Toon posts:

P5w DH Deluxe 2e Sata + Vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen! Arjun hier aka Obvious 8)

Om mezelf kort te introduceren:
Ben muzikant en werkloos dankzij zware operatie en zit nu thuis te "klooien" met me pc die ik van de week heb gekregen van een goede vriend (deze persoon heeft net als ik ook geen verstand van het probleem die nu zal komen).
-----------------------------------------------------------------------
PC spec:
P5W DH DELUXE
Core 2 Duo E6600 (2,4 Ghz)
2 gig ddr2 geheugen (Geil 800 mhz)
EMU 1820 (pro soundcard)
ATI Sapphire HD 2600 XT (videokaart)
Samsung Writemaster (DVD (re)writer / lightscribe)
Maxtor 250 gig SATA (HDD) (deze is aangesloten op de SATA 1 oranje poort)
-----------------------------------------------------------------------

1ste probleem:

Ik kan mijn 2e SATA schijf (Western Digital 160 Gig) niet installeren op me mobo, tenminste me mobo / xp herken hem niet. Hij staat aangesloten op de SATA 3 (zwarte) poort. ik krijg steeds de melding bij het opstarten van me systeem:"hdd failure" of zoiets Ik weet niet hoe ik dit nu moet oplossen! Ik wil de schijf uiteindelijk in 2 partities maken van elk 80 gig, 1 partitie voor Windows XP Pro (legale versie) en 2e partitie Windows Vista Ultimate (perperdure legale versie)....dan stuitten we op het 2e probleem
want...
Nu mijn SATA schijf van 250 Gig het doet, heb ik hem opgesplitst in 2 partities. 1 partitie (193 gig) (C:\) zitten erg belangrijk data opslag op (samples etc voor mijn muziekproducties) en Windows Xp is er op geinstalleerd. Op de 2e partitie (39 gig) (D:\) Zit niets op...totaal niets noppes nada..

Het is dus de bedoeling dat ik op mijn 2 SATA ( van 160 gig) schijf XP en Vista installeer op 2 verschillende partities. Mijn 1ste scijf die het nu doet en waar XP op staat geinstalleer naast mijn belangrijke data moet dus alleen een data schif worden voor opslag en niet voor eenbesturings systeem.

2e Probleem

Omdat mijn 2e SATA schijf van 160 het niet doet.....wil ik dus op mijn 1ste schijf op de D:\ partitie Vista installeren. Di gaat dus niet!!!!!! Vista doet er een eeuw over om de bestanden te laden. Heb ergens gelezen op een ander forum dat ik mijn bios moet update naar 1707. Omdat deze bios versie de Vista install versneld. Nu wil ik dat doen met de software van me mobo....maar ik krijg de melding dat de biosversie van 1707 ouder is dan wat ik nu heb, de 2301. En ik kan het dus alleen in DOS terug zetten naar 1707! Hoe??????????????????

3e probleem

Ik heb een IDE schijf van 320 gig (Seagate) Die mijn bios ook niet wilt pakken. De hd maakt rare tik geluiden.tik....tik....tik....tik....heel raar. Er zit erg gevoelige info op wat betreft mijn muziek. De schijf heeft het altijd gedaan in me oude pc (pentium 4 2.4 ghz) en op mijn nieuwe pc niet! Hoe krijg ik de schif aan de praat? Hoe krijg ik uberhaupt een 2e SATA schif aan de praat + een IDE schijf samen met mijn SATA schijf die er al in zit??? :'(

Mijn excuses voor enige irritatie verwerkt in de bovenstaande problematiek. maar mijn dank is groter bij voorbaat!!! :(

ps. Ik heb geen kaas gegeten van bios flashen, jumpertjes overzetten blablabla...als het kan, leg het me uit alsof ik 5 jaar ben pls?

Grtz

Obvious

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:29
1e probleem

Heeft de 160GB harde schijf het al wel gedaan op een ander systeem? Vertelt het bios jou de 'hdd failure' of doet Windows dat? En heb je al opgezocht in het boekje wat er mis kan zijn?

