Toon posts:

[Advies]Media Center PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik wil binnenkort een mini PC samen stellen voor max 400 euro. Met als doel,

#TV opnemen
#Divx video's afspelen
#en het belangrijkste: Het afspelen van HD content in de best mogelijke kwaliteit op een HD R TV
# In de toekomst een Bluray SATA speler aan kunnen sluiten

Hij wordt aangesloten aan een HD READY TV, die bescikt over een HDMI ingang, component aansluiting, S-video en VGA.

Nu heb ik geen flauw idee wat voor specificaties dat ding moet hebben, maar neem aan dat dat wel in mijn budget past.

Ik vraag mij daarom een aantal dingen af:

# Als ik HD content afspeel met een HDMI grafische kaart, krijg ik dan HD beeld op mijn TV? Zou ik dit ook krijgen met een standaard VGA kabel?

# Klopt het dat ik een dikke CPU nodig hebt een HD content goed af te kunnen spelen?

# Heb ik voldoende aan een HDMI graka van rond de 50 euro om alles uit het HD content te halen, of als ik ooit een Bluray sata speler aansluit? (Klik 1, klik 2

# Bestaan er ook kant en klare systemen die aan mijn eisen voldoen, zo ja, is dat duurder dan het zelf samen te stellen?

Wie kan mij antwoord geven op deze vragen?

Hartelijk dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 00:01 ]

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04-2025
Goeienacht! :).

400 euro is een budget waar je zeker een redelijke HTPC mee kan samenstellen.

Om even je vragen te beantwoorden:

- HDMI is een noodzaak als je een HD resolutie wilt. VGA kabels of component kabels gaan maar tot 480p (meen ik). Wil je 720p of hoger, dan moet je voor DVI/HDMI gaan.

- Het beste in jouw geval is een cheape ATi kaart te kopen (hd2400pro lowprofile o.i.d.). Die heeft UVD ingebouwd waardoor HD-content afgehandeld wordt door je graka ipv je CPU. Dit zorgt ervoor dat je niet een "hele dikke CPU" nodig hebt. Een nette dualcoretje erin stouwen (zie volgende punt) is nooit mis natuurlijk.

- Als ik jou was zou ik toch een prijsklasse iets hoger gaan zoeken, maar om je vraag te beantwoorden: ja, bluray hoort in principe goed te draaien op een HD2400. Maar afgezien van een videokaart is voor bluray en andere hd-content de processor nog steeds belangrijk. Voor bluray wordt geadviseerd minimaal een AMD x2 4200+ te nemen, of een core duo e6300. Beiden vrij goedkope processortjes, dus je zou eventueel wel in een hoger prijssegment kunnen kijken als je budget dat toestaat.

- Kant en klare systemen bestaan. En zijn inderdaad duurder. Maar je bent een tweaker of je bent het niet toch? Zelfbouwen die handel! }:O

[ Voor 7% gewijzigd door Shinigami op 18-02-2008 00:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
BSInferno schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:13:
Goeienacht! :).

400 euro is een budget waar je zeker een redelijke HTPC mee kan samenstellen.

Om even je vragen te beantwoorden:

- HDMI is een noodzaak als je een HD resolutie wilt. VGA kabels of component kabels gaan maar tot 480p (meen ik). Wil je 720p of hoger, dan moet je voor DVI/HDMI gaan.

- Het beste in jouw geval is een cheape ATi kaart te kopen (hd2400pro lowprofile o.i.d.). Die heeft UVD ingebouwd waardoor HD-content afgehandeld wordt door je graka ipv je CPU. Daarnaast een nette dualcoretje erin stouwen is nooit mis natuurlijk.

- Als ik jou was zou ik toch een prijsklasse iets hoger gaan zoeken, maar om je vraag te beantwoorden: ja, bluray hoort in principe goed te draaien op een HD2400. Maar afgezien van een videokaart is voor bluray en andere hd-content de processor nog steeds belangrijk. Voor bluray wordt geadviseerd minimaal een AMD x2 4200+ te nemen, of een core duo e6300. Beiden vrij goedkope processortjes, dus je zou eventueel wel in een hoger prijssegment kunnen kijken als je budget dat toestaat.

