Toon posts:

[XP] System pakt 100% cpu tijd*

Pagina: 1
Acties:
  • 3.210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hey op de pc van me wordt er 99% het CPU-vermogen verbruikt door een proggie genaamd "system".
Hierdoor draait de pc uiterst sloom... ook het printen van een documentje gaat met 0,001 pagina's per minuut.

Als ik in task manager kijk en ik wil het proggie killen dan krijg ik de foutmelding dat ik hier niet de toegang tot heb terwijl de gebruiker wel administrator-rechten heb.
Ook de prioriteit verlagen ken niet.

en ik heb alles geprobeerd
online scan: negatief niets gevonden
norton op de pc: negatief niets gevonden
Spybod S&D: negatief niets gevonden
adaware 6 pro: negatief niets gevonden

ik heb ook de patch gedownload voor de blaster virus(ahd ergens gelezen dat een gast dezelfde probleem had een de blaster pacth heeft gedownload en het toen voorbij was hier is de link van deze topic
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=76627)
maar ook dit heeft niet geholpen
ik heb ook mijn netwerk kaart gedisabled en al mijn randapparaturen er af gehaald
maar steeds het zelfde probleem "system loopt tot 100% en de pc loopt vast

so wat moet ik doen of kan ik doen

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Wat voor systeem? Welke windows? etc etc... Graag ietsje meer Info dan dit graag :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas je topic titel even aan (was: please dringend help nodig!!!!!!! (anders maak ik me nog om)) - de volgende keer zo'n topic titel zal je topic meteen op slot laten gaan.

Vertel even welk OS je gebruikt :)

• SYPHAX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 12:38
heb je het over het system idle process? Kijk eens in je register of er voor jou onbekende programma's opstarten.

[ Voor 49% gewijzigd door SYPHAX op 24-06-2004 18:17 ]

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Heb je al een format geprobeerd? het lijkt alsof windows corrupt is of id, welk besturingssysteem draai je? Een beetje weinig info dus

Topic Report voor je titel is gedaan

Verwijderd

heb je je svchost gechecked, als die veel cpu load in beslag neemt, kan het een service zijn die dit voor zijn rekening neemt.

Bijvoorbeeld iets met plug & play over het netwerk, moet je even in je service's lijstje kijken.. en die dan uitschakelen..

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Windows Operating Systems
blaster virus
task manager
administrator-rechten
99% het CPU-vermogen verbruikt
Ook de prioriteit verlagen ken niet

Klinkt nogal als XP hoor :grmm:

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Verwijderd

Topicstarter
hey
@elevator
sorry voor de titel
was gewoon om aandacht te trekken
wel ik heb dus
windows xp pro
en ik heb onlangs nog mijn pc geformateerd(2 keer zelf's)
en neen het is niet system idle
het is "system" niets anders bevindt zich net onder system idle(als je alles op volgorde zet)
ik heb van alles geprobeerd maar niets blijkt te helpen ik zit nu op mijn pc op veilige modus met netwerl

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas je topic titel even aan zodat het os er nu in staan - wat je kan proberen (nadat je een volledige backup hebt gemaakt) is om in je device manage alle apparaten weg te gooien en vervolgens te rebooten.

Als je systeem dan beter werkt (/normaal werkt) is het vermoedelijk een device driver die je in de weg zit. Door dan langzaam maar zeker device driver per device driver te installeren kan je er vrij gemakkelijk achter komen welke fout is :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de pc ook in normal mode gestart zonder geen enkele programma te doen starten of services
maar steeds het zelfde probleem
so ik wou zo net mijn c: partitie formateren omdat ik al mijn documenten van sinds het begin op de e: partitie zet voor het geval dat er ooit een probleem zou zijn als de deze.
so ik heb de cd van windows xp professional er in gestoken en toen de setup gestart en op het moment dat hij de partitie moet kiezen waar hij moet instaleren maar eerst uitvegen zegt de setup dat er maar 1 partitie is de C: en die neemt 111gig terwijl ik 3 parties heb
de c: 40 geformateerd en windows op
de D: 60 ongeformateerd
de e: 20 geformateerd en staan mijn documenten op
voila maar de setup vindt alleen maar de C: en als ik dus vraag om windows daarop te instaleren zegt het me deze partitie wordt niet herkent
en ik krijg de keuze om de partie te deleten of de setup te verlaten
so wat moet ik doen:(:(:(

en dat lijkt me onhandig alle device unistallen en dat her installeren want de meeste drivers komen met xp pro mee so hoe deze te installeren
so ik zou graag mijn pc formateren maar zoals je leest hier boven is dat onmogelijk geworden

Verwijderd

Ok, na lange tijd goed gebruik te hebben gemaakt van de search om m'n problemen op te lossen is het nu tijd om te replyen :) / :'(

Ik heb exact hetzelfde probleem hier, ook het leuke "System" proces (nee niet System idle en nee geen adware/spyware/oid) dat m'n CPU constant gebruikt.

