Simpel of ben ik nou gek ? Gwn bios update doen. Ze brengen niet voor niks updates uit
Verwijderd
ik heb de nieuwste bios en nog steeds boven de 90c waardoor hij zichzelf uitschakeld...
het lijkt me niet verstandig om de overheat protection uit te schakelen of wel ? zojah, wat is de max temperatuur voor de NB?
Moet ik voltages veranderen oid?
Ik ben niet zon ervaren OC'er ofz. daarom weet ik hier weinig van...
het lijkt me niet verstandig om de overheat protection uit te schakelen of wel ? zojah, wat is de max temperatuur voor de NB?
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 17:36 ]
Verwijderd
Heb je alles op auto staan ? Begin is met overklokken met een voltage van 1,4 op de NB en ga steeds een stapje hoger. De NB zou een temp van 120 C aan moeten kunnen maar dat verkort de levensduur. Ik zou gwn overheat protection aan laten staan op 90.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 22:37 ]
*Bump*
Niemand?Bubbles schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:28:
Anyhoe.. Ik had nog even een paar vraagjes met dit moederbord en het passen van geheugen:
• Heeft er iemand hier al 8GB werkend op gehad? Zoja, welk type geheugen was dat ?
• Ik zat er zelf aan te denken om dit er op te zetten (2 maal voor 8GB dus), maar ik wilde ook een Scythe Mugen/Infinity op de processor zetten. Past dit eigenlijk wel fysiek, aangezien dit geheugen verder uitsteekt dan normaal en de Mugen nou niet echt bepaald klein te noemen is?
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10
@justifire: mooie oc alleen uu de temp is ook flink 

Mun eerste striker II formula mobo had ik ook na 1 dag RMA kunnen sturen
De 2de werk wel naar behoren (met nieuwe bios)
spec's:
Q6600 G0
kingston 2x 2gb pc6400
raid 5 3x500gb
cpu 33°
mb 33°
opt1= los in de kast = 27°
opt2= geheugen = 37°
opt3= temp headsink NB/SB = 36°
temperature #1 = Hd temp = 24°
temparature #2 = buiten kast temp = 21.1°
ps alle temps bij 100% belasting
WC spec's
10/8 slang
1x 1x12cm rad
1x 3x12cm rad
1x waterchill cpu antarctica koeler
1x 12v pomp
nu ben ik langzaam verder aan het océn
(en de kast staat nu nog in de demo mode
)
Ik ben nog aan het wachten op 2x 2x12cm rad voor de graka
PS ik heb zojuist de MIPS set for striker II formula besteld!!!!

Mun eerste striker II formula mobo had ik ook na 1 dag RMA kunnen sturen
De 2de werk wel naar behoren (met nieuwe bios)
spec's:
Q6600 G0
kingston 2x 2gb pc6400
raid 5 3x500gb
cpu 33°
mb 33°
opt1= los in de kast = 27°
opt2= geheugen = 37°
opt3= temp headsink NB/SB = 36°
temperature #1 = Hd temp = 24°
temparature #2 = buiten kast temp = 21.1°
ps alle temps bij 100% belasting
WC spec's
10/8 slang
1x 1x12cm rad
1x 3x12cm rad
1x waterchill cpu antarctica koeler
1x 12v pomp
nu ben ik langzaam verder aan het océn
(en de kast staat nu nog in de demo mode
Ik ben nog aan het wachten op 2x 2x12cm rad voor de graka
PS ik heb zojuist de MIPS set for striker II formula besteld!!!!
[ Voor 4% gewijzigd door Mr-Beamer op 22-03-2008 21:01 ]
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
Ik heb mijn systeem nu 1 dag en +/- 18 uur aan staan.
Alles loopt nog perfect!
Op 1 klein ding na, ik heb de LCD POSTER natuurlijk standaard aangesloten zitten, en deze laat de tijd zien.
Momenteel is het 9:22. Maar op de poster is het 9:09
Ik weet zeker dat deze toen ik hem opstarte wel de goede tijd aan gaf.
In windows is de tijd wel goed. Zou dit kunnen komen door de O.C.? (wel raar dat de tijd dan achterloopt)
haha ik hoop niet dat asus denkt dat je een systeem kan overclocken door de tijd te underclocken
Alles loopt nog perfect!
Op 1 klein ding na, ik heb de LCD POSTER natuurlijk standaard aangesloten zitten, en deze laat de tijd zien.
Momenteel is het 9:22. Maar op de poster is het 9:09
Ik weet zeker dat deze toen ik hem opstarte wel de goede tijd aan gaf.
In windows is de tijd wel goed. Zou dit kunnen komen door de O.C.? (wel raar dat de tijd dan achterloopt)
haha ik hoop niet dat asus denkt dat je een systeem kan overclocken door de tijd te underclocken
To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!
90'C is gewoon niet goed, demonteer je heatsink en verwijder die plastic koelprut die asus op de chips smeert (thermaltape op de mosfetts laten zitten!! )Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 17:30:
ik heb de nieuwste bios en nog steeds boven de 90c waardoor hij zichzelf uitschakeld...
Gebruik een degelijke koelpasta (ben zelf helemaal wild van artic ceramique) en kijk of de heatsinks goed aansluiten op de chips (koelpasta aanbrengen, heatsink plaatsen,aandrukken,verwijderen,kijken of pasta goed op de heatsink zit,zo ja,dan klein drupje in de midden op de chips en dan monteren)
Bij mij zat zelfs de plastic beschermfolie nog over de mosfetts

NB hoort niet warmer te worden dan 50-60 'C, dan is er of iets mis met de mounting van de heatsink of onvoldoende airflow.
Een fannetje van 60 of 80 mm monteren op de NB kan ook geen kwaad !
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Verwijderd

Temps van me NB zijn nu 8 graden koeler doordat ik een klein fannetje voor de NB heb neergezet ( 40mm fannetje dat je bij een MSI P6N Diamond 680i krijgt om de NB te koelen, BTW ook een top moederbord ). Vind alleen jammer dat er geen meer kracht in me e6600 zit. Kan hem niet verder krijgen dan 3,7 GHZ stabiel.
@ justifire. Ik zou echt uitkijken met je e6600. meer als 70 graden stressed is riskant. Mijne loopt mooi onder de 60 graden.

