Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoi,

Ik ben jullie al een tijdje aan het bewonderen met casemods. Daarom heb ik besloten dat ik het zelf ook eens ga proberen.

Hij wordt 30x30x30 als binnenmaat.

Ik wil de voeding en harde schijven en dvd brander in de onderste helft maken.
De bovenste helft wordt gevuld met wat hardware (budget maar ik wil oefenen).

Hardware wordt:
- Geforce 6200LE TurboCache
- 2Gig Ram
- Core2duo e21xx
- MSI moederbordje
- Wireless lan kaartje (11mbps).

Maar nu heb ik dus nog ene paar vragen.

- Ik heb geen voeding, mobo tray, hd rack. Daarom dacht ik een goedkoop kastje bij perfect-systems te halen en daar de onderdelen van af te slopen. Dit lijkt mij niet echt moeilijk? Ervaringen?
- Hoe kan ik dit het beste aanpassen qua koeling? Het is namelijk een passiefe videokaart dus die kast heeft airflow nodig.
- Als ik de MDF platen op elkaar lijm en doe er kleine spijkertjes in (na het voorboren). Hoe krijg ik dan na het schilderen een zo mooi mogelijk resultaat?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
BlackWhizz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:20:

- Als ik de MDF platen op elkaar lijm en doe er kleine spijkertjes in (na het voorboren). Hoe krijg ik dan na het schilderen een zo mooi mogelijk resultaat?
De rest weet ik niet, maar hier zijn 2 opties ...
Als je met lak schildert, moet je het nageltje iets dieper slaan dan de oppervlakte van het hout (met een extra nagel een tikje geven ofzo) en afwerken met houtpaste. Opschuren en schilderen maar.

Wil je echt met lak aan de slag, zodat je de houtstructuur blijft zien, kan je best uitfrezen en met een "koekje" werken. Je freest in beide kante een gleufje, plaats daar een stukje hout in (in vaktermen een koekje) en plaats de andere gleuf erover. Zo heb je nergens sporen van nagels.

• BlackWhizz
bartgabriels schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:24:
[...]

De rest weet ik niet, maar hier zijn 2 opties ...
Als je met lak schildert, moet je het nageltje iets dieper slaan dan de oppervlakte van het hout (met een extra nagel een tikje geven ofzo) en afwerken met houtpaste. Opschuren en schilderen maar.

Wil je echt met lak aan de slag, zodat je de houtstructuur blijft zien, kan je best uitfrezen en met een "koekje" werken. Je freest in beide kante een gleufje, plaats daar een stukje hout in (in vaktermen een koekje) en plaats de andere gleuf erover. Zo heb je nergens sporen van nagels.
Denk trouwens wel dat ik een moeilijke kleur in gedachten heb, namelijk matzwart. Dus ik denk niet echt dat dat het een lak wordt. Verandert dat wat aan de zaak?

[ Voor 5% gewijzigd door BlackWhizz op 14-02-2008 21:26 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
BlackWhizz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:26:
[...]

Denk trouwens wel dat ik een moeilijke kleur in gedachten heb, namelijk matzwart. Dus ik denk niet echt dat dat het een lak wordt. Verandert dat wat aan de zaak?
Dan kan je perfect beide oplossingen gebruiken (1e is wel de makkelijkste). Zullen wel 2 lagen worden denkik.

Wat misschien leuk is, als je toch kwart kiest, is gebruik te maken van bordverf. Kan je je pc volschrijven met herinneringetjes ;)

• BlackWhizz
bartgabriels schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:27:
[...]

Dan kan je perfect beide oplossingen gebruiken (1e is wel de makkelijkste). Zullen wel 2 lagen worden denkik.

Wat misschien leuk is, als je toch kwart kiest, is gebruik te maken van bordverf. Kan je je pc volschrijven met herinneringetjes ;)
Da's een goeie :) Lijkt mij wel geinig. Doen we metteen de DVD speler ook :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32

Onbekend

...

