Analoog mini-jack naar digitaal SPDIF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11-2024

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag games op mijn HTPC draaien maar dan gebruikmakend van EAX 3D-sound.
Nu kan dit niet met de digitale uitgang op mijn Soundblaster Audigy 2 ZS, deze geeft immers alleen AC3 en DTS signaal door naar de versterker welke er vervolgens Dolby Digital signaal van maakt.. Tenminste zo interpreteer ik het even gemakkelijk..

Maar omdat ik dus de instellingen van de audiokaart op SPDIF instel zodra ik een film kijk gaat dit verder prima, maar de spellen die ik speel maken vervolgens geen gebruik meer van de EAX mogelijkheid op de geluidskaart.

Nu wil ik dus eigenlijk de andere mini-jack uitgangen van de geluidskaart (links-rechts achter, links-rechts voor en subwoofer/center) ook aansluiten op een ander kanaar op mijn versterker opdat ik deze dan kan instellen op het moment dat ik spellen ga spelen. Op deze manier kan ik volgens mij dan ook gebruik maken van EAX/3D sound bij spellen.

Nu heb ik echter het probleem dat mijn versterker alleen maar optische en coaxiale ingangen heeft voor SPDIF, en ik verder geen (analoge) ingangen heb op de versterker.

Daarom zoek ik dus een adapter van ofwel 3x mini jack naar 1x SPDIF (optisch of coaxiaal) of wanneer dit niet bestaat een adapter van 6x RCA/tulp/cinch naar 1x SPDIF.

Ik zit natuurlijk wel met het probleem dat ik van een analoog naar een digitaal signaal moet gaan.. Dus ik weet niet of deze adapters bestaan, èn of de mannier die ik beschrijf uberhaupt gaat werken? Ik weet namelijk niet wat de versterker gaat doen met het signaal wat ie via SPDIF binnen krijgt..

Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen of het uberhaupt kan gaan werken?

Alvast bedankt!

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je wil dus 6 kanaals analoog gaan omgooien naar 1 digitaal signaal. Het kan wel, Daar heb je dan een ADC voor nodig (Analog to Digital Converter). Geen idee wat die dingen los kosten, maar goedkoop zal het denk ik niet zijn.

Beetje omslachtig om een analoog signaal om te zetten naar digitaal, om het door de versterker weer analoog weer te geven..

Heb je niet gewoon een 6 kanaals analoge ingang?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 17 februari 2008 @ 23:35:
Je wil dus 6 kanaals analoog gaan omgooien naar 1 digitaal signaal. Het kan wel, Daar heb je dan een ADC voor nodig (Analog to Digital Converter). Geen idee wat die dingen los kosten, maar goedkoop zal het denk ik niet zijn.

Beetje omslachtig om een analoog signaal om te zetten naar digitaal, om het door de versterker weer analoog weer te geven..

Heb je niet gewoon een 6 kanaals analoge ingang?
Nee, dat is nu precies mijn probleem.. Dat zit niet op mijn versterker, alleen maar één coaxiale in gang, en 2 toslink ingangen (allen digitaal) en 2 stuks STEREO tulpaansluitingen.. Dus geen 6 kanaals analoog..

Daarom dus deze omslachtige wijze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Laatst online: 09:24
Ik denk dat je het beste rond kan gaan kijken naar een receiver die wél een meerkanaals ingang heeft, hetzij nieuw, hetzij tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Dan kun je beter een kaart kopen met dolby digital live of de dts variant daarvan. Of een nieuwe versterker met 6 kanaals analoge ingang. Beide opties zullen goedkoper zijn dan een realtime dolby encoder (want dat is wat je anders moet hebben).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat een andere, goedkopere oplossing veel makkelijker is.

