buiten het ethische/juridische aspect van het wel of niet bijhouden van een dergelijke lijst en de mate van professionaliteit is er wel één punt waar ik ernstig bezwaar op heb en dat is de cartoonlist. Mijn inziens is het echt compleet onacceptabel om dergelijke privé emails (toch enigzins het digitale equivalent van brieven) volledig publiekelijk online te publiceren. Ik kan mij vergissen maar ik neem aan dat dit toch zeker in Nederland verboden is? Ik kan mij haast niet voorstellen dat al die mensen ermee in hebben gestemd dat hun emails met volledige naam en toenaam online zijn gepubliceerd.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• soulrider
ps: deze post omdat ik volgende post persoonlijk nam
(lijkt dom in een troll te trappen, maar ja ... 't is nacht en weekend eh)

Niets dus
wat moeten Sorbs dan niet zeggen van jouw mails ;)

Niets dus ... :+

lees aub volgende regel van mijn vorige post opnieuw
maar het is natuurlijk makkelijker de tegenpartij uit te maken, en dan nog verbaasd zijn dat ze je uitlachen, en amper reageren....
Begrijpend lezen is langs onze zijde geen enkel probleem ...

maw: heb je het op mijn post: Ik heb me genoeg in gelezen in je post, en het begrip is er ook.
Het enigste wat ik merk is dat je je serieus op je pik getrapt voelt omdat sorbs je na je dreigende mail gewoon honend heeft uitgelachen in hun mails en dat je nu hier probeert je ego terug wat glad te strijken, wat spijtig genoeg voor jou niet lukt.
Volg gewoon de ongeschreven en geschreven regels.
(beleefdheid brengt je veel verder dan de instelling die jij hebt, toch zekers op lange termijn)

Ik heb je tips gegeven hoe je wel snel van die lijst af zou kunne geraken, maar of jij ze begrepen hebt na lezen lijkt me na jouw post niet echt...

gelukkig ben ik geen modje, want persoonlijk had ik hier al lang een slot aangehangen, 't is niets anders dan een klaagzang en enkel jouw manier verkondigen en mensen die de manier van Sorbs snappen en terecht vinden die worden uitgekaffert: dat gaat niet in het echte leven, snap dat dan....

wel je echt discussiëren over de werking van Sorbs dn moet je in SG zijn, heb je problemen met je provider is het hier ... Je wilt geen van beiden, enkel jouw probleem met sorbs (wat deels zelf veroorzaakt is) ergens zo luid mogelijk verkondigen.

[ Voor 11% gewijzigd door soulrider op 23-02-2008 23:45 ]

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Niets dus
Inderdaad.. Ik begin me af te vragen waarom ik überhaupt op jou heb gereageerd... en met mij denk ik ook de rest. Prutser...

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Ik zag dit topic voorbij dwarrelen en dacht, laat ik er ook wat over zeggen. De OP lijkt een aantal dingen niet te snappen of wil ze niet accepteren...

Blocklists zoals Sorbs, Spamhaus etc etc geven alleen maar advies, ze blokkeren niks. Als er geblockt wordt komt dat omdat de beheerder van een mailserver dit instelt.

Dynamische adressen zijn eigenlijk altijd eindgebruikers en omdat er nogal veel spamverzenders en zombies tussen zitten blokkeren veel systeembeheerders deze adressen.
Overigens, Sorbs geeft alleen maar aan dat ze denken dat een adres dynamisch is, niet dat dynamische IP adressen per se spam verzenden. Maar veel mailservers blokkeren al die dynamische adressen toch, vanwege al de rotzooi.

Verder is communicatie op het Internet eigenlijk op vrijwillige basis. Zoek maar eens op in Google: "my server, my rules". Als jij mail verzendt is niemand verplicht om het te accepteren. Ze kunnen het om de meest achterlijke reden weigeren, en daar is gewoon niks aan te doen.

Weblog | Straling!

Verwijderd

Topicstarter
@Banjy: Pcies, daar heb ik in mijn eerste post ook al op gewezen. Het heeft niets met professionaliteit te maken. We hebben hier te maken met een stel kp's die hun 'kennis' als enige en ultime waarheid zien en zich nog verheerlijken ook. Beetje zelfverheerlijking mag hoor, maar niet als mensen je met logica om de oren slaan, dan zou je als it-er echt moeten gaan twijfelen. En dat geldt dus ook voor een boel mensen hier.