- Kant en klare systemen bestaan. En zijn inderdaad duurder. Maar je bent een tweaker of je bent het niet toch? Zelfbouwen die handel! }:O
Super bedankt voor je goede reply, een cheape HDMI graka is dus voldoende, of wordt het mooier als ik een dure hdmi kaart neem?

En dan vraag ik mij af wat het verschil is, als ik een HD RIP gewoon afspeel in een Media Player en de zelfde film op Blu Ray disc in mijn Blu Ray sata speler. Ik neem aan dat dat weinig uit maakt?

• Shinigami
Van Wikipedia: Unified Video Decoder:
The UVD is based on an ATI Xilleon video processor, incorporated into the same die of the GPU and part of the AVIVO HD for hardware decoding videos, along with the Advanced Video Processor (AVP). The UVD, as stated by ATI, handles decoding of H.264/AVC, and VC-1 video codecs almost entirely in hardware. The decoder meets the performance and profile requirements of Blu-ray and HD DVD, decoding H.264 bitstreams up to a bitrate of 40 Mbit/s. It has context-adaptive binary arithmetic coding (CABAC) support and dual-stream decoding support, which would make picture-in-picture possible.
In andere woorden, qua hd-performance met hd-rips (mits je de genoemde codecs gebruikt) en bluray zit je met een low-end UVD & HDMI graka goed. Wil je bijvoorbeeld DivX gecodeerde HD-streams gebruiken, dan ligt de nadruk meer op de CPU, een mid-end x2 of core2duo moet dit wel goed af kunnen handelen. Een betere kaart geeft niet notabel betere beeldkwaliteit (tegenwoordig is het visuele verschil tussen kaarten nihil).

Om nog eens op je vraag terug te komen wat het verschil is tussen bluray en een HD-"rip": bluray is niks anders dan een optisch formaat, intern maakt deze gebruik van bepaalde codecs. Een HD-film in H.264 en een bluray film in H.264 zijn dus qua beeldkwaliteit hetzelfde. Natuurlijk moet je wel realiseren dat HD-rips die, bijvoorbeeld, op P2P netwerken voorkomen vaak van lagere kwaliteit zijn vanwege de belachelijke bestandsgrootte.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinigami op 18-02-2008 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
BSInferno schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:38:
Van Wikipedia: Unified Video Decoder:

[...]

In andere woorden, qua hd-performance met hd-rips (mits je de genoemde codecs gebruikt) en bluray zit je met een low-end UVD & HDMI graka goed. Wil je bijvoorbeeld DivX gecodeerde HD-streams gebruiken, dan ligt de nadruk meer op de CPU, een mid-end x2 of core2duo moet dit wel goed af kunnen handelen. Een betere kaart geeft niet notabel betere beeldkwaliteit (tegenwoordig is het visuele verschil tussen kaarten nihil).

Om nog eens op je vraag terug te komen wat het verschil is tussen bluray en een HD-"rip": bluray is niks anders dan een optisch formaat, intern maakt deze gebruik van bepaalde codecs. Een HD-film in H.264 en een bluray film in H.264 zijn dus qua beeldkwaliteit hetzelfde. Natuurlijk moet je wel realiseren dat HD-rips die, bijvoorbeeld, op P2P netwerken voorkomen vaak van lagere kwaliteit zijn vanwege de belachelijke bestandsgrootte.
Bedankt, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld met Divx gecodeerde HD-streams... zou je daar iets dieper op in willen gaan?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• Shinigami
Lees inderdaad goed de topics door over HTPC's. Er zijn er genoeg hier.
Om even door te gaan op je vraag: HD-films in H.264 zijn enorm veel gigabytes groot. Om HD-films toch een beetje "downloadbaar" te maken, zijn er enkele codecs die HD-films comprimeren tot een aanvaardbare grootte. Zo heb je DivX die HD ondersteunt, en een HD-variant van WMV (microsoft). Door de compressie zijn deze wat zwaarder voor de CPU om te decoderen, en ook niet native ondersteund door de ATi videokaarten.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BSInferno schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:13:
[..]
[..]
720i/p is 1280x720

