4GB Ram 3,07GB herkent in windows (en bios:S)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.259 views

• jxerot
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-09-2025
hallo,

Ik heb mijn 2gb ram geupdate naar 4gb ram maar helaas herkent mijn computer maar 3007mb dus 3gb ram. Ook in mijn bios :S nu weet ik al wat er gezegt word. --> jou bios kan maar 3 gb. Maar!!
volgens mij moet mijn moederboard P5B asus prima een 4gb ram kunnen hebben.
Ik heb /PAE al aan mijn boot.ini toegevoegt en /noexecute=AlwaysOn heb ik ook op always on gezet.
Ik heb mijn Ram mapping in mijn bios ook op Enable gezet en dan heb ik maar 2gb ram.

What to do??
Zou wel fat zijn als ik die 4gb aan de praat krijg want ik heb het echt nodig.

Ik heb trouwens 4 x kingston 1gb (zelfde merk dus zou kunnen toch?) alleen de mhz verschilt 600-800

alvast bedankt!!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

1) je topic staat hier in Netwerken verkeerd.
2) Je vermeldt niet welke Windows versie het is, of dat het een 32 of 64 bits versie is.
3) Als je van tevoren hebt gezocht was je ook Abbadon in "RAM FAQ" tegengekomen waar dit uitgelegd wordt.
4) Ook de Windows Clients - FAQ vermeldt dit.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Al eens stukjes ram verwisselt tussen de bankjes? Even gecontroleerd op stof in de bankjes?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-03 01:52

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Je zult je OS moeten upgraden naar een 64bits versie, aangezien 32bit niet geheel 4GB ziet/gebruikt!

Dit is overigens al veel vaker voorgekomen hier, beetje zoeken en je had het ook gevonden.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je meld geen OS, dus ik ga er vanuit dat je een 32bits OS draait. Dat kan maximaal met 4GB geheugen overweg, maar daar gaan nog wat van af voor de PCI devices, virtual memory en dat soort ongein. Een uitleg daarover staat in de RAM FAQ

Je hebt trouwens gelijk dat je BIOS wel 4GB geheugen zou moeten zien, controleer nog eens alle memory remap settings op de juiste waarden?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 12:36

BruT@LysT

Fear and Loathing

Het kan best goed zijn dat je moederbord maar een x aantal double sided Dimm's ondersteunt waardoor er kans bestaat dat er reepjes niet gebruikt kunnen worden. Stel dat jou Dimm's allemaal double sided zijn, dan zou je mobo 8 banks moeten aanspreken. Als je mobo maar 6 zou ondersteunen kan je laatste dimm niet gebruikt worden. Als je 4x single sided 1024MB hebt, of 2x single 1024 en 2x double 1024 zou het gewoon kunnen werken.

Dit basseer ik echter niet op jouw moederbord of wat dan ook, ik weet alleen dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.

Uiteraard kan een 32bit OS ook niet al je 4GB volledig aanspreken, maar dat heeft niets met je BIOS te maken, dat zou gewoon moeten werken, vind een aantal reacties hierboven dan ook vrij kort door de bocht...

[ Voor 4% gewijzigd door BruT@LysT op 16-02-2008 18:59 ]

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jxerot schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:23:
hallo,

[...]
What to do??
Zou wel fat zijn als ik die 4gb aan de praat krijg want ik heb het echt nodig.

[...]
Puur uit nieuwsgierigheid: waarom denk je 4 GB nodig te hebben?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik een memoryremap doe op de XW8000 series van HP blijft er effectief maar 3.1xx GByte over.
Dit geeft het bios ook netjes aan.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Zie ook dit topic
Scipionyx schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:59:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: waarom denk je 4 GB nodig te hebben?
Ik heb ook 4GB, en draai altijd ver over de helft. Maar ja, doe ook veel met grote files en virtualisering...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 95% gewijzigd door Borromini op 16-02-2008 19:19 . Reden: Ik moet leren lezen voor ik post ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Oh? Dan heb ik vast een heel aparte Windows XP SP2. :+
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sttvq3f2iYIOS8keQEgF0vdE/thumb.png

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb voorlopig zelf nog geen succes gehad om het aan de praat te krijgen... In ieder geval niet louter met de /PAE switch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Windows XP SP2 and later by default on NX capable processors enables PAE in order to enable NX, but limits physical address space to 32 bits for driver compatibility reasons.
:)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat dus inhoudt dat je nog altijd met je 3.5 GB limiet zit, als ik het goed heb? Ik veronderstel dat jij ook met 4 GB zit ipv 3.5 zoals je systeem aangeeft?

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 16-02-2008 19:27 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, wmb niet echt een probleem aangezien ik onder Linux gewoon 4GB tot mijn beschikking heb en 3.5GB onder Windows XP wel genoeg (wat ik van 2GB niet kon zeggen).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Ok. Als ik het goed begrijp veranderde PAE voor SP2 ook de address space naar 32 bit fixed dan, waarbij ie ervoor de hoogte in ging? M'n broer heeft 4 GB in z'n laptop steken, en onder XP SP2 blijft dat ding ook met de /PAE boot switch leuk 3.5 GB adverteren, wat ook vermeld werd online.

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

offtopic:
Windows XP voor SP2 kende geen PAE, dus daarvoor zag je ook maar 3.5GB maximaal. :)

Verwijderd

Volgens mij gaat een 64-Bit OS echt niet helpen als die bios maar 3GB kan toewijzen..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457155.aspx bevat eveneens uitleg hierover.

Er zit een hardcoded limiet in de HAL omdat een aantal driverbakkers geen rekening houdt met gewijzigde adressering boven de 2GB systeemgeheugen en bij 4GB systeemgeheugen.
(Ik heb drivers op hun bek zien gaan bij 2GB omdat ze zelfs daar geen rekening mee hebben gehouden).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jxerot
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-09-2025
bedankt!!! dnk dat ik wel vederkom zo... windows 64bit wil dus zo ie zo... en sorry about the wrong section...

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-03 12:29
Even voor de duidelijkheid: TS geeft toch aan, óók in BIOS 3GB? Wat heeft je OS met je BIOS te maken? Dus is echt niet zo'n standaard 32/46 bit vraag die misschien wel tig keer langs komt. Of mis ik nu iets? Lijkt me gewoon dat een van zijn geheugen modules het niet doet of er niet goed inzit. Kweste van om en om testen bv.

pepernooot

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

En wat heeft dit met netwerken te maken?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Duidelijk een kwestie van beter zoeken dus..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.