2e probleem

Dit zou je in de FAQ van dit forum moeten kunnen vinden. Echter omdat je aangeeft hier nog huiverig voor te zijn is het wellicht handig om iemand anders te vragen je hiermee te helpen. Zeker aangezien je aangeeft hoe belangrijk de data is.

3e probleem

Hier wilde ik in eerste instantie op reageren. Als je harde schijf 'tik tik' geluiden maakt is het goed mis, binnenkort (of wellicht alreeds) gaat je schijf overlijden. Als LP analogie; de naald kan niet goed gepositioneerd worden als gevolg van slijtage, daarom corrigeert de schijf continu de positie van de naald 'tik tik' met als gevolg nog meer slijtage. Dankzij het niet goed kunnen positioneren kan de 'naald' de data op het schijf oppervlak niet meer uitlezen.

Zie hier voor meer achtergrond over dit probleem.

Ikzelf heb onlangs nog data van mijn vaders schijf kunnen redden met behulp van een knoppix cd en een andere harde schijf (met FAT32), maar dit kent uiteraard geen gegarandeerde werking. Onthoud in ieder geval dat iedere keer dat je deze schijf zal proberen de kans groter wordt dat het zijn laatste keer is!

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

Verwijderd

Topicstarter
De 160 gig heeft het 100% gedaan op een ander systeem (onbekend moederbord, pentium 4 @ 2.4 Mhz. 256 ddr2)

In het boeke staat niets over problemen vermeld. Ik heb het hier voor me neus en heb het hele boekje doorzocht hoe ik de 2e S-ata moet aansluiten.....maar Asus is erg arm wat dat betreft. Er staat wel hoe je 1 SATA disk kan aansluiten maar niets over een 2e SATA of IDE disk

• psych
Waar ik aan dacht en vergeten was op te schrijven. Kan het zijn dat de 160GB schijf een partitie bevat die als 'active' gemarkeerd staat? En dit ook geldt voor de 250GB schijf, dit kan problemen met het opstarten geven maar misschien kan je aangeven als je beiden aansluit:

Zie je enkel de bios messages en dan 'hdd failure'

Zie je de bios messages, dan windows opstarten message dan 'hdd failure'

Start windows verder wel maar kan je de 160GB disk verder niet zien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou bij god niet weten wat je bedoeld meet "active" :S Je maakt me bang jongen :P

De 250GB doet het verder ok...denk ik. Tenminste Windows XP start gewoon goed en snel op.

Daarnaast zie ik alleen in de bios de "hadd failure, press F1 to resuem" staan.

Zal ik je wat verbazindwekkends vertellen????

Ik had nog een 80GB (IDE) in de lade staan. Die angesloten op het moederbord. Nu is er dus alleen die van 250 GB (sata) en 80 GB (IDE) op het mobo aangesloten.
Hop de instellingen van de bios binnen....daar staat hij! De 80 GB paktie wel! Maar......................................WIN XP Pro start niet op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu de klap op de vuurpijl:

Ik heb voor de gein de 80GB schijf gedisabled inme bios, dus de bios ziet hem niet meer, thans hij geeft het in de post niet weer. Maar...........................Windows XP Pro start perfect op en..................................Windows XP Pro ziet die harde chijf van 80 GB wel terwijl hij in de bios op disabled staat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En om het helemaal leuk te maken: XP pak kan de DVD drie niet vinden!!!!!

Das tog eng gewoon???????????
Of is het normaal?:P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 16:06 ]

• psych
Sorry, ik wilde je niet angstig maken :)

Als ik jou was zou ik een mod vragen om je topic naar het opslagmedia forum te verplaatsen, zij kunnen je wellicht beter helpen. Lees ook zeker de FAQ's daar!

