Toon posts:

[XP] System tijdelijk 100% CPU gebruik*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Leden,

Sinds twee dagen heeft mijn twee jaar jonge laptop de drang om keihard vast te lopen.

Na taakbeheer actief te houden en speedfan in de smiezen te houden ben ik erachter gekomen dat de taak 'systeem' soms 100% CPU vreet.
Dit gebeurd onregelmatig. Soms na 10 minuten na het opstarten en soms pas na een uur.
Zo'n moment duurt soms 30 seconden en soms 3 minuten.
Het gebruik gaat van 0% naar 100% binnen 1 seconde.

Het is niet zeker of dit gebruik van 100% zorgt voor de hangers van afgelopen twee dagen, maar het is wel verdacht.

Nu komt het vervelende. Tijdens dit (mis-)(ge)bruik van de CPU door 'System' wordt de CPU loeiend heet (70+). Op een of andere manier wordt mijn Fan niet getriggert om te gaan waaien. Pas als 'System' stopt met 100% cpugebruik slaat mijn fan aan.

Ik heb al gegoogled en dit forum gesearched. Opstarten in veilige modus (tip uit vergelijkbare topics) werkt niet. (Hangers blijven voorkomen, misbruik door System heb ik nog niet kunnen constateren).
Ook: Virusscan en Adware scan.

Ik zou graag eerst het 100 cpu gebruik door 'System' willen elimineren aangezien dat mijn laptop kan slopen gezien de ontbrekende koeling tijdens dit proces. We zien, denk ik, later dan wel of die hangers hier afhankelijk van zijn of niet.

Specs:
Intel Pentium M (centrino) 1,73 Ghz
1,5 Gb intern
Win XP Pro SP2

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 13:59 ]

Verwijderd

Beetje offtopic maar heb je dat onder Windows 3.1, Windows 95, Windows 98(SE), Windows ME, Windows 2000, Windows XP, Windows 2003 server of Windows Vista?

Onder Windows Vista heb ik het 'probleem' ook weleens op mijn laptop maar dat moet met SP1 zijn afgelopen. Onder Windows XP had ik het regelmatiger omdat het systeem soms bezig was om de inhoud van de System32 map te verplaatsen en terug te zetten 8)7 , reden hiervoor onbekend.

Heb nog een oud en stoffig topic uit 2004 van GOT gevonden, check deze maar eens.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 13:45 ]

Verwijderd

wat roept de taakmanager? welk proces consumeert zo veel?

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-02 16:29
Ik heb dit probleem ook weleens gehad, maar dan op vaste pc. na vervangen van Pci Seriele kaart of parallel kaart of andere pci kaarten die dan beetje brak zijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

taakbeheer roept dat het "systeem" heet, maar wellicht dat pstools aangeeft welk proces het precies is.

Geeft speedfan ook de cpu temp aan?

enne, ook hardware specs graag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:17

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je zegt dat je al hebt geGoogled, maar daar geloof ik niks van. Er worden verschillende oplossingen of dingen die je kunt proberen aangedragen, onder andere zelfs van hier ([XP] System pakt 100% cpu tijd*). Klik! Dus begin daar eerst even mee en post je bevindingen dan nogmaals, nu kan het echt nog vanalles zijn!

Rail Away!

Verwijderd

Waarschijnlijk doel jij op het proces System Idle Process dat inderdaad heel veel CPU tijd lijkt te gebruiken. Maar het heet natuurlijk niet voor niets Idle Process, het laat namelijk zien hoeveel CPU tijd niet gebruikt wordt. Dit proces is zelfs verantwoordelijk voor het verlagen van het stroomverbruik (dus warmte) als er veel CPU tijd ongebruikt is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Specs staan nu in de eerste post. Ik post ze hier ook even:
Intel Pentium M (centrino) 1,73 Ghz
1,5 Gb intern
Win XP Pro SP2

Anders nog iets?

