[MBP] Problemen met externe monitor na grafische update*

Pagina: 1
Acties:

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
Na de grafische update (die vlak na 10.5.2 kwam) kan mijn macbook pro niet meer goed met een externe monitor omgaan.

*Als ik hem dichtklap en op een knop druk op het externe toetsenbord schiet de externe monitor even aan, waarna de macbook weer uit gaat:S

*Als ik hem open doe nadat ik op het externe toetsenbord heb gedrukt blijft het scherm wel uit en de monitor aan, maar als ik detecteer beeldschermen doe, blijft mijn macbookscherm uit:S

*én: ik kan gewoon programma's 'naast' het scherm zetten. (op het andere scherm dat uit is dus)

*én: als ik de VGA kabel eruit trek wordt het macbook scherm zwart en blijft zwart, en als ik hem er dan weer in doe, blijft hij op zwart staan (wel aan)

Heeft iemand nog meer last van deze ontzettend irritante knullige windows-achtige update,
of weet iemand een manier waarop deze update te verwijderen is van het systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door simlock op 17-02-2008 21:31 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb geen idee waarom, maar er is wel meer misgegaan. Bij mij wordt het externe scherm vergeten, waardoor deze de laptopschermsettings van 1440 bij 900 meekrijgt onder het motto 'default scherm'. Ook pas sinds de update.
In dit soort gevallen valt er a) te formateren en update 10.5.2 over te slaan of b) te wachten tot Apple het probleem heeft onderkent en oplost.
Maar waarom?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
ecteinascidin schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:52:
Ik heb geen idee waarom, maar er is wel meer misgegaan. Bij mij wordt het externe scherm vergeten, waardoor deze de laptopschermsettings van 1440 bij 900 meekrijgt onder het motto 'default scherm'. Ook pas sinds de update.
In dit soort gevallen valt er a) te formateren en update 10.5.2 over te slaan of b) te wachten tot Apple het probleem heeft onderkent en oplost.
Maar waarom?
Hier heb ik nochtans geen last van. MBP SR, onthoud meerdere beeldschermen zonder problemen (thuis, werk,.. en beide hebben verschillende resolutie en eigen kleurcalibratie.)

Formateren is nu wel iets te drastisch imho. Rechten al een gecontroleerd met de tool? (eventueel door te booten met de Leopard disk?)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Jup, hier dezelfde problemen, heb een 20" scherm dat ik aan mn MBP hang als ik thuis kom van school. Sinds de grafische update weigert OSX gewoon te onthouden welke resolutie het ding heeft en aan welke kant van mn MBP hij gepositioneert is.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• simlock
nadat ik mijn monitor heb aangesloten doen ook mijn brightness knopjes het niet meer.
als niemand anders dit heeft, kan er dan iets kapot zijn aan mijn computer?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je al geprobeerd om het PRAM te resetten?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• simlock
Ja.... werkte helaas niet.

• domi235

domi235

Magic!

Het lijkt me duidelijk een probleem wat is geintroduceert met de nieuwe graphic driver. Het ding vergeet zelfs te onthouden of het externe scherm is aangesloten wat dus resulteerd in een mbp waar ik onderweg niks mee kan tot ik hem reset, omdat hij denkt dat het dock op het externe scherm staat, wat er dus op dat moment helemaal niet aanzit.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat ergens wel vreemd is aangezien deze update kwam met 10.5.2. Na nog 2 dagen kwam er een kleine update extra voor het grafische gebeuren maar dat lostte niets op. Dus waar die update van donderdag voor was is mij onbekend.

Bij Macrumors heeft iemand geclaimed dat de Bootcamp-partitie een freakconfiguratie verzorgt en daarom de boel laat vastlopen.
* Delerium wacht gewoon op een update

Gewoon een 2.2 model, laatste generatie. Dezelfde dus.

[ Voor 32% gewijzigd door Delerium op 18-02-2008 22:54 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Het is misschien handig om even te vermelden welk model jullie hebben. Ik heb zelf een MBP (2,2 Ghz) van de laatste generatie en ik heb nergens last van. Overigens ecteinascidin, ik heb ook geen kleine aparte update gehad, weet je zeker dat dat niet de update was van de drivers voor de grafische kaart?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• simlock
ik heb het middelste model, de duurdere 15 inch, vanaf oktober vorig jaar.. 1-na-laatste generatie??

