De pc van een vriend van mij moest opnieuw worden geinstalleerd. We wilden het meteen goed doen, dus heb ik alle partities verwijderd, om vervolgens een C en een D partitie aan te maken van resp. 20 en 140GB. Belangrijke bestanden had hij naar zijn 500GB externe schijf gekopieerd. Dacht hij....
Nu blijkt dus dat al zijn foto's verloren zijn gegaan... Stomme actie natuurlijk, maar met data recovery tools is wellicht het een en ander terug te toveren. Nu heb ik al in de FAQ gelezen en geGoogled, maar er is zo veel te vinden, en in het ene scenario is de ene tool beter dan in de andere.
De situatie is als volgt:
-edit: HD is een 160GB SATA. Morgen een externe behuizing met USB aansluiting kopen om de HD aan te sluiten op laptop.
Oude situatie:
C: 20GB (apps en OS)
D: 140GB (data)
Wat hebben we gedaan:
1) oude partities verwijderd
2) nieuwe partities gecre'eerd, C en D, zelfde omvang
-- edit: 2.1) partities "fast" geformatteerd, NTFS. (D was in oude situatie FAT32)
3) Windows XP Home geinstalleerd
4) nog wat s/w geinstalleerd, o.a. MS Works
5) updates van XP geinstalleerd
6) ghost image gedraaid van C, geschreven naar D
7) PC gewoon gebruikt: internetten, tekstverwerken
That's it.
Vooral het installeren van XP + updates en het maken van de Ghost image zal niet zo bevorderlijk zijn voor datarecovery, schat ik...
Nu vraag ik mij af:
a) is het nog mogelijk om data te recoveren van de oude D partitie? het gaat hier in het bijzonder om foto's (jpg) en filmpjes (avi)
b) als het kan, welk programma zou je hiervoor het best kunnen gebruiken?
c) Mocht het ons niet lukken, welke "pro's" kan je hiervoor het best inschakelen? Ik heb http://yodata.nl/ al gevonden, iemand ervaringen hiermee?
Namens mijn maat heel hartelijk bedankt voor jullie tips.
Nu blijkt dus dat al zijn foto's verloren zijn gegaan... Stomme actie natuurlijk, maar met data recovery tools is wellicht het een en ander terug te toveren. Nu heb ik al in de FAQ gelezen en geGoogled, maar er is zo veel te vinden, en in het ene scenario is de ene tool beter dan in de andere.
De situatie is als volgt:
-edit: HD is een 160GB SATA. Morgen een externe behuizing met USB aansluiting kopen om de HD aan te sluiten op laptop.
Oude situatie:
C: 20GB (apps en OS)
D: 140GB (data)
Wat hebben we gedaan:
1) oude partities verwijderd
2) nieuwe partities gecre'eerd, C en D, zelfde omvang
-- edit: 2.1) partities "fast" geformatteerd, NTFS. (D was in oude situatie FAT32)
3) Windows XP Home geinstalleerd
4) nog wat s/w geinstalleerd, o.a. MS Works
5) updates van XP geinstalleerd
6) ghost image gedraaid van C, geschreven naar D
7) PC gewoon gebruikt: internetten, tekstverwerken
That's it.
Vooral het installeren van XP + updates en het maken van de Ghost image zal niet zo bevorderlijk zijn voor datarecovery, schat ik...
Nu vraag ik mij af:
a) is het nog mogelijk om data te recoveren van de oude D partitie? het gaat hier in het bijzonder om foto's (jpg) en filmpjes (avi)
b) als het kan, welk programma zou je hiervoor het best kunnen gebruiken?
c) Mocht het ons niet lukken, welke "pro's" kan je hiervoor het best inschakelen? Ik heb http://yodata.nl/ al gevonden, iemand ervaringen hiermee?
Namens mijn maat heel hartelijk bedankt voor jullie tips.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 20:58 ]