Ik weet het. Het installeren was nogal een "last minute job". Vandaar dat de kabels zigzag door elkaar gaan.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 22:39 ]
Een vriend van mij zit ook nogal te vechten met zijn striker. Is al een keer RMA geweest en nu heeft ie ook maar van die kleine fans erop gezet en extra geheugen koeling. Moest ie wel zijn processor koeler voor veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door luckyjan op 26-03-2008 08:07 ]
Ik heb ook problemen met dit moederbord. Althans, als het om overclocken gaat. Ik ben geen ster in overclocken en heb hierbij hulp gehad van iemand.
Dit zijn mijn specs:
Asus striker 2 formula, Bios rev. 0801
Intel quad 6600 (2.4Ghz) (G0 stepping)
2x1Gb GeiL 1066 Mhz
XFX 8800 GTX
Koeling: Thermalright Ultra-120 eXtreme (+ 12cm fan eraan vast)
Win XP SP2
Allereerst heb ik wat geprobeerd met de AI overclock. Dit kan ik 1 stapje hoger zetten, daarna werkt het al niet meer. Vervolgens maar handmatig aan de gang gegaan. Hierbij heb ik met wat hulp de voltages aangepast en ben ik voorzichtig naar 2.6Ghz gegaan. Maar al zelfs dan krijgt dat ding problemen.
Hij hangt in de POST of reboot zodra het windows logo in beeld komt.
Met andere woorden, ik kan dat ding niet meer dan 200 Mhz overclocken. Nu heb ik wat gelezen over andere biossen, maar ook dat het moederbord dan niet meer opstart. Zou ik een andere bios moeten proberen of is het onbegonnen zaak? Want ik zie dat er mensen zijn die het wel lukt...
Dit zijn mijn specs:
2x1Gb GeiL 1066 Mhz
XFX 8800 GTX
Win XP SP2
Allereerst heb ik wat geprobeerd met de AI overclock. Dit kan ik 1 stapje hoger zetten, daarna werkt het al niet meer. Vervolgens maar handmatig aan de gang gegaan. Hierbij heb ik met wat hulp de voltages aangepast en ben ik voorzichtig naar 2.6Ghz gegaan. Maar al zelfs dan krijgt dat ding problemen.
Met andere woorden, ik kan dat ding niet meer dan 200 Mhz overclocken. Nu heb ik wat gelezen over andere biossen, maar ook dat het moederbord dan niet meer opstart. Zou ik een andere bios moeten proberen of is het onbegonnen zaak? Want ik zie dat er mensen zijn die het wel lukt...
Verwijderd
Wat voor voltage heb je ingesteld voor je geheugen en op welke snelheid draait dit ? G.e.i.l. 'geilt' vaak op een stevige voltage. Stel die is in op 2,1 volt. En laat de voltages gewoon op auto staan. Behalve die van de processor. En de voltage die je instelt voor je processor zal niet het werkelijke voltage zijn. Als ik 1,67 instel in de bios dan leest CPU-Z 1,58 uitar34z schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:25:
Ik heb ook problemen met dit moederbord. Althans, als het om overclocken gaat. Ik ben geen ster in overclocken en heb hierbij hulp gehad van iemand.
Dit zijn mijn specs:
2x1Gb GeiL 1066 Mhz
XFX 8800 GTX
Win XP SP2
Voltage stond op standaard, heb ik op 2.1 gezet. Geheugen en FSB kun je afzonderlijk opvoeren. Ik had alleen de bus op 1400 gezet, multiplier op 8 of 9 maakt niks uit. MEM stond toen op 800. Of moe tik bij die settings voor 'linked' kiezen met het opvoeren van de FSB?Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:38:
Wat voor voltage heb je ingesteld voor je geheugen en op welke snelheid draait dit ? G.e.i.l. 'geilt' vaak op een stevige voltage. Stel die is in op 2,1 volt. En laat de voltages gewoon op auto staan. Behalve die van de processor. En de voltage die je instelt voor je processor zal niet het werkelijke voltage zijn. Als ik 1,67 instel in de bios dan leest CPU-Z 1,58 uit
Nu draai ik op FSB: 1300, MEM: 875, Multiplier 9. Voltage van processor op 1.13125, geheugen 2.1 en de rest allemaal op auto.
Komt er op neer dat ik nu op 2.9Ghz draai. Dit had ik al eerder voor elkaar, maar als ik een potje UT doe ofzo dan kan het zomaar zijn dat ie na 25 min gaat rebooten. Nu moet ik zeggen dat ik de NB en SB voltages ook aan heb gepast naar 1.56 & 1.55 Volt.
de SB (of NB, weet niet) wordt ook verschrikkelijk heet. In de bios geeft hij aan 76 graden te zijn.
Lijkt me niet goed
Verwijderd
NB is te hoog, SB is in orde. Maar als je 1,56 V instelt voor de NB hoeveel word er aangegeven in het programma PC ProbeII ? Bij mij verschilt het nogal tussen wat ik ingesteld heb in de bios en wat PC probe II laat zien. Ik draai hier met een FSB van 462,5 en heb hiervoor een voltage van 1,48 voor ingesteld. Gooi het voltage is omlaag naar 1,44 in je bios en zo nodig steeds een stapje hoger. 1.56 voor de NB zonder extra koeling is te riskant.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 19:37 ]
Belangrijkste is NB 1.42v SB 1.55v, zoalng je rond deze waarden zit kan je heel ver komen.
Ook de CPU PLL en CPU VTT zijn een belangrijke factor, als je processor niet op hoge fsb wil draaien zal je moederbord dat ook niet kunnen
Zet deze 2 tussen de 1.5 en 1.6v
Zijn de voltages die voor mij prima werkten (fsb 500)
En ik kan het niet genoeg herhalen: verwijder die koelprut van nvidia en vervang het voor een goede koelpasta, die zooi van nvidia isoleert de chips meer dan dat het warmte geleid !
Een fan op de NB is ook geen overbodige luxe.
Ook de CPU PLL en CPU VTT zijn een belangrijke factor, als je processor niet op hoge fsb wil draaien zal je moederbord dat ook niet kunnen
En ik kan het niet genoeg herhalen: verwijder die koelprut van nvidia en vervang het voor een goede koelpasta, die zooi van nvidia isoleert de chips meer dan dat het warmte geleid !
[ Voor 26% gewijzigd door justifire op 29-03-2008 13:45 ]
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Bij mij hielp vooral het verhogen van het SB voltage aanzienlijk. Ik kon zelfs de NB een eind terugzetten waardoor deze niet meer zo warm wordt. Ik heb nu de NB op 1,30V en de SB op 1,70V. CPU draait op 3GHz en wordt niet warmer dan ongeveer 40 graden onder load.
Verwijderd
Op welke chips zit die koelpruts ? En 1,42 voor de NB is wel heel erg laag, Ik krijg hem pas stabiel boven1,46 volt voor de NB ( 462,5 FSB )justifire schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:35:
Belangrijkste is NB 1.42v SB 1.55v, zoalng je rond deze waarden zit kan je heel ver komen.
mm ik heb net de nieuwe bios er op gezet 1101
Mijn instellingen weer terug gezet zoals ze stonden fsb en bus speed, ik had nog niks handmatig ingesteld kwa voedingen.
Mijn temp van de cpu waren toen perfect 33° full load.
Na de nieuwe bios wordt hij tegen de 90°!!!!! ( wel stabiel)
Nu bleek dat de cpu pll op 2,02V stond (auto)
Deze heb ik nu terug gezet op 1,58V, dan is de temp 71° full load.( ook stabiel)
Hellaas heb ik niet de spanningen opgeschreven die de oude bios gebruikte
Ik ga nog even verder spelen om die temp weer naar beneden te krijgen.
maar jullie zijn gewaarschuwd
uu OEPS
Deze temps kunnen ook komen omdat je wc pomp niet goed werkt
Nu deze wel weer werkt zijn de temp's weer OK 33° wel heb ik alle spanningen dus naar beneden gezet
+1,2Vht 1,23V
NB 1,31V
SB 1,52V
CPU VTT 1,42V
CPU PPL 1,52V
MEM 2,02V
DDR2 TERM 1,01V
core speed 3200Mhz
multiplier x8.0
bus speed 400Mhz
Rated FSB 1599Mhz
Mijn instellingen weer terug gezet zoals ze stonden fsb en bus speed, ik had nog niks handmatig ingesteld kwa voedingen.
Mijn temp van de cpu waren toen perfect 33° full load.
Na de nieuwe bios wordt hij tegen de 90°!!!!! ( wel stabiel)
Nu bleek dat de cpu pll op 2,02V stond (auto)
Deze heb ik nu terug gezet op 1,58V, dan is de temp 71° full load.( ook stabiel)
Hellaas heb ik niet de spanningen opgeschreven die de oude bios gebruikte
Ik ga nog even verder spelen om die temp weer naar beneden te krijgen.
maar jullie zijn gewaarschuwd
uu OEPS
Deze temps kunnen ook komen omdat je wc pomp niet goed werkt
Nu deze wel weer werkt zijn de temp's weer OK 33° wel heb ik alle spanningen dus naar beneden gezet
+1,2Vht 1,23V
NB 1,31V
SB 1,52V
CPU VTT 1,42V
CPU PPL 1,52V
MEM 2,02V
DDR2 TERM 1,01V
core speed 3200Mhz
multiplier x8.0