Zet er een tweede geluidskaart in.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op zondag 17 februari 2008 @ 23:44:
Dan kun je beter een kaart kopen met dolby digital live of de dts variant daarvan. Of een nieuwe versterker met 6 kanaals analoge ingang. Beide opties zullen goedkoper zijn dan een realtime dolby encoder (want dat is wat je anders moet hebben).
Jouw antwoord begrijp ik niet helemaal.. Mijn Audigy 2 ZS heeft een digitale uitgang, deze gebruik ik ook via coaxiaal SPDIF om films met AC3 in Dolby Digital te kunnen kijken. Het gaat me juist om de doorvoer van EAX/3D sound tijdens de spellen.

Maar het is toch zo dat een spdif-uitgang alleen doorgeeft? Dus niet de EAX/3d sound mee geeft..?
Daarom wil ik het via de 3 mini jacks laten lopen, maar die moet ik eerst omgezet hebben naar digitaal.. (SPDIF dus)

Maar wat ik begrijp is dat een dure aangelegenheid? Dan kan ik idd, beter op zoek naar een andere DTS versterker.. Hoewel de schakeling van analoog (3x jack of 6x RCA) naar digitaal toch niet zoiets speciaals zou moeten zijn toch? Tenminste ik kom wel veel goedkope kastjes tegen via Google, maar daar kan je slechts 1 jack in stoppen, terwijl ik dus echt 3 of 6 analoge ingangen moet hebben..

@RAZ

Een 2e geluidskaart? En wat zou dat moeten helpen dan? Tenminste, tenzij er een geluidskaart is die EAX meestuurt over de SPDIF, is dat geen oplossing voor mijn probleem denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je versterker begrijpt via de digitale ingang enkel 2 kanaals stereo of 6 kanaals dolby digital en wellicht ook dts. Om het 6 kanaals eax om te zetten naar digitaal moet je het dus encoderen naar dolby digital. Er zijn geluidskaarten die dat zelf al kunnen doen (dolby digital live heet dat).

Bij films hoeft dat niet want die zijn al in dolby digital formaat. Voor muziek en andere standaard geluiden hoeft het ook niet want die zijn gewoon stereo.

De schakeling van 3x jack naar 1x digitaal is dus wel degelijk speciaal gezien het geencodeerd moet worden naar 5.1 dolby digital. In ieder geval is het geen kastje van 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:39:
Je versterker begrijpt via de digitale ingang enkel 2 kanaals stereo of 6 kanaals dolby digital en wellicht ook dts. Om het 6 kanaals eax om te zetten naar digitaal moet je het dus encoderen naar dolby digital. Er zijn geluidskaarten die dat zelf al kunnen doen (dolby digital live heet dat).

Bij films hoeft dat niet want die zijn al in dolby digital formaat. Voor muziek en andere standaard geluiden hoeft het ook niet want die zijn gewoon stereo.

De schakeling van 3x jack naar 1x digitaal is dus wel degelijk speciaal gezien het geencodeerd moet worden naar 5.1 dolby digital. In ieder geval is het geen kastje van 2 tientjes.
Aha.. Dus ik moet op zoek naar een geluidskaart met Dolby Digital Live, daarmee kan ik dus wèl de extra geluidseffecten met het gamen via de SPDIF aansluiting horen!?

Mooi, want ik heb al even zitten kijken, maar die geluidskaartjes zijn nog best wel betaalbaar.
Dus dan loopt alles alsnog via de SPDIF kabel èn heb ik EAX/3d sound bij de spellen, scheelt ook weer 3 of 6 extra kabels..

Bedankt voor de uitleg.. Als ik het tenminste goed begrijp nu ;)

EDIT:

Dan zou ik bijvoorbeeld deze geluidskaart aan kunnen schaffen:

Klikkerdeklik

De eigenschappen van de kaart staan hier:

Specificaties

Lijkt mij dan geschikt ofniet?

[ Voor 12% gewijzigd door Marty__Mouse op 18-02-2008 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Marty__Mouse schreef op maandag 18 februari 2008 @ 00:59:
[...]