Ik heb net een verse installatie van XP pro met SP1 en heb meteen al het probleem, zelfs voordat ik ook maar 1 driver heb geinstalleerd.

Om op dit forum te kijken heb ik zelfs IE op Realtime prioriteit moeten zetten omdat anders System al m'n CPU tijd jat 8)7

Wie o wie heeft enig idee wat het probleem kan zijn. Na de wedstrijd zal ik m'n specs hier ff dumpen B)

Edit: dit zijn de specs;
Processor: AMD Athlon XP 1800+
Geheugen: 512 MB 266DDR
HD: Hitachi Deskstar 7k250 160GB (net geinstalleerd)
Video: Point of View GeForce 4 ti4200 128MB
Sound: Soundblaster Live! player 1024

Het probleem is dus ontstaan doordat ik een reinstall nodig had vanwege een nieuwe HD groter dan 128GB, die XP standaard niet herkent :(.
Ohja, het is dus Windows XP Pro Engels.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2004 21:39 . Reden: specs toegevoegd ]

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Wat gebeurt er in veilige modus met system?

• kareltje21
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2025
Probeer het eens met een alternatieve taskmanager die meer informatie over processen kan weergeven (heb een op mn andere pc maar kan niet op de naam komen, opzoeken gaat ook niet dan moet ik naar een andere kamer lopen... bij de pit weg).

Er zijn taskmanagers die meer informatie geven over het proces, welk executable dit is bijvoorbeeld, en op welke locatie op de c-schijf dit staat. Hiermee kan je meer informatie vinden, bijvoorbeel of het een virus/trojan is. Daarna uitvinden hoe deze opgestart wordt, en deze methode proberen te verwijderen. (wordt meestal vanuit de registry gedaan)

Ook kan je proberen in rescue mode op te starten, het bestand te verwijderen.

En als laatste... vanaf een rescue CD, een linux distributie, of een bootdisk met wat rescue tools... en dan op de c-schijf gaan pielen en het bestand verwijderen.

(en je kan als laatste natuurlijk ook XP op nieuw installeren)

{edit}

zoals bijvoorbeeld proces explorer van www.sysinternals.com

{/edit}

[ Voor 20% gewijzigd door kareltje21 op 27-06-2004 15:11 ]

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:37
kareltje21 schreef op 26 juni 2004 @ 23:28:
Er zijn taskmanagers die meer informatie geven over het proces, welk executable dit is bijvoorbeeld, en op welke locatie op de c-schijf dit staat. Hiermee kan je meer informatie vinden, bijvoorbeel of het een virus/trojan is.
bijvoorbeeld ?!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:41

SpamLame

niks

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Ik ben op het werk bezig geweest om security updates te installeren op onze servers

Op tot nu toe 1 (gelukkig) van de servers had ik na installeren van de security udate zoals beschreven in onderstaande link hetzelfe probleem als je beschrijft :

http://www.microsoft.com/...ty/bulletin/ms04-011.mspx

Er staat een workaround op :

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;841382

Zelf heb ik de KB 835732 ge deinstalleerd :
(dat ging sneller dan met 100% CPU load naar add/remove programs gaan)

ga naar

C:\WINDOWS\$NtUninstallKB835732$\spuninst

en type :

spuninst

ik hoop dat je hier iets aan hebt

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

Goed, ik heb op aanraden van kareltje21 dus een andere task viewer geinstalleerd, process explorer.

Deze geeft dus het volgende;

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~fsahmad/processexplorer.jpg

Dus, interrupts zijn hoogstwaarschijnlijk het probleem, wat heb ik allemaal aan m'n computer hangen;

USB muis, heb ik al geprobeerd te unpluggen, maakt geen hol uit :)
ps2 keyboard, lijkt me wel zeer stug...
Lan (+ internet via router met firewall)

in m'n computer heb ik eigenlijk alleen de basic dingen, video, sound, hd, dvd-rom, dvd-rw, that's it.

Ik zal in ieder geval ff verder zoeken met het gegeven dat m'n interrupt handler overuren draait, als iemand dit probleem herkent, roep dan even wat, oplossing, ideeen, zelfde problemen.

Voor zover ik tot nu toe heb gezien is dit nl niet een veel voorkomend probleem, meestal is 100% cpu spyware adware of andere crap, dus zoeken is erg lastig.

@Optical

Bedankt maar ik draai dus win XP, op de info page stond uitdrukkelijk win 2000 en niks anders, ook heb ik dus alleen SP1 geinstalleerd, en kan dus niet de KB patches individueel deinstalleren hier (kan dit eigenlijk wel als je tijdens installatie zegt archive changes??)

