Toon posts:

Welke versterker bij PS 3 - mis ik iets?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude Marantz trekt het niet meer. Ik heb sinds kort een PS3 en een aantal bluray films. Sommigen hebben echter alleen een DTS HD track en deze spelen niet via de versterker.

De versterker ondersteunt alleen 2.0 PCM en Dolby Digital 5.1 digitaal. Bij deze films ben ik genoodzaakt om het geluid in stereo via hdmi naar de tv te spelen.

Tijd dus voor een nieuwe versterker, maar waar moet ik op letten? Waar ik inmiddels achter ben:

- Verschillende formaten, waaronder Dolby TrueHD kunnen niet als bitstream worden doorgegeven (tot zover de HDMI 1.3 claim Sony)
- Op DTS HD MA na kan de PS3 alle formaten decoderen en als LPCM via HDMI door spelen aan de versterker. Dit inclusief de 7.1 formatien
- Bovenstaande betekent m.i. dat de versterker deze formaten dus niet meer hoeft te ondersteunen, maar alleen 7.1 als LPCM moet accepteren.

Probleem is dat ik bij versterkers met HDMI in en out wel alle codec die ze ondersteunen zie, maar niemand rept een woord over LPCM. Is dit omdat ze het allemaal standaard accepteren of is het gewoon niet interessant genoeg om te vermelden?

Mijn budget is zo'n 1500 euro iets meer kan als daar een goede reden voor is, zijn er goede versterkers met minimaal 2x HDMI in en HDMI out (incl pass through) te krijgen binnen dit budget? (En ik begrijp dat ik dan niet de beste hi-fi kwaliteit zal hebben, maar het gaat me toch in de eerste plaats om film en niet om SACD en CD's afspelen.)

Wellicht dat Sony wat heeft, maar ik wordt er geen wijs meer uit als ik op specificaties kijk. Reden dat ik aan Sony denk is dat hij gekoppeld wordt met een 46W2000 en een PS3 en ik mag er denk ik wel vanuit gaan dat de Sony apperatuur onderling getest is.

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

PaulX

Beyond your imagination...

Misschien is de Sony STR-DG910 interessant!? (Circa 400 euro)
Afbeeldingslocatie: http://sp.sony-europe.com/media/27/13428
Je hebt inderdaad in principe genoeg aan 'n AV-Receiver die 8-kanaals LPCM via HDMI accepteert zoals dus in ieder geval deze DG910 die verder duidelijk geen HD audio decoders aan boord heeft.

De PS3 ondersteund inderdaad, de legacy audio codecs, het decoderen van Dolby TrueHD en uiteraard ook het uitsturen van uncompressed PCM via HDMI (wat nogal veel voorkomt op blu-ray schijfjes en zeer mooi geluid oplevert), als de PS3 ooit ook DTS-HD MA zou kunnen décoderen is het helemaal een zeer goede blu-ray spelert, maar 't blijft afwachten. (Er zijn geruchten dat er dit jaar waarschijnlijk een firmware update komt die dat mogelijk gaat maken, maar 't bitstreamen van HD lossless audio formaten met de PS3 kunnen we vergeten, daar is de HDMI chip in de console niet geschikt voor)

[ Voor 62% gewijzigd door PaulX op 13-02-2008 16:49 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-02 20:09
Is het niet zo dat ook bij bluray er altijd een dolby digital track op moet staan? Dan kun je via de digital out alsnog 5.1 naar je huidige receiver.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:34:
Is het niet zo dat ook bij bluray er altijd een dolby digital track op moet staan? Dan kun je via de digital out alsnog 5.1 naar je huidige receiver.
Helaas niet:
Mr. & Mrs. Smith heeft slechts 2 audio tracks: 5.1 DTS HD in het engels en 5.1 DTS in het spaans. beide kan mijn huidige versterker niets mee.