- Hoe kan ik dit het beste aanpassen qua koeling? Het is namelijk een passiefe videokaart dus die kast heeft airflow nodig.
Hier op Tweakers hebben we genoeg informatie hierover: Frequently Asked Questions TCA
Warme lucht wil omhoog. Dus zorg ervoor dat de warme lucht nergens stil komt te hangen.
Probeer verder de onderdelen die veel warmte afgeven zo ver mogelijk van elkaar vandaan te plaatsen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Onbekend schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:30:
[...]

Hier op Tweakers hebben we genoeg informatie hierover: Frequently Asked Questions TCA
Warme lucht wil omhoog. Dus zorg ervoor dat de warme lucht nergens stil komt te hangen.
Probeer verder de onderdelen die veel warmte afgeven zo ver mogelijk van elkaar vandaan te plaatsen.
De 6200 LE word sowieso niet zo heet, bij mij max 45 graden.. Heb aan de zijkant gewoon een opening voor de lucht, en achter nog eentje. Komt nog wel een fan op, maar echt zwaar nodig is het niet.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• BlackWhizz
Bedankt :)

Alleen nog dat kastje uit elkaar halen... Is dat erg moeilijk? heb er zelf geen ervaring mee.

• thieme1989
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 09:35
zal wel veel popnagels uitboren + schroeven losdraaien zijn

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Matzwart is juist enorm simpel. Tip1: vergeet die hele spijkers en dergelijke. Je hebt kans dat het MDF gaat splijten en dat wil je niet. Maar gewoon een nette strakke lijmverbinding en schuur het goed na. Als je dan de naad - ook na 2 maanden - niet meer wilt zien moet je een V-groefje frezen op de naad, en deze van vullen met een leuke plamuur, liefst iets als glasvezelzooi.

Dan heb je zeker een beter resultaat.
Waarom doe je er geen tropisch hardhout overheen?

Edit: als je per sé een spijkertje wilt doen, dan die eerst in de kopse kant tikken (voorboren!) en de kopjes afknippen. MDF aandrukken, putjes bekijken, wederom inboren, en eropdrukken. Zit nog best vast ook. Als je dit goed klemt met lijm, en het eventuele randje verwijdert met een freesje, zal het er ook goed uitzien.

[ Voor 25% gewijzigd door Seers op 14-02-2008 22:59 ]

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
- Ik heb geen voeding, mobo tray, hd rack. Daarom dacht ik een goedkoop kastje bij perfect-systems te halen en daar de onderdelen van af te slopen. Dit lijkt mij niet echt moeilijk? Ervaringen?
ja dit is best mogelijk, pas wel op dat bij sommige kasten de tray vast zit aan de rest van de kast zodat je die niet kan verwijderen of een rare vorm heeft nadat je hem eruit hebt gekregen.

Misschien heb je ook een gemeentestort in de buurt, daar heb ik laatst een lege kast gehaald met een removeable tray, dat is nog makkelijker dan hoef je niet alles te slopen.
evenveel gaten aan de voorkant als de achterkant boren bijv. 1x 120mm fan voor en ook 1x 120mm fan achter zo krijg je de meest efficiente airflow.
ik denk toch dat je eerst moet afwerken en dan pas schilderen :P, bij de doe-het-zelf winkel is albastine (of een ander merk) plamuur te krijgen die zeer glad te schuren is met een hoge korrel dan zie je er niets meer van.

Veel succes iig.

• BlackWhizz
Oke :)

Ik heb een ideejte gemaakt.

Bovenaan moeten nog een paar fans, alhoewel ik niet zou weten waar. Onderaan is die af. Dat blok wat daarachter ligt is de PSU.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/16/img/o4353hnjgvyczsufnpnl3ferx.jpg

Any ideas waar ik de fan kan plaatsen?

Verwijderd

Zoals hierboven is gesteld en algemeen bekend is: warme lucht stijgt op, dus wil je je outtake zo hoog mogelijk hebben. Maar alleen uit gaat niet (lekker) werken, dus maak je zo laag mogelijk een intake. Gezien de spullen die je er nu in hebt, is een (grote) fan niet echt nodig voor het bovenste gedeelte, maar je zou er aan kunnen denken een 4cm-fan voor de outtake te zetten om de doorstroming te bevorderen. Deze zorgt er dan ool wel voor dat er voldoende koelere lucht van onderen aangezogen wordt.