Ok, ik heb ff gekeken in m'n performance meters, en 40000 interrupts/sec continu lijkt mij niet bepaald ok... 8)7

Dit heb ik nog gevonden over 100% usage + interrupts, niet bijster nuttig...
http://www.microsoft.com/...-us/sag_mpmonperf_18.mspx

Aangezien ik dit probleem heb sinds ik m'n nieuwe hd heb en ik daarvoor SP1 heb moeten installeren, lijkt mij het probleem bij 1 van de 2 te liggen, ik ga proberen XP opnieuw te installeren ZONDER SP1, en zal dan kijken wat dat oplevert....

word er wel een beetje moedeloos van... :/

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2004 17:17 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
BIOS al op fail-safe geprobeerd?

Verwijderd

Nou, ik heb XP ff opnieuw geinstalleerd, dit keer zonder SP1, geen problemen nu, behalve natuurlijk dat windows (waarschijnlijk) niet goed met m'n 160 gb hd overweg kan.

Dus bios fail safe proberen lijkt me niet echt nuttig aangezien het probleem in SP1 ligt...

Als er niks anders opzit zal ik denk ik maar proberen SP1 weer te installeren en dan al m'n apparaten er af halen en 1 voor 1 proberen terug te zetten.

Verwijderd

Ok dan, ik heb mijn probleem gevonden :*) 8)

Om te beginnen, het probleem was dus dat er rond de 40.000 hardware interrupts per seconde werden gegenereerd.

Na flink te balen heb ik maar eens geprobeerd wat dingen los te maken zoals een dvd-rw die ik er pas in had gehangen. Niks hielp, dus uiteindelijk dacht ik, waarom niet dingen uitschakelen in de device manager (apparaatbeheer voor NL XP). Geluidskaart, midi poort, ethernet, niks hielp... totdat ik mijn usb host controllers uitschakelde. De eerste van de twee hing m'n muis aan en die hielp niet, maar uitschakelen van de andere, en hopla, CPU usage 1% _/-\o_

Ik hoop dat dit duidelijk is voor anderen met dit probleem, anders kan je me altijd mailen (ff in m'n profiel openbaar maken dan :))

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09

reiker

dan jij!

Het is natuurlijk niet een geweldige oplossing om je USB uit te schakelen... Is er op de website van je moederbord-fabrikant niet een USB-driver-update-patch-ding verkrijgbaar dat dit op zou lossen? Is bij mij nl. eens het probleem geweest.

Zo gezegd, zo gedaan.

Verwijderd

Nou ik ga zeker nog ff achter die usb aan, maar het probleem is eigenlijk niet zo enorm groot.

Ik heb nl een MSI nForce 420Pro, met 6 usb aansluitingen. Deze zijn in windows te zien onder 2 controllers, en nu heb ik 1 uitgeschakeld met als resultaat 3 usb poorten die het wel doen en 3 die het niet doen.

Nu heb ik dus altijd al 3 poorten gehad omdat de 2e controller het nooit goed heeft gedaan. Ik heb er al naar gezocht destijds maar niks gevonden. Achteraf denk ik dat gewoon 1 van de controllers op m'n mobo kapot is, en had ik m eigenlijk gelijk al terug moeten brengen en in moeten ruilen, maar ik dacht destijds dat het gewoon een of andere XP bug is (iets waar ik niet bijzonder van op keek :)).

Ik ga nog proberen m'n mobo up to date te brengen met een bios update enzo, en kijk wel wat dat oplevert. In ieder geval heb ik nu weer een bruikbare computer.

Verwijderd

Oke, ik weet dat dit wel een ongelofelijke rotschop is voor dit topic, maar ik heb nu toevallig de oorzaak gevonden.

Wat blijkt nu, de kast die ik heb heeft 2 front usb aansluitingen. Deze waren aangesloten aan het moederbord op de 2e usb connector (2 op het bord, 2 extra usb connectors op het moederbord, waarvan 1 is aangesloten op de extensie bracket). Nu hebben deze front usb dingen het dus nooit gedaan, en 1 van de 2 aansluitingen op het bracket ook niet.

Wat blijkt nu, het moederbord geeft de 6 mogelijke aansluitingen aan onder 2 root hubs van 3 usb slots elk. Nu heeft de ene het dus nooit gedaan omdat de front connector op een of andere manier niet goed is! Losmaken van de stekker voor de front usb aansluitingen en hoppa alle 4 overgebleven doen het nu in plaats van slechts 3!

