[Hosting + ontwerp] Dilemma eigenaar

Pagina: 1
Acties:

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05
Ik hoop dat ik hier in het goede forum zit, in de FAQ kon ik het niet vinden.

Ik zit met een dilemma. Een vriend van me heeft een site laten ontwerpen door zn buurman (zwart betaald). De hosting van de site loopt ook via deze buurman, maar dan gewoon wit (via zijn hosting bedrijf).
Het nieuwe ontwerp van de site kost €500, waarvan hij €250 al heeft vooruit betaald. Nou wil die vriend van me de prijzen op de site zo nu en dan willen aanpassen, maar nou zegt zn buurman dat ie voor wijzigingen €250 in rekening brengt.
Ik stelde voor om wijzigingen elders te laten doen, maar nou krijgt die vriend van me de FTP gegevens niet, terwijl hij hier gewoon voor betaalt. En als hij de inloggegevens wel wilt hebben, dan haalt ie de site er vanaf (wat ie nu ook gedaan heeft).
Wat vinden jullie van dit dilemma? Ik vind dat hij alle hostinggegevens moet krijgen, ongeacht wat er over het ontwerp afgesproken is. En dan betreft het ontwerp, de buurman claimt dat het ontwerp zijn bezit is, terwijl mn vriend er voor betaald heeft. Kan hij dit wel claimen?

Dat zeg ik!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:40

Kettrick

Rantmeister!

Als het domein op naam van je vriend staat kan hij zelf de ftp gegevens aan laten passen ( en dus de beunhaas buiten sluiten). Dat heeft echter weinig zin als de site al weg is, je zal er eerst voor moeten zorgen dat hij de site weer online zet.

Van wie het ontwerp is is in dit geval niet echt boeiend denk ik, de inhoud aanpassen zou hij absoluut zelf moeten kunnen.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:10
Nou je vriend mag het ontwerp naturlijk niet verkopen, maar hij moet het wel gewoon kunnen weizigen. In iedergeval eerst nu goed afspreken voordat je de laatste 250 overmaakt, misschien zeggen van ik wil nu mijn site hebben op cd en anders betaal ik de laatste 250 niet?

• cdl
RoeLz schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:07:
Als het domein op naam van je vriend staat kan hij zelf de ftp gegevens aan laten passen ( en dus de beunhaas buiten sluiten). Dat heeft echter weinig zin als de site al weg is, je zal er eerst voor moeten zorgen dat hij de site weer online zet.

Van wie het ontwerp is is in dit geval niet echt boeiend denk ik, de inhoud aanpassen zou hij absoluut zelf moeten kunnen.
Dat is dus het probleem, hij laat de site online mits die vriend van me de inloggegevens niet krijgt.
Als hij die inloggegevens wel wilt ontvangen, dan gooit ie de site eraf. M.a.w. hij wordt een beetje gechanteerd om evt. wijzigingen in de toekomst ook door de buurman te laten doen. Is er juridisch evt. iets af te dwingen?

Dat zeg ik!

• cdl
LeVortex schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:07:
Nou je vriend mag het ontwerp naturlijk niet verkopen, maar hij moet het wel gewoon kunnen weizigen. In iedergeval eerst nu goed afspreken voordat je de laatste 250 overmaakt, misschien zeggen van ik wil nu mijn site hebben op cd en anders betaal ik de laatste 250 niet?
Ik begrijp je niet helemaal. Die vriend van me betaalt €500 voor een ontwerp. De ontwerper claimt dat mn vriend de bestanden niet mag hebben en dus ook niet mag wijzigen. Er wordt toch betaald voor een ontwerp? Mn vriend dient dan toch alles te ontvangen? De ontwerper houdt dit tegen.

Dat zeg ik!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:00

B4tman_DH

To the Bat.....

Asap weg gaan imo

Komt alleen maar gelul van in de toekomst :)

• cdl
B4tman_DH schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:24:
Asap weg gaan imo

Komt alleen maar gelul van in de toekomst :)
Hahaha dat zei ik ook al :P Maar even mbt tot de vraag, wat kan er gedaan worden? Het ontwerp is immers zwart betaald.

Dat zeg ik!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
RoeLz schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:07:
Als het domein op naam van je vriend staat kan hij zelf de ftp gegevens aan laten passen ( en dus de beunhaas buiten sluiten).
Domeinnaam en hosting zijn twee losse dingen. Als de domeinnaam op jouw naam staat dan kun je ermee doen wat je wilt, bij de hosting ligt dat anders.

Juridisch iets afdwingen is lastig als je vantevoren niets hebt afgesproken. De buurman heeft gedacht dat hij 500 euro kreeg, en daarvoor een website regelt en verzorgt. Zou hij jou het wachtwoord geven, dan zou je het hele ontwerp kunnen verstoren door enkele dingen per ongeluk te verwijderen. Jij vindt ontwerp en hosting twee losse diensten. Bij de beoordeling hiervan moet je kijken naar alles wat jullie hierover afgesproken en gezegd hebben, naar wat gebruikelijk is (ik denk jouw visie), etc. Wat hieruitkomt is niet goed te voorspellen.

Naar ik begrijp is de hele site statisch (alleen html-pagina's, geen logindeel op de site om zelf aanpassingen te maken). In dat geval kun je alle pagina's gewoon downloaden, bijvoorbeeld met wget in recursive mode, de hosting ergens anders onderbrengen, en is het niet je vriend maar de buurman die voor een klein bedrag moet overwegen of hij naar de rechter wil.

Je moet je ook afvragen of dit getouwtrek met de buurman het je vriend waard is. Je vriend woont voorlopig nog wel even naast hem, en dan is een nette oplossing wel zo fijn. Heeft je vriend hem al eens uitgenodigd op de koffie om erover te praten?

Tip: plaats nooit twee posts achter elkaar, maar edit je eerste post en voeg daar wat toe. Op die manier wordt je topic niet onnodig omhoog gekickt.

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:00

B4tman_DH

To the Bat.....

cdl schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:26:
[...]

Hahaha dat zei ik ook al :P Maar even mbt tot de vraag, wat kan er gedaan worden? Het ontwerp is immers zwart betaald.
Ik denk niet veel. Je hebt nu iig een idee wat er mogelijk is voor de website. Maak hier gebruik van en laat iemand anders (bedrijf desnoods) een leuk ontwerp maken.

Handig is het domein veilig te stellen voordat daar een hoop gezeur om komt

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik laat even de website erbuiten in mijn mening:

Bekijk eens goed de overeenkomst die je hebt met je "hostingbedrijf" (ook al is dit toevallig dezelfde als de webdesigner). Aangezien dit "in het wit" is, zal er wel een schriftelijke overeenkomst bestaan, waarin beschreven staat welke diensten en informatie wordt opgeleverd. Staat daarin dat men de gegevens voor FTP ed bekend dient te maken?

Zoals eerder gezegd: In welke taal is de website gebouwd? Als het gewoon HTTP is:
http://www.httrack.com/

Verwijderd

even vanuit belastingtechnisch opzicht....

ik had hem gewezen op zijn plichten. Of... je geeft aan dat je contact opneemt met de Fiod-ECD om hem aan te geven als zwartwerker.