@TNW: Er IS geen jurisprudentie over lists als deze. Dat betekent dat t nooit aan de wet is getoetst. Derhalve kun je niet spreken over of iemand wel of niet iets verplicht is of rechten heeft iets te doen.
Dan is er nog de ethische kwestie en ook daar heb ik geen redelijk argument gezien voor het bijhouden van gecentraliseerde lists.
Dan is er nog efficientie en ook daar geen onderbouwing gezien. Sterker nog, als men zegt dat dyn ip categorisch moet/wordt geblokt wegens spam en vervolgens argumenteert dat ook statisch categorisch geblokt wordt wegens spam, is het blokken volstrekt nutteloos. Er is immers niet meer dan dynamisch en statisch.
enz enz

Veel mensen hier lezen gewoon niet. Ze reageren op vermoedde arrogantie, die altijd subjectief is, door hun eigen zelfverheerlijking. Men blijft notabene consequent zeggen dat ik een probleem heb, terwijl ik al meerdere malen heb gezegd dat mn server gewoon lekker draait.

Je zegt... als iemand mail zend is de server niet verplicht te accepteren. Daar kun je ook over discussieren; het ding heet niet voor niets 'server'. Het is een apparaat in het publieke domein met de naam 'bediener'... het dient dan te bedienen. ZO was het karakter van internet. Ik snap ook wel dat dat wat kort door de bocht is en niet meer reeel voor deze tijd, maar toch.
Men begrijpt mij niet geloof ik. Ik ben tegen de EU die overweegt ip adressen als persoonsgegevens te zien, omdat zij dit willen aanwenden om de VRIJHEID van mensen te beperken. Maar ik ben OOK tegen een duhl list, omdat zij dit aanwenden om ... de VRIJHEID van mensen te beperken.

Ben ik nu de enige nog die opkomt voor vrijheid?
Een goeie 10 jaar geleden waren de bulk internetters nog mensen die uit de technische hoek kwamen, vaak wat verder ontwikkeld, vaak excentriekelingen die de vrijheid zochten van dit. Ze protesteerden mondiaal om reklame te voorkomen.
En nu is het vercommercialiseerd, kapitalistisch, dom, intolerant enz geworden...
Ja, ik verzet me dan.

Ik wil echt geen spam, maar ik wil ook zeker niet het kind met het badwater weggooien.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:58:
Je zegt... als iemand mail zend is de server niet verplicht te accepteren. Daar kun je ook over discussieren; het ding heet niet voor niets 'server'. Het is een apparaat in het publieke domein met de naam 'bediener'... het dient dan te bedienen.
Het is MIJN server. Deze staat helemaal niet in het publieke domein.
Het probleem bij dit issue is dat jouw logica niet strookt met de logica van de rest van de wereld.

[ Voor 10% gewijzigd door servies op 25-02-2008 17:15 ]

• soulrider
Veel mensen hier lezen gewoon niet. Ze reageren op vermoedde arrogantie, die altijd subjectief is, door hun eigen zelfverheerlijking. Men blijft notabene consequent zeggen dat ik een probleem heb, terwijl ik al meerdere malen heb gezegd dat mn server gewoon lekker draait.
waarom begin je dan dit topic als je geen probleem hebt ?

Je spreekt jezelf meer en meer tegen hoor...
waardoor dit enkel nog meer en meer een "gewoon even mijn gal spuwen over iets"-topic gaat lijken dan het al is.

mag ik nog eens zeggen, dat je zelf tot die mensen hoort die niet leest, waar de arrogantie vanaf druipt, en niets anders doet dan te trollen ....

en zoals gezegd hierboven: een server is een dienaar van zijn eigenaar... dat is dus niet persee publiek of voor iedereen: ik bepaal met mijn servers wat wel en wat niet er doorkomt, en welke lijsten ik daartoe gebruik om me te helpen te beslissen tussen goed en slecht. Staat dat jou niet aan, dan is dat jouw probleem niet het mijne, of wij moeten zaken-relatie's zijn, en dan zal je wel door _mij_ op _mijn_ whitelist op _mijn_ server gezet worden...