bus speed 400Mhz
Rated FSB 1599Mhz
[ Voor 26% gewijzigd door Mr-Beamer op 30-03-2008 16:28 . Reden: probleem gevonden ]
Waar zit die koelprut op dan? Op de NB en SB?justifire schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 13:35:
Iemand toevallig enig of de Xeon 3350 gaat werken op dit moederbord? Ik was namelijk van plan om de Q9450 erop te doen (welke volgens mij exact hetzelfde is op de naam van de processor na), maar aangezien die nog steeds niet leverbaar is, en de xeon wel, zat ik daar aan te denken.
Na heel erg veel getweak in het BIOS, en het ondergaan van de hoge temperaturen op de SB en NB, heb ik de MIPS Striker 2 Freezer set besteld en geïnstalleerd (duurde een dikke maand voor deze binnen was...). Direct viel de stabiele temperatuur van deze beide heethoofden op, ipv 70-80-90 bij load nu maar 55 (bij lage toerental van de fans op de radiatoren)
De onderstaande voltages gebruik ik voor een watercooled Q6600 G0 SLACR op 400x9=3600MHz

Geheugen is 4x2GB OCZ PC6400 SLI geheugen, in Sync mode op 800MHz.
De onderstaande voltages gebruik ik voor een watercooled Q6600 G0 SLACR op 400x9=3600MHz

Geheugen is 4x2GB OCZ PC6400 SLI geheugen, in Sync mode op 800MHz.
Ik verwacht de mijne volgende week een keer binnen (mooie temps)
zou je wat pic's kunnen plaatsen
en hoe heb je je loop gemaakt?
zou je wat pic's kunnen plaatsen
en hoe heb je je loop gemaakt?
Mijn systeem is vandaag binnengekomen. En sinds een paar uurtjes draait Vista Business 64bit erop.
Het systeem:
• Intel C2D E6550
• Asus Striker II Formula
• 8 GB Corsair XMS2 6400 CL4 DHX geheugen (4 x 2GB)
• MSI 8800 GT Zilent OC (2 x, SLI)
• Creative X-Fi Xtreme Audio Soundblaster
• 1TB Hitachi (2x 500GB in RAID 0)
• Samsung DVD brander (sata)
• Scythe Mugen
• Chieftec CA tower
• Chieftec 850 Watt Power voeding
• 1x 12 cm outtake fan en 2x 9,2 cm intakefans.
Allereerst: Mugen + Corsair DHX geheugen past gewoon.
Ten tweede: bij de installatie van Vista 64bit kreeg ik onherroepelijk BSOD's. Blijkt dat Vista standaard een bug heeft dat ie niet kan installeren als je 4 GB of meer geheugen erin hebt zitten. Na updates te hebben gedraaid kon ik het geheugen weer bijprikken, zonder verdere problemen. Overigens wel als eerste de bios geflashed naar 1101. Er stond nog 0902 ( zo uit mijn hoofd) op.
Ten derde: moederbord heeft duidelijk geen problemen met 4 bankjes geheugen vol met 8GB geheugen totaal.
En dan: tot nu toe verder nog geen problemen ondervonden wat betreft instabiliteit oid. De northbridge wordt nog wel behoorlijk warm, zonder dat ik nog iets intensiefs met de computer heb gedaan. Na booten en even aanstaan is 'ie al iets van 64 graden. Misschien dat ik binnenkort nog eens ga kijken naar de koelprut die onder de blokjes zit, maar ik kreeg het in eerste instantie niet zo gauw los.
Later deze avond ga ik verder met meuk installeren en denk dat ik morgen toekom aan wat overclockwerk, heb nu eerst nog even een paar andere dingen te doen. Morgen meer dus.
Het systeem:
• Intel C2D E6550
• Asus Striker II Formula
• 8 GB Corsair XMS2 6400 CL4 DHX geheugen (4 x 2GB)
• MSI 8800 GT Zilent OC (2 x, SLI)
• Creative X-Fi Xtreme Audio Soundblaster
• 1TB Hitachi (2x 500GB in RAID 0)
• Samsung DVD brander (sata)
• Scythe Mugen
• Chieftec CA tower
• Chieftec 850 Watt Power voeding
• 1x 12 cm outtake fan en 2x 9,2 cm intakefans.
Allereerst: Mugen + Corsair DHX geheugen past gewoon.
Ten tweede: bij de installatie van Vista 64bit kreeg ik onherroepelijk BSOD's. Blijkt dat Vista standaard een bug heeft dat ie niet kan installeren als je 4 GB of meer geheugen erin hebt zitten. Na updates te hebben gedraaid kon ik het geheugen weer bijprikken, zonder verdere problemen. Overigens wel als eerste de bios geflashed naar 1101. Er stond nog 0902 ( zo uit mijn hoofd) op.
Ten derde: moederbord heeft duidelijk geen problemen met 4 bankjes geheugen vol met 8GB geheugen totaal.
En dan: tot nu toe verder nog geen problemen ondervonden wat betreft instabiliteit oid. De northbridge wordt nog wel behoorlijk warm, zonder dat ik nog iets intensiefs met de computer heb gedaan. Na booten en even aanstaan is 'ie al iets van 64 graden. Misschien dat ik binnenkort nog eens ga kijken naar de koelprut die onder de blokjes zit, maar ik kreeg het in eerste instantie niet zo gauw los.
Later deze avond ga ik verder met meuk installeren en denk dat ik morgen toekom aan wat overclockwerk, heb nu eerst nog even een paar andere dingen te doen. Morgen meer dus.
Okee, een paar ervaringen later, kan ik er dit over melden:
De boel loopt bij mij lekker stabiel. Heb momenteel een milde overclock van 10% (7 x 366MHz = 2566MHz), wat prima lijkt te werken. Helaas kan ik zo gauw niet de temperatuur van de NB aflezen als ik in windows zit. Weet iemand toevallig een programma waar dat wel mee werkt? Ik heb hier al Everest en SisoftSandra geprobeerd. De AI Suite van Asus zelf biedt ook geen uitkomst. Bij CPUID Hardware Monitor staat ergens wel een temperatuur vermeld van 57 graden, maar de naamgeving bij die temperatuur geeft geen houvast over welke sensor dat nou gaat. Daarnaast denk ik niet dat dat de NB is, aangezien die in de bios al een hogere temperatuur aangeeft.
De boel loopt bij mij lekker stabiel. Heb momenteel een milde overclock van 10% (7 x 366MHz = 2566MHz), wat prima lijkt te werken. Helaas kan ik zo gauw niet de temperatuur van de NB aflezen als ik in windows zit. Weet iemand toevallig een programma waar dat wel mee werkt? Ik heb hier al Everest en SisoftSandra geprobeerd. De AI Suite van Asus zelf biedt ook geen uitkomst. Bij CPUID Hardware Monitor staat ergens wel een temperatuur vermeld van 57 graden, maar de naamgeving bij die temperatuur geeft geen houvast over welke sensor dat nou gaat. Daarnaast denk ik niet dat dat de NB is, aangezien die in de bios al een hogere temperatuur aangeeft.
Verwijderd
Probleem heb ik ook dat ik de temps van de NB en SB niet kan aflezen. Ik heb nu gewoon een sensor op het koelblok liggen van de NB. En die word max 50 graden ( 80 mm fan ervoor gezet ). Dus de NB zou naar schatting dus ongeveer 75 graden worden. Dit moet ik nog ff nakijken van wat het verschil is.
Ik heb waterkoeling maar ik ga geen mips setje halen voor het moederbord omdat ik het geld beter kan investeren in een flinke upgrade 4Q dit jaar.
Ik haal gwn die koelpruts binnenkort van de chips af en smeer hem lichtjes in met goede koelpasta, heb hier ergens nog wel artic silver 5 liggen.
@Bubbles. 10 % overklok met een striker 2 formula ? Kom op
Er zit hoogst waarschijnlijk nog flink wat power in je e6550
Edit : Om stroom te besparen heb ik ook een profiel aangemaakt dat de videokaarten op 128/196 draaien. e6600 op stock, EIST enabled en geheugen ondergeklokt naar 533 (5-5-5-15). Nu nu wil ik me FSB op 800 ( 1,8Ghz ) gooien om wat meer stroom te besparen maar als ik dit instel in de bios draait dit gwn weer op 1066. Is er iets niet pluis of clockt de processor zich weer terug naar default ?
Ik heb waterkoeling maar ik ga geen mips setje halen voor het moederbord omdat ik het geld beter kan investeren in een flinke upgrade 4Q dit jaar.
Ik haal gwn die koelpruts binnenkort van de chips af en smeer hem lichtjes in met goede koelpasta, heb hier ergens nog wel artic silver 5 liggen.
@Bubbles. 10 % overklok met een striker 2 formula ? Kom op
Edit : Om stroom te besparen heb ik ook een profiel aangemaakt dat de videokaarten op 128/196 draaien. e6600 op stock, EIST enabled en geheugen ondergeklokt naar 533 (5-5-5-15). Nu nu wil ik me FSB op 800 ( 1,8Ghz ) gooien om wat meer stroom te besparen maar als ik dit instel in de bios draait dit gwn weer op 1066. Is er iets niet pluis of clockt de processor zich weer terug naar default ?
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2008 12:30 ]
DE MIPS set binnen. en het opbouwen kan beginnen!!
We beginnen bij het mobo.