Deze informatie staat eigenlijk ook in de FAQ, ik wil je van harte aanraden deze goed door te lezen en je gezonde verstand te gebruiken. Afwerking is een persoonlijke smaak, ik hou meer van een "industriële" afwerking.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[b]BlackWhizz schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 08:49:
Any ideas waar ik de fan kan plaatsen?
Als je voedingsfan toevallig een 120mm is kan je die direct gebruiken voor de outtake van de onderkant. spaart je weer een fan + ruimte uit. Let ook op dat als je je HDD's voor de fan zet, dat je er ruimte tussenlaat, anders heeft het geen effect natuurlijk.
Plaatsing voor de fans boven lijkt mij persoonlijk iets wat het mooiste lijkt, Zet je setup voor de onderkant (hdd & voeding) fatsoenlijk neer en lijn alles een beetje uit. Kijk aan de bovenkant of je dit op zelfde lijn kan zetten dan ziet het er wat strakker uit. (imo logisch maar je weet nooit, jouw casemod ;)).
Voor het mobo kun je het best een koeler dicht bij de cpu en een bij de gfxkaart zetten. Mijn voorkeur zou dan gaan naar de intake bij de gfx kaart aangezien deze alles passief doet.. eigenlijk een beetje het basisprincipe van elke case, onderaan (waar de gfx kaart zit) binnenblazen en bovenaan naar buiten blazen (waar de cpu zit). Maar nu moet je dat een beetje anders bekijken.
Al de HTPC en andere kubusvormige mods hier op GoT zullen vast wel veel onthullen over de airflow enzovoort. Verder zoals hierboven als is gezegd staan er genoeg faqs en ervaringen!

Get Airflow, save the world.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Mijn kast (Cubeleon, zie sig) is 37x37x37cm en daarin lijkt het moederbord toch een stuk groter dan op jouw tekening. Het lijkt me dat je een uATX mobo gebruikt, eentje van 24x24cm dus. Volgens mij is die in je sketch een heel stuk kleiner.
Een soort tunnel met intake en outtake voor je harde schijven lijkt me wel een goed idee, al zou ik die fans tegen de binnenkant monteren en niet tegen de buitenkant. Dan hoef je alleen maar een rond gat af te werken. Ook kun je de onderste helft van de kast misschien lager maken, door 92mm fans te gebruiken. Een voeding is 85mm hoog en een hd meestal 25,4mm, dus het zou moeten passen.
Voor een backplate kun je idd een bestaande kast slopen, maar die zou ik niet kopen maar ergens tussen het grof vuil weghalen ofzo. Er zijn zat mensen die nog een kasje hebben staan. Een HD-rek zou ik gewoon zelf maken, dat is makkelijk te doen.

Casemod: Cubeleon

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 14:34
De koeling in het beneden niveau ziet er goed uit, maak zoiets ook boven. Zorg bijvoorbeeld, dat net als in een "echte" kast, je outtake fan bij je processor in de buurt zit.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• BlackWhizz
Volgende ideejte :)

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/17/thumb/hx4s2visjzp60s7mucxt6ias5.jpg

Denk je dat de ventilatie nu goed is?

[ Voor 9% gewijzigd door BlackWhizz op 17-02-2008 14:42 ]

• BlackWhizz
Denk je dat het 2e idee beter is qua airflow?

De zijkant zit een 120mm fan en die blaast naar binnen, bovenaan zit een 80mm fan die alles uitblaast.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

1x of 2x 120 uit bovenin, geen 80 mm ;) intake alleen passief (gaatjes)

en mat zwart is nog wel een van de makkelijkste kleuren, glimmende kleuren zijn veeeel erger.. ;)

• BlackWhizz
Waa zouden de gaatjes dan meoten komen? Boven de harde schijven? De plek waar nu de bovenste fan zit?

Voor de rest zat ik nog te denken aan een metalen plaat met gleuven erin zodat daar de lucht naarbuiten kan.

[ Voor 35% gewijzigd door BlackWhizz op 23-02-2008 18:00 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Lees ik dit topic even door.. zie ik iets over spijkers en voorboren..?
Lees ik nou verkeerd of wordt er echt gezegd dat je voor spijkers wilt voorboren?