Een HD-Ready TV kan over VGA zelfs 1366x768 aan. Mijn HTPC is via VGA aangesloten en draait lekker op 1366x768.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
BSInferno schreef op maandag 18 februari 2008 @ 01:02:
Lees inderdaad goed de topics door over HTPC's. Er zijn er genoeg hier.
Om even door te gaan op je vraag: HD-films in H.264 zijn enorm veel gigabytes groot. Om HD-films toch een beetje "downloadbaar" te maken, zijn er enkele codecs die HD-films comprimeren tot een aanvaardbare grootte. Zo heb je DivX die HD ondersteunt, en een HD-variant van WMV (microsoft). Door de compressie zijn deze wat zwaarder voor de CPU om te decoderen, en ook niet native ondersteund door de ATi videokaarten.
Oke dan fat ik hem, dus met een CPU van <80euro kom ik niet ver?

Morgen ga ik even die topics doornemen. ik ga nu slapen :O :z

bedankt! :)

• Shinigami
RaZ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 01:07:
[...]

720i/p is 1280x720

Een HD-Ready TV kan over VGA zelfs 1366x768 aan. Mijn HTPC is via VGA aangesloten en draait lekker op 1366x768.
Dan nog zijn digitale connectiemethodes als HDMI aan te raden boven vga imho. Ik zou niemand die een HTPC wilt bouwen aanraden om een videokaart zonder DVI of HDMI te nemen. No disrespect naar jouw set-up, though O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Shinigami op 18-02-2008 01:15 ]

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
(off topic: component kan wel degelijk hd-resoluties aan maar is voor de meeste videokaarten niet relevant)

Veel tv's accepteren gek genoeg maximaal 1024*768 over de eventuele vga-aansluiting, en zullen alleen hd formaten weergeven die binnenkomen op de component of hdmi aansluiting.

Je hebt niet per se een hdmi-kaart nodig, dvi->hdmi kabels kosten niks, verloopstukje wordt soms zelfs bij je grafische kaart geleverd. (hdmi is dacht ik niets meer dan dvi+digitaal geluid in een kabel)

Ik gebruik zelf een ati hd2400 kaart, en speel 1080p content af met ongeveer 50% load op een amd x2 3800+ processor.

De grootste uitdaging is de software. Om gebruik te maken van uvd heb je een video decoder nodig van bijvoorbeeld cyberlink (powerdvd). Ik ben niet zo kapot van de applicatie powerdvd, dus gebruik ik media player classic (daar kun je heel eenvoudig codecs prioriteit geven).

Na het uitproberen van heel veel verschillende onafhankelijke applicaties moet ik concluderen dat WMP11 en vista media center (op mijn pc) het meest vloeiende resultaat op het scherm toveren voor wmvhd bestanden, maar helaas zonder surround omdat ac3filter niet gebruikt wordt (ik weet ook niet waarom). Media player classic doet het bijna net zo goed, maar is stabieler, gebruikt wel ac3filter en slikt wel mkv bestanden. In media player classic heb ik de output ingesteld op wmv-9 renderless voor het beste resultaat (en de mogelijkheid om ondertitels weer te geven).

oh, en nog een tip: installeer geen codec-packs, want dan omzeil je de uvd. Ik gebruik alleen cyberlink decoder voor h264 en mpeg2 bestanden, en ffdshow voor de rest (divx etc). Voor de exotische codecs die je zo hier en daar verder nog tegenkomt kun je beter losse codecs zoeken die alleen dat type video decoderen.

edit: in antwoord op je laatste vraag kan ik je adviseren om zelf samen te stellen. kant en klare pc's (vooral small form factor) zijn soms moeilijker te upgraden. Wil je meteen een vista licentie erbij dan kan een kant en klare pc wel goedkoper uitvallen dan losse componenten, dat was toen ik mijn hd-afspeel-pc kocht wel het geval en kwam ik het goedkoopst uit met een kant en klare hp die ik toevallig bij mycom in de uitverkoop zag. Die was goedkoper dan de som der (vergelijkbare) componenten in de pricewatch.