Dus ga jij nu maar eens nadenken over hoe open het internet is volgens jou en hoe open het echt is...
(of mag ik ook al mijn mails via jouw server gaan sturen? want ja, 't is toch een server en volgens jou dan een _publieke_ dienaar en mits ik 'publiek' ben ....denk even na over je eigen woorden voordat je ze neerzet, want wij die wel helder kunnen denken zonder ons zelve te zien als "de IT'ers die het beter weten" schieten er zo gaten in door gewoon te quoten uit de vorige posts ... (zelfs mijn bomma lukt dat door enkel jouw teksten te lezen) )

[ Voor 43% gewijzigd door soulrider op 25-02-2008 17:54 ]

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:58:
@Banjy: Pcies, daar heb ik in mijn eerste post ook al op gewezen. Het heeft niets met professionaliteit te maken. We hebben hier te maken met een stel kp's die hun 'kennis' als enige en ultime waarheid zien en zich nog verheerlijken ook. Beetje zelfverheerlijking mag hoor, maar niet als mensen je met logica om de oren slaan, dan zou je als it-er echt moeten gaan twijfelen. En dat geldt dus ook voor een boel mensen hier.
Blijkbaar kan de ISP waar jij naar toe mailt zich wel vinden in de waarheid zoals Sorbs die ziet. Versatel kan de waarheid van Sorbs beinvloeden door bijv. PTR records aan te maken of Sorbs te informeren. Blijkbaar vindt Versatel dat de moeite niet waard om dit doen en ben je afhankelijk van de procedures die Sorbs opstelt.
Ik zelf vind de eis van rDNS wat rigide omdat er (zo ver ik weet) geen eis is dat er een PTR record moet zijn. Er zijn RFCs (RFC1912) bijvoorbeeld, maar de status zegt: "This memo provides information for the Internet community. This memo does not specify an Internet standard of any kind."

Hoe dan ook, de ontvangende ISP heeft de afweging gemaakt en gebruikt Sorbs om mail te filteren.
@TNW: Er IS geen jurisprudentie over lists als deze. Dat betekent dat t nooit aan de wet is getoetst. Derhalve kun je niet spreken over of iemand wel of niet iets verplicht is of rechten heeft iets te doen.
Dan is er nog de ethische kwestie en ook daar heb ik geen redelijk argument gezien voor het bijhouden van gecentraliseerde lists.
Gecentraliseerde lijsten kan je gebruiken omdat je zo kennis van andere personen/instanties kan gebruiken om een keuze te maken of je bepaalde mail wel of niet wil accepteren. Uiteindelijk doe je dat toch om overlast voor jezelf als ISP en voor je klanten te beperken. False positives zul je altijd houden en bij te veel false positives zal een ISP toch wel een andere lijst kiezen als ze merkt dat teveel legitieme mail wordt tegengehouden.
Dan is er nog efficientie en ook daar geen onderbouwing gezien. Sterker nog, als men zegt dat dyn ip categorisch moet/wordt geblokt wegens spam en vervolgens argumenteert dat ook statisch categorisch geblokt wordt wegens spam, is het blokken volstrekt nutteloos. Er is immers niet meer dan dynamisch en statisch.
enz enz
Je kan je inderdaad afvragen of dit wel een goed criterium is en misschien zou een dynamisch adres wel alleen moeten meetellen bij bepaling of een mail spam is of niet. Klagen daarover moet je maar doen bij de providers die jouw mail blokken op basis van Sorbs.
Ik vond zelf een combinatie van Spamhaus XBL, Bit.nl's lijsten voor het weigeren van mail uit landen (china, polen, rusland, brazilie) en wat eigen filters erg effectief. Bij bl.spamcop.net had ik te veel false positives.
Men begrijpt mij niet geloof ik. Ik ben tegen de EU die overweegt ip adressen als persoonsgegevens te zien, omdat zij dit willen aanwenden om de VRIJHEID van mensen te beperken. Maar ik ben OOK tegen een duhl list, omdat zij dit aanwenden om ... de VRIJHEID van mensen te beperken.
Mailservers zijn altijd al onderhevig geweest aan beperkingen (tenzij je een open relay draait) en gelukkig is iedereen vrij om het inrichten naar eigen inzicht zonder overheidsbemoeienis. Indien de overheid zich er wel mee bemoeit gaat het in tegen de vrijheid. Dat bedrijven hun mailservers configureren om spam te stoppen is hun recht, ze hebben ook niet de plicht om iedere mail te accepteren. Gelukkig maar, dadelijk mag je ook geen 'Nee/Nee' sticker meer op de brievenbus hebben (er zijn allicht betere vergelijkingen te maken met snail-mail).

Is jouw ego niet te groot geworden voor dit topic/forum?