Aha.. Dus ik moet op zoek naar een geluidskaart met Dolby Digital Live, daarmee kan ik dus wèl de extra geluidseffecten met het gamen via de SPDIF aansluiting horen!?

Mooi, want ik heb al even zitten kijken, maar die geluidskaartjes zijn nog best wel betaalbaar.
Dus dan loopt alles alsnog via de SPDIF kabel èn heb ik EAX/3d sound bij de spellen, scheelt ook weer 3 of 6 extra kabels..

Bedankt voor de uitleg.. Als ik het tenminste goed begrijp nu ;)
AEX is een "protocol" van Creative en heeft in het geheel niets met DTS, Dolby Digital of Dolby Digital Live te maken. AEX wordt alleen in Games gebruikt en werkt alleen over de analoge uitgangen van de geluidskaart. Naar mijn idee is de enige oplossing een versterker te gebruiken welke analoge ingangen heeft voor het aantal kanalen welke je wilt gebruiken.

Daarbij komt nog dat de meeste andere geluidskaarten tot AEX 2.0 gaan terwijl de Creative kaarten hogere versies ondersteunen met meer effecten. Dat andere kaarten dit niet ondersteunen komt natuurlijk/vermoedelijk door het niet vrijgeven van de hogere versies door Creative.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 18-02-2008 01:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
DD live komt na de eax processing. Het staat er inderdaad los van, maar komt er dus na, zodat het niet enkel over de analoge uitgangen werkt maar ook in surround over de digitale uitgang.

Let wel dat deze combinatie altijd met eax 2.0 is (naar mijn weten niet hoger), terwijl de creative kaarten al tot 4.0 gaan. En let wel dat je geluid dus nog ge-encodeerd moet worden (met een lossy datacompressie) en je dus kwaliteit verliest ten opzichte van analoog.

Een nieuwe receiver is daarom nog de beste oplossing. Een andere geluidskaart is de goedkoopste maar haal je niet het maximale eruit. Een simpel pc speaker surround setje voor games kan ook volstaan, afhankelijk van hoe kritisch je bent over de kwaliteit daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op maandag 18 februari 2008 @ 01:48:
DD live komt na de eax processing. Het staat er inderdaad los van, maar komt er dus na, zodat het niet enkel over de analoge uitgangen werkt maar ook in surround over de digitale uitgang.

Let wel dat deze combinatie altijd met eax 2.0 is (naar mijn weten niet hoger), terwijl de creative kaarten al tot 4.0 gaan. En let wel dat je geluid dus nog ge-encodeerd moet worden (met een lossy datacompressie) en je dus kwaliteit verliest ten opzichte van analoog.

Een nieuwe receiver is daarom nog de beste oplossing. Een andere geluidskaart is de goedkoopste maar haal je niet het maximale eruit. Een simpel pc speaker surround setje voor games kan ook volstaan, afhankelijk van hoe kritisch je bent over de kwaliteit daarvan.
Ok, maar het zit hem juist in het feit dat ik wil gamen via mijn HTPC en dus het geluid net als bij de DVD/AVI's die ik bekijk, over mijn bestaande surround systeem wil weergeven. Die klinkt verder namelijk perfect. Alleen heb ik dus met DD live de oplossing voor wat betreft de eax in spellen..

Nou ben ik ook niet zo'n vreselijke games freak, maar ik vind het wel cool dat je bijvoorbeeld bij NFS je ook echt hoort wanneer je in een tunnel rijdt. En dat als er bij COD 2 een explosie die rechts van je plaats vindt je dat ook echt rechts hoort.. En EAX 2.0 ondersteund dat ook.

En qua audio.. Tja, ik neem aan dat de SPDIF doorvoor voor mijn films verder niet wordt beïnvloed door DD Live?

Als dit zo is, is de kaart die ik een stukje hierboven naar doorlinkte (Club 3D) een zeer geschikte kandidaat ;)

Pagina: 1