Eerst dat niet al te goed koelende koelblok ding van Asus eraf. (het er af halen ging buitengewoon soepel!)

En de MIPS set er op.

Dat ging perfekt ( wees wel zuinig op je orgineele schoeven die moet je her gebruiken)
Nu de kast.

En met het Mobo.

En dan begint het opbouwen van de WC install.
De slangen zitten (bijna 5 meter) LET IT FLOW. (met wat anti drup papier
)

Na een 24uurs run geen fouten. Dus het mobo kon aan!
Alles starte netjes op. meteen de temps gekeken natuurlijk.
Ik had op elk koelblok een extra temp sensor geplaatst.
Alles mooi rond de 30°!! Perfect dus!
Zo staat hij er nu bij.

Zoals ik al zij
Temp's mooi rond de 30°. full load! (Q6600 @ 3,2GHz +7900GTX)
Maar zoals je kan zien heb ik maar 3 banken bezet van mun mem.
Dit omdat het mobo flipt bij 4x1gb mem
Hopelijk is dit opgelost bij een nieuwe bios.

Eerst dat niet al te goed koelende koelblok ding van Asus eraf. (het er af halen ging buitengewoon soepel!)

En de MIPS set er op.

Dat ging perfekt ( wees wel zuinig op je orgineele schoeven die moet je her gebruiken)
Nu de kast.

En met het Mobo.

En dan begint het opbouwen van de WC install.
De slangen zitten (bijna 5 meter) LET IT FLOW. (met wat anti drup papier

Na een 24uurs run geen fouten. Dus het mobo kon aan!
Alles starte netjes op. meteen de temps gekeken natuurlijk.
Ik had op elk koelblok een extra temp sensor geplaatst.
Alles mooi rond de 30°!! Perfect dus!
Zo staat hij er nu bij.

