soundcard 44,1Khz/48Khz schakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb alles gelezen en gezocht over de problematiek rondom (goedkopere/onboard) geluidskaarten die (helaas) een 44,1Khz (van bijv. MP3) signaal resamplen naar 48Khz om het vervolgens (via SPDIF) aan een receiver door te geven.

Nu zijn er idd ook kaarten die dit niet doen en netjes een 44,1Khz signaal doorgeven als 44,1 Khz aan de digitale ingang van een receiver. Voorbeeld hiervan is de 'beroemd/beruchte' Trust kaart. Maar ik lees ook dat de C-media CMI8768 chip het zou moeten kunnen.

Echter mijn vraag is nu voordat ik overga tot de aanschaf van een dergelijke kaart, schakelen deze kaarten automatisch heen en weer tussen 44,1Khz e/o 48Khz of moet je dit elke keer aangeven?
Dus als de kaart een 44,1Khz signaal van een MP3 te verwerken krijgt, stuurt hij dit dan automatisch als 44,1 door aan mijn receiver en als ie vervolgens een 48Khz signaal (DVD bijv.) krijgt, dit automatisch als 48 doorstuurt.
Of moet ik dit elke keer in de software/control panel/driver aangeven voordat ik de 'weergave' start?

Ik wil de kaart in een MCE machine gebruiken en dan is het natuurlijk niet te doen om elke keer als van van DVD weergave naar MP3 weergave wilt de 'uitgaande sample rate' aan te passen.
Ik kan dit nergens terug vinden, wel zag ik ergens een control panel van een kaart waar je het kon aangeven, maar dat zegt nog niets over of het ook automatisch gebeurd (of kan gebeuren).

[ Voor 16% gewijzigd door kaajee op 30-03-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Voor zover ik dit weet stel je dit 1x in en gebeurd het vervolgens altijd automatisch. Mijn kaart doet inderdaad ook zoiets dergelijks (SRC), digitaal out op 48khz of 96khz. Hoewel ik mijn set voor muziek analoog heb aangesloten, zodat mijn kaart het heftige SRC 44.1khz <--> 48khz conversie verhaal doet. Zo'n 70% van de power die de chip heeft wordt hierin gestoken, dus het verschil zal nagenoeg niet te horen zijn. (verwacht ik)

Edit:
Ik las je vraag verkeerd, excuses. Ik denk dan inderdaad dat je handmatig moet switchen, hoewel me dat inderdaad erg onhandig lijkt. Maar zoals ik hierboven al zei, heb ik voor dvd's m'n versterker digitaal aangesloten en voor muziek analoog. Dan gaat het uiteraard automatisch, ik hoef dan alleen maar het signaal op m'n versterker te veranderen.

Ik vind het overigens een goeie vraag van je :) Misschien hebben andere gotters hier ervaring mee.

[ Voor 50% gewijzigd door Marf0rz op 30-03-2006 15:10 ]

If you can't beat them, buy them !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruikt om die rede twee geluidskaarten. Eentje die alleen voor winamp wordt gebruikt en een andere die voor windows, mediaplayer en de rest wordt gebruikt.

Je hoeft dan alleen je versterker om te laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij heeft dat trust kaartje geen Envy24.

En ja, als ie dat wel had zou ie automagisch kunnen switchen :)

Edit: de C-media CMI8768 doet ook gewoon 44.1/48 Khz via spdif, maar blijkbaar alleen maar 48 Khz als je gaat opnemen... erg vaag als je het mij vraagt.

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 30-03-2006 15:48 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Hmmm, ik zat eens te kijken naar de Terratec Aureon 5.1 PCI, die volgens mij ook 44,1Khz straight kan doorvoeren (specs: Digital output, optical, 44.1 / 48 kHz (TOS link) )

Maar als ik daar het control panel bekijk, lijkt het er op dat je dit elke keer moet instellen. Kan iemand met zo'n kaart dit (hopelijk) ontkennen? ;)

Zie afb. voor settings Aureon
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/aureon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring in windows met de CMI8738 (mijn favoriet!) is beperkt, maar het lijkt of je dit dmv control panel moet opgeven.
In linux (mplayer en alsa driver) schakelt de CMI8738 weldegelijk automatisch.