Enkele reacties:
Geeft speedfan ook de cpu temp aan?
iig een termometertje die afhankelijk van mijn CPU gebruik meebeweegd, dus ik neem aan dat dat mijn cpu temp is.
maar wellicht dat pstools aangeeft welk proces het precies is.
Ik zal dit even een tijdje laten draaien, de resultaten zal ik hier posten. tnx
Ik denk dat ik hetzelfde berijk met process explorer? Deze neem ik nu even in gebruik.
Je zegt dat je al hebt geGoogled, maar daar geloof ik niks van.
Jawel, Volgens mij was het probleem bij jouw genoemde topic dat zijn CPU gebruik continu op 100% staat. Bij mij is dit af-en-toe.
Ik heb volgens mij ook uit dat topic:
Zet je hardware uit (gedaan, als opstarten in veilige modus voldoet(?))
Doe een virus scan (gedaan, geen virussen)
Doe een Adware scan (idem)
Waarschijnlijk doel jij op het proces System Idle Process
Ik denk het niet:
Taakbeheer meld nu, "Niet actieve systeem proccesen" 99% in gebruik.
Als het probleem zich voordoet staat er "Systeem" 99%.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 14:31 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Installeer Process Explorer eens, die kan wel laten zien welk onderdeel van dat Systeem proces de boosdoener is, want voor zover ik weet is dat Systeem geval een verzameling van verschillende systeem processen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mad Marty

Mad Marty

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:16:
Zet je hardware uit (gedaan, als opstarten in veilige modus voldoet(?))
Opstarten in veilige modus != hardware uitzetten of device drivers opnieuw installeren. (zie ook elevator in "[XP] System pakt 100% cpu tijd*" )
In dat topic wordt ook het gebruik van Process Explorer aangeraden, probeer dat dan ook even.
Buiten het scannen naar adware, wordt je wellicht ook iets wijzer met HiJackThis (hoewel ik op dit moment nog niet aan spyware denk, maar eerder aan een hardware issue).

Één van de posters in het topic vindt de oorzaak in z'n usb-poorten, heb jij deze ook gechecked? (devicedrivers verwijderen in Windows, aangesloten USB-apparaten afkoppelen of op andere poorten gebruiken, etc)

Dan heb ik het nog niet eens over die honderden pagina's die je met Google kunt vinden over dit onderwerp. Er worden je ideeën aangereikt, doe er dan ook wat mee!

[ Voor 11% gewijzigd door Mad Marty op 12-02-2008 14:31 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Één van de posters in het topic vindt de oorzaak in z'n usb-poorten, heb jij deze ook gechecked?
Nope, omdat de poortjes er bij mij al jaren in zitten, vond ik het niet waarschijnlijk dat dit sinds eergister problemen kon veroorzaken.
Ik zal dit nu, alsnog, wel even doen. Ik heb er toch niets aan hangen en .. wie weet...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 14:38 ]

• Mad Marty

Mad Marty

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 14:37:
[...]

... vond ik het niet waarschijnlijk ...
Assumption is the mother of all fuck-ups :Y)

Probeer ALLES uit, anders kom je er natuurlijk nooit achter wat het is...

[ Voor 8% gewijzigd door Mad Marty op 12-02-2008 14:41 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Het moment heeft zich weer voorgedaan en ik heb alweer twee keer mogen rebooten.
Process Explorer heb ik kunnen printscreenen:
Afbeeldingslocatie: http://scheltinga.it/ProcessExplorer1.JPG
Dit zegt niet zoveel denk ik?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
MOBO bleek beschadigd te zijn, ws door oververhitting.

De enige oplossing was een nieuwe laptop kopen. Aangezien ik de 300 euro reparatiekosten bij Asus een beetje te veel van het goede vond.

Iedereen bedankt voor zijn of haar input. Mad Marty, bedankt voor je gez**k .

[ Voor 172% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2008 21:32 ]

Pagina: 1