44.1 khz pass through onder Vista

Pagina: 1
Acties:

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 15:27
Ik wil voor een nog te bouwen HTPC (met mediaportal) een geluidskaart kopen. Ik heb inmiddels begrepen dat SPDIF niet garant staat voor onbewerkt het signaal doorsturen naar je versterker. CD geluid wordt vaak geupsampled naar 48khz terwijl dit 44,1 khz hoort te zijn (zie ook dit artikel ). Van Moondust heb ik begrepen dat hij erg tevreden is met zijn M-Audio Revolution 7.1, deze heeft echter geen vista drivers. De M-Audio Revolution 5.1 weer wel maar zijn nog beta drivers.

Mijn vragen zijn; Is de M-Audio Revolution 5.1 een goede keus en werkt deze wel goed onder Vista ?
Indien dit afgeraden wordt wat is dan een goed alternatief ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Staan er drivers voor die kaart op m-audio.com voor Vista? Dan zal hij prima werken. Ik heb zelf een M-audio Delta 2496 in mijn htpc met Vista, die werkt probleemloos. :) Zover ik weet kunnen alle m-audio kaartjes netjes 44.1 uitsturen, zou dus geen probleem mogen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-02-2008 18:01 ]

Aannames zijn fataal.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als het je puur om stereo via s/pdif gaat, kun je een goedkoop kaartje met de cmedia 8738/8768 chipset kopen en deze dan met deze drivers aansturen, ik heb het draaien onder xp met een goedkoop trust kaartje met optical out naar een externe dac en dat werkt prima.Kernel streaming via foobar 2000 gaat ook goed.Op de site staat ook vista vermeld, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
edit:
Maar als het een multimedia pc gaat worden wil je wellicht in de toekomst 5.1 of 7.1 draaien en dan is zo'n cmedia kaart niet zo geschikt ;)

@GameOver: Blij dat er dan toch Vista drivers voor de 2496 M-Audio zijn gekomen, dat was altijd één van de redenen voor mij om niet voor Vista te kiezen op mijn Vinyl naar Flac converteer pc :)
(de ander is, dat het al tijden gewoon lekker draait onder w2k :) )

[ Voor 35% gewijzigd door blobber op 12-02-2008 01:35 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja, ik had de boel al naar Vista omgegooit voordat er drivers waren. Dat was dus ff met de fijne onboard realtek 880 draaien. :P Maar gelukkig is dit ondertussen opgelost. ;)

Ik zie overigens niet in waarom je een 5.1/7.1/x.1 geluidskaart in een ht-pc zou willen doen, gemiddeld hang je het ding toch digitaal aan je bestaande geluidsinstallatie. (Tenminste, de meeste mensen die ik ken met zo'n ding gebruiken echt niet de analoge outputs.)

Aangezien iedere kaart die een spdif heeft passtrough kan doen, kun je theoretisch met een 2.0 kaart ook gewoon DD/DTS uitsturen naar je receiver, mits hij maar passthrough doet over zijn digitale uitgang. :)

Aannames zijn fataal.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Realtek is idd behelpen :D
Inderdaad, dd/dts passthrough over cmedia s/pdif schijnt ook te werken met bovenstaande drivers (hoewel ik dat niet zelf getest heb, maar het staat vermeld op de site).Analoog uit wil/hoeft idd niet (geen idee waarom ik dat opschreef eigenlijk, ietsje aangepast inmiddels :X )

[ Voor 13% gewijzigd door blobber op 12-02-2008 01:37 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 11:49
blobber schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 01:34:
Realtek is idd behelpen :D
Inderdaad, dd/dts passthrough over cmedia s/pdif schijnt ook te werken met bovenstaande drivers (hoewel ik dat niet zelf getest heb, maar het staat vermeld op de site).Analoog uit wil/hoeft idd niet (geen idee waarom ik dat opschreef eigenlijk, ietsje aangepast inmiddels :X )
die cmedia drivers werken prima. Bij mij loopt het allemaal zeer soepel sinds een paar weken onder vista.

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 15:27
blobber schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:22:
Als het je puur om stereo via s/pdif gaat, kun je een goedkoop kaartje met de cmedia 8738/8768 chipset kopen en deze dan met deze drivers aansturen, ik heb het draaien onder xp met een goedkoop trust kaartje met optical out naar een externe dac en dat werkt prima.Kernel streaming via foobar 2000 gaat ook goed.Op de site staat ook vista vermeld, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Maar heb je dan ook een automatische passthrough ? Dus 44,1khz blijft 44,1khz en wanneer je een film DD of DTS gaat kijken dan schakelt hij automatisch om naar 48 khz ? wat ook weer 48khz passthrough blijft ? Of moet je dit iedere keer met de hand aanpassen ?

Is het in zo'n geval niet mogelijk om verschil te horen tussen een goedkoop kaartje en een M-audio kaart ?

En zo ja; heb je dan een type/merk kaartje voor me ?

[ Voor 3% gewijzigd door Loewe op 12-02-2008 15:22 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Loewe schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:15:
[...]

Maar heb je dan ook een automatische passthrough ? Dus 44,1khz blijft 44,1khz en wanneer je een film DD of DTS gaat kijken dan schakelt hij automatisch om naar 48 khz ? wat ook weer 48khz passthrough blijft ? Of moet je dit iedere keer met de hand aanpassen ?

Is het in zo'n geval niet mogelijk om verschil te horen tussen een goedkoop kaartje en een M-audio kaart ?

Als je hem op 44,1Khz zet, schijnt ie zelf bij bijv. een DVD naar 48Khz te gaan (en evt. weer terug naar 44,1Khz)

En als je even de moeite had genomen op de site te kijken waarnaar verwezen wordt ivm die 'alternatieve drivers' had je daar een lijst met SupportedDevices kunnen vinden.......

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Dracula schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 07:32:
[...]
die cmedia drivers werken prima. Bij mij loopt het allemaal zeer soepel sinds een paar weken onder vista.
Helemaal Top, het is altijd goed om het uit eerste hand te horen dat ze ook onder Vista draaien :)
Loewe schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:15:
[...]
Dat zou gewoon automatisch moeten gaan, ik heb dit echter niet getest omdat ik het kaartje puur voor 2ch 44.1 16bits gebruik :)
Dat is juist het idee achter die drivers, dat de kaart het digitale signaal onberoerd laat.
En dan maakt het niet uit of je een dure of een goedkope kaart gebruikt.
Ik gebruik deze:
http://www.trust.com/products/product_detail.aspx?item=12950
maar volgens mij zijn er nog wel goedkopere te vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door blobber op 12-02-2008 18:23 ]

Pagina: 1