Ik ga ervanuit dat je schroeven bedoelt voor het gemak, dan ik voorboren inderdaad wel zo handig. Je werkt met MDF dus dat is redelijk makkelijk af te werken als je de schroeven goed verzinkt, verschillende soorten plammuur voor en zoals eerder gemeld is werken met glasvezel spulletje ook vaak wel te doen.

Als je echt spijkers bedoelt en ook echt wilt voorboren dan zou ik het houden bij alleen lijm (of je moet natuurlijk willen voorboren omdat je geen hamer wilt gebruiken, spijkers vallen er zo in :) )

• BlackWhizz
Voorboren met een kleiner boortje was het plan. En er komt tussen iedere plaat wat lijm. Overigens, je kunt binnenkort wel een CiP of CM verwachten.

• Seers
Gadgeteer schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:22:
Lees ik dit topic even door.. zie ik iets over spijkers en voorboren..?
Lees ik nou verkeerd of wordt er echt gezegd dat je voor spijkers wilt voorboren?
MDF splijt als je niet voorboort en er een spijker in wilt slaan. Vandaar voorboren.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Seers schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:03:
[...]
MDF splijt als je niet voorboort en er een spijker in wilt slaan. Vandaar voorboren.
Dan voeg ik er graag aan toe dat de mdf waar jij ooit spijkers in hebt geslagen of in hebt zien slaan van grote bagger kwaliteit is. Met schroeven is voorboren wel zo slim, met spijkers moet je gewoon zien dat je ze voorzichtig erin slaat.

Enfin, Blackwhizz, heb je nu al gewoon geprobeerd om met stukken karton oid een testsetupje te maken? zien hoe alles draait enz? ^^

Get Airflow, save the world.

• BlackWhizz
Afbeeldingslocatie: http://www.songstar.nl/koen/casemod/Casemod4.JPG
Ik ben al begonnen, echter hebben de mods mijn topic nog niet goedgekeurd/gezien.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
diedazz schreef op zondag 02 maart 2008 @ 11:37:
[...]

Dan voeg ik er graag aan toe dat de mdf waar jij ooit spijkers in hebt geslagen of in hebt zien slaan van grote bagger kwaliteit is. Met schroeven is voorboren wel zo slim, met spijkers moet je gewoon zien dat je ze voorzichtig erin slaat.

Enfin, Blackwhizz, heb je nu al gewoon geprobeerd om met stukken karton oid een testsetupje te maken? zien hoe alles draait enz? ^^
Gelukkig iemand die het met me eens is. Ik heb al veel met MDF gewerkt (geen cm ofzo) en kan me niet herinneren ooit iets te hebben gespleten met spijkertjes. Voelde me al zo'n opschepper :+

Verder heb je het over moeilijke kleur (matzwart) en dat terwijl je over MDF spreekt. Heb je zelf ooit met MDF gewerkt? Mdf is namelijk erg goed/makkelijk te bewerken en te schilderen of spuiten.

Wil je een echte uitdaging dan laat je de MDF voor wat het is en ga voor plexi of polyester ;)

• Seers
Gadgeteer schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 09:44:
[...]

Gelukkig iemand die het met me eens is. Ik heb al veel met MDF gewerkt (geen cm ofzo) en kan me niet herinneren ooit iets te hebben gespleten met spijkertjes. Voelde me al zo'n opschepper :+
Ik hoop toch wel dat we het allemaal over het spijkeren in de kopse kant hebben. Ik heb ook behoorlijk veel ervaring met MDF maar MDF beschroeven óf bespijkeren moet je gewoon niet doen. Klaar.
Verder heb je het over moeilijke kleur (matzwart) en dat terwijl je over MDF spreekt. Heb je zelf ooit met MDF gewerkt? Mdf is namelijk erg goed/makkelijk te bewerken en te schilderen of spuiten.

Wil je een echte uitdaging dan laat je de MDF voor wat het is en ga voor plexi of polyester ;)
MDF is alleen op de vlakke kant makkelijk te beschilderen. Voordat je hoogglans er écht netjes erop krijgt aan alle kanten zit nog wat voeten in aarde.

Gebruik gewoon tropisch hardhout als je écht iets moois wil hebben, desnoods beplaat je het.
Pagina: 1