Verwijderd

Topicstarter
PaulX schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 15:25:
Misschien is de Sony STR-DG910 interessant!? (Circa 400 euro)
[afbeelding]
Hmm ik heb nu een Marantz SR580 en die verving een Onkyo Integra versterker toen ik dolby digital wilde. (De integra was van voor het DD tijdperk) Die overstap was hoorbaar slechter voor muziek. Nu heb ik wel gezegd dat het me vooral om film gaat, maar ga ik met die Sony niet weer een stap terug in versterker kwaliteit? Beetje zonde van die tannoys die ik er indertijd bij heb gekocht, had ik net zo goed wat yamo kunnen kopen. Of vergis ik me nu heel erg in de kwaliteit van die Sony? Het budget heb ik op 1400 euro gesteld gebaseerd op mijn eerdere aankopen, hiermee verwacht ik eigenlijk een beetje in de klasse tussen Onkyo integra en mn huidige marantz te komen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor 400E zal dat ding dus geen super stereobeeld opleveren nee.
Ik heb die bak gehoord en hij kon me niet echt blij maken qua muziek-performance (ook niet zo heel raar gezien die prijs).
Als je 1400E te besteden hebt kun je wel wat beters krijgen; ik vond zelf bij de arcam diva serie een aantal mooie modellen zitten.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Boudewijn schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:45:
Als je 1400E te besteden hebt kun je wel wat beters krijgen; ik vond zelf bij de arcam diva serie een aantal mooie modellen zitten.
Als je in die prijsregionen gaat zoeken dan zou ik de Arcam AVR250 overwegen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• PaulX

PaulX

Exirion schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:01:
[...]

Als je in die prijsregionen gaat zoeken dan zou ik de Arcam AVR250 overwegen :)
Wat ik zo gezien heb op de site van de fabrikant (Arcam) heeft de AVR250 dus helemaal geen HDMI.
Ik vraag me bij deze sterk af:
"Is er in die prijsregionen (circa 1400 euri) eigenlijk wel een AV-receiver beschikbaar ZONDER de HD-audio decoders on-board en met HDMI (met 8ch LPCM acceptatie)?"

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-02 19:58
pioneer VSX-LX50

http://www.pioneer.nl/nl/...8/405/VSX-LX50/index.html
1100 euro'tjes

is dit niet wat voor je?

Interpolis, glashelder!

Verwijderd

Topicstarter
PaulX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:20:
[...]
Wat ik zo gezien heb op de site van de fabrikant (Arcam) heeft de AVR250 dus helemaal geen HDMI.
Ik vraag me bij deze sterk af:
"Is er in die prijsregionen (circa 1400 euri) eigenlijk wel een AV-receiver beschikbaar ZONDER de HD-audio decoders on-board en met HDMI (met 8ch LPCM acceptatie)?"
Het lijkt erop van niet ;)

Alleen rept niemand met een woord over LPCM. Ik heb van een aantal nu gewoon de handleiding gedownload en daar in staat het bij allemaal wel gewoon aangegeven.

Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker. Nu alleen nog een uitzoeken die ook een redelijk stereo beeld produceert bij muziek. De bovengenoemde pioneer ziet er goed uit en ook nog eens ruim binnen mijn budget. Komt goed uit, want er zullen meteen twee nieuwe tannoys bij moeten. (Zelfde serie zal niet meer gaan, maar houdt het toch maar op dezelfde fabrikant als mijn huidige setup.)

Die AVR250 heeft idd geen HDMI de 300 serie wel. Ziet er ook goed uit, maar iets prijziger. Heb zelf al jaren een pioneer dvd speler DVD-525 en ben daar op de trage layer change na erg tevreden mee.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Even tussendoor: In tegenstelling tot wat PaulX zegt blijkt dat de PS3 geen bitstream kan doorgeven via HDMI blijkt geen hardwarerestrictie is, maar puur een software verhaal. Met Linux op de PS3 is is blijkbaar wel mogelijk om gewoon bitstream door te geven via HDMI. Kans is dus groot dat een firmware upgrade ook bitstream HDMI audio mogelijk gaat maken. Kan helaas de bron niet meer vinden, dus pin me er niet op vast :(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 10:45
Onkyo 905?