• domi235

domi235

Magic!

Hoedje schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:48:
Het is misschien handig om even te vermelden welk model jullie hebben. Ik heb zelf een MBP (2,2 Ghz) van de laatste generatie en ik heb nergens last van. Overigens ecteinascidin, ik heb ook geen kleine aparte update gehad, weet je zeker dat dat niet de update was van de drivers voor de grafische kaart?
Ik heb dezelfde config en wel problemen.. Echt raar...

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 20:33
Dit is inmiddels een bekend probleem:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1389791

Ik heb het probleem zelf trouwens ook met een MBP2,2 SR. Ook heb ik bij apple een bug report ingediend maar daar heb ik nog geen reactie op gehad.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Het is vreemd dat ik er (als één van de weinigen) verder geen last van heb. Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik naar aanleiding van dit probleem ([MBP] Front Row bevriest: Graphics channel exception) een PRAM reset heb gedaan en de schijfpermissies heb gerepareerd door te booten van de Leopard DVD. Daar is de MBP behoorlijk lang mee bezig geweest, dus daar zat aardig wat fout :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

simlock schreef op maandag 18 februari 2008 @ 22:52:
ik heb het middelste model, de duurdere 15 inch, vanaf oktober vorig jaar.. 1-na-laatste generatie??
Die heb ik ook en ik heb juist weer nergens last van. 8)7 (De 2,33Ghz met X1600+256MB)

Als ik hem aan een 17" op mijn werk hang: prima, 20" prima, 24" prima.
Nu moet ik wel zeggen dat ik in principe werk met een extra scherm, zodat ik het laptopschermpje altijd gebruik...

Bericht hierboven

• domi235

domi235

Magic!

Hm, volgens mn MBP heeft mn externe monitor geen ondersteuning voor resoluties groter dan 1440x900, terwijl hij een native resolutie van 1980x1050 hoort te hebben. Het scherm heet trouwens ook opeens "LCD Display" en niet meer de echte naam. Is er een manier waarop ik deze weer goed krijg?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Handig om even te lezen :

http://www.tuaw.com/2008/02/20/leopard-graphics-update-does-a-de-rez-on-external-displays/

Geen idee of het werkt, aangezien ik een MacBook heb (een normale dus) en hier geen last van heb.

0.0

• simlock
ja! het heeft bij mij gewerkt.
dus: laptop aanzetten met monitor aangesloten, gelijk dichtdoen!
als het goed is blijft hij aan, en vanaf nu deed hij het bij mij gewoon weer.

joepie!

Verwijderd

simlock schreef op maandag 18 februari 2008 @ 20:44:
nadat ik mijn monitor heb aangesloten doen ook mijn brightness knopjes het niet meer.
als niemand anders dit heeft, kan er dan iets kapot zijn aan mijn computer?
Ik heb het zelfde probleem. Mijn brightness knoppen en geluidsknoppen doen het niet meer sinds ik mijn MBP op een externe display hb aangesloten.
Kan iemand mij helpen?

• JShal
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Mogelijke oplossingen?
In het volgende topic wordt het probleem ook aangekaart en worden verschillende suggesties gegeven:
Topic : Solution for broken Leopard Graphics Update (black displays after wake)

Een van de makkelijkste oplossingen die voor mij werkt (MPP SR 2,2GHz 15") is de "Unofficial Leopard Graphics Update Rollback" van gebruiker "Link Dupont". Het is een makkelijke package waarbij enkele kernelextensies van o.a. nVidia worden teruggezet naar de versies van voor de Graphics Update. Na deze "Downgrade" werkt mijn MacBook Pro weer zoals tevoren met mijn externe beeldscherm! Helaas toch niet, hetzelfde probleem blijft zich voordoen (extern scherm blijft hangen op resolutie van intern scherm) :(

Unofficial Leopard Graphics Update Rollback: [link]

EDIT: graphics downgrade werkt toch niet voor mij :(

[ Voor 10% gewijzigd door JShal op 29-02-2008 02:24 ]

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

• domi235

domi235

Magic!

Volgens mij wordt het gewoon tijd dat apple hier iets mee doet, als ik kijk naar het apple forum zijn ze allang bekend met het probleem..

Pagina: 1