Verwijderd

Topicstarter
Grappig dat t steeds over mij gaat ;]

Mijn ego was al reusachtig voor ik hier postte hoor. Wees blij dat ik de moeite nam om hier uberhaupt iets te schrijven ;]

Iemand nog de lijst bekeken van providers en bedrijven die ik mailde? Nee, zeker?
right

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:41:
Grappig dat t steeds over mij gaat ;]

Mijn ego was al reusachtig voor ik hier postte hoor. Wees blij dat ik de moeite nam om hier uberhaupt iets te schrijven ;]
Je wil graag gewoon graag trollen, vandaar dat je ook blijft reageren en om jezelf maar te quoten:
Nog meer dom gelul

Ik ben er klaar mee ;]
Iemand nog de lijst bekeken van providers en bedrijven die ik mailde? Nee, zeker?
right
Ieder bedrijf bepaalt zelf hoe zij hun mailserver inricht en welke blocklists ze daarvoor gebruiken, dat jij een wat ISPs en grote bedrijven's postmaster@ mailt doet niks af aan de vrijheid die ze hebben :)
Die test van jou is ook verder niet zo bijzonder, weigeren van mail op basis van het ontbreken van rDNS (dit impliceert niet meteen het gebruik van Sorbs) is leuk als je een thuisserver draait, maar een groot bedrijf/ISP zal dit maar zelden toepassen omdat je ook legitieme mail gaat blokken.

Bovendien kan ook voor postmaster@ een uitzondering gemaakt zijn in de spamfilters, dus mailen naar postmaster@ is geen garantie dat de mail ook aankomt als je het mailt naar een echte gebruiker.

Verwijderd

Topicstarter
Met domme mensen heb ik geen moeite, met pretentieuze mensen ook niet.

Wel met domme pretentieuze mensen

• soulrider
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:49:
Met domme mensen heb ik geen moeite, met pretentieuze mensen ook niet.

Wel met domme pretentieuze mensen
wederom een trol...

ik trap erin:

en dat noem jij niet dom, pretentieus, ego-centrisch, dikkenekkerij ?

gelukkig zijn de mensen die denken zoals jou serieus in de minderheid, anders was de wereld al langer om zeep. Dom zijn de mensen die niet willen geloven dat hun 'zicht' op iets niet het enigste zicht is op dat ene punt. Dom zijn de mensen die tegen beter weten in hun zijde blijven verkondigen zonder te luisteren naar de rest om dan een middenweg te vinden of zelfs een beter manier om het zelve te bereiken (de middelen heiligen het doel niet, en het doel de middelen niet - maar soms is het wel handig niet meteen naar de wapens te grijpen als een simpel - en beleefd - woord zoveel meer kan doen). Dom zijn de mensen die doen zoals jij hier doet in dit topic.

(ik hoop zo dat ze hier rap een slot opzetten, want wordt dit niets anders dan bashing)

om nu even te proberen je op verstand te brengen (en ja, ik ben er zeker van dat het mijne groter is dan het uwe):
als ik op 1 van mijn domeinen een lijst openbaar maak van ip-adressen, domeinen en dergelijken die ik niet vertrouw wegens uit spam van vervangen, en Servies gaat die gebruiken op zijn servers voor extra spamfilters te hebben (of de zijne nog scherper te zetten) - en jij kan daardoor niet naar hem mailen...

awel als jij dan een mail naar mij stuurt zoals je naar Sorbs stuurde, dan krijg je exact dezelfde mail terug (of zekers van dezelfde toon: uitlachend dus) en ev. nog de bal terug gespeeld wegens dreigementen.
Sorbs zet ook slechts een lijst online van ip-ranges die zij niet vertrouwen wegens algemene ervaring en praktijk (hey de meeste spam komt ook van ip-adressen uit een dhcp-range) - en al die mailserver-admins die hun vertrouwen en die lijst blindelings overnemen, tja die weten oftewel zeer goed wat ze doen (en maken ze uitzonderingen op die lijst mbv whitelisting), oftewel gaan _zij_ en dus _niet_ Sorbs in de fout. Maar ja, jij bent toch zo slim dat jij dat al lang wist natuurlijk, maar dat heir enkel niet durft toegeven, en liever gelijk een klein kind wat blijft trollen in de hoop dat de volwassen nadenkende mensen het gewoon opgeven, en je in je eigen leefwereldje laten verder doen....