Edit: 2 geluidskaarten is geen oplossing. Er bestaan ook 48kHz mp3's !

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik heb net even de aureon pci bekeken, maar je moet in het control panel een keuze maken, wat dus zal betekenen dat je zelf handmatig moet overschakelen.

De aureon 5.1 sky die ik ook heb (bijna gelijk aan 7.1 space, beide hebben een Envy24 chipset) doet het wel automatisch. Ik heb het echter uit staan, of anders gezegd gebruik ik 'ip voice' om alles naar 48 Khz te resamplen, omdat het mis gaat als je tegelijkertijd een 44,1 Khz en een 48 Khz afspeelt. Dan loopt 1 van de geluiden te langzaam/snel wat opzich natuurlijk wel logisch is, maar ook irritant. Daarnaast hoor ik het verschil in kwaliteit tussen direct signaal of resampled signaal niet. Het verschil in kwaliteit tussen DTS en Dolby digital vind ik persoonlijk groter, en dat is soms al vrij lastig te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

kaajee schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 21:18:
Hmmm, ik zat eens te kijken naar de Terratec Aureon 5.1 PCI, die volgens mij ook 44,1Khz straight kan doorvoeren (specs: Digital output, optical, 44.1 / 48 kHz (TOS link) )

Maar als ik daar het control panel bekijk, lijkt het er op dat je dit elke keer moet instellen. Kan iemand met zo'n kaart dit (hopelijk) ontkennen? ;)

Zie afb. voor settings Aureon
[afbeelding]
Ik heb deze geluidskaart, en je moet het inderdaad in het mixer-progje omschakelen.

Deze kaart heb ik overigens alleen maar gekocht omdat hij 44,1Khz kan uitsturen om zo een
zo goed mogelijk digitaal signaal naar mijn reciever te sturen (voor een erg lage prijs :) ).

Nu nog een externe DAC....

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Mijn vermoeden werd, helaas, bevestigd door een mail van Terratec:
you will need to change the samplerate of the digital output manualy. Both 44,1 / 48kHz (TOS-link) are supported.
Dus dat moet je idd elke keer handmatig switchen. Gek eigenlijk, zo'n geluidskaart kan toch 'voelen' wat voor sample rate ie binnen krijgt en als ie dan op 'pass through' staat moet ie gewoon in staat zijn 1-op-1 doorgeven wat ie binnenkrijgt.

Ik heb nog een mailtje naar c-media gestuurd, maar verwacht eigenlijk hetzelfde antwoord (als ik al antwoord krijg....... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 10:55
Ik heb nu een Audigy 2 ZS die ik alleen kan instellen op 48Khz of 96 Khz...Maar hiervoor had ik een Audigy 1 en deze kon ik wél op 44.1Khz instellen zodat hij niet aan upsampling deed!

smile an everlasting smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

onmogelijk, de audigy reeks heeft 48 Khz als minimum. Als je het in software kon instellen, dan maakt de kaart daar toch 48 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Dat is allemaal leuk en aardig en waar of niet waar......maar waar mij het om gaat is het AUTOMATISCH schakelen naar andere sample rates.
Als ik een MP3 afspeel wil ik dat de geluidskaart/chip dit gewoon (via S/PDIF) als 44,1kHz doorgeeft aan mijn receiver en als ik een DVD afspeel moet ie 48kHz doorgeven. Ik wil niet elke keer hoeven te switchen.
Ik heb een mediacenter staan voor audio en video en dan wil ik gewoon audio of video kunnen afspelen zonder eerst nog weer naar 1 of ander control panel te moeten gaan om de SR aan te passen (als er al een 10inch control panel voor de geluidskaart is ;) anders kan ik op m'n tv niet eens zien welke SR in instel ;( )

Ik vraag mij ondertussen af or er überhaupt geluidskaarten/chips zijn die automatisch (heen en weer) kunnen schakelen tussen verschillende sample rates....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee. Het lijkt me wel dat dat gewoon werkt als je hem niet fixed hebt staan. In linux in ieder geval wel direct via alsa.