http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5748504.html

- HDMI 1.3a Audio and Video Processing (4 Inputs and 2 Outputs [Main/Sub])
- HQV Reon-VX Video Processing with 1080p Upscaling of All Video Sources via HDMI
- DTS-HD Master Audio, DTS-HD High Resolution Audio, Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus Decoding

1500 euro bij RAF

Instagram

• PaulX

PaulX

voodooless schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 10:56:
Even tussendoor: In tegenstelling tot wat PaulX zegt blijkt dat de PS3 geen bitstream kan doorgeven via HDMI blijkt geen hardwarerestrictie is, maar puur een software verhaal. Met Linux op de PS3 is is blijkbaar wel mogelijk om gewoon bitstream door te geven via HDMI. Kans is dus groot dat een firmware upgrade ook bitstream HDMI audio mogelijk gaat maken. Kan helaas de bron niet meer vinden, dus pin me er niet op vast :(
Niet de bitstream mogelijkheid die ik bedoelde hoor...
De PS3 heeft 'n Silicon Image SIL9132 HDMI 1.3 transmitter chip die nu eenmaal géén TrueHD/DTS-HDMA bitstream uit kan sturen.
Lees hier maar eens: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33892941

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, lijkt erop dat je gelijk hebt. Toch wel vreemd dat zoiets niet gewoon ingebakken zit. Niets makkelijker dat wat bytes 1:1 doorgeven zo je zeggen ;)

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb een beetje dezelfde vraag: ben ook op zoek naar een versterker icm PS3. Mij leken de Onkyo's wel geschikt maar dan de wat goedkopere modellen. Heb niet zoals de topic-starter €1500 te besteden. Nu is het toch zo dat aangezien de Onkyo alle benodigde HD codecs weergeeft, ik mijn ps3 via HDMI aansluit, en ik dan het DTS-HD MA spoor van mijn Die Hard Bluray kan spelen?

Zijn er naast de Onkyo's nog andere opties? De bovenstaande Sony valt bv af omdat die dus geen DTS HD MA weergeeft.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bramberk15 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:04:Nu is het toch zo dat aangezien de Onkyo alle benodigde HD codecs weergeeft, ik mijn ps3 via HDMI aansluit, en ik dan het DTS-HD MA spoor van mijn Die Hard Bluray kan spelen?
Zoals eerder vermeld kan de PS3 dingen als DTS-HDMA niet doorsturen via HDMI. Daarom decodeert de PS3 dan gewoon zelf en stuurt hij het resultaat via HDMI in 7 kanaals PCM geluid naar de receiver.

Ik vermoed dat vrijwel iedere nieuwe receiver (buiten enkele budget modellen misschien) overweg kan met 7 kanaals PCM via HDMI. Het makkelijkste kun je daarachter komen door ff de manual te downloaden of even de fabrikant zelf vragen d.m.v een mailtje.

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 20-02-2008 20:18 ]

• urkelman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
PaulX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:26:
[...]

Niet de bitstream mogelijkheid die ik bedoelde hoor...
De PS3 heeft 'n Silicon Image SIL9132 HDMI 1.3 transmitter chip die nu eenmaal géén TrueHD/DTS-HDMA bitstream uit kan sturen.
Lees hier maar eens: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33892941
Ik heb sinds kort de pioneer vsx-lx50.
Prima ding en met een beetje mazzel kun je hem goedkoop krijgen omdat de opvolger alweer klaar staat. Ik heb echter 1 probleem, ik heb op mijn nas een aantal films waarbij het geluid niet doorkomt. Mijn PS3 is gekoppeld via netwerk aan mijn NAS en is aangesloten middels zo'n optical kabeltje op mijn receiver...
Weet iemand waar het aan kan liggen? Spelletjes en ingame menu geluiden hoor ik wel.
En wat is het verschil tussen de bitstream en PCM??

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 14:08
je zegt, dat de playstation alles kan decoderen naar LPCM, maar kan de marantz ook geen LPCM aan?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 21:12
Marantz heeft zelf ook versterkers met True HD onmersteuning. SR7002 en SR8002. Die laatste kan iets buiten je budget vallen, maar dat is wel de HomeCinema versterker van het jaar (of dat was de 8001 al).

