[DIY] Festival Bolderkar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Heren Muziek en Festival liefhebbers,

Op de vooravond van de opening van het festival seizoen, wil ik graag wat voorbereidingen treffen om dit jaar nog gezelliger te maken dan het jaar ervoor.

Daarom, iedereen kent het wel... wil ik graag een bolderkar met muziek gaan bouwen.

Ingredienten Bolderkar:
  • Bolderkar wordt van multiplex hout dat afgelakt is zodat het enigzins bestand is tegen de slecht weer. Reden voor multiplex is dat het stevig hout is, heb nagedacht over mdf, maar dat is dan weer zo kapot gemaakt voor kwaadwillenden die uitzijn op de apparatuur.
  • Wielen en frame moet ik nog bedenken
Ingredienten Geluid:
  • input - ipod op zonnelader of portable cd-speler op batterijen
  • verwerking - alpine car amplifier 24 Volt
  • output - mono 250 watt monitor luidspreker
Vragen waar nog geen antwoorden voor gevonden zijn:
  • Hoe krijgt de auto versterker gedurende drie dolle dagen stroom om de monitor aan te sturen?
    Heb nagedacht over het aaneenschakelen van auto accu's maar dat wordt denk ik te prijzig daar een accu al gauw zo'n ~60 euro kost..?
  • Zijn er zaken waar ik nog aan moet denken; isolatie; bekabeling of tips van mensen die mij al voorgegaan zijn
Daar ik bitter weinig gevonden heb op onze grote vriend google, wellicht door het gebrek aan creative zoektermen, hoop ik dat jullie me niet direct afschieten voor "lack off" inzet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dit komt een beetje neer op het bierkrat topic, zie ik nu. Dus kwa stroomwijze heb ik mijn vragen denk ik dan beantwoord. Mits iemand nog toevoegingen heeft lees ik dit graag.

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 12-02-2008 10:04 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Over multiplex vs MDF: multiplex is veel lichter bij zelfde stevigheid, echter is het ook veel zachter.

Stroomvoorziening voor 3 dagen zal erg krap worden met een enkele accu. Wat je in ieder geval kan doen is kijken naar een klasse D eindversterker. Die zijn lekker efficiënt en dus spaar je hier flink stroom uit. Maar als je natuurlijk al de alpine hebt is het zonde om voor een geintje wat nieuws te kopen(voor 24V heb je trouwens ook twee accu's nodig). Volgende punt van uitsparing is een extreem efficiente woofer. Als je toch een kar gaat maken, neem een lekker efficiënte speaker, en maak een back loaded hoortje (glijbaan) op je kar om lekker hard te kunnen met weinig vermogen.

Misschien kun je ook nog wel een zonnepaneel op de kop tikken om de accu mee op te laden ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Lijkt mij een leuk project.
Is er geen mogelijkheid om aan 230V te komen, d.m.v. een verlengkabel ofzo?
Aftappen van verlichting, kraampjes, e.d.

Even ter illustratie:

Reken voor 200 Watt output, met een klasse a/b versterker op een rendament van +/- 60%. Je verbruikt dus zo'n 320 Watt. Met een 24V accu van 30A zou je zo'n 2.5 uur mee doen. Stel je draait 8 uur per dag, dan heb je 10 volle accu's van 30A nodig.

Houdt er wel rekening mee dat autoversterkers geen 200 Watt uit spugen, maar misschien 'slechts' een derde van het opgegeven vermogen. Dat is in deze situatie in jouw voordeel, gezien het je ook een derde aan aantal accu's scheelt.

Neem de getalletjes niet al te letterlijk. Dit geeft slechts de verhouding tussen vermogen en verbruik aan. Voor een echte opgave hebben wij meer informatie over de versterker nodig.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:43
Ah je bent 1 van die irritante mensen die op een festival niet bedenkt dat er ook nog mensen echt voor het festival komen en niet perse willen genieten van jouw muziek keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:13:
Houdt er wel rekening mee dat autoversterkers geen 200 Watt uit spugen, maar misschien 'slechts' een derde van het opgegeven vermogen. Dat is in deze situatie in jouw voordeel, gezien het je ook een derde aan aantal accu's scheelt.
Reken maar dat je gemiddeld niet veel meer dan 10 Watt zal gebruiken (als je niet keihard wil feesten ;)
) Als je dan gaat rekenen ziet het er al veel gunstiger uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
nachtnet schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:17:
Ah je bent 1 van die irritante mensen die op een festival niet bedenkt dat er ook nog mensen echt voor het festival komen en niet perse willen genieten van jouw muziek keuze?
Wat heeft dit met dit topic te maken, als je geen nuttige bijdrage kan leveren, reageer dan niet!
In mijn beleving hoort gezellige muziek gewoon op de camping.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Barry|IA schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:13:
Lijkt mij een leuk project.
Is er geen mogelijkheid om aan 230V te komen, d.m.v. een verlengkabel ofzo?
Aftappen van verlichting, kraampjes, e.d.

Even ter illustratie:

Reken voor 200 Watt output, met een klasse a/b versterker op een rendament van +/- 60%. Je verbruikt dus zo'n 320 Watt. Met een 24V accu van 30A zou je zo'n 2.5 uur mee doen. Stel je draait 8 uur per dag, dan heb je 10 volle accu's van 30A nodig.

