Toon posts:

Tele 2/Versatel mailserver > listed at sorbs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort bij tele2, welke de mail enz blijkbaar door Versatel laat doen en ineens komt er van sommige mailservers bericht dat mail van mijn server niet wordt aangenomen. Staat op DUL bij Sorbs en aangemeld door... Versatel. Een blok ip nummers dus. Niet echt netjes als men zegt 'vast' ip te leveren en servers toe te laten.

Ik dacht, laat ik de helpdesk es bellen, maar zoals ik al vermoedde was dat tevergeefs. Hij snapte er niets van... of ik niet het forum kon mailen (?!), of.... de helpdesk. Dus ik mail heel braaf het emailadres dat ik kreeg; helpdesk@tele2.nl (met mn versatel emailadres uiteraard) en kreeg antwoord van de mailserver. Errr, adres bestaat niet.
LOL

Sorbs geprobeerd te unlisten via hun form, nog niets gehoord. Ik denk dak nog maar es bel...

Iemand nog advies? })

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Mijn ip staat ook op de blacklist. Volgens mij geldt dat voor elke Tele2 klant.
Je moet eens chatten met de helpdesk, misschien kunnen die meer.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Het kan ff een paar dagen duren voordat je van Sorbs afgehaald bent.

En anders... tele2 mailserver gebruiken voor relay :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:39:
Sinds kort bij tele2, welke de mail enz blijkbaar door Versatel laat doen en ineens komt er van sommige mailservers bericht dat mail van mijn server niet wordt aangenomen. Staat op DUL bij Sorbs en aangemeld door... Versatel. Een blok ip nummers dus. Niet echt netjes als men zegt 'vast' ip te leveren en servers toe te laten.

Ik dacht, laat ik de helpdesk es bellen, maar zoals ik al vermoedde was dat tevergeefs. Hij snapte er niets van... of ik niet het forum kon mailen (?!), of.... de helpdesk. Dus ik mail heel braaf het emailadres dat ik kreeg; helpdesk@tele2.nl (met mn versatel emailadres uiteraard) en kreeg antwoord van de mailserver. Errr, adres bestaat niet.
LOL

Sorbs geprobeerd te unlisten via hun form, nog niets gehoord. Ik denk dak nog maar es bel...

Iemand nog advies? })
Tja, shit happens ;)

Wat vind je niet netjes aan je vast IP ? :?
(en wat heeft dat hiermee te maken)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Net weer gebeld met de helpdesk en deze keer met iemand die het een beetje snapte, maar tele2/versatel ondersteunt dat niet en kan niets doen. Dus ik zeg, nee KAN wel, maar WIL niet. Feitelijk moeten zij unlisten, of rdns voor specifieke user/domains in hun dns invoeren, maar dat wil men dus niet. Na lang aandringen en maar blijven herhalen dat hier sprake is van wanprestatie, omdat men niet enerzijds kan zeggen 'wij staan servers niet in de weg' en tegelijk langs de andere kant mailservers onmogelijk maken, besloot de man een notitie te maken voor management of zo. Daar hoor ik dus nooit meer van. Het abonnement ongedaan maken kan ook niet, zegt hij. Nou dat wil ik nog wel es zien. Ik zit sterk te overwegen om die laptop die nog moet komen van hen te bewaren en betaling te stoppen en terug te gaan naar mn oude ISP. Alleen is dat ook weer een berg gekloot en inmiddels is die hele meuk natuurlijk in een pakket met telefonie. En zo hebben ze je bij de ballen.
Ik ben BOOS.

Sorbs gaf een robot response: de ip adressen (men neemt meteen maar de range) moet of door versatel worden afgemeld, of ik moet een rdns hebben, die versatel niet op zn dns wil invoeren. Dus de enige die dit kan oplossen is Versatel en die doen nix. (ik zou misschien zelf weer een dns server kunnen draaien, maar ik weet eigenlijk nog niet of de dns van versatel die gegevens gaan overnemen)
Dan kan ik nog van de mailservers die weigeren de postmasters gaan mailen, want ze blocken iets te veel af zo, dat heeft weinig meer met anti-spam van doen, maar meer met het controleren van een deel van internet. Een dynamisch ip adres (dat semi vast is bij bijna alle ISPs voor kabel of adsl) is geen dial up. Maar ja, dat gaat niet werken.
Ja, relay via de mailserver van Versatel zou moeten werken, maar daar wilde ik nou juist vanaf; het afhankelijk zijn van hun servers. Het gaat me ook om het principe, het is precies hetzelfde afnemen van rechten zoals in t echte leven ook gebeurt. Men denkt terrorisme te voorkomen door bv een identificatieplicht in te voeren, maar een terrorist kan heel goed 4 paspoorten hebben en toch een aanslag plegen. Het lost niets op en heeft alleen tot doel mensen in een dwangbuis te stoppen.
Wat is de volgende stap? Dat er een site komt die politiek incorrecte domains bijhoudt, waar dns servers op checken en niet vertalen naar ip als ze op DE lijst staan?
Waar zijn we nou mee bezig mensen?
Protesteer tegen die shit! Als jouw provider's mail server mail blocked op zon basis, zet ze onder druk!