Ik lees net hierboven dat de PS3 het alleen via de tulpkabels 7.1 'trueHD' aan kan leveren en niet via HDMI. HDMI is dus iets voor de standalone BDplayers..

Neemt niet weg dat de Marantzversterkers enorm goed zijn.. ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

m4yall schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:04:
Ik lees net hierboven dat de PS3 het alleen via de tulpkabels 7.1 'trueHD' aan kan leveren en niet via HDMI. HDMI is dus iets voor de standalone BDplayers..
Nee, dat lees je niet. De PS3 converteert de HD audio formaten naar 7.1 LPCM en stuurt deze via HDMI naar je receiver. Je receiver hoeft dus niets te decoderen.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
Elke Marantz SR-X002 zou moeten volstaan met X>4. De 8 valt net buiten je budget, but de 7 is ook geen misselijk ding.

• mac1987
  • Laatst online: 10-02 03:17
voodooless schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:19:
[...]

Nee, dat lees je niet. De PS3 converteert de HD audio formaten naar 7.1 LPCM en stuurt deze via HDMI naar je receiver. Je receiver hoeft dus niets te decoderen.
... en je houdt dezelfde geluidskwaliteit ;)
Volgens mij is dat het gedeelte dat veel mensen niet snappen die per se een receiver met HD audio decodering willen :).

[ Voor 46% gewijzigd door mac1987 op 03-07-2008 15:31 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

DTS-HD zou altijd doorgegeven worden als DTS-core (1,5mpbs) wanneer DTS-HD niet ondersteund wordt. Zet de output op Bitstream en kies de DTS-HD track. Bij mij werkt dit prima met bijv. de Blu-ray van Tiësto. Scheelt je een nieuwe versterker.

Om op je echte vraag terug te komen. Ik ken geen versterkers die wel DTS-HD e.a. ondersteunen maar geen LPCM 7.1. Ik denk dat als je wat dieper in de specs duikt van de versterkers dat je dit ook wel tegenkomt.

PSN: Shiver23

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Shiver23 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:36:
DTS-HD zou altijd doorgegeven worden als DTS-core (1,5mpbs) wanneer DTS-HD niet ondersteund wordt. Zet de output op Bitstream en kies de DTS-HD track. Bij mij werkt dit prima met bijv. de Blu-ray van Tiësto. Scheelt je een nieuwe versterker.
Dat lijkt inderdaad te werken: Ik heb laatst Kingdom of Heaven gekregen, die hier alleen DTS-HD heeft. Ik heb alleen een stereo amp, en een JVC SU DH 1, zo'n Dolby Headphone versterkertje, wat DD, DTS en AAC aankan via optisch. De PS3 geeft bij deze bluray DTS door aan het apparaatje.

Maar probleem voor TS is dat z'n amp alleen DD ondersteunt, geen DTS.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Pegasus81
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-01 22:05

Pegasus81

Group: Infinity

Voor de TS: Overweeg de Rotel RSX-1058 ook eens: http://www.rotel.com/UK/products/ProductDetails.htm?Id=37

(ca € 1500 bij Stassen).

Deze heeft echt de beste stereoperformance die k bij een receiver gezien (gehoord) heb. Ondersteund zelf ook geen HD audio formaten, maar wel LPCM.

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 18:15
De ps3 kan geen HD-audio over HDMI helaas.
Maar wel over een optische kabel.

Ik ben ook op zoek naar een receiver maar heb minder te besteden en ga de Marantz sr4002 halen.
Die voldoet en ook 7.1 PCM doet.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• mac1987
  • Laatst online: 10-02 03:17
Ehmm.. nee :)
De PS3 stuurt dan alleen de core extensie (1,5 Mbp/s 'normale' dts) over de optische kabel.
Via HDMI zet hij het eerst om naar PCM. De laatste is lossless en dus HD-audio, de eerste is 'slechts' de hoogste kwaliteit 'normaal' surroundgeluid.
Pagina: 1