In windows heb je echter het probleem dat er vanalles en nogwat geluid kan afspelen, en ook nog door elkaar (zoals een dmix of esd bij linux), en dan wordt het samplerate selectie verhaal een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai xp en heb een M-audio Audiophile 2496 en die doet alles automatisch. Je hoort wel een zacht klikje over de speakers, maar je hoeft helemaal niets in te stellen. Via de software kun je gelijk zien welke sample rate die pakt als je wisselt tussen mp3 of een dvd bijv.

Edit:
Wat deepspace betreft, weet ik ook niet wanneer je bijv. mp3 afspeelt en een game gaat draaien, dat heb ik nooit geprobeerd en kan ik nu ook niet testen aangezien ik tijdelijk mijn onboard moet gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
cool_zero schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 22:15:

De aureon 5.1 sky die ik ook heb (bijna gelijk aan 7.1 space, beide hebben een Envy24 chipset) doet het wel automatisch. Ik heb het echter uit staan, ....
Even mezelf quoten (iets wat ik al eerder in dit topic gezegd had) met het antwoord op de vraag of geluidskaarten bestaan die automatisch overschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 10:55
deepspace schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 14:15:
onmogelijk, de audigy reeks heeft 48 Khz als minimum. Als je het in software kon instellen, dan maakt de kaart daar toch 48 van.
Als je op de site van Creative bij de specs van de Audigy 1 kijkt zie je daar ook staan datie via SPDIF 44,1Khz kan uitpoepen. Bij de Audigy 2 staat dit niet.

Ik heb mijn Audigy 1 bij mn ouders thuis in de HTPC zitten. Zal van t weekend eens de proef op de som nemen, heb het nl. nog nooit geprobeerd.

Edit: even linkjes opgezocht ;) :
SB Audigy SE: SPDIF output up to 24-bit resolution at selectable sampling rate of 44.1, 48 or 96kHz

SB Audigy 2 ZS: SPDIF output up to 24-bit at 48 or 96kHz

Klopt dit dan niet ofzo? Maargoed, hier heeft de TS nog niet veel aan, want er moet nog steeds geschakeld worden met de software (al is dit maar 3 muisklikjes dus dat valt mee :P )

[ Voor 36% gewijzigd door RooN op 12-04-2006 00:18 ]

smile an everlasting smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Laatst online: 00:25
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 15:50:
Ik draai xp en heb een M-audio Audiophile 2496 en die doet alles automatisch. Je hoort wel een zacht klikje over de speakers, maar je hoeft helemaal niets in te stellen. Via de software kun je gelijk zien welke sample rate die pakt als je wisselt tussen mp3 of een dvd bijv.

Edit:
Wat deepspace betreft, weet ik ook niet wanneer je bijv. mp3 afspeelt en een game gaat draaien, dat heb ik nooit geprobeerd en kan ik nu ook niet testen aangezien ik tijdelijk mijn onboard moet gebruiken.
Dus als ik je goed begrijp is deze kaart in staat alle digitale bronsignalen onbewerkt via de SPDIF naar buiten te sturen. Dus zowel PCM- als DD- en DTS-signalen. Klopt dat?

[edit]
Ik kom zojuist deze review tegen van de M-Audio Revolution 7.1. Hier staat het volgende bij.
No sample rate conversion: 32000, 44100, 48000, 88200, 96000, 172400, 192000
Dat klinkt mij als muziek in de oren. Iemand hier ervaring met deze kaart?