Neem de getalletjes niet al te letterlijk. Dit geeft slechts de verhouding tussen vermogen en verbruik aan. Voor een echte opgave hebben wij meer informatie over de versterker nodig.
Kijk wat het 230 gedeelte, ik ben ook nog in het bezit van een 2 * 250 watt bridged amplifier op 230 volt. Die kan ik ook nog eventueel hiervoor inzetten. Maar dan neem ik dus de gok of ik daadwerkelijk een stroomvoorziening in de buurt heb.

Ik zal straks als ik thuis ben even op jacht gaan naar de specs van de 24 volt autoversterker en de 230 volt versterker evenals de specs van de monitor!

De stroomvoorziening en de berekening van het verbruik erachter wordt dus het grootste punt als ik het goed begrijp.

Wat betreft het back loaded hoorntje is een goed idee van Voodooless, heb even gekeken wat het precies inhoudt en dat is te doen. Ik neem ook aan dat je bedoelde bij de zin: multiplex vs MDF: multiplex MDF is veel lichter bij zelfde stevigheid

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 12-02-2008 10:28 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, multiplex heeft een veel lager gewicht bij zelfde dikte, maar het is wel heel erg stevig. Aan de andere kant is het ook erg zacht. Een kras zit er zo in, veel eerder dan in MDF bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
loewie-643- schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:25:
[...]

Kijk wat het 230 gedeelte, ik ben ook nog in het bezit van een 2 * 250 watt bridged amplifier op 230 volt. Die kan ik ook nog eventueel hiervoor inzetten. Maar dan neem ik dus de gok of ik daadwerkelijk een stroomvoorziening in de buurt heb.

Ik zal straks als ik thuis ben even op jacht gaan naar de specs van de 24 volt autoversterker en de 230 volt versterker evenals de specs van de monitor!
Mag ik aannemen dat jouw monitor ook echt een monitor is? Zo ja, dan heeft deze waarschijnlijk een BR of zelfs gesloten configuratie. Beiden komen wat rendament betreft lang niet in de buurt van een hoorn systeem.

De beste manier, zoals voodooless al zei, lijkt mij: hoornspeakers aangestuurd door klasse-D versterkers. Omdat jij mono draait is dit best simpel en goedkoop te realiseren.

Denk dan bijvoorbeeld aan een Eminence Kappa 15 in back-loaded hoorn, aangestuurd door een mono UcD of Zap module (of natuurlijk je eigen P.A amp) . Voor het hoog kun je iedere willekeurige hoorntweeter toepassen met een (ongeveer) gelijk rendament en een lage Fs, zodat je niet al teveel middentonen gaat missen. Helemaal strak krijg je het nooit, gezien je een 38cm driver zo hoog mogelijk gaat filteren, met alle pieken en dippen meegenomen. Het is echter de vraag of dat wat boeit voor zo'n festival.
De stroomvoorziening en de berekening van het verbruik erachter wordt dus het grootste punt als ik het goed begrijp.
Als je hard wilt draaien en geen gedoe met accu's wilt is een 230V aansluiting bijna noodzaak. 100m stroomkabel leggen lijkt mij altijd nog makkelijker en goedkoper dan een paar accu's.

Wat betreft het back loaded hoorntje is een goed idee van Voodooless, heb even gekeken wat het precies inhoudt en dat is te doen. Ik neem ook aan dat je bedoelde bij de zin: multiplex vs MDF: multiplex MDF is veel lichter bij zelfde stevigheid
[/quote]

Als je voor een hoorn kiest heb je gelijk een paar mooie gelegenheden om simpele bracing (versteviging) aan te brengen in de kast. 18mm MDF of multiplex lijkt mij dan voldoende.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry, ik denk dat je vergeet dat het niet veel mag kosten (in ieder geval, daar ga ik vanuit ;) )

Laten we eerst uitzoeken wat het voor een woofer is, en welke amp hij precies heefft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Informatie van de monitor:

2-wg monitor, uitgerust met een 12" bass/mid luidspreker en een 3/4" tweeter

Features:
150 Watt
8 Ohm
gewicht: 14 kg
geïntegreerde box flens
36cm breedte
36cm diepte
54cm lengte

De rest volgt...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-06 20:21

iop

verwijs je ook ff door naar: ''mooiste bierkrat radio deel II''
Ik denk dat je hier aardig wat nuttige info kan vinden.

// spuit elf..

[ Voor 4% gewijzigd door iop op 12-02-2008 19:35 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Je zou voor de 230V verzorging ook een aggregaat kunnen huren. Kost je € 15,00 p.d. en de benodigde brandstof.
Je moet 'm natuurlijk wel kunnen inbouwen en dempen (83 dB op 1m afstand is toch wel luid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Precies, waarom niet gewoon een aggregaat? Lijkt me veeeeel simpeler dan te gaan kutten met accu's. Aggregaatje huren, 12V converter (of 24V) en gaan. :) Lijkt me niet zo'n probleem, en veruit de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Aggregaat mag vaak niet op een festivalcamping, evenals (harde) muziek overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Jaaaa daar ben ik weer.

Daar ik ff in een verbouwing zit heb ik niet zo veel tijd om te reageren. Vanavond zal ik de specs van de autoversterker even posten.

Ik heb iets gelezen over scooter-accu's (gel-accu's), wellicht dat ik opzoek moet naar andere speakers gekeken naar de specs van mijn monitor en/of het verbruik van de amp.

discogs

Pagina: 1