8-16ohm versterker met 4ohm en 8ohm speakers?

Pagina: 1
Acties:

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 20:43

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Hoi,

Net al gezocht op het forum en een hoop berichten gelezen, ook de faq vond ik nog wat over ohm
maar toch nog niet helemaal duidelijk (veel verschillende berichten enz)

Ik heb hier een 5.1 set staan dat gekocht is als setje, maar heb een AV reciever gekocht en wil dus de versterker vervangen door de nieuwe versterker.

Nu staat er op het apparaat dat er speakers aangesloten moeten worden van 8 tot 16ohm.

Heb zelf de volgende setup:
Sony STR-DG510
Sub: 4 Ohms 120watt (continue)
Front & Center: 8 Ohms 40watt (continue)
Rear: 4 Ohms 40watt (continue)

aangeleverde geluid komt van een media center pc (weet niet of dat belangrijk is, waarschijnlijk niet :P )

De front en center zijn dus geen probleem, maar de andere zijn dus onder het minimale.
Nu werd er verschillend gereageerd op het forum op deze vraag (gesteld door andere gebruikers) en weet ikhet nog niet, verder levert google alleen maar meer vragen op dan antwoorden :P

ik weet dus dat het beter is om speakers aan te sluiten met meer dan de versterker (dan moet je de versterker gewoon harder zetten voor meer geluid) maar wat niet duidelijk is of nu de versterker hier (speakers met minder ohm dan uitgang van de reciever) van beschadig of de speakers of alle twee en wanneer deze kappot gaan, direct of pas als ik het volume ga opschroeven (waarschijnlijk niet want volgens mij geven de 4ohm speakers meer geluid dan de 8ohm speakers als ik deze aansluit op een 8ohm reciever).
is dit soms het overslaan [in/uitschakelen door versterker] van het geluid wat je soms hoort als je een versterker te hard zet?

[ Voor 8% gewijzigd door earithramir84 op 15-02-2008 00:09 ]

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 13:36
Iedere fatsoenlijke consumenten speaker werkt op iedere fatsoenlijke consumenten versterker. Daarmee zijn over het algemeen 99% van dit soort vragen beantwoord.

Mocht het een probleemgeval zijn dan is het inderdaad pas als je de volumeknop wat verder opendraait. Op het gemiddelde luistervolume is de spanning, stroom en vermogen zo laag dat het geen issue is.
Als de versterker zichzelf uitschakelt als je 'm hard zet zit er kennelijk een beveiliging ingebouwd wat heel prettig is. Als dat regelmatig gebeurt moet je toch echt eens aan een andere versterker denken. Of andere speakers welke makkelijker zijn aan te sturen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Ten eerste, bedankd voor je snelle reactie..
En om op je antwoord te reageren, dat voorbeeldje met die versterker die zicht automatisch uitschakelde is een oude versterker die ik had.
Deze versterk heb ik net uit de verpakking gehaald en aangesloten (vandaar dat ik nu pas reageer, ook had ik niemand meer verwacht na dat tijdstip :P )
Verder zit het nu aangesloten en alles lijkt naar wens te werken...

Natuurlijk zegt dat niet veel om half 2 snachts :P (woon jammer genoeg in een rijtjes huisje :P )
Ik ga het eens proberen op deze manier mocht het echt niet werken dan inderdaad andere speakers aanschaffen :P

ben op moment aan het vechten met de pc die geen coaxiaal geluid wil weergeven (onboard C-Media sound chip, zowel azalia als ac97 codec willen niets weer geven over coax en selecteren automatisch optisch (waar ik geen kabels voor heb)

over een tijdje komen er misschien ook wel anders speakers maar ben nu nog tevreden met deze, wou alleen effe zekerheid voor alles, de speakers zijn minder erg dan de reciever :P

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

Verwijderd

Je hoeft je opzich geen zorgen te maken, ik heb exact dezelfde versterker als jou. Deze springt namelijk in protection modus al gaat er iets fout. Op lange termijn met oudere versterkers maakte dit wel degelijk uit het gebruiken van verkeerde-impedantie speakers op een hogere impedantie-versterker bijv.