[ Voor 17% gewijzigd door -Moondust- op 13-08-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:42
Alle HDA kaarten kunnen dat ook. En ook de club3d geluidskaart met DDL kan dat. Als je toch alleen spdif gebruikt is het niet echt nodig om zo'n "dure" M-audio kaart te kopen.

Ik zelf ben nog steeds zeer tevreden met men HDA Digital X-Mystique 7.1 met DDL. DDL gebruik ik voor in games en voor muziek en dvd en de rest gebruik ik psdif passtrough. Dat werkt gewoon perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
En hieronder nog een stukje dat ik uit deze review van de M-Audio Revolution 7.1 heb geplukt.
Free from AC97 limitations, it doesn’t resample most sources below 48 kHz either (Down to 32 kHz that is, at which point it will), something pretty much all consumer soundcards do (Audigy 2, Santa Cruz, etc., most obviously with CD playback, which has a sampling rate of 44.1 kHz). While this does seem to indicate the Revolution 7.1 is truly capable of high resolution, resampling free playback, there are 2 caveats to this:

As stated before, if you aren’t using Windows XP Service Pack 1 then the 192 kHz sampling rate is unavailable. This is an Operating System limitation, which needs to be resolved by Microsoft (older operating systems carry support for up to 100 kHz & presumably this may addressed by Microsoft). Obviously the mode selected in the Surround Sound tab is crucial as well, with both SRS modes & Game mode setting the sampling rate to 48 kHz. As such, for best audio quality with the Revolution 7.1 it should be set to ‘No Surround Processing’, while the Revolution seems to take care of the sample rate to be used itself.

Overall, the Revolution 7.1 is a true 24-Bit/192 kHz soundcard & it doesn’t take constraints from AC97 limitations unlike many other soundcards even Creative’s flagship, the Audigy 2 to some extent.
Hierin wordt dus bevestigd dat de M-Audio niet aan upsampling doet (mits goed geconfigureerd) en het signaal dus zuiver doorgeeft via de S/PDIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
kippy schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:37:
Alle HDA kaarten kunnen dat ook. En ook de club3d geluidskaart met DDL kan dat. Als je toch alleen spdif gebruikt is het niet echt nodig om zo'n "dure" M-audio kaart te kopen.

Ik zelf ben nog steeds zeer tevreden met men HDA Digital X-Mystique 7.1 met DDL. DDL gebruik ik voor in games en voor muziek en dvd en de rest gebruik ik psdif passtrough. Dat werkt gewoon perfect.
Het punt is dat verreweg de meeste geluidskaarten, ook vele dure, upsamplen naar 48kHz. Dat is dus een bewerking van het geluid. Ik (en vele anderen) willen een geluidskaart die helemaal niets doet met om het even welk digitaal bronsignaal alvorens het via de S/PDIF uitgang een versterker bereikt. Voldoet jouw HDA kaart (wat zijn dat eigenlijk, kan ze niet vinden) hieraan? Kan je dat aantonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:42
Ja de HDA en ook de club3D voldoen daaraan. Je kan em op een sample rate van 44.1 / 48 / 96 KHz instellen. Daarnaast is het zo dat als je em op een van die 3 instellingen ehbt ingsteld hij nog steeds spdif passtroug voor DD en DTS ondersteund. Dus inpresiepen 1 keer instellen en niet meer naar omkijken, tenzij je wil gamen in DDL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een M-audio Audiophile 2496 en die knalt hem automatisch naar de juiste 44,1Khz/48Khz sample rate.