Zoals ik al zij
Temp's mooi rond de 30°. full load! (Q6600 @ 3,2GHz +7900GTX)
Maar zoals je kan zien heb ik maar 3 banken bezet van mun mem.
Dit omdat het mobo flipt bij 4x1gb mem
Hopelijk is dit opgelost bij een nieuwe bios.
Verwijderd
Dan kan je beter nog een dimm verwijderen want met 3 draai je niet meer dual channel en heb je helft de breedbandte. Voor de rest ziet het er heel erg ziek. Ik ben van plan om de zelfde koelblokken te kopen binnenkort behalve voor de mosfets. Daar koop ik van die 2 thermalright blokjes voor. Scheelt weer wat voor de flow en me portomonnee.
Bij mij wordt, net zoals bij de rest volgens mij, de passieve koeling op de northbridge, southbridge en mosfets behoorlijk warm.
Ik heb niets met de koelblokken gedaan (koelprut vervangen ofzo), en met de overclock die ik nu heb (e6550 2,33 GHz @ 2,57 GHz (7x 366), waarbij ik het voltage van de NB moest verhogen naar 1,31 Volt en de processor-core zit nu op 1,28 Volt en VTT op 1,34 Volt, wordt de northbridge in de bios 85 graden. Als ik in windows bij een 100% belasting meet met een optische temperatuurmeter, meet ik zo'n 60-62 graden op het koelblok bij de northbridge en 65 graden bij de southbridge. Hoewel het een stuk lager is dan wat de bios aangeeft, is het nog steeds behoorlijk warm, en lijkt het dus op zich wel redelijk bevestigd te zitten.
Everest geeft in windows bij 100% load overigens een temperatuur van 76 graden bij de MCP aan, maar dan vraag ik me weer af wat er eigenlijk onder MCP verstaan wordt, aangezien het niet een term is die ik tegenkom in de BIOS.
Probleem is echter dat ik op deze manier bijna geen speling heb om nog verder te overclocken, aangezien de NB dan echt te warm wordt en de pc dus vastslaat. Zeker met het warme weer van de laatste paar dagen. Ruimte om er fans op te schroeven heb ik ook niet echt, aangezien er ook nog een Scythe Mugen op de processor zit, en dus ook half over de northbirdge- en mosfetkoelblokken zit. Ben bang dat het dus een waterkoeling moet gaan worden om het nog fatsoenlijk gekoeld te krijgen, maar dan kijk ik ook alweer gauw tegen zo'n 300 euro aan (MIPS setje 165 euro + 15 euro verzendkosten, pomp + reservoir al gauw zo'n 70 euro, radiator zal ook gauw zo'n 50 euro kosten, en dan nog slangen en aansluitpunten op de blokjes). Wordt wel een erg duur geintje zo.
Iemand anders nog een idee hoe ik die temperatuur goedkoper naar beneden kan krijgen?
Ik heb niets met de koelblokken gedaan (koelprut vervangen ofzo), en met de overclock die ik nu heb (e6550 2,33 GHz @ 2,57 GHz (7x 366), waarbij ik het voltage van de NB moest verhogen naar 1,31 Volt en de processor-core zit nu op 1,28 Volt en VTT op 1,34 Volt, wordt de northbridge in de bios 85 graden. Als ik in windows bij een 100% belasting meet met een optische temperatuurmeter, meet ik zo'n 60-62 graden op het koelblok bij de northbridge en 65 graden bij de southbridge. Hoewel het een stuk lager is dan wat de bios aangeeft, is het nog steeds behoorlijk warm, en lijkt het dus op zich wel redelijk bevestigd te zitten.
Everest geeft in windows bij 100% load overigens een temperatuur van 76 graden bij de MCP aan, maar dan vraag ik me weer af wat er eigenlijk onder MCP verstaan wordt, aangezien het niet een term is die ik tegenkom in de BIOS.
Probleem is echter dat ik op deze manier bijna geen speling heb om nog verder te overclocken, aangezien de NB dan echt te warm wordt en de pc dus vastslaat. Zeker met het warme weer van de laatste paar dagen. Ruimte om er fans op te schroeven heb ik ook niet echt, aangezien er ook nog een Scythe Mugen op de processor zit, en dus ook half over de northbirdge- en mosfetkoelblokken zit. Ben bang dat het dus een waterkoeling moet gaan worden om het nog fatsoenlijk gekoeld te krijgen, maar dan kijk ik ook alweer gauw tegen zo'n 300 euro aan (MIPS setje 165 euro + 15 euro verzendkosten, pomp + reservoir al gauw zo'n 70 euro, radiator zal ook gauw zo'n 50 euro kosten, en dan nog slangen en aansluitpunten op de blokjes). Wordt wel een erg duur geintje zo.
Iemand anders nog een idee hoe ik die temperatuur goedkoper naar beneden kan krijgen?
Zou je een pic kunnen plaatsen hoe het er nu uit ziet? (kwa ruimte en zo)
Ik had namenlijk in het begin een 4x4cm fan op dat middelste kloelblok gericht.
Die had ik gewoon op de videokaart gezet, en dat bracht de temp's al flink naar beneden.
Zie bovenste pic van deze post.
Die had ik gewoon op de videokaart gezet, en dat bracht de temp's al flink naar beneden.
Verwijderd
Ik was ook van plan om een waterkoelingssetje voor het moederbord aan te schaffen tot ik de prijs zag! 190 euro vind ik echt wel veel boven op m'n eigen waterkoelingsset. Ik ben nu van plan om zelf waterblokjes te frezen.
Op school heb ik de beschikking over een cnc-freesmachine en ik ben ook bekwaam in het schrijven van programma's hiervoor. Ik ben nu op zoek naar de datasheets van asus waar de positie van de gaten in vermeld is. Ik kan deze echter nergens vinden. Heb gesearcht op GOT, op google en asus gecontacteerd maar nog geen datasheets.
Hebben jullie een idee hoe ik hieraan kan komen? Ik kan het natuurlijk ook opmeten maar zo'n datasheet is altijd preciezer.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik de plaatsen van de gaten heb zou ik graag nog eens om jullie hulp vragen om mijn waterblokjes te bekijken en eventuele verbeterpunten aan te dragen.
Op school heb ik de beschikking over een cnc-freesmachine en ik ben ook bekwaam in het schrijven van programma's hiervoor. Ik ben nu op zoek naar de datasheets van asus waar de positie van de gaten in vermeld is. Ik kan deze echter nergens vinden. Heb gesearcht op GOT, op google en asus gecontacteerd maar nog geen datasheets.
Hebben jullie een idee hoe ik hieraan kan komen? Ik kan het natuurlijk ook opmeten maar zo'n datasheet is altijd preciezer.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, als ik de plaatsen van de gaten heb zou ik graag nog eens om jullie hulp vragen om mijn waterblokjes te bekijken en eventuele verbeterpunten aan te dragen.
EK maakt overigens ook blokjes voor de hele chipset (NB, SB, Mosfets), en die kan je voor zo'n 135 euro wel bij elkaar harken. bg-computers verkoopt die onder andere.
Waar je overigens wel op moet letten zijn de aansluitpunten bij de southbridge. Die kunnen nameljik in de weg zitten met de koeling van je videokaart (zeker als je een dualslot koeling hebt). In mijn geval zou dat namelijk niet passen en moet ik dan dus ook minstens 1 van mijn videokaarten gaan waterkoelen. Zit er wat dat betreft dan ook over te denken om dan maar gelijk de andere videokaart en de processor mee te pakken in de waterkoeling. Totale kosten daarvoor zijn overigens dan wel ergens rond de 450 euro (4 blokjes chipset, 2x videokaart, 1x processor, pomp, grote radiator, reservoir, slang, aansluitingen, fans). Anders ben ik zo'n 100 euro goedkoper uit.
Waar je overigens wel op moet letten zijn de aansluitpunten bij de southbridge. Die kunnen nameljik in de weg zitten met de koeling van je videokaart (zeker als je een dualslot koeling hebt). In mijn geval zou dat namelijk niet passen en moet ik dan dus ook minstens 1 van mijn videokaarten gaan waterkoelen. Zit er wat dat betreft dan ook over te denken om dan maar gelijk de andere videokaart en de processor mee te pakken in de waterkoeling. Totale kosten daarvoor zijn overigens dan wel ergens rond de 450 euro (4 blokjes chipset, 2x videokaart, 1x processor, pomp, grote radiator, reservoir, slang, aansluitingen, fans). Anders ben ik zo'n 100 euro goedkoper uit.
Ik heb even een paar foto's genomen en die zijn hier te vinden.Mr-Beamer schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 07:31:
Zou je een pic kunnen plaatsen hoe het er nu uit ziet? (kwa ruimte en zo)
Mm is idd niet veel ruimte om iets te doen.
Je zou kunnen proberen om een tunnelt te maken, buig 50% van je fan luchtstroom via bijv wat karton over je stukje koelblok wat er nog voor zit.
Of je koeler 180° draaien, de fan omdraaien.
Dan heb je mischien nog wel plaats voor een 4x4x2cm fan. (bijv paps, lekker stil maar wel effectief)
Je zou kunnen proberen om een tunnelt te maken, buig 50% van je fan luchtstroom via bijv wat karton over je stukje koelblok wat er nog voor zit.
Of je koeler 180° draaien, de fan omdraaien.
Dan heb je mischien nog wel plaats voor een 4x4x2cm fan. (bijv paps, lekker stil maar wel effectief)
Pabst ben ik vanaf gestapt. Ik had in mijn pc 2 pabst fans zitten (92mm fans), maar die maken een tering herrie.
Ratelend geluid door de suis heen...
Heb die inmiddels vervangen door 2 fans van Nexus. Wel stil. Helaas niet zo veel airflow. Waar ik echter een dag of 2 geleden achter kwam, waren de fans van SilenX. Die zijn stil en geven een shitload aan airflow. (120mm x 38mm fan: 18 dBA, 89 CFM
).
Processorkoeler 180 graden draaien lijkt me niet echt handig, aangezien ik dan de desbetreffende mosfet niet meer actief kan koelen. Alle kleine beetjes helpen. Bovendien zuigt de ventilator van de Scythe nu nog lucht aan langs de NB, zodat daar ook nog wat airflow is en dus al ietsje koeler is. Bij metingen was de NB namelijk zo'n 60-62 graden, terwijl de SB zo'n 65 graden was (aan de oppervlakte gemeten met een optische temperatuurmeter).
Ik ben bang dat de enige manier om het wel goed gekoeld te krijgen waterkoeling gaat worden. En als ik dan toch al bezig ben, kan ik net zo goed alles waterkoelen. Bij een minimale setup ben ik namelijk al zo'n 400 euro kwijt, omdat de koeling van 1 van de videokaarten namelijk boven de SB zit en dus in de weg komt te zitten als ik daar waterkoelingaansluitingen op schroef. Die moet ik dus dan sowieso ook al meenemen. voor 100 euro extra heb ik de andere videokaart en de processor er ook gelijk bij, en heb ik het tenminste in 1 keer helemaal goed aangepakt. Wel erg prijzig echter, 500 euro om de boel wel lekker te kunnen draaien. Het heeft echter 1 voordeel: overclocken moet dan ook geen probleem meer zijn.
Heb die inmiddels vervangen door 2 fans van Nexus. Wel stil. Helaas niet zo veel airflow. Waar ik echter een dag of 2 geleden achter kwam, waren de fans van SilenX. Die zijn stil en geven een shitload aan airflow. (120mm x 38mm fan: 18 dBA, 89 CFM

Processorkoeler 180 graden draaien lijkt me niet echt handig, aangezien ik dan de desbetreffende mosfet niet meer actief kan koelen. Alle kleine beetjes helpen. Bovendien zuigt de ventilator van de Scythe nu nog lucht aan langs de NB, zodat daar ook nog wat airflow is en dus al ietsje koeler is. Bij metingen was de NB namelijk zo'n 60-62 graden, terwijl de SB zo'n 65 graden was (aan de oppervlakte gemeten met een optische temperatuurmeter).
Ik ben bang dat de enige manier om het wel goed gekoeld te krijgen waterkoeling gaat worden. En als ik dan toch al bezig ben, kan ik net zo goed alles waterkoelen. Bij een minimale setup ben ik namelijk al zo'n 400 euro kwijt, omdat de koeling van 1 van de videokaarten namelijk boven de SB zit en dus in de weg komt te zitten als ik daar waterkoelingaansluitingen op schroef. Die moet ik dus dan sowieso ook al meenemen. voor 100 euro extra heb ik de andere videokaart en de processor er ook gelijk bij, en heb ik het tenminste in 1 keer helemaal goed aangepakt. Wel erg prijzig echter, 500 euro om de boel wel lekker te kunnen draaien. Het heeft echter 1 voordeel: overclocken moet dan ook geen probleem meer zijn.
M'n quadcore Xeon X3350 is gisteren binnengekomen, en die heb ik geprobeerd aan de praat te krijgen. Dat ging echter niet echt makkelijk. Zie hier voor een grotere uitleg (geen zin om het 2 keer te moeten typen).
Iemand nog tips waar dit aan kan liggen? Zulke grote problemen had ik namelijk niet met de E6550.
Iemand nog tips waar dit aan kan liggen? Zulke grote problemen had ik namelijk niet met de E6550.
Update: Ik heb de CPU PLL spanning verhoogt naar 1,6V, en de CPU VTT ingesteld op 1,3V wat uiteindelijk 1,2V oplevert. Systeem lijkt zich nu voorbeeldig stabiel te gedragen op originele snelheden.
Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik zit even met m'n handen in het haar..
Ik heb een Asus Striker II Formula gekocht, met een aantal onderdelen erbij:
Intel core 2 quad Q9450 (weet niet welke revisie, C0 of C1? beide zouden moeten werken sinds bios 1101)
volgens de QVL: Kingston KHX6400D2LL/1G waarvan er zogenaamd 4 op dit bord zouden moeten werken (kingston specs: 800 MHz, 4-4-4-12 @ 2.0V)
Coolermaster realpower pro modular 700W
Asus G-Force 9800GTX TOP 2x in SLI
Het bord werd geleverd met een 0801 bios, welke ik geflashed heb naar 1202 (en even naar 1303 beta, maar dat werkt even goed als de 1202)
het is me inmiddels gelukt om Vista 64bit te installeren, maar dan met slechts 1 DIMM @ 677MHz 5-5-5-15 1.90V (zoals Kingston gespecificeerd heeft volgens JEDEC dinges)
Op het moment heb ik er 2 DIMMs in zitten op die laatste instellingen, en dat lijkt nog het beste te werken, echter na een tijdje werken crasht ie alsnog. (het is altijd hetzelfde soort crash, gewoon een freeze van het beeld, alleen reset/power drukken werkt nog)
Het crasht al tijdens de boot van windows met:
4 DIMMs (maakt niet uit welke snelheid)
800 MHz (maakt niet uit welke timings)
667 MHz 4-4-4-12 ipv 5-5-5-15
Ik vraag me af of ik meerdere voltages met de hand moet gaan instellen, of heel geduldig wachten tot er een update komt en tot die tijd om het half uur op reset moeten drukken
probleem is echter dat ik geen idee heb wat verschillende voltages horen te zijn, en dus ook niet kan zien aan PCprobe en dergelijke of deze uberhaupt wel kloppen. kan iemand daar meer over zeggen?
Ik zelf denk aan geheugenproblemen, maar als er iemand is die nog andere ideeën heeft, laat maar horen! (ik heb al memtest gedraaid met alle 4 de DIMMs erin, geen errors, ze worden gewoon gepassed)
Ik hoef verder voorlopig niet eens te overklokken, ik ben al blij als dat ding stabiel draait op standaard clocks met geheugen wat je door Asus zelf wordt aangeraden
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik zit even met m'n handen in het haar..
Ik heb een Asus Striker II Formula gekocht, met een aantal onderdelen erbij:
Intel core 2 quad Q9450 (weet niet welke revisie, C0 of C1? beide zouden moeten werken sinds bios 1101)
volgens de QVL: Kingston KHX6400D2LL/1G waarvan er zogenaamd 4 op dit bord zouden moeten werken (kingston specs: 800 MHz, 4-4-4-12 @ 2.0V)
Coolermaster realpower pro modular 700W
Asus G-Force 9800GTX TOP 2x in SLI
Het bord werd geleverd met een 0801 bios, welke ik geflashed heb naar 1202 (en even naar 1303 beta, maar dat werkt even goed als de 1202)
het is me inmiddels gelukt om Vista 64bit te installeren, maar dan met slechts 1 DIMM @ 677MHz 5-5-5-15 1.90V (zoals Kingston gespecificeerd heeft volgens JEDEC dinges)
Op het moment heb ik er 2 DIMMs in zitten op die laatste instellingen, en dat lijkt nog het beste te werken, echter na een tijdje werken crasht ie alsnog. (het is altijd hetzelfde soort crash, gewoon een freeze van het beeld, alleen reset/power drukken werkt nog)
Het crasht al tijdens de boot van windows met:
4 DIMMs (maakt niet uit welke snelheid)
800 MHz (maakt niet uit welke timings)
667 MHz 4-4-4-12 ipv 5-5-5-15
Ik vraag me af of ik meerdere voltages met de hand moet gaan instellen, of heel geduldig wachten tot er een update komt en tot die tijd om het half uur op reset moeten drukken

