Toon posts:

Vastlopen XP installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik heb een zelfbouw PC en heb moeite om windows xp hier voor het eerst op te installeren.
Het rare is dat de PC goed opstart (ASUS scherm) en ik wordt gevraagd om een toets in te drukken om via CD-ROM op te starten.

Vanaf dat moment loopt de PC op een willekeurig moment vast. Het vreemde is dat er geen peil op te trekken is wanneer de PC stokt. Ik heb de XP installatie een aantal malen geprobeerd en telkens loopt deze op een ander moment in het proces vast.

Ik heb hier verschillende varianten van gehad:
- Hij loopt vast tijdens de test voor hardware configuratie (voor het blauwe installatiescherm)
- Hij loopt vast tijdens het formateren van de C: partitie,
- Hij loopt vast wanneer de installatie files worden gekopieerd (in het begin),
- Hij doorloopt de initiele installatie en loopt vast na het opstarten

Mijn configuratie is:
- ASUS P5N-E SLI (moederbord)
- ASUS GeForce 8800GT 512MB
- Corsair 1GB RAM 800 Mhz (4 stuks)
- Intel E8400
- Zalman 600W voeding
- Samsung 500 GB Sata
- Samsung SHS203prs dvd

Inmiddels heb ik het geheugen teruggebracht tot 1 reepje en ook een ander merk geheugen (Kingston) geprobeerd. Ik heb een andere HD aangesloten en heb een andere Windows XP cd geprobeerd. De overbodige geluidskaart heb ik eruit gehaald en alle stekkers gecontroleerd.

Alle acties leiden dezelfde problemen tijdens de installatie van Windows XP.

Hebben jullie een ideeën wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20
Probeer toch voor de zekerheid eens memtest64 te draaien. Probeer verder eens een XP "live" CD te booten, of bijv. Knoppix. Dan kun je eventueel nog het een en ander aan test tools draaien.

Ik zie dat je ook de e8400 op een p5n-e geprikt heb, de p5n-e ondersteund dit type processor nog niet officieel, dus je kunt niet uitsluiten dat het daar aan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel de nieuwste bios geupload omdat de pc inderdaad eerst helemaal wilde niet opstarten.
Dat is dus inmiddels verholpen.

Het feit dat er geen peil te trekken is op het moment van vastlopen baart me toch enige zorgen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-01 13:06

Sebazzz

3dp

Everything you need in one box:
PMG Beleid >> PMG FAQ >> Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 27% gewijzigd door Sebazzz op 18-02-2008 20:48 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
A Ex0dus:
Memtest64 gedownload, gebrand en geprobeert. Zelfs memtest 64 loopt vast. Eerst na 1 seconde, bij tweede poging na ruim 5 minuten. Knoppix had ik niet liggen, dus die download ik nog.

@ Sebazzz:
tnx, helaas vind ik het lastig om de oorzaak te traceren.
Voeding is Zalman 600W heatpipe, dus dat lijkt me voldoende. Deze functioneert ook prima, goede voltages in PC health.
Het moederbord is natuurlijk moeilijk te testen.De beta BIOS van de P5N-e zou het probleem kunnen zijn, helaas kun je dat niet uitsluiten zonder een ander moederbord of andere processor (ga ik dus achteraan). Wellicht de processor van mijn oude PC overzetten om te testen, maar hier ben ik niet zo happig op.
Geheugen wordt herkend met memtest64 en hoewel deze halverwege vastliep waren er geen issues (hij was bij 50%). Bovendien heb ik het ook getest met ander geheugen, met hetzelfde resultaat. Met hetzelfde resultaat. Ik zal nog eens testen en kijken of de PC inderdaad bij test 5 eruitloopt.
Videokaart functioneert prima, ik krijg gewoon beeld en het vastlopen lijkt niet gerelateerd aan het moment van weergave.

Verwijderd

Maargoed, als ie vastloopt in Memtest, is het of je Mobo, of je RAM. Als ie met ander RAM hetzelfde doet is je mobo rot. Ohw ja, je moet trouwens Memtest86 hebben ;)

Probeer ook eens voor de grap een andere optische drive, als die corrupte data doorstuurt wordt ook je RAM drive voor Memtest etc niet goed gemaakt

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net even goed opgelet met de memtest86, hij loopt vast op test 5.

Volgens de PMG FAQ pagina heeft dit te maken met de processor die gaar is. Maar de processor is nieuw. Zou het ook kunnen liggen aan de bios (beta versie), dat die moeilijkheden heeft met het ondersteunen van de CPU?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 21:19:
Net even goed opgelet met de memtest86, hij loopt vast op test 5.

Volgens de PMG FAQ pagina heeft dit te maken met de processor die gaar is. Maar de processor is nieuw. Zou het ook kunnen liggen aan de bios (beta versie), dat die moeilijkheden heeft met het ondersteunen van de CPU?
eX0duS schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:19:
...
Ik zie dat je ook de e8400 op een p5n-e geprikt heb, de p5n-e ondersteund dit type processor nog niet officieel, dus je kunt niet uitsluiten dat het daar aan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
@ SChief

Conclusie --> andere processor proberen?

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:20
Memtest86 ja, mijn fout. ;)
Zou inderdaad toch eerst eens een andere CPU proberen. En natuurlijk alle BIOS opties even afgaan of er niks geks in staat (of reset je CMOS even met de jumper).

• S_Chief
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:20:
@ SChief

Conclusie --> andere processor proberen?
Ik denk het wel.. :) Dan kan je dat ook uitsluiten als dat het probleem niet is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg net via een ander forum het advies om mijn memory timing en voltage in de bios handmatig in te stellen op basis van de specificaties van Corsair. Dat ga ik in ieder geval proberen.

Zou dit een reden kunnen zijn van de willekeurige momenten waarop de PC vastloopt?

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels de memory timing en voltage opgezocht op de Corsair site en in de bios getest.
Helaas geen resultaat, het systeem blijft vastlopen.

• S_Chief
  • Niet online
Al geprobeerd een andere Cpu te gebruiken..?

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
probeer toch echt eens een andere CPU, of probeer deze CPU op een ander mobo, weet je tenminste dat het CPU al dan niet is...moest het echt het geheugen zijn, dan zou je bij memtest gewoon errors krijgen, de boel zou echt niet gaan vastlopen...

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels mijn moederbord terguggestuurd en een nieuwe ontvangen van de leverancier.
Het systeem op een werkbank zonder kast in elkaar gezet en getest via memtest86. Dit leverde hetzelfde resultaat op, namelijk dat de pc tijdens de test vastloopt.

Inmiddels nog e.e.a. opgezocht op internet, hier kwam ik de volgende site tegen:

http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?t=58425

Na de memory timings opnieuw te hebben ingesteld conform bovenstaande link liep memtest wel door. Vreemd is in mijn ogen dat de timings afwijken van de instellingen zoals op de geheugenmodules staan. Dit is namelijk 5-5-5-12 V1.9.

Ga nu trachten XP te installeren.
Pagina: 1