Als ik beide laat draaien, mp3 en dvd dan gaat die op 48Khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
kippy schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:05:
Ja de HDA en ook de club3D voldoen daaraan. Je kan em op een sample rate van 44.1 / 48 / 96 KHz instellen. Daarnaast is het zo dat als je em op een van die 3 instellingen ehbt ingsteld hij nog steeds spdif passtroug voor DD en DTS ondersteund. Dus inpresiepen 1 keer instellen en niet meer naar omkijken, tenzij je wil gamen in DDL.
Als je de sampling frequentie handmatig moet instellen dan betekent dat dat er bij een afwijkende sampling frequentie een conversie moet plaatsvinden. Als je de kaart op 48kHz instelt, wordt CD-audio geupsampled van 44.1kHz naar 48kHz. Waarschijnlijk geldt dat indien je de kaart op 44.1kHz instelt gedownsampled wordt van 48kHz naar 44.1kHz bij het afspelen van b.v. dvd's. Ik zoek een kaart die automatisch de sampling frequentie van het digitale bronsignaal kiest. Uit jouw post blijkt niet dat de door jouw genoemde kaarten dit automatisch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een club3d theatron agrippa en die staat normaal altijd op 44,1Khz omdat ik daarop muziek afspeel ( doh ;) en als ik een dvd afspeel geeft mijn kaart automatisch DTS/Dolby door aan mijn reciever. ik hoef mijn kaart alleen anders in te stellen als ik ga gamen, dan zet ik hem zelf op DTS interactive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
wat is het verschil tussen 44,1 en 48 eigenlijk? Is dat belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Het gaat erom dat er conversie plaatsvindt, wat dus eigenlijk onwenselijk is. Vergelijk het maar met een plaatje van 48 (000) pixels breed op in 44 (100) pixels weergeven, of omgekeerd, ziet er toch niet lekker uit. Hetzelfde geldt voor audio ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
SKiLLa schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 23:07:
Het gaat erom dat er conversie plaatsvindt, wat dus eigenlijk onwenselijk is. Vergelijk het maar met een plaatje van 48 (000) pixels breed op in 44 (100) pixels weergeven, of omgekeerd, ziet er toch niet lekker uit. Hetzelfde geldt voor audio ...
aha, thanx. De muziek klinkt goed op mijn AC'97, maar het kan dus nog beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 10:28

el-jorge

turn around and feel the vibe

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:49:
ik heb een club3d theatron agrippa en die staat normaal altijd op 44,1Khz omdat ik daarop muziek afspeel ( doh ;) en als ik een dvd afspeel geeft mijn kaart automatisch DTS/Dolby door aan mijn reciever. ik hoef mijn kaart alleen anders in te stellen als ik ga gamen, dan zet ik hem zelf op DTS interactive.
Het gaat mij puur om het doorgeven van de het juiste signaal aan de reciever. Met de Club3D kan is dus op 44,1Khz uitsturen naar mijn reciever :D
Mijn vraag is als ik dan wil gamen, ik heb er een creative T20 setje ook nog aanhangen, en ook regelmatig een headset (Sennheiser HD595), moet ik dan de geluidskaart op een andere stand zetten, of gaat dit dan ook automatisch goed??

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Laatst online: 26-09 15:01
Dude, Kijk hier anders ff na :)

44.1, 48k, 88.8 en 96K :) automatisch, alles bit perfect
http://cmediadrivers.googlepages.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

Animal schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:09:
Dude, Kijk hier anders ff na :)

44.1, 48k, 88.8 en 96K :) automatisch, alles bit perfect
http://cmediadrivers.googlepages.com/
Thanks, maar als ik het dus goed begrijp kan ik met die genoemde geluidskaarten, digitaal goed uitsturen naar mijn reciever. Mijn creative T20 2.0 (voor games en internetten) goed aansturen, en mijn koptelefoon aansluiten, zonder dat ik van modussen hoef te switchen? Dat zou geweldig zijn.

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Laatst online: 26-09 15:01
el-jorge schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:16:
[...]

Thanks, maar als ik het dus goed begrijp kan ik met die genoemde geluidskaarten, digitaal goed uitsturen naar mijn reciever. Mijn creative T20 2.0 (voor games en internetten) goed aansturen, en mijn koptelefoon aansluiten, zonder dat ik van modussen hoef te switchen? Dat zou geweldig zijn.
JA! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het gaat erom dat CD geluid 44.1khz is. Als je dat gaat omzetten naar 48khz verlies je kwaliteit.

