Toon posts:

Werkt mijn geheugen wel 100%?

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views

Verwijderd

Topicstarter
Een goedendag,

Ik heb een vraag aan jullie mede-tweakers!

Laatst heb ik, omwille van het feit dat mijn oude moederbord was doorgebrand(2 jaar jong!), een nieuw moederbord en geheugen moeten kopen.

Het gaat hierbij om:
Moederbord: P35-DS3R
Geheugen: OCZ 2 GB DDR2-1066 Kit (Reaper HPC, EPP, OCZ2RPR10662GK)

Toen ik mijn moederbord en geheugen had geinstalleerd en aangesloten hoopte ik dat mijn computer weer, zoals normaal, zou gaan werken. Maar niets was minder waar, mijn windows wilde niet meer opstarten. En aangezien dat ik nog een IDE CD-drive heb en ook 2 IDE hardeschijven kan ik ze niet alledrie aansluiten (beetje jammer inderdaad).

Heb toen dus een nieuwe windowsversie moeten installeren op mijn 'master', dat lukte allemaal wel, wel irritant natuurlijk.

Nu komt het probleem voor mij, ik heb immers zo'n 120 euro neergelegd voor dat geheugen. Ik weet niet of het wel '1066' mhz bedraagt!
Ik heb gekeken bij twee 'computer inspecterende' applicaties: 3DMark06 en CPU-Z. Bij 3Dmark geeft hij aan dat de beide reepjes draaien op 667mhz en bij CPU-Z geeft hij helemaal niets aan, het vakje staat niet ingevuld.

Na dit te hebben gezien ging ik kijken in mijn BIOS en zag dat daar het geheugen draaien op 533 (dat werd aangegeven). Toen kwam voor mij de vraag naar boven, juist omdat dit DDR2 is... is het dan twee maal 'die' hoeveelheid? Of werkt dit niet zo? Ik keek even in de handleiding van mijn moederbord en daar werd als voorbeeld '667' aangegeven, dus ik denk eigelijk niet dat dit werkelijk zo is, maar ik weet het dus niet zeker.

Hierna ben ik gaan proberen om mijn geheugen te 'overclocken' (lees: veranderen van bepaalde waarden, dit was de eerste keer dat ik ooit iets met mijn geheugen heb gedaan). SPD factoren veranderd (wat heeft dit uberhaupt voor nut? 4.0+? 4.0~? In het BIOS gaf hij aan dat 1066~ was en 800+? Zoiets? Dus leek het mij normaal om even de ingestelde waarde 'auto' te veranderen naar 4.0~ en te kijken of de pc nog zou werken. Hij deed het nog maar hij werd, naar mijns inziens, trager? Hierna heb ik hem weer terug gezet op 'auto' en nog even gekeken of bij een extra voltage van .3V er iets zou veranderen aan de snelheid, maar dit bleek niet zo te zijn?

Nu kwam er bij mij nog een extra punt ter sprake.. ik dacht dat het wellicht te maken kon hebben met de FSB van de processor, wat hij aankan. Ik heb nog een oude P4 2.8ghz, met een lage FSB (ik zou even kunnen kijken wat deze bedraagt als dit nodig is). Zou dus mijn probleem met een te lage snelheid van het geheugen opgelost worden door de aanschaf van een E8400? Heeft dus de processor uberhaupt iets te maken met de snelheid van het geheugen? Dit is dus iets wat ik niet weet, ik hoop dat een van jullie hier (ook) een antwoord op heeft.

Het laatste gedeelte blijft voor mij een behoorlijk vraagstuk, echter, het enalaatste ook. Wat moet ik doen? Wachten totdat ik die E8400 kan kopen? Moet ik terug gaan naar de winkel en voor dit geld 800mhz reepjes kopen? Moet ik het geheugen op een andere manier overclocken? Zo ja, hoe?

Ik hoop dat een van jullie mij kan uitleggen wat ik moet doen!

Bij voorbaat dank _/-\o_

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

De vraag in je topictitel is in elk geval makkelijk te beantwoorden, via de PMG FAQ. (doe een memtest)

Over de rest: als je inderdaad een P4 2,8 ghz hebt met een lagere FSB dan waar het geheugen voor bedoeld is (1066), dan is het nogal logisch dat het geheugen dus ook op de lagere FSB gaat draaien.

Wat is de FSB van je P4 eigenlijk? Sowieso denk ik dat die DDR2-1066 kit gewoon veel te veel is. Dan moet je wel een moederbord hebben wat op die FSB draait, anders kun je er natuurlijk nooit geheel gebruik van maken. Maar werken doet het (meestal) wel op lagere FSBs.

Kortom: ik denk niet dat er iets mis is met je geheugen, maar dat je gewoon op een (veel) te lage FSB draait, in vergelijking met de 1066 die je geheugen nodig heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Cloud op 16-02-2008 13:52 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is, de FSB van dit mobo kan tot 1600mhz werken? Dat staat op de doos.

Rated FSB: 533Mhz
Bus speed: 133Mhz

hehe, ik denk nu dat die 'FSB = Mem speed' opgaat?

Wat als ik nu dus er een E8400 in zou stoppen? Zou dan de FSB van de E8400 op 1333 draaien en die van het geheugen op 1066?

En ok, ik ga proberen om iets te regelen met m'n floppy drive, ik kan geen bootable CD draaien omdat ik geen CD speler kan aansluiten;)

Verwijderd

Memtest geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, omdat ik mijn floppydrive niet draaiend heb kunnen krijgen (nog)

ik ga het vandaag nog wel een keer proberen..