probleem is echter dat ik geen idee heb wat verschillende voltages horen te zijn, en dus ook niet kan zien aan PCprobe en dergelijke of deze uberhaupt wel kloppen. kan iemand daar meer over zeggen?
Ik zelf denk aan geheugenproblemen, maar als er iemand is die nog andere ideeën heeft, laat maar horen! (ik heb al memtest gedraaid met alle 4 de DIMMs erin, geen errors, ze worden gewoon gepassed)
Ik hoef verder voorlopig niet eens te overklokken, ik ben al blij als dat ding stabiel draait op standaard clocks met geheugen wat je door Asus zelf wordt aangeraden

Alvast bedankt voor jullie hulp.
edit:
ik zie net dat de JEDEC op 1.8V specificeert, ik heb ze een wat hoog voltage gegeven
, zo nog es met 1.8V 667MHz 5-5-5-15 testen dan..
ik zie net dat de JEDEC op 1.8V specificeert, ik heb ze een wat hoog voltage gegeven

edit:
1.8V heeft geen effect, bij de eerste de beste game crasht het zooitje weer binnen 10 seconden
1.8V heeft geen effect, bij de eerste de beste game crasht het zooitje weer binnen 10 seconden
[ Voor 5% gewijzigd door grasnek op 01-06-2008 16:20 ]
Grasnek: ik had ook last van instabiliteit toen ik mijn dualcore voor een quadcore verving. Die instabiliteit werd wat minder toen ik er 1 videokaart uit had gehaald, en mijn geheugen had gehalveerd. Ik heb de problemen echter kunnen oplossen door de CPU PLL spanning te verhogen naar 1,6V. Waar je ook even op moet letten is de CPU VTT spanning. Die heb ik uiteindelijk ingesteld op 1,4 V en de NB spanning heb ik ook iets verhoogd naar 1,4V. Sindsdien kan ik gewoon weer alles in mijn pc zetten is ie stabiel (dat is, onder volle belasting is ie de afgelopen 2 dagen al niet meer vastgelopen).
Wat betreft je geheugen: die snellere timings zijn dus te halen als je de spanning van je geheugenbanken wat omhoog schroeft.
Wat betreft je geheugen: die snellere timings zijn dus te halen als je de spanning van je geheugenbanken wat omhoog schroeft.
Ik heb even gekeken wat de spanningen bij mij waren:
CPU PLL 1,53
CPU VTT 1,12 (ziet er wel erg laag uit, als jij die op 1,4V hebt?!)
NB 1.26
ik heb ze wat omhoog gezet, CPU PLL is idd 1,60 nu, de andere twee zijn CPU VTT 1,26 en NB 1,36, nu draait ie met slechts 2 DIMMs op 667/5-5-5-15/1,84V en 2 videokaarten in SLI stabiel, alhoewel ik nog geen games heb geprobeerd. Maar ik kon iig Vista installeren en allerlei andere dingen, zonder freezes tot nu toe! Dit bericht is gepost vanaf nieuwe systeem, de vorige vanaf de oude. Dat is een Asus A7V8X met AMD Athlon XP3000+ die nu echt stuk is, rotte elco's op het moederbord, ding piept als een gek als je em aanzet.. resonerende spoeltjes gok ik? Maargoed ik heb een nieuwe bak die het lijkt te doen
misschien gooi ik ze later nog wat verder omhoog als het met 4 DIMMs op 800/4-4-4-12/2.0V niet wil draaien onder load (games/3dMark)
voor nu in ieder geval bedankt voor de tips Bubbles
CPU PLL 1,53
CPU VTT 1,12 (ziet er wel erg laag uit, als jij die op 1,4V hebt?!)
NB 1.26
ik heb ze wat omhoog gezet, CPU PLL is idd 1,60 nu, de andere twee zijn CPU VTT 1,26 en NB 1,36, nu draait ie met slechts 2 DIMMs op 667/5-5-5-15/1,84V en 2 videokaarten in SLI stabiel, alhoewel ik nog geen games heb geprobeerd. Maar ik kon iig Vista installeren en allerlei andere dingen, zonder freezes tot nu toe! Dit bericht is gepost vanaf nieuwe systeem, de vorige vanaf de oude. Dat is een Asus A7V8X met AMD Athlon XP3000+ die nu echt stuk is, rotte elco's op het moederbord, ding piept als een gek als je em aanzet.. resonerende spoeltjes gok ik? Maargoed ik heb een nieuwe bak die het lijkt te doen
misschien gooi ik ze later nog wat verder omhoog als het met 4 DIMMs op 800/4-4-4-12/2.0V niet wil draaien onder load (games/3dMark)
voor nu in ieder geval bedankt voor de tips Bubbles
Vooral de CPU PLL op 1,6V zetten helpt enorm veel voor de stabiliteit. Schijnt een of andere fout te zijn van wel meer Asus moederbordjes.
Die 1,4V voor de CPU VTT is de instellling in de bios. In de praktijk levert dat namelijk 1,3V op.
Die 1,4V voor de CPU VTT is de instellling in de bios. In de praktijk levert dat namelijk 1,3V op.
[ Voor 42% gewijzigd door Bubbles op 02-06-2008 19:47 ]
Weer een updatetje van mijn kant: Mijn waterkoeling is inmiddels binnen en geinstalleerd. Sinds gisteravond draait de boel weer, en heb nu temperaturen van 35 graden op de videokaarten, MCP en CPU (interne core-temps bij load zijn 44-51 graden). Van het weekend ga ik maar eens kijken hoe ver ik nu kan gaan overclocken. Temperatuur gaat in ieder geval niet zo'n probleem meer zijn, denk ik zo 
Ik heb overigens dus nu chipsetblokjes van EK-blocks erop zitten (sb: EK-SB Striker 2 Formula, nb: EK-NB S-MAX, mosfets: EK-Mosfet ASUS 3a (X38)). Processor is voorzien van een DangerDen blokje en videokaarten hebben er elk een D-TEK blokje opzitten. Radiator is een Black Ice Stealth 360. Fans die daarop zitten zijn 3x 120x38mm SilenX fans (Aanrader! Stil en hoge airflow).
Ik heb overigens dus nu chipsetblokjes van EK-blocks erop zitten (sb: EK-SB Striker 2 Formula, nb: EK-NB S-MAX, mosfets: EK-Mosfet ASUS 3a (X38)). Processor is voorzien van een DangerDen blokje en videokaarten hebben er elk een D-TEK blokje opzitten. Radiator is een Black Ice Stealth 360. Fans die daarop zitten zijn 3x 120x38mm SilenX fans (Aanrader! Stil en hoge airflow).
Verwijderd
Ik ondervind op het moment ook behoorlijke problemen met het board. Ik heb de volgende voltages gebruikt:
Vcore 1.26
Memory 2.20
1.2V HT 1.21
NB 1.24
SB 1.50
CPU PLL 1.60
CPU VTT 1.40
Als ik vervolgens in windows (windows vista 64 ultimate) kom en prime draai krijg ik gelijk al een foutmelding die erop duidt dat het systeem instabiel is namelijk fatal error: rounding was 0.5, expected less that 0.4.
Ik heb mijn systeem gekoeld met waterkoeling en mijn temps zijn best ok op de NB na. De temperaturen in het bios zijn:
CPU: 33 aquacomputer
MB: 27
NB: 64 (!) EK waterblok
SB: 34 EK waterblok
Ik heb gekeken of er lucht in het NB blokje zit maar dit blijkt ook niet het geval te zijn. Ook heb blok met de hand aandrukken werkt niet en om te testen of de warmteoverdracht goed is heb ik een sensor op het blokje geplakt welke een temperatuur van 50 graden aangeeft. Ik neem aan dat ik er dus vanuit kan gaat dat het contact met mijn blokje goed is.
De overige hardware is:
Intel Q6600 (2.4 ghz)
OCZ platinum edition 2x 2GB DDR2 1066 mhz
Geforce 9800 GTX
Antec truepower quattro 850 watt
Wat raden jullie aan om te doen?
Vcore 1.26
Memory 2.20
1.2V HT 1.21
NB 1.24
SB 1.50
CPU PLL 1.60
CPU VTT 1.40
Als ik vervolgens in windows (windows vista 64 ultimate) kom en prime draai krijg ik gelijk al een foutmelding die erop duidt dat het systeem instabiel is namelijk fatal error: rounding was 0.5, expected less that 0.4.
Ik heb mijn systeem gekoeld met waterkoeling en mijn temps zijn best ok op de NB na. De temperaturen in het bios zijn:
CPU: 33 aquacomputer
MB: 27
NB: 64 (!) EK waterblok
SB: 34 EK waterblok
Ik heb gekeken of er lucht in het NB blokje zit maar dit blijkt ook niet het geval te zijn. Ook heb blok met de hand aandrukken werkt niet en om te testen of de warmteoverdracht goed is heb ik een sensor op het blokje geplakt welke een temperatuur van 50 graden aangeeft. Ik neem aan dat ik er dus vanuit kan gaat dat het contact met mijn blokje goed is.
De overige hardware is:
Intel Q6600 (2.4 ghz)
OCZ platinum edition 2x 2GB DDR2 1066 mhz
Geforce 9800 GTX
Antec truepower quattro 850 watt
Wat raden jullie aan om te doen?
Verwijderd
Hmm ik had het boeltje net goed werkend na m'n vorige post maar nu was ik crysis aan het spelen en had het spel gepauzeerd en kom terug en het is vastgelopen. Heel raar want prime was wel 4 uur lang stabiel zonder errors
vervolgens boot het bord ook niet meer. Hij blijft hangen op CHIPINIT op de LCD poster en op het scherm is niets te zien. Ik heb de bios proberen te resetten en dan heb ik af en toe heel even beeld. Het eerste gedeelte van de post en dan loopt het weer vast. Ik zit momenteel met de handen in het haar en ik snap er niets van. Kan zo'n bord eeneens kapot gaan?
vervolgens boot het bord ook niet meer. Hij blijft hangen op CHIPINIT op de LCD poster en op het scherm is niets te zien. Ik heb de bios proberen te resetten en dan heb ik af en toe heel even beeld. Het eerste gedeelte van de post en dan loopt het weer vast. Ik zit momenteel met de handen in het haar en ik snap er niets van. Kan zo'n bord eeneens kapot gaan?
Dat kan ja, kijk is naar een auto die kan ook ineens stil langs de weg staan met pech. Kijk is naar je fiets waar je ketting ineens van breekt. Zo'n soort dingen.
Verwijderd
Misschien een domme vraag maar waar kan ik bij deze mobo de FSB verhogen van de cpu.
Die van het geheugen heb ik wel gevonden, in user guide van Asus kan ik het niet vinden.
Ai overclock tuner staat op manual maar overclock options blijft op disabled staan
Die van het geheugen heb ik wel gevonden, in user guide van Asus kan ik het niet vinden.
Ai overclock tuner staat op manual maar overclock options blijft op disabled staan
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 12:49 ]
Tabblad Extreme Tweaker en dan even zoeken, wel raar dat je niet de gewone FSB in moet vullen, maar de Rated FSB (Bus Speed x 4).Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 12:46:
Misschien een domme vraag maar waar kan ik bij deze mobo de FSB verhogen van de cpu.
Verwijderd
ik heb nog gekeken maar nog niet gevonden.
er staat:
Ai overclock tuner
overclok options
system clock
FSB memory config
Cpu level up
overclocking
overvoltage
er staat:
Ai overclock tuner
overclok options
system clock
FSB memory config
Cpu level up
overclocking
overvoltage
Hij staat in FSB memory config, waar je de fsb kan instellen, aangeraden word 1:1 draaien.
welke niet altijd behaald word. je moet hem eerst eventjes op unlinked zetten, dan je memory op standaard zetten ( 800, of 1066 ) en dan kan je gaan testen met je fsb van je processor.
welke niet altijd behaald word. je moet hem eerst eventjes op unlinked zetten, dan je memory op standaard zetten ( 800, of 1066 ) en dan kan je gaan testen met je fsb van je processor.
zie ook: bios striker 2 formulaniekdejong schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:16:
Hij staat in FSB memory config, waar je de fsb kan instellen, aangeraden word 1:1 draaien.
problem solved
Verwijderd
Mijn systeem bestaat uit:
Q9550
Striker 2 formula bios 1601
Corair 8500C5D 1066 2x2 GB
Asus GTX 260
Kast Antec 1200
Met wat hulp van wiethoofd draaid hij nu op 3400 Mhz
QDR 1600
Ratio 3:2
Geheugen 5-5-5-15 (2.1V)
MP 8.5
Vcore 1.24 V auto
de rest staat ook op auto
3Dmark2006 15259 punten
Q9550
Striker 2 formula bios 1601
Corair 8500C5D 1066 2x2 GB
Asus GTX 260
Kast Antec 1200
Met wat hulp van wiethoofd draaid hij nu op 3400 Mhz
QDR 1600
Ratio 3:2
Geheugen 5-5-5-15 (2.1V)
MP 8.5
Vcore 1.24 V auto
de rest staat ook op auto
3Dmark2006 15259 punten
Verwijderd
Hoe heb je dat koelblok er zo makkelijk af gekregen?? bij mij zijn de north, en southbridge gedeeltelijk afgebroken..Mr-Beamer schreef op maandag 28 april 2008 @ 23:54:
DE MIPS set binnen. en het opbouwen kan beginnen!!
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb dit bord nu een tijdje maar aangezien het al beter presteerde dan de vorige setup (striker extreme + E2140 @ 3.2GHz) nog niets overclocked.
Mijn huidige setup is:
Striker II Formula bios 1601
e8400
4x2GB Corsair Dominator PC2-8500 CL5.0
Ik begon er gisteren mee, ging opzich goed, het geheugen stond nog op DDR800 dus de ratio unlinked -> DDR1066. Gelijk het voltage gelocked op 2.1V en de latencys ingesteld op de standaard waarden (5-5-5-15). opgeslagen gestart, ging goed.
Dus weer opstarten FSB van 1333 naar 1600 gezet, core voltage naar 1.3V gezet. reboot, werkt, kom in windows, geeft hij aan: 3.0GHz. geen overclock dus. Terug in de bios: overclock staat nog zoals ingesteld... behalve op de FSB en memory config pagina... Batterij op het moederbord is dus niet leeg, aangezien hij settings wel kan opslaan.
Als ik nu de settings restore naar de verbeterde instellingen -> alleen het geheugen: wil hij ook niet opslaan...
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zo eens rondgezocht, maar meestal lukt het uberhaubt niet om settings op te slaan. Verder is het natuurlijk vreemd dat het voorheen wel lukte..
Mijn huidige setup is:
Striker II Formula bios 1601
e8400
4x2GB Corsair Dominator PC2-8500 CL5.0
Ik begon er gisteren mee, ging opzich goed, het geheugen stond nog op DDR800 dus de ratio unlinked -> DDR1066. Gelijk het voltage gelocked op 2.1V en de latencys ingesteld op de standaard waarden (5-5-5-15). opgeslagen gestart, ging goed.
Dus weer opstarten FSB van 1333 naar 1600 gezet, core voltage naar 1.3V gezet. reboot, werkt, kom in windows, geeft hij aan: 3.0GHz. geen overclock dus. Terug in de bios: overclock staat nog zoals ingesteld... behalve op de FSB en memory config pagina... Batterij op het moederbord is dus niet leeg, aangezien hij settings wel kan opslaan.
Als ik nu de settings restore naar de verbeterde instellingen -> alleen het geheugen: wil hij ook niet opslaan...
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zo eens rondgezocht, maar meestal lukt het uberhaubt niet om settings op te slaan. Verder is het natuurlijk vreemd dat het voorheen wel lukte..

Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
sinds gister doet mijn Asus Striker II Formula het niet meer
als de 12v ATX kabel is aangesloten dan druk ik op de aan knop gaatie 2 sec aan en dan valt ie gelijk weer uit... zonder de ATX kabel blijft ie gwn draaien. probleem is ben bon kwijt
misschien iemand die kopietje kan sturen van bonnetje als het kleine moeite is
anders moet ik nieuwe mobo hale

CLR CMOS al geprobeerd maar geen resultaat
ja ook al geprobeerd
probleem is al opgelost heb via de site kopie van bon aangevraagd morge ff langs met de mobo
dank voor moeite
probleem is al opgelost heb via de site kopie van bon aangevraagd morge ff langs met de mobo
dank voor moeite
vandaag weer nieuwe moederbord binnen gekregen maar nog steeds de zelfde probleem
ik probeer nou ff te kijke via de asus site of ze niet dezelfde moederbord hebben terug gestuurd want heb em daar namelijk geregistreerd... en als het toch een nieuwe is dan weet ik echt niet meer waar het aan kan liggen
heb 2 verschillende voedingen geprobeerd maar mocht niet baten en ook alleen de moederbord maar dan gaatie ook gwn uit...
Verwijderd
Ik had ook steeds problemen met de bios van me Asus Striker II Formula
.
Toen ik weer een nieuwe kreeg nog steeds de zelfde problemen met me bios
.
Dus ik heb hem omgeruild voor een Gigabyte GA-EP45-DQ6
.
Deze werkt perfect herkende gelijk alles zonder allerlei instellingen te doen in de bios.
En geen last meer van warme NB en SB.
Toen ik weer een nieuwe kreeg nog steeds de zelfde problemen met me bios
Dus ik heb hem omgeruild voor een Gigabyte GA-EP45-DQ6
Deze werkt perfect herkende gelijk alles zonder allerlei instellingen te doen in de bios.
En geen last meer van warme NB en SB.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 20:19 ]
Verwijderd
Beste,
ik heb pas een computer in elkaar gezet:
Striker II Formula
Q9550 processor
4GB (2x2048), DDR2, PC2-8500, 1066 MHz, Reaper HPC Edition
ENGTX280/HTDP/1G videokaart
Bios nieuwste versie.
Hij draait goed, maar wil af en toe een bsod geven.
Ik heb het geheugen op 5-5-5-15 2T 2,2V gezet
Heeft iemand een idee wat ik nog zou moeten veranderen? Meer cpu voltage?
Bedankt!
Striker II Formula
Q9550 processor
Bios nieuwste versie.
Bedankt!
Wat staat er in de BSOD?Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 18:36:
Beste,
Striker II Formula
Q9550 processor
Bedankt!
En voor de rest Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en Windows XP en 2000 BSOD guide doornemen en testen.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Is altijd verschillend.
Wel vaak iets met IRQL. Zal ze eens voortaan noteren...
Edit: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Ideeen?
Edit: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Ideeen?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2008 18:43 ]
irql_not_less_or_equal misschien?Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 18:40:
Is altijd verschillend.
Ideeen?
Meestal driver of geheugen probleem.
Dus eerst maar eens Memtest en die topics hierboven doornemen.
[ Voor 1% gewijzigd door -The_Mask- op 17-09-2008 18:44 . Reden: ^^ ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ja memtest heb ik hier op een cdtje staan, maar dat duurt ontzettend lang...
Ik lees dat het voltage van de cpu opschroeven weleens wilde helpen kwa stabiliteit.
De q9550 schijnt een bereik te hebben van 0.85V – 1.3625V (Vid voltage range).
Ik lees dat het voltage van de cpu opschroeven weleens wilde helpen kwa stabiliteit.
Klopt maar standaard moet altijd goed werken.Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 18:49:
Ja memtest heb ik hier op een cdtje staan, maar dat duurt ontzettend lang...
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik zal eerst een keer memtest draaien, en dan laat ik nog wel iets weten. Bedankt voor de hulp iig.
Draai memtest86+ dan zit je niet te kutten met een besturingssysteem. Even googlen op memtest86+ of even in de meuktracker zoeken, de iso downloaden, op een cd'tje branden en er vanaf opstarten tijdens je boot.Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2008 @ 19:56:
Wie schept duidelijkheid?
Verwijderd
Nou, ik zit nu op een andere computer, maar memtest heeft 16u 17min en 34 sec gedraaid, en de tijd staat nu stil en hij doet verder ook niks.
Gegevens:
Pass 13%
Test 47%
Test #4[Moving inversions, random pattern]
Testing: 128k - 2048M 4095M
Pattern bd3e0b9e
Walltime: 16:17:34
Cached 4095M
RsvdMem 52M
MemMap e820-Std
Cache on
ECC off
Test Std
Pass 2
Errors 49206528
ECC Errs 0
Wie kan mij meer vertellen?
Edit: Ik zie bij chipset niks staan...
Gegevens:
Pass 13%
Test 47%
Test #4[Moving inversions, random pattern]
Testing: 128k - 2048M 4095M
Pattern bd3e0b9e
Walltime: 16:17:34
Cached 4095M
RsvdMem 52M
MemMap e820-Std
Cache on
ECC off
Test Std
Pass 2
Errors 49206528
ECC Errs 0
Wie kan mij meer vertellen?
Edit: Ik zie bij chipset niks staan...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2008 15:05 ]
Verwijderd
Even nog reageren op mijn probleem:
moederbord doet het helemaal goed, het probleem was dus het geheugen. Teruggestuurd naar online winkel, en meteen nieuwe gekregen. Hij is nu helemaal stabiel.
Thomas.
moederbord doet het helemaal goed, het probleem was dus het geheugen. Teruggestuurd naar online winkel, en meteen nieuwe gekregen. Hij is nu helemaal stabiel.
Thomas.
Over het overklokken en 3DMark scores, hoe hoog hebben jullie je PCI-e bus staan om stabiel te kunnen benchen/gamen en toch een hogere overklok te halen.
Ik heb op 2GHz (stock E2180) een ontzettende vastloper in Firefly Forest met dezelfde overkloks die ik op 3,2GHz wel stabiel kan draaien. Ik denk dus dat ik daar de PCI-e bus voor moet verhogen om toch stabiel te kunnen draaien, maar wat is een veilige waarde met een sli-setup. 110 moet wel kunnen, maar gaat de boel eerder stuk of valt dat wel mee?
Misschien leuk voor in de TS: productreview: Asus Striker II Formula review door Wiethoofd
Ik heb op 2GHz (stock E2180) een ontzettende vastloper in Firefly Forest met dezelfde overkloks die ik op 3,2GHz wel stabiel kan draaien. Ik denk dus dat ik daar de PCI-e bus voor moet verhogen om toch stabiel te kunnen draaien, maar wat is een veilige waarde met een sli-setup. 110 moet wel kunnen, maar gaat de boel eerder stuk of valt dat wel mee?
Misschien leuk voor in de TS: productreview: Asus Striker II Formula review door Wiethoofd
[ Voor 8% gewijzigd door Wiethoofd op 08-11-2008 17:17 ]
Hallo,
Een kort vraagje.
Ik ben nu ongeveer 2 weken mijn striker 2 formula (bios 2001) met een q6700 aan het overklokken.
Dit is mijn eerste ervaring met overklokken dus ik weet er niet heel veel van maar heb me toch redelijk verdiept.
Hij draait stabiel op 2,9 ghz met een fsb qdr van 1199 mhz en een multiplier van 10.
Wat mij niet lukt is de fsb qdr hoger als die 1199 te krijgen. Het maakt niet uit met welke multieplier of welke vcore, hij start niet op op 1200 qdr.
Ik vraag mij af hoe kan dit? En met welke instellingen kan ik nog proberen te spelen?
Een kort vraagje.
Ik ben nu ongeveer 2 weken mijn striker 2 formula (bios 2001) met een q6700 aan het overklokken.
Dit is mijn eerste ervaring met overklokken dus ik weet er niet heel veel van maar heb me toch redelijk verdiept.
Hij draait stabiel op 2,9 ghz met een fsb qdr van 1199 mhz en een multiplier van 10.
Wat mij niet lukt is de fsb qdr hoger als die 1199 te krijgen. Het maakt niet uit met welke multieplier of welke vcore, hij start niet op op 1200 qdr.
Ik vraag mij af hoe kan dit? En met welke instellingen kan ik nog proberen te spelen?
Geheugen snelheid misschien veel te hoog?Neeknikker schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:28:
Hallo,
Een kort vraagje.
FSB/NB voltage te laag?
PCI of PCIe niet gelocked?
AMD Nieuwsdiscussie
Ik zou eens kijken naar je FSB:MEM-verhoudingen, ik draai hier met een 1600 QDR FSB wat dus een 400MHz FSB geeft maal m'n multiplier van 9x geeft 3,6GHz op m'n E8400. Mijn geheugen draaide met m'n 800MHz setje 1:1 met dus Double Data Rated 400Mhz (*2) te draaien.
Wat voor (type) geheugen heb je?
Wat voor (type) geheugen heb je?
Ik heb 2x 2 gig ocz pc2 8500 gold edition 1066 mhz.
Ik heb altijd mijn geheugen gewoon op 1066 mhz laten staan. Ik nog niet zoveel kaas gegeten van geheugen.
Ik heb altijd mijn geheugen gewoon op 1066 mhz laten staan. Ik nog niet zoveel kaas gegeten van geheugen.
Je klokt nu het geheugen dus ook over?Neeknikker schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:42:
Ik heb 2x 2 gig ocz pc2 8500 gold edition 1066 mhz.
Je hebt het geheugen dus nu ook op 1199MHz staan?
Vrij logisch dat het niet wil.
Dus zet het geheugen eerst maar eens op de laagst mogelijke snelheid dus 1:1 met de FSB.
AMD Nieuwsdiscussie
mijn mem heb ik in mijn bios op 1066 staan. Ik moet die dus met een qdr van 1200 naar 300mhz zetten?-The_Mask- schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:02:
[...]
Je klokt nu het geheugen dus ook over?
Je hebt het geheugen dus nu ook op 1199MHz staan?
Vrij logisch dat het niet wil.![]()
Dus zet het geheugen eerst maar eens op de laagst mogelijke snelheid dus 1:1 met de FSB.
Nee, je geheugen is afhankelijk van je FSB en je geheugen-divider.Neeknikker schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:14:
mijn mem heb ik in mijn bios op 1066 staan. Ik moet die dus met een qdr van 1200 naar 300mhz zetten?
Je vult je QDR FSB in, deelt die door 2 en je hebt je geheugensnelheid (als het 1:1 draait).
De Mem-divider valt handmatig in te stellen. Mijne is nu FSB:MEM 3:4 (400:533) wat dus een QDR van 1600 en een geheugensnelheid van 1066MHz oplevert.
ok dus als ik een QDR FSB van 1200 heb.. doe ik 1200 : 2 = 600. Die 600 vul ik in bij mem.Wiethoofd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:24:
[...]
Nee, je geheugen is afhankelijk van je FSB en je geheugen-divider.
Je vult je QDR FSB in, deelt die door 2 en je hebt je geheugensnelheid (als het 1:1 draait).
De Mem-divider valt handmatig in te stellen. Mijne is nu FSB:MEM 3:4 (400:533) wat dus een QDR van 1600 en een geheugensnelheid van 1066MHz oplevert.
Dan nog wil hij niet opstarten!
Waar kan ik die mem-divider trouwens instellen?
Hoe doe je die PCI of PCIe locken?-The_Mask- schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:32:
[...]
Geheugen snelheid misschien veel te hoog?
FSB/NB voltage te laag?
PCI of PCIe niet gelocked?
Nee in de bios zet FSB met MEM op unlinked.
Als je QDR FSB van 1200 wilt vul je daar 1200 in.
Mem kun je daar op 1066 laten staan.
