Toon posts:

Vreemd HD crash? Wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een hele vreemde harddisk crash ervaren. Ik drukte per ongeluk op het 'sleep' knopje op mijn toetsenbord waardoor Windows Vista (ultimate) in slaapmodus ging. Lichtelijk geirriteerd probeerde ik eruit te komen, maar dat werkte niet. Vervolgens heb ik op de reset knop gedrukt van mn PC, en krijg ik tijdens het opstarten een 'BOOT DISK FAILURE'.

Dus ik in de Bios checken, blijkt gewoon dat mijn hele eerste harde schijf niet meer herkend wordt. (PC heeft 2 SATA schijven).

Wat kan er gebeurd zijn, is mijn hele harde schijf nu verloren? Hoe kan ik dit oplossen? De PC is pas een half jaar oud :(

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat heb je zelf al geprobeerd? Al de stappen in Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? gevolgd?

Sowieso was het geen handige actie want de slaapstand is een speciale truuk van het bios waarbij het RAM naar de harde schijf gekopieerd wordt. Wellicht dat een koude boot (stroom uit je pc halen, pc aanzetten, stroom er weer in, opnieuw aanzetten) helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het probleem gisteren opgelost, zal het hier even posten voor degene die hier wellicht ook mee te maken krijgen. Koude boot loste bij mij niks op. Ik heb de harde schijven in de bios uitgezet. Vervolgens een reset gedaan, en de harde schijf detectie in de bios weer op 'auto' gezet.

En voila, hij herkende beide harde schijven gewoon weer :) Niks aan de hand dus, en de schijf is prima in orde.

Ben toch benieuwd wat er nou gebeurd was, iemand enig idee?

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 00:16:
Sowieso was het geen handige actie want de slaapstand is een speciale truuk van het bios waarbij het RAM naar de harde schijf gekopieerd wordt.
Slaapstand | Hibernate in XP = sluimerstand in Vista
stand-by in XP = slaapstand in Vista

Bij hibernaten wordt de geheugeninhoud trouwens door Windows naar de schijf gekopieerd, niet door de bios. Verder wordt bij slaapstand in Vista dus helemaal niets gekopieerd. Je harde schijf wordt wel uitgeschakeld vziw. Resetten terwijl je in slaapstand | stand-by zit zou niet mogen uitmaken (niet meer dan resetten terwijl je gewoon aan het werk bent iig.) Resetten terwijl je in hibernate | sluimerstand zit al helemaal niet, dan staat je PC namelijk uit.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:47:
[...]

Slaapstand | Hibernate in XP = sluimerstand in Vista
stand-by in XP = slaapstand in Vista

Bij hibernaten wordt de geheugeninhoud trouwens door Windows naar de schijf gekopieerd, niet door de bios. Verder wordt bij slaapstand in Vista dus helemaal niets gekopieerd. Je harde schijf wordt wel uitgeschakeld vziw. Resetten terwijl je in slaapstand | stand-by zit zou niet mogen uitmaken (niet meer dan resetten terwijl je gewoon aan het werk bent iig.) Resetten terwijl je in hibernate | sluimerstand zit al helemaal niet, dan staat je PC namelijk uit.
Weer wat geleerd :) Bij Hibernate wordt overigens het kopiëren inderdaad niet door het bios gedaan (zeg ik ook niet, ik zeg dat het ebij gebeurt) maar het is wel een samenwerking tussen OS en bios, het is namelijk wel een speciale ACPI state (anders zou je ook geen bios support nodig hebben wat in werkelijkheid zo is).