Verwijderd

kun je evt links posten van de artikelen die je hebt aangeschafd....

(niet slecht bedoeld, maar je schrijft hierboven een stuk wat een beetje vreemd overkomt qua test procedures en kennis van zaken.... Het zou makkelijker zijn als ik de specs als feiten heb....)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geheugen dat buiten de JEDEC specificaties valt moet je nog handmatig instellen. In de SPD chip staan alleen maar failsafe waarden die onder gewone omstandigheden met 1.8V zouden moeten werken. Zo kan je je computer opstarten om in je BIOS de juiste waarden in te stellen.

Het komt er dan op neer om handmatig de juiste snelheden en timings in te geven maar hierbij ook een hogere spanning niet te vergeten. Bij de specificaties van je geheugen zou moeten staan hoeveel spanning je nodig hebt om de strakke timings en hoge snelheden te draaien. Zo heeft mijn OCZ geheugen bijvoorbeeld minimum 1.9V in plaats van 1.8V nodig bij 4-4-4-12 @ 800MHz. 5-5-5-15 kan hij gewoon met 1.8V en dit staat dan ook in zijn SPD chip.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je probeer dus met de oude windows, je nieuwe moederbord te booten. :P Ja dan loopt hij vast of reboot hij telkens is heel normaal, je moet dus je oud drivers verwijderen. :)

En je heb inderdaad bar weinig aan je 1066MHz geheugen in dual channel nog wel, als je een pentium 4 met een fsb van 800Mhz heb. Dan is DDR2 533Mhz in dual channel nog overkill.

1066Mhz in single channel is al 266Mhz teveel als dat er door de 800MHz FSB heen kan, laat staan x2 1066Mhz. :+

Verwijderd

Topicstarter
Mad_max, weet je toevallig hoe ik dat dan kan oplossen? Welke drivers moet ik dan verwijderen op mijn andere schijf?

HappyFree, ok:
Moerderbord: http://www.alternate.nl/h...1062048&showTechData=true
Geheugen: http://www.alternate.nl/h...?baseId=3945&artno=IBIELP

En je hebt volkomen gelijk als je wilt beweren dat ik er niets van heb gesnapt;)

Adm. Freebee,
Ik geloof eigelijk wel dat dit geheugen binnen de specificaties valt, omdat het op nu op de FSB loopt van de CPU. Ik heb echter dus, zie tekst, het voltage gehad op 2.1V maar dat had geen invloed op de snelheid?:\

Dus, kortom, als ik een E8400 koop is mijn probleem opgelost? Dan loopt mijn geheugen wel op 1066mhz?

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 22:54:
Mad_max, weet je toevallig hoe ik dat dan kan oplossen? Welke drivers moet ik dan verwijderen op mijn andere schijf?

HappyFree, ok:
Moerderbord: http://www.alternate.nl/h...1062048&showTechData=true
Geheugen: http://www.alternate.nl/h...?baseId=3945&artno=IBIELP

En je hebt volkomen gelijk als je wilt beweren dat ik er niets van heb gesnapt;)

Adm. Freebee,
Ik geloof eigelijk wel dat dit geheugen binnen de specificaties valt, omdat het op nu op de FSB loopt van de CPU. Ik heb echter dus, zie tekst, het voltage gehad op 2.1V maar dat had geen invloed op de snelheid?:\

Dus, kortom, als ik een E8400 koop is mijn probleem opgelost? Dan loopt mijn geheugen wel op 1066mhz?
Nee, je geheugen zal op 667mhz gaan lopen (meer dan voldoende en waarschijnlijk ook nog sneller ook, omdat deze dan 1 op 1 loopt met je processor) omdat de standard SPD op 667mhz staat. Om hem op 1066Mhz te laten draaien moet je dit aanpassen in de bios, maar als ik zo hierboven lees zou ik eerst even jezelf inlezen hoe dit nou precies moet. Zie verscheidene faqs op GoT.
Zoals gezegd, is het beter om je geheugen 1 op 1 te laten draaien. Aangezien de processor een 1333mhz bus heeft is het beter om je geheugen op 667 (2x667 ddr2 = 1333) te laten draaien.

Maar een E8400 kopen is wel weer aan te raden: deze is veel sneller dan een p4 2,8ghz.

Betreffende Windows: Windows drivers verwijderen heeft niet veel zin, als je niet weet welke precies en hoe dat moet (zoals jij...). En zelfs dan kan je nog steeds last hebben van een brakke Windows. Het beste is om opnieuw Windows te installeren; dan weet je tenminste zeker dat Windows goed loopt.

[ Voor 9% gewijzigd door silmaril8 op 17-02-2008 23:37 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Memtest is gewoon in de FAQ van dit subforum te vinden.

Wat betreft snelheden e.d. - kijk eens in de manual van je bord, of kijk eens goed naar de BIOS opties. Je kunt de mem divider op een aantal standen instellen. Bij een 200MHz FSB CPU zal het zeker niet op 533MHz draaien, maar op 266MHz draait het blijkbaar al en 333MHz moet te doen zijn. In hoeverre dit zinnig is, is een tweede - zie verschillende reviews over P35 chipsets en asynchroon RAM klokken.

Op beide vlakken ontbreekt de inzet om het gestructureerd op te zoeken, bovendien zit je hier de ene offtopic vraag na de andere te stellen, dus gaat het sowieso al letterlijk nergens over en gaat je topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.