Verwijderd

Topicstarter
Okidoki...tnx mate!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe vind ik een mod :o :P

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:34
Ik heb hetzelfde moederbord en dan met 2 x sata schijf 2 x sata brander en een eSata schijf. Ben hier van de week zelf ook mee bezig geweest en heb het nu als volgt op mijn mobo zitten.
HD1 (Vista) zit op de zwarte poort (in het boekje aangeduid als SATA1) HD2 (data opslag) zit op de rode poort (in het boekje aangeduid als SATA3) DVD1 zit op de rode poort (in het boekje aangeduid als SATA4) DVD2 zit op de zwarte poort (in het boekje aangeduid als SATA_RAID1)

De onderste 2 oranje Sata poorten (EZ_RAID2 en EZ_RAID1) gebruik ik zelf op dit moment niet!

Volgens mij is het zo dat de zwarte sata poort (SATA1) bedoeld is voor je 1e primaire schijf. Verder kan je dan SATA3 en SATA4 gebruik voor een extra schijf/brander.

Voorheen had ik op 3 en 4 mn twee branders zitten en op een oranje poort mn 2e HD.\

Hoop dat je hier misschien iets mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
richard_1st schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 17:55:
Ik heb hetzelfde moederbord en dan met 2 x sata schijf 2 x sata brander en een eSata schijf. Ben hier van de week zelf ook mee bezig geweest en heb het nu als volgt op mijn mobo zitten.
HD1 (Vista) zit op de zwarte poort (in het boekje aangeduid als SATA1) HD2 (data opslag) zit op de rode poort (in het boekje aangeduid als SATA3) DVD1 zit op de rode poort (in het boekje aangeduid als SATA4) DVD2 zit op de zwarte poort (in het boekje aangeduid als SATA_RAID1)

De onderste 2 oranje Sata poorten (EZ_RAID2 en EZ_RAID1) gebruik ik zelf op dit moment niet!

Volgens mij is het zo dat de zwarte sata poort (SATA1) bedoeld is voor je 1e primaire schijf. Verder kan je dan SATA3 en SATA4 gebruik voor een extra schijf/brander.

Voorheen had ik op 3 en 4 mn twee branders zitten en op een oranje poort mn 2e HD.\

Hoop dat je hier misschien iets mee kan.
Bij mij is het juist precies andersom! De rode poort is SATA1 (ook in de boek aangeduid ls sata 1) en SATA 3 is zwart (ook in deboek aangeduid als SATA 3)

Dan klopt er iets niet bij mij denk ik? Ik zou het erg waarderen als je me konn helpen ermee. Desnoods krig je een fels champagne/wijn of een krat bier van me!!!

Pls....ik hou het ernorm op prijs stellen.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-05 14:34
Gloeiende! heb ik het nog zo goed zitten nakijken en doen, en dan bezorg ik je nog de verkeerde informatie (btje warrig dagje vandaag)

Zoals het echt zit:
- HD1 (Vista) Rode sata poort (SATA1)
- HD2 (Data) Zwarte sata poort (SATA3)
- DVD1 Zwarte sata poort (SATA4)

Zoals je ziet heb ik in mijn eerste verhaal de kleuren omgedraaid. niet echt slim (komt denk ik door mn rode kabels :D)

Ik denk dus dat je je primaire schijf met XP/Vista op de rode sata poort moet doen!
Vervolgens kan je een eventuele 2e schijf op een zwarte sata poort zetten.

Bij mij gaf de BIOS overigens ook een HD failure toen ik mn HD1 op de rode sata had, mn externe sata had aangesloten en ik mn tweede hd op 1 van de de 2 oranje sata poorten aansloot. Schrok me toen ook helemaal rot, aangezien dat mn schijf is met alle muziek, software e.d. bleek echter later dus dat die oranje sata poort op de een of andere manier conflict had met mn eSata

Verwijderd

Topicstarter
Hey RdBruin

Ik schrok al man!!! Ik d8 dat de kleuren van me mob niet in orde waren!!! hahahaha

Maar zoals jij hebt hebt uitgelegd, precies zo heb ik het ook aangesloten! Maar ik weet dus niet hoe ik het in de bios moet aangeven. Ik blijf maar die melding krijgen. Hij pakt die schijf gewoon niet, op een ander pc pakktij hem direkt.

Hoe heb jij Vista knnen installeren? Mij lukt het niet, Vista blijft hangen dus moest ik naar XP.

8)7 8)7 8)7
Pagina: 1