Overigens de enige manier om weer uit die modus te komen is om de versterker uit & aan te zetten :P

Ik draai zelf ook een 5.1 opstelling met 6Ohm speakers op de surround-uitgang waarbij 8Ohm vereist is aldus de specificaties.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:59

Garyu

WW

Ik heb hier nog een paar speakers staan die volgens spec slechts een impedantie van 3 Ohm hebben. Kan ik deze ook op een normale consumentenversterker aansluiten (groep B ), of zou ie daar kapot aan gaan? Na bovenstaande antwoorden verwacht ik van niet, maar wil het toch even zeker weten.

De speakers zijn minder belangrijk, maar vooral de versterker wil ik niet slopen ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Bij wat luider spelen heb je grote kans dat hij in protect mode gaat.

je versterker is gemaakt voor de bijgesloten speakers die een hogere impedantie hebben dan de meeste los verkrijgbare speakers.

grote kans dat het niet erg lekker werkt

• Garyu

Garyu

WW

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 11:24:
Bij wat luider spelen heb je grote kans dat hij in protect mode gaat.

je versterker is gemaakt voor de bijgesloten speakers die een hogere impedantie hebben dan de meeste los verkrijgbare speakers.

grote kans dat het niet erg lekker werkt
Bij een versterker bijgesloten speakers? Bij de meeste versterkers worden geen speakers meegeleverd? Maar goed, 4, 6 en 8 Ohm zijn naar wat ik weet vrij standaard impedanties voor speakers en daar zal zo'n beetje elke versterker geen problemen mee hebben (evt een impedantie switch die je om moet zetten).

Daarom vroeg ik eigenlijk nog even na vanwege de 3 Ohms speakers, dit is ook de eerste keer dat ik dat zie. Maar als ik het goed lees hierboven kan het niets kapot maken, op zijn hoogst gaat het niet werken?

Verwijderd

Als er echt expliciet achterop je versterker 16 Ohm staan, dan gaat het met minder dan 8 ohm speakers niet lekker werken bij hogere volumes.

Ik heb ooit bij iemand een hitachi versterker gezien waarbij stond 8-16 ohm recommended.
bij de meeste speakers ging hij gewoon in protected omdat de weerstand te laag was

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
thanks guys,

ik heb ondertussen de speakers al een hele tijd aangesloten en tot het volume dat ik nu gebruikt heb gaat er niets mis...
Alles lijkt dus gewoon te werken zonder problemen

specs: 8-16ohm surround speakers 4ohm, tot nu toe niets gemerkt het geluid is helder en geen problemen dus :) [denk ik meld het even ;) ]

Ben nu alleen nog aan het vechten met mijn onboard sound kaart die geen dolby wil uitgeven :@
Volgens de specs moet hij 5.1 surround uitvoeren op coax en optical, helaas tot nu toe alleen stereo over optical en de coax kan ik helemaal vergeten (msi neo2 platinum v1.0a intel915p)

• Garyu

Garyu

WW

Ik heb mijn 3 Ohms luidsprekers ondertussen ook alweer een tijdje probleemloos aangesloten op een normale 4-8 ohms versterker, op een volume dat voor mij nog aangenaam is, harder hoeven ze echt niet :).

[ Voor 16% gewijzigd door Garyu op 25-02-2008 09:00 ]

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
ik zal morgen eens proberen te spelen met het volume..
maar heb er vertrouwen in dat dat geen problemen gaat veroorzaken..!

Verwijderd

Een 8-16ohm versterker met 4ohm speakers kan dus, maar geld dit dan ook andersom? versterker 4-8 ohm maar met 8-16 ohm speakers dus.

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Dat kan zeker, alleen heb je dan minder geluid!
Omdat de speakers meer weerstand bieden dan de versterker nodig heeft uitgeven...

net even getest ik kan het volume openschroeven tot MAX en zonder problemen trance draaien :P (niet dat ik zon trance fan ben maar goed :P moest iets hebben met volume :P)

[ Voor 46% gewijzigd door earithramir84 op 26-02-2008 11:22 ]

Pagina: 1