Ik ga maar eens uitzoeken welke verbinding nu verkeerd is op die stekkers voor de front aansluiting, als ik er ten minste zin in heb. Ik heb nu toch een usb hub op een handigere plek zitten met 4 aansluitingen.

Waar het dus op neerkomt, XP zonder service packs doet verder gewoon, hij geeft aan dat de root hubs gewoon werken, alleen werkt niks wat je aansluit. Service pack 1 er over heen, en hij neemt de CPU volledig in beslag.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
En Service Pack 2 er overheen, biedt dat nog oplossingen?
Het is trouwens wel een megakick, maar op zich wel fijn dat er nog mensen zijn die, nadat een hier vermeldt probleem is opgelost, ook de oplossing hier posten. Beter dan al die prutsers die uit de brand zijn geholpen, en ons hier op GoT laten zitten met topics waarin geen oplossing te vinden is.

Verwijderd

Nou ik heb het probleem gevonden!

De Vcc aansluiting mist op de rechter usb aansluiting van de 2, en dat resulteert blijkbaar in 100% cpu tijd 8)7.

Nu alleen de linker aangesloten, en die doet het perfect! 8)

En idd, ik heb m alleen omhoog gehaald omdat ik uit ervaring weet dat de oplossing heeeel vaak ontbreekt in de topics. Om ziek van te worden vaak.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bij de meeste kasten is het zo dat de front USB per poort 4 connectors heeft, nl. VCC (of +5V), -D, +D en GROUND. Er blijft dus op je mainboard connector 1 pin vrij, aangezien 1 van de 2 rijen er 5 pinnen zal hebben. Heb je niet per ongeluk een pin verkeerd aangesloten?

Verwijderd

Nou ik heb de continuiteit gemeten van alle 4 de pins van de usb aansluiting naar het stekker wat op het moederbord moet komen. Ground D+ D- waren allemaal goed, alleen Vcc niet. Dus ergens zit er of een kabelbreuk, of de kabel zit niet goed gesoldeerd op de usb aansluiting.

Eerlijk gezegd kan het me verder niet zo veel schelen ;), ze zitten toch helemaal bij de grond :).

Verwijderd

Een schop om de database aan te vullen:

Hier een laptop: HP NC8000 met XP - SP2. Alle updates geïnstalleerd en de nieuwste drivers. Laptop herstart ,... geen resultaat.

Had hetzelfde probleem: proces "system" zorgde voor grote spikes in de cpu-usage. CPU usage continu rond de 40 à 50%

Na een tijdje te zoeken op GOT, (verschillende "system gebruikt 100% cpu" topics te lezen, heb ik bovenstaande geprobeerd en het werkt!) eindelijk de oplossing gevonden.

USB poorten verwijdert en de USB muis (Logitech) in andere poort gestoken. Daarna bleef cpu usage rond 1 - 2%

Deze mag terug zakken ;)

Verwijderd

k heb precies hetzelfde probleem van cpu usage schommelend tussen 50 en 100%. Ik heb process explorer geinstalleerd en hij geeft ook aan dat het hardware interrupts zijn. Mijn systeem draait ook op exp pro. Na mij externe harde schijf en cam uit de usb poorten te hebben unplugged leek het probleem opgelost maar de dag nadien had ik weer precies hetzelfde probleem na opstarten. Dit terwijl mijn hardwrae nog steeds uit de usb poorten zijn geunplugged. Ik ervaar ook dat bij het afsluiten van windows dat tijdens het logging off mijn systeem crasht of gewoon blijft hangen.
Heel graag zou ik van iemand nog wat feedback of mogelijke oplossingen krijgen.
Thnx

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-01 13:06
Ikheb hier dus een zelfde probleem.
Aleen het is bij mij niet constant zo maar ineens op een willekeurig moment na reboot van de PC.

soms na reboot van het systeem zie je al bij apply settings dat het erg lang duurt en soms in ene zwart scherm eindigt.
als je dan eenmaal de desktop ziet en de taskmanager start dan zie ik dat system 99% CPU gebruik geeft.
Als ik dan shut down porbeer lukt dat niet.
na enige tijd dan maar de power er af en reboot dan lukt inloggen wel.
er komt een melding dat het system recovered van een serious problem, maar staat nix in de logfiles.
Soms blijkt dan het systeem normaal te werken, andere keren is er nog een reboot nodig.

Een enkele keer komt er na reboot geen taakbalk.
systeem is geheel opnieuw geinstallerd door systeem beheer zonder resultaat.

OS is XPpro
Version 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
BIOS Version/Date Dell Inc. A04, 10/28/2005
Total Physical Memory 1,024.00 MB

Welke tool zou ik kunen gebruiken om te zien wat er van system zoveel processor gebruik veroorzaakT? Misschien kom ik daar nog verder mee.

mrbert

Pagina: 1