Ik draai de mijne ook unlinked met QDR FSB 1600 en Mem 1066
Maar omdat 1200 niet werkt zou je ook 1333 kunnen invullen en dan de multiplier op 9 kunnen zetten, want dan haal je namelijk ook 3GHz (333x9)
En PCI-e lock je door deze handmatig op 100MHz te zetten.
Maar omdat 1200 niet werkt zou je ook 1333 kunnen invullen en dan de multiplier op 9 kunnen zetten, want dan haal je namelijk ook 3GHz (333x9)
Nee dat doet hij ook niet. Hij start nog steeds niet op.MaTr1x schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 00:05:
Nee in de bios zet FSB met MEM op unlinked.
De PCIe stond al goed.
Ik heb de QDR FSB op 1333 gezet en de multiplier op 9.
Ik heb de QDR FSB op 1320 gezet en de multiplier op 9.
Zou ik met deze instellingen de voltages van de vcore, nb en sb omhoog moeten draaien en zo ja met welke kan ik het beste beginnen?
1333 is beetje erg hoog gegrepen zie ik nu omdat je q6700 default op 10x266 draait. Ja dan wordt het toch echt wat overclock guides lezen en stapje bij stapje de FSB omhoog schroeven tot die niet meer boot en dan ook langzaamaan voltages verhogen. Ik zou zeggen Google wat op q6700 overclock of zoiets. En hier is een uitgebreide overclock guide die ik net vond voor je: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=441458
Zet dan wel je multiplier terug op x9 en fsb weer op 1199 en start weer vanaf daar.
Zet dan wel je multiplier terug op x9 en fsb weer op 1199 en start weer vanaf daar.
[ Voor 9% gewijzigd door MaTr1x op 10-03-2009 00:48 ]
Bedankt voor deze fijne link en snelle replie. Ik denk dat ik hier wel even mee aan de gang kan. Er komt toch meer bij kijken als alleen de fsb omhoog draaien geloof ik.MaTr1x schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 00:47:
1333 is beetje erg hoog gegrepen zie ik nu omdat je q6700 default op 10x266 draait. Ja dan wordt het toch echt wat overclock guides lezen en stapje bij stapje de FSB omhoog schroeven tot die niet meer boot en dan ook langzaamaan voltages verhogen. Ik zou zeggen Google wat op q6700 overclock of zoiets. En hier is een uitgebreide overclock guide die ik net vond voor je: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=441458
Ik heb dezelfde set-up. Een Striker II Formula met E8400. Ik had 4 x 1Gb geheugenreepjes en omdat dat niet zou gaan volgend diverse forumleden nu 2 x 2Gb reepjes (Corsair Dominator) gekocht. Mijn vraag is eigenlijk, deze: voor deze 20% overklok, kan ik die in één keer instellen of moet je dan nog steeds stapje voor stapje inclusief met voltages "spelen"? Met name dat laatste zie ik wel een beetje tegenop.Wiethoofd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:35:
Ik zou eens kijken naar je FSB:MEM-verhoudingen, ik draai hier met een 1600 QDR FSB wat dus een 400MHz FSB geeft maal m'n multiplier van 9x geeft 3,6GHz op m'n E8400. Mijn geheugen draaide met m'n 800MHz setje 1:1 met dus Double Data Rated 400Mhz (*2) te draaien.
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Misschien kan deze database een indicatie geven hoe hoog een Q6700 ongeveer kan komen: klik. Moet er wel bij zeggen, omdat andere 4 ghz halen betekend niet dat jou Q6700 dat ook kan.Neeknikker schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:09:
[...]
Bedankt voor deze fijne link en snelle replie. Ik denk dat ik hier wel even mee aan de gang kan. Er komt toch meer bij kijken als alleen de fsb omhoog draaien geloof ik.
Je kan je geheugen onafhankelijk van je processor overclocken. Linked snelheden is natuurlijk wel efficiënter en leuker in de benchmarks, maar als je geheugen niet verder wil dan 1200MHz op 2,3V op 6-6-6-18 timings kan je je processor vast wel naar de 4GHz+ gooien als deze zo lekker clockt en voldoende te koelen is.onzichtbaar schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:42:
Ik heb dezelfde set-up. Een Striker II Formula met E8400. Ik had 4 x 1Gb geheugenreepjes en omdat dat niet zou gaan volgend diverse forumleden nu 2 x 2Gb reepjes (Corsair Dominator) gekocht. Mijn vraag is eigenlijk, deze: voor deze 20% overklok, kan ik die in één keer instellen of moet je dan nog steeds stapje voor stapje inclusief met voltages "spelen"? Met name dat laatste zie ik wel een beetje tegenop.
Ik heb sinds gisteren ook een strikerII formula ingebouwd. Ik ben overgestapt van een P5N32-E SLI, met een 680i chipset. Zijn de voltage-ranges voor deze chipset vergelijkbaar met die van de 780i? Waar kan ik de ranges vinden voor deze chipset?
Overstappen ging met weinig problemen overigens. Eerst geprobeerd zonder driver-uninstall, maar dat werkte niet. In save mode drivers verwijderd, opstarten en herinstallen lijkt goed te werken. Nu ben ik klaar om min q6600 weer naar de 3.2 (en hoger) te tillen
Overstappen ging met weinig problemen overigens. Eerst geprobeerd zonder driver-uninstall, maar dat werkte niet. In save mode drivers verwijderd, opstarten en herinstallen lijkt goed te werken. Nu ben ik klaar om min q6600 weer naar de 3.2 (en hoger) te tillen
Verwijderd
Heren,
sinds kort beschik ik ook over een Asus Striker II Formula met BIOS Rev. 2001.
Het probleem:
2x 1GB Corsair Dominator PC8500 1066Mhz 5-5-5-15 @ 2.2V = Stable
4x 1GB Corsair Dominator PC8500 1066Mhz 5-5-5-15 @ 2.2V = Crashes, freezes en BSOD's.
2x 1GB Corsair Dominator PC8500 800Mhz 4-4-4-12 @ 2.0V = Stable
4x 1GB Corsair Dominator PC8500 800Mhz 4-4-4-12 @ 2.0V = Crashes, freezes en BSOD's.
Eigenlijks behoord het geheugen op deze instellingen te draaien maar is door Corsair goedgekeurd om op 1066Mhz te draaien @ 2.2V. Standaard uit de fabriek OC'ed dus. Maar ook op deze snelheden geen succes!
Inmiddels ben ik erachter gekomen via de Qualified Vendors List (QVL) dat dit moederbord maar 1 paar van dit geheugen kan hebben. 2 paar staat op de sheet als niet mogelijk en dat blijkt maar weer!
Nu ben ik op zoek naar nieuw geheugen.
Maar omdat ik nu bang ben om het verkeerde geheugen te bestellen leg ik mijn vraag en enkele eisen van het geheugen bij jullie neer namelijk:
1. Geheugen grootte: 4096MB (2x2GB)
2. Snelheid: 800Mhz
3. Timings: 4-4-4-12
4. Dient overgeclocked te worden tot 900 (450Mhz) om mijn geheugen 1:1 te laten draaien met mijn FSB.
5. Uiteraard stabiel op dit moederbord.
Wat raadden jullie mij aan? Prijs maakt me geen fluit uit. Als het maar werkt!
Alvast bedankt voor het meedenken!
sinds kort beschik ik ook over een Asus Striker II Formula met BIOS Rev. 2001.
Het probleem:
2x 1GB Corsair Dominator PC8500 1066Mhz 5-5-5-15 @ 2.2V = Stable
4x 1GB Corsair Dominator PC8500 1066Mhz 5-5-5-15 @ 2.2V = Crashes, freezes en BSOD's.
2x 1GB Corsair Dominator PC8500 800Mhz 4-4-4-12 @ 2.0V = Stable
4x 1GB Corsair Dominator PC8500 800Mhz 4-4-4-12 @ 2.0V = Crashes, freezes en BSOD's.
Eigenlijks behoord het geheugen op deze instellingen te draaien maar is door Corsair goedgekeurd om op 1066Mhz te draaien @ 2.2V. Standaard uit de fabriek OC'ed dus. Maar ook op deze snelheden geen succes!
Inmiddels ben ik erachter gekomen via de Qualified Vendors List (QVL) dat dit moederbord maar 1 paar van dit geheugen kan hebben. 2 paar staat op de sheet als niet mogelijk en dat blijkt maar weer!
Nu ben ik op zoek naar nieuw geheugen.
Maar omdat ik nu bang ben om het verkeerde geheugen te bestellen leg ik mijn vraag en enkele eisen van het geheugen bij jullie neer namelijk:
1. Geheugen grootte: 4096MB (2x2GB)
2. Snelheid: 800Mhz
3. Timings: 4-4-4-12
4. Dient overgeclocked te worden tot 900 (450Mhz) om mijn geheugen 1:1 te laten draaien met mijn FSB.
5. Uiteraard stabiel op dit moederbord.
Wat raadden jullie mij aan? Prijs maakt me geen fluit uit. Als het maar werkt!
Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 10:24 ]
Heb je al geprobeerd wat meer voltage door de MCH ( NB ) te laten lopen?
Verwijderd
Jazeker. Heb contact gehad met Asus en ze gaven mij als work-around op om mijn NB voltage van 1.2V naar 1.45V te gooien.
Dit was wel een veel vaker voorkomend probleem. Maar hun vertelden mij ook dat 2 paar gewoon niet goed ging werken.
Heb inmiddels mijn Corsair Dominator 4x1GB voor 20 pleuro's verkocht aan een Gigabyte gebruiker.
Daar werkt het namelijk wel vlekkeloos op. Hij had hetzelfde oude mobo als dat ik had
Nu moet ik gewoon nieuw geheugen hebben ..
Dit was wel een veel vaker voorkomend probleem. Maar hun vertelden mij ook dat 2 paar gewoon niet goed ging werken.
Heb inmiddels mijn Corsair Dominator 4x1GB voor 20 pleuro's verkocht aan een Gigabyte gebruiker.
Daar werkt het namelijk wel vlekkeloos op. Hij had hetzelfde oude mobo als dat ik had
Nu moet ik gewoon nieuw geheugen hebben ..
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 10:22 ]
Ik heb eigenlijk geen problemen gehad (en heb geen problemen) met mijn GEiL-modules. Op de p5n32-e sli niet, en nu op de striker II Formula niet. Nu ben ik nog niet tot zwaar overklokken overgegaan (door tijd), maar heb er door de ervaringen met GEiL-geheugen alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Ik draai zelf 4x1GB black dragon modules..
Ik draai zelf 4x1GB black dragon modules..
Nou mijn ervaringen zijn echt geweldig
Eerst het bord gekocht opgebouwd geinstalled tot zo ver alles goed. na 4 maanden bord dood. Reageerde op niets meer. Dag uitstaan zonder stroom, reset bios, batterij e.d. alles geprobeerd kreeg ik hetzeflde bord. prima toch?
Die ingebouwd 4 maanden later (bijna exact 4maanden) bord kapoet. Alweer !
Nu heb ik weer dat gruwelijke kut bord. Nou ik denk dat ik weet hoe je em stuk kan clocken dus maar meteen ff doen. Hoef ik em ook niet in te bouwen.

Eerst het bord gekocht opgebouwd geinstalled tot zo ver alles goed. na 4 maanden bord dood. Reageerde op niets meer. Dag uitstaan zonder stroom, reset bios, batterij e.d. alles geprobeerd kreeg ik hetzeflde bord. prima toch?
Nu heb ik weer dat gruwelijke kut bord. Nou ik denk dat ik weet hoe je em stuk kan clocken dus maar meteen ff doen. Hoef ik em ook niet in te bouwen.

En hoe moet dat dan?Kohen schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 14:59:
Nou mijn ervaringen zijn echt geweldig![]()
Even een vraagje, ik heb nu een Creative X-Fi Extreme Gamer via analoog 5.1 aangesloten op m'n Z-5400, nu wil ik in de HD films met DTS etc. gebruik maken van de S/Pdif aansluiting op m'n boxensetje en dus de onboard aansluiting gebruiken, maar moet ik hier nog realtek of soundmax-drivers voor installeren of werkt het zo onder XP?
Of kan ik beter voor een verloopstukje gaan en de digitale aansluiting op m'n Extreme Gamer gebruiken?
Of kan ik beter voor een verloopstukje gaan en de digitale aansluiting op m'n Extreme Gamer gebruiken?