Als je DVD geluid 48khz gaat omzetten naar 44.1khz dan werkt Dolby Digital of DTS helemaal niet meer.

Oftewel het is wel handig als je geluidskaart automatisch omschakelt naar 44.1khz bij CD geluid en naar 48khz bij DVD geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

Slogra schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:50:
Het gaat erom dat CD geluid 44.1khz is. Als je dat gaat omzetten naar 48khz verlies je kwaliteit.

Als je DVD geluid 48khz gaat omzetten naar 44.1khz dan werkt Dolby Digital of DTS helemaal niet meer.

Oftewel het is wel handig als je geluidskaart automatisch omschakelt naar 44.1khz bij CD geluid en naar 48khz bij DVD geluid.
Dat klinkt erg goed allemaal dus. Ik zie bij die kaarten de Theatron DD staan. Ik mag dus aannemen dat de Theatron Agrippa deze eigenschappen dan dus niet heeft?? (Ik had eigenlijk deze kaart of de M-audio revolution in mijn hoofd zitten om aan te schaffen)

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik zat ook te denken om een M-Audio revolution te halen. Ik heb op dit moment een HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect kaart die je ook in kunt stellen op 44.1KHz, zodat ie MP3's niet resampled. Maar als ik dan switch naar DVD-playback, schakelt hij niet automatisch over naar 48KHz.

Ik heb in de drivers van de M-Audio bij de sample rate tab een optie gezien 'enable monitoring' oid, dus dat lijkt me toch vrij duidelijk dat die kaart de sample rate dan aanpast aan de bron. Perfect dus. En ik kan ook nog eens goedkoop aan die M-Audio komen, dus ik ben eigenlijk al over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:40
klein kickje.

Aangezien ik ook opzoek ben naar een audio kaart die automatisch de juiste frequentie doorlaat en niet aanpast.

De m-audio 7.1 is de eenige die ik zover heb kunnen vinden alleen die heeft geen vista drivers.

Zijn er nog mensen die met een andere kaart of op een andere manier dit voor elkaar hebben gekregen?

Hier zie ik wel wat staan http://cmediadrivers.googlepages.com/ maar of het dan ook automatisch gaat is mij niet duidelijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Dracula op 24-01-2008 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
In een ander topic kwam zojuist het 44.1/48kHz probleem toch weer ter sprake en vroeg ik me ineens het volgende af.

Als een kaart via de S/PDIF zowel 44.1kHz als 48KHz kan uitsturen en de standaardwaarde handmatig is in te stellen, dan zou een DD- of DTS-signaal niet afgespeeld kunnen worden wanneer de kaart staat ingesteld op standaard 44.1kHz, toch? Immers DD en DTS kunnen enkel in 48kHz worden ontvangen door een decoder (b.v. als onderdeel van een reciever/versterker). Een 44.1kHz DD- of DTS-signaal bestaat volgens mij helemaal niet. In de praktijk blijkt dat DD en DTS wel worden uitgestuurd wanneer de geluidskaart standaard op 44.1kHz is ingesteld. Dus dat bewijst volgens mij dat de kaart dan toch automatisch naar 48kHz kan switchen en hoogstwaarschijnlijk ook weer terug naar de standaardfrequentie (44.1kHz).

Dit zou dus betekenen dat elke kaart die zowel 44.1kHz als 48kHz kan uitsturen en de gebruiker de standaardfrequentie kan instellen dus automatisch kan switchen naar 48kHz bij het afspelen van DD of DTS. Daarmee vang je dan niet alles af, want 48kHz MP3's zullen dan waarschijnlijk alsnog geresampled worden, maar voor de gemiddelde gebruiker die al zijn muziek in 44.1kHz wil horen en zijn films in 48kHz DD of DTS zou het asortiment geluidskaarten om uit te kiezen wat uitgebreider zijn.

Klopt mijn redenering volgens jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door -Moondust- op 24-01-2008 11:05 ]

Pagina: 1