[ Voor 13% gewijzigd door pianoman op 18-02-2008 01:24 ]

• Shinigami
Nooit geweten dat component ook HD ondersteunt trouwens, ik heb ook alleen ervaring met de Wii wat betreft component. HDMI is inderdaad DVI + geluid. Een ATi kaart als de hd2400 wordt dan ook herkent als een aparte geluidskaart.
VLC media player is trouwens imho ook een schitterend programma voor playback.

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik draai 720p gewoon af via VGA op me HD ready tv..gaat gewoon tot 1360x768 hoor..nix geen beperking tot 1024x768 of 480p..en beeld is gewoon glashelder evenals het geluid..:) Ik vind het ideaal zo..en dat op een low budget samsung LCD..

@ hieronder:

Ik had idd hetzelfde dat via de andere poort het er niet meer netjes uitzag..en werd ook niet netjes aangepast aan het scherm..waardoor ik een soort scroll kreeg in me desktop.

[ Voor 29% gewijzigd door Only op 18-02-2008 10:59 ]

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:37
Only schreef op maandag 18 februari 2008 @ 08:32:
Ik draai 720p gewoon af via VGA op me HD ready tv..gaat gewoon tot 1366x768 hoor..nix geen beperking tot 1024x768 of 480p..en beeld is gewoon glashelder evenals het geluid..:) Ik vind het ideaal zo..en dat op een low budget samsung LCD..
Ik heb ook een hd ready scherm met de resolutie 1366 x 768. Dit scherm kan over HDMI enkel de officiele HDMI resoluties ontvangen: 1920 x 1080 en 1280 x 720. Op dit scherm ziet 1op1 pixelmapping via VGA er echt een stuk beter uit. Ik heb een moederbord met onboard vga en hdmi dus heb beiden getest maar ik ben van mening dat op HD ready schermen HDMI (1280 x 720) minder mooi is dan VGA (1op1 pixelmapping). Met name met stilstaande beelden (foto's als je die bekijkt via je htpc) is 1op1 pixelmapping een groot voordeel. Ik heb het scherm dus ook via vga aangesloten en gebruik de HDMI poort niet

ps, op full HD schermen kun je uiteraard wel HDMI gebruiken omdat je daar met HDMI 1op1 pixelmapping hebt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

Topicstarter
vandermark schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:45:
[...]

Ik heb ook een hd ready scherm met de resolutie 1366 x 768. Dit scherm kan over HDMI enkel de officiele HDMI resoluties ontvangen: 1920 x 1080 en 1280 x 720. Op dit scherm ziet 1op1 pixelmapping via VGA er echt een stuk beter uit. Ik heb een moederbord met onboard vga en hdmi dus heb beiden getest maar ik ben van mening dat op HD ready schermen HDMI (1280 x 720) minder mooi is dan VGA (1op1 pixelmapping). Met name met stilstaande beelden (foto's als je die bekijkt via je htpc) is 1op1 pixelmapping een groot voordeel. Ik heb het scherm dus ook via vga aangesloten en gebruik de HDMI poort niet

ps, op full HD schermen kun je uiteraard wel HDMI gebruiken omdat je daar met HDMI 1op1 pixelmapping hebt.
Oke.. er wordt nu dus beweerd dat VGA mooier is dan HDMI op een HDREADY TV?

Vind ik eigenlijk vreemd, HDMI heeft een hogere resolustie dan VGA.