@Chaser: Het is niet netjes als men vast ip belooft en dat (dynamisch vaste ip) vervolgens behandelt als een criminele dial up verbinding (alsof dial up per definitie crimineel is... er waren toch echt tijden dat iedereen een dial up gebruikte) en ZELF de hele range aanmeldt bij sorbs. DAT is niet netjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog een heel verhaal getikt over wat voor rules je zou moeten maken om spam te voorkomen, maar zo makkelijk is dat nog niet. Ik dacht af te kunnen vangen met alleen een fqdn. Een lokale client meldt natuurlijk niet aan met een fqdn, maar met een ip adres, dat moet kunnen. Tis allemaal port 25 spul.
Het wezenlijke verschil is m.i. dat een legale spammer niet via een dial up 100000 mails gaat uitsturen, dus sorbs zou onderscheid moeten maken tussen werkelijke dial up en vaste dynamische ip's, dat moeten dan de ISPs aanmelden. Ze hebben immers een andere range voor echte dial up, dus waarom moeten dynamisch vaste nog aangemeld? Whats the use?

Of zie ik dat nou fout?

Verwijderd

Een mailserver begint met een HELO, een correct opgezette mailserver geeft hierbij zijn fqdn op, bijvoorbeeld mx.domein.tld.

De A record van mx.domein.tld moet bestaan, en naar hetzelfde IP adres verwijzen als waarvandaan de mailserver verbinding maakt.

Tevens moet de PTR record van dat IP adres ook weer verwijzen naar mx.domein.tld.

Dat is de enige correcte opzet voor een mailserver, ik en met mij velen weigeren mail afkomstig van mailservers waarbij bovenstaande niet correct ingesteld is.

In de thuissituatie los je dit op door je mailserver als HELO de hostname van je ADSL/kabel connectie te laten voeren, bijvoorbeeld iets in de trant van 12.345.cust.isp.nl, wat weer resolved naar IP adres 123.123.12.345. De PTR van 123.123.12.345 resolved dan weer naar 12.345.cust.isp.nl.

Combineer dit met correct opgezette SPF records en 99% van de mailservers zal je mail accepteren, ook al sta je ge(black)list bij SORBS.

Het probleem van die lijsten van SORBS is dat ze volgende criteria gebruiken om te bepalen of iets in de DUL lijst moet of niet:
http://www.tools.ietf.org...ng-schemes-00#section-4.2

In het kort komt het erop neer dat elke PTR waarin "dyn" of "dynamic" staat in de DUL lijsten komt.

En SORBS heeft dan ook de volgende opvatting:
It is the opinion of SORBS that anyone competent enough to do so should be allowed to run their own mail server, but also, that all outgoing mail from dynamically assigned address space (and in a few cases even from statically assigned space) should be made to flow through the mail server(s) of the Internet service provider in question.
Zij vinden dus dat als jij een mailserver op je prive lijn draait je dus ook maar de smarthost van je provider moet gebruiken.
Op zich geen slecht streven.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 18:17 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:08:
Net weer gebeld met de helpdesk en deze keer met iemand die het een beetje snapte, maar tele2/versatel ondersteunt dat niet en kan niets doen. Dus ik zeg, nee KAN wel, maar WIL niet. Feitelijk moeten zij unlisten, of rdns voor specifieke user/domains in hun dns invoeren, maar dat wil men dus niet.
Jij draait je eigen mail server daar ben JIJ verantwoordelijk voor. Komt die op een lijst te staan dan is het jouw probleem.

Zij zullen alleen moeite doen voor hun eigen mail server(s). En niet als een klant een eigen heeft.
Je mag nog blij zijn dat ze het nog toelaten. KPN ( als ik het goed heb ) blokeert eigen mail servers...
Pagina: 1