Doe gerust, maar stop dan met trollen op dit forum en bol het af richting fok ofzo.
(je bent al bezig met trollen op/over Sorbs sinds Tele 2/Versatel mailserver > listed at sorbs en alle topics tss die en deze zijn quasi allemaal wegens dezelfde reden stilzwijgend naar onderen gezakt ... je blijft proberen jouw gelijk te krijgen, en indien je dat niet krijgt, dan begin je een ander topic, met een nog groffere insteek, ...
stop er gewoon mee en ga je wonden likken)

[ Voor 58% gewijzigd door soulrider op 25-02-2008 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Awel ja, je trapt erin.
"Dom zijn de mensen die niet willen geloven dat hun 'zicht' op iets niet het enigste zicht is op dat ene punt."
Logica is in enge zin waar of onwaar, er is niet iets tussenin. Zo geldt dat de rest van de wereld, maar jij verhult je liever in 'correctheid' in de zin van doen wat de etiquette voorschrijft. En die etiquette is de waan van de dag geworden. Beleefdheid is niets, als de toon eronder vals is, zoals de jouwe. Je bericht staat vol persoonlijke aanvallen, zoals dat door zovelen hier is gedaan. En ik ben dan de verkeerde als ik recht voor zn raap iets zeg? Tuurlijk ;]

Lees eens van het begin af aan wat er staat, met open vizier en denk na over mogelijke andere invalshoeken ('zicht op iets niet het enige zicht is... enz')...
Ik heb zeer duidelijke formuleringen aangedragen, onderbouwd, logisch, ben redelijk geweest, maar ik ben niet zo beleefd idd. Ik ben beleefd tegen wie dat verdient.

De discussie is al lang geen discussie meer en al helemaal niet op inhoud zoals die bedoeld was.
Maar laten we nog even lekker verder spelen zo.. tot iemand besluit dat t wel genoeg is. Ik zit er niet mee hoor. Vind t wel grappig.. typisch gedrocht van deze tijd.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

(gambieter neemt ook nog een hapje)
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 23:45:
De discussie is al lang geen discussie meer en al helemaal niet op inhoud zoals die bedoeld was.
Het is nooit een discussie geweest. Je wilt alleen horen dat je gelijk hebt, zelfs al is het niet zo, en als mensen zich niet als ja-knikker gedragen dan reageer je als een Paris Hilton die genegeerd wordt door de paparazzi. Misschien kun je beter een blog starten, daar kun je alle weerwoorden verwijderen en ranten zoveel je wilt :) .

* gambieter vind het topic trouwens wel grappig, je ziet niet vaak zoveel vasthoudendheid ;)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 26-02-2008 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben veel knapper dan Paris Hilton...
tssss

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 01:57:
Ik ben veel knapper dan Paris Hilton...
tssss
Daar is dan ook zeer weinig voor nodig, dat zegt dus helemaal niets.
Logica is in enge zin waar of onwaar, er is niet iets tussenin.
Ach... zeker nog nooit van fuzzy logic gehoord...
Ik heb zeer duidelijke formuleringen aangedragen, onderbouwd, logisch, ben redelijk geweest, maar ik ben niet zo beleefd idd. Ik ben beleefd tegen wie dat verdient.
zeer duidelijke formuleringen aangedragen: Check
Logisch: NOT
Onderbouwd: NOT
Redelijk: NOT
Niet beleefd: Check
Beleefd tegen wie dat verdient: NOT

[ Voor 53% gewijzigd door servies op 26-02-2008 11:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
hahaha
Ik wilde je eigenlijk negeren, maar sjonge, dat valt niet mee zeg.

Fuzzy logic is nix. Het moet nog steeds voldoen aan de formele logica. Het is een moderne naamgeving, om aandacht te scoren, verder nix. En dat past volledig in de zieke moderne tijd.

Maar de grap is hier natuurlijk dat je jezelf weer tegenspreekt. Eerst beroep je je op fuzzy logic, waarna je meteen vervolgt met....

False / True statements.

Heerlijk dit.

• servies

servies

Veni Vidi Servici

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:17:
Fuzzy logic is nix. Het moet nog steeds voldoen aan de formele logica. Het is een moderne naamgeving, om aandacht te scoren, verder nix. En dat past volledig in de zieke moderne tijd.
Je weet dus duidelijk niet wat fuzzy logic is... Maar we hadden al langer in de gaten dat jij je eigen kennis een beetje te hoog inschat.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Tja, dit gaat werkelijk nergens meer over. Communicatie schijnt af en toe best moeilijk te zijn...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.