Btw, dit is de TV waar ik dan die HTPC op wil aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.the-frox.com/blogimages/070515/le27s71b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.darty.com/wcsstore/Darty/fr_FR/images/product/zoom/Z2355990B.jpg

Samsung le27s71b

• Only
  • Niet online
Dat wordt hier beweerd op dit moment ja..en vanuit mijn eigen ervaring is dat ook het geval.
Ligt ook aan het soort tv waarschijnlijk wat je gebruikt..hoe deze ermee opgaat..maar op mijn samsung ziet VGA er velen malen beter uit..en de resolutie van VGA doet er hier niks toe hoor..vooral niet op "slechts" HD ready..dat is absoluut geen enkel probleem voor VGA..waarschijnlijk is HDMI wel een stuk beter op 1080..maarja..daar gaat het in dit geval niet om he..maar misschien dat je hem in het oog op de toekomst wel een HDMI uitgang op de pc kan nemen..mocht je toch een andere TV nog nemen in de nabije toekomst ofzo? maar anders lijkt het mij nog niet echt nodig. Maar zoals ik al zei..dat is mijn persoonlijke ervaring..en ik weet niet of jouw TV wel normaal beeld over HDMI laat zien via je PC..misschien keertje testen bij een kennis ofzo?

• vandermark
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:36:
[...]

Oke.. er wordt nu dus beweerd dat VGA mooier is dan HDMI op een HDREADY TV?

Vind ik eigenlijk vreemd, HDMI heeft een hogere resolustie dan VGA.
Dat is bij mij idd het geval. Ik heb ook verklaard waardoor het komt: met VGA kun je 1op1 pixelmapping bewerkstelligen. Bij mijn tv lukt dat niet via HDMI omdat die enkel de officiele HDMI resoluties accepteert over HDMI, sommige HD readys tv's accepteren wel de eigen resolutie (1366x768) over HDMI, dan kun je beter voor HDMI kiezen.

Overigens is het onzin dat HDMI grotere resoluties kan hebben: 1360x768 is prima voor VGA, ik heb een kabel van 1,5 meter, kleuren en dergelijke zie ik geen verschil tussen HDMI en VGA. Ik hoop dat het wat duidelijker is nu: omdat ik bij mijn tv met VGA 1op1 pixelmapping heb en niet via HDMI is op mijn HDready tv VGA mooier/beter :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan neem ik maar een VGA kaartje. Alleen ik vraag mij af of het dan wel met 720 beeldlijnen wordt uitgezinden.

En als ik nou een HD Film download van 3 GB (720p, 1280x544) en dat dan via die HTPC afspeel op mijn HDTV, wordt dat dan in 720 beeldlijnen uitgezonden?

• vandermark
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 15:34:
Oke, dan neem ik maar een VGA kaartje. Alleen ik vraag mij af of het dan wel met 720 beeldlijnen wordt uitgezinden.

En als ik nou een HD Film download van 3 GB (720p, 1280x544) en dat dan via die HTPC afspeel op mijn HDTV, wordt dat dan in 720 beeldlijnen uitgezonden?
Ik denk dat je even jezelf wat meer moet inlezen in deze materie :o

Je opmerking over "wel met 720 beeldlijnen wordt uitgezonden" snap ik echt niet... Kijk gewoon even naar de specificaties van je tv, als die net als die van mij 1360x768 over VGA kan accepteren krijg je een haarscherp beeld en wordt 720p of 1080p bestanden super mooi *O*

Maar in het kort terugkomend op je vraag: 1280 x 544 is geen 16:9 formaat dus je zal altijd zwarte balken zien boven en onder, tenzij je via de afspeel software inzoomt tot een 16:9 formaat. 1280x544 zal geupscaled worden zodat het past op jou HD ready scherm die 1366x768 beeldpuntjes heeft, in het geval je via VGA aansluit zal je een effectieve resolutie hebben van 1360x768. De door jouw genoemde film wordt vervolgens geupscaled tot 1360x578. Boven en onder heb je dan dus 95 pixels zwarte balk (tenzij je softwarematig inzoomt zoals ik al zei).

Verwijderd

Ik raad je in elk geval aan je HDMI te gebruiken, geen s-video of component.. De kwalitijd van HDMI is vele malen beter. Je koopt een simpel videokaartje (bijvoorbeeld een GeForce 6200) met een DVI aansluiting. Vervolgens koop je een DVI > HDMI kabel. Let er wel op dat je het geluid van je pc appart via een versterker moet laten lopen.. Je kan namelijk op je tv geen andere geluid input kiezen als je de tv op HDMI zet.

Om HD contend af te spelen is een Celeron CPU al meer dan voldoende. Ik gebruik zelf een 2,8ghz Celeron LGA775. Werkt prima!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 16:25:
Ik raad je in elk geval aan je HDMI te gebruiken, geen s-video of component.. De kwalitijd van HDMI is vele malen beter. Je koopt een simpel videokaartje (bijvoorbeeld een GeForce 6200) met een DVI aansluiting. Vervolgens koop je een DVI > HDMI kabel. Let er wel op dat je het geluid van je pc appart via een versterker moet laten lopen.. Je kan namelijk op je tv geen andere geluid input kiezen als je de tv op HDMI zet.

Om HD contend af te spelen is een Celeron CPU al meer dan voldoende. Ik gebruik zelf een 2,8ghz Celeron LGA775. Werkt prima!
Bedankt! Maar wat is het vershil tussen een DVI kaartje met een DVI > HDMI kabel, en een HDMI kaartje met een HDMI > HDMI kabel?

En is een Celeron CPU ook krachtig genoeg voor het afspelen van Bluray disc via een SATA bluray speler?
Zou deze voldoende zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 16:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 16:54:
[...]

Bedankt! Maar wat is het vershil tussen een DVI kaartje met een DVI > HDMI kabel, en een HDMI kaartje met een HDMI > HDMI kabel?

niets?< iemand die dit kan bevestigen?

En is een Celeron CPU ook krachtig genoeg voor het afspelen van Bluray disc via een SATA bluray speler?

Lijkt me wel, ik kan ook gewoon blueray rips afspelen in WMV formaat, en ook x264 bestanden...

Zou deze voldoende zijn?

Verwijderd

Topicstarter
?? @ hierboven

• vandermark
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 16:25:

En volgens mij ga je nu voorbij aan het feit dat heel veel HD-ready schermen enkel de officiele HDMI resoluties accepteren en dat betekent nu dus 1280 x 720: altijd upscaling naar 1366x768 en dat zie je bij stilstaande beelden (denk aan je mediacenter interface, even internetten of het bekijken van foto's: erg wazig in vergelijking met een scherm wat via 1op1 pixelmapping een haarscherp stilstaand beeld oplevert. Oftewel ja kan niet zeggen: "hdmi is altijd beter".

Topicstarter: zoek uit welke resoluties je tv accepteert via welke ingang en afhankelijk van welke ingang je 1op1 pixelmapping geeft kies je je uitgang. Mocht het zo zijn dat je toestel zowel VGA als HDMI op 1360x768 accepteert dan ben ik het met ragingbull eens om met HDMI te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
vandermark schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:28:
[...]

En volgens mij ga je nu voorbij aan het feit dat heel veel HD-ready schermen enkel de officiele HDMI resoluties accepteren en dat betekent nu dus 1280 x 720: altijd upscaling naar 1366x768 en dat zie je bij stilstaande beelden (denk aan je mediacenter interface, even internetten of het bekijken van foto's: erg wazig in vergelijking met een scherm wat via 1op1 pixelmapping een haarscherp stilstaand beeld oplevert. Oftewel ja kan niet zeggen: "hdmi is altijd beter".

Topicstarter: zoek uit welke resoluties je tv accepteert via welke ingang en afhankelijk van welke ingang je 1op1 pixelmapping geeft kies je je uitgang. Mocht het zo zijn dat je toestel zowel VGA als HDMI op 1360x768 accepteert dan ben ik het met ragingbull eens om met HDMI te gaan.
Zichtbare beelddiagonaal: 27" (69 cm)
Beeldverhouding: 16:9
Resolutie 1366x768
Luminatie 500 cd/m2

Ik weet niet helemaal wat je met "1op1 pixelmapping " bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2008 18:34 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat zegt niet veel.

Pak je handleding erbij, en zoek de HDMI info op.

Mijn TV heeft ook een max resolutie van 1366x768, maar da's puur de max, en die is alleen via VGA te behalen. Via HDMI heb ik echter maar 1280x720.

Copy'n'paste van de specs pagina is niet genoeg.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 18:39:
Dat zegt niet veel.

Pak je handleding erbij, en zoek de HDMI info op.

Mijn TV heeft ook een max resolutie van 1366x768, maar da's puur de max, en die is alleen via VGA te behalen. Via HDMI heb ik echter maar 1280x720.

Copy'n'paste van de specs pagina is niet genoeg.
Hi, ik heb in de handleiding gekeken, maar nergens staat iets over reselutie van HDMI enkel:

PC Reseltion: 1360*768 @ 60Hz

Verwijderd

Topicstarter
Hi people, even tussendoor, als ik een kaartje met DVI koop, en dan een [DVI]----------------[HDMI] kabel aansluit, heb ik dan exact het zelfde als een HDMI kaartje met een HDMI ---- HDMI kabel?

Of is er toch iets anders aan?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 16:20
Naar ik weet -en heb meegemaakt- ondersteund zo'n DVI<->HDMI cable (of dongle) geen audio over die lijn.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als het er bij HDMI niet bij staat welke reolutie die aan kan, zou ik ervan uit gaan dat het 1280x720 is.

HDMI = digitaal beeld & geluid. DVI is enkel digitaal beeld. Dus nee, het is niet het zelfde.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Sypher schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:55:
Naar ik weet -en heb meegemaakt- ondersteund zo'n DVI<->HDMI cable (of dongle) geen audio over die lijn.
Ik wil toch mijn geluid via de onboard geluidskaart van het moederbord laten gaan, dat is dan toch goed?
RaZ schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:58:
Als het er bij HDMI niet bij staat welke reolutie die aan kan, zou ik ervan uit gaan dat het 1280x720 is.

HDMI = digitaal beeld & geluid. DVI is enkel digitaal beeld. Dus nee, het is niet het zelfde.
Nee ok, maar qua beeld is het exact het zelfde, niet in de praktijk, maar in de theorie.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 23:37:
[...]

Ik wil toch mijn geluid via de onboard geluidskaart van het moederbord laten gaan, dat is dan toch goed?
Tuurlijk, Dat je over HDMI alleen beeld verstuurd, of alleen audio, of beide, dat maakt niet uit. Je hebt ook receivers met HDMI. En een receiver zal echt geen beeld laten zien op een LCD display'tje hoor :P
Het is zegmaar een digitale scart, om het misschien iets begrijpenlijk te maken.
[...]

Nee ok, maar qua beeld is het exact het zelfde, niet in de praktijk, maar in de theorie.
Je moet het eigenlijk zo zien:
HDMI = DVI + digitale audio

Stuur je dus alleen beeld door DVI -> HDMI is het, ook in de praktijk, het zelfde. Ware het niet dat het gros van de TV's alleen HD Resoluties accepteren over HDMI. 480i/p, 720i/p & 1080i/p.

Het is een DVI naar HDMI kabel, en geen converter (zover ik weet zit er geen electronica in die kabel).

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
bedankt @ RaZ.

Maar ik ben toch van gedachten veranderd ... eigenlijk wil ik een HDMI kaartje, want daar gaat het geluid ook dus door.

Dan heb ik als voordeel dat het geluid in me TV komt en ik mijn speakers gewoon op de TV kan aansluiten.

En niet telkens hoef te switchen van PC naar TV, dan gaat alles via de speakers van mijn TV.

PC, TV kijken en Xboxen.

DUS: Welke HDMI kaartje kan ik nemen?

Dit is tot nu toe mijn systeem:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/44433php95HRLt.png
KLIKBAAR

Spot goedkoop, super mooie kast, made in china voeding 1GB geheugen (ik koop 1gb nog los, net als TV kaartje).

Is dit wat?

Alleen moet ik een HDMI graka, als ik het geluid ook naar mijn TV speakers wil sturen.. right?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 00:33 ]

• Only
  • Niet online
Ehh..gaat dat wel werken..? Die Behuizing die je nu hebt gekozen is toch niet geschikt voor een normaal ATX moederbord (die je dus hebt gekozen)?? Kan me vergissen hoor..maar ik dacht zoiets..

@Hieronder:

Ehh?? Geen probleem toch opzich? dan kies je toch gewoon een ander moederbord uit..moet wel lukke n voor 50 euro hoor..
Maar opzich had je dit zelf ook wel kunnen uitvinden he..Als je nou gewoon bijv. Pc builder bij alternate had gedaan (zeg maar wat) dan had je gezien dat het waarschijnlijk al niet had gewerkt?
Beetje vooronderzoek kan ook geen kwaad he:)

[ Voor 49% gewijzigd door Only op 19-02-2008 09:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Only schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 09:03:
Ehh..gaat dat wel werken..? Die Behuizing die je nu hebt gekozen is toch niet geschikt voor een normaal ATX moederbord (die je dus hebt gekozen)?? Kan me vergissen hoor..maar ik dacht zoiets?
hmm, dat is wel jammer. Het is namelijk een mooie goedkope kast die precies in mijn kast past....

achterkant van kast:
Afbeeldingslocatie: http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/vf6000bws03.gif

Verwijderd

Ik zou trouwens ook niet 1x1gb kopen, maar 2x512, dan draai je tenminste dualchannel..

Dat is toch wel wat een Abit bordje verdient vind ik ;)

• Only
  • Niet online
Het liefst nog wat meer..aangezien je een HD3450 kaartje erin gaat stoppen..die Hypermemory ondersteunt..dus ook geheugen van je werkgeheugen gaat lenen..tenzij je dit niet toekent uiteraard..maar wel iets om even op te letten.

Verwijderd

Only schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:23:
Het liefst nog wat meer..aangezien je een HD3450 kaartje erin gaat stoppen..die Hypermemory ondersteunt..dus ook geheugen van je werkgeheugen gaat lenen..tenzij je dit niet toekent uiteraard..maar wel iets om even op te letten.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat ie met zijn mediacenter gaat doen.. Is ie voor films, een beetje gamen met de nintendo 64/Playstation emulator en wat spelletjes zoals san andreas ofzo of worms op de tv is 1gb echt wel genoeg, ga je hl2 ofzo of batlefield doen op je tv zou ik idd zoals Only zegt wat meer er in doen, 2x1gb is dan ideaal.

Ik heb er zelf ook 1gb in zitten, waarvan ik 256mb aan mijn 128mb 6600gt geef via shared memory in de BIOS. Hierop kan ik gewoon normaal spelletjes spelen, als ik games die veel geheugen eisen maar achterwege laat. Een goed voorbeeld van zo'n spel is dus batlefield.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 11:31:
[...]

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat ie met zijn mediacenter gaat doen.. Is ie voor films, een beetje gamen met de nintendo 64/Playstation emulator en wat spelletjes zoals san andreas ofzo of worms op de tv is 1gb echt wel genoeg, ga je hl2 ofzo of batlefield doen op je tv zou ik idd zoals Only zegt wat meer er in doen, 2x1gb is dan ideaal.

Ik heb er zelf ook 1gb in zitten, waarvan ik 256mb aan mijn 128mb 6600gt geef via shared memory in de BIOS. Hierop kan ik gewoon normaal spelletjes spelen, als ik games die veel geheugen eisen maar achterwege laat. Een goed voorbeeld van zo'n spel is dus batlefield.
Gamen is echt nicht im frage, sterker nog, internet wil ik niet eens, ik wil de hele Windows OS niet eens zien.

Het enige wat ik moet dat ding wil, is hem aansluiten op de TV, en vanuit mijn fatboy bedienen met enkel een afstandsbediening.

En natuurlijk moet hij:

# HD content op max 1080i afspelen via BluRay Disc in mijn toekomstige SATA Bluray speler.

# (Gecomprimeerd) HD content op max 1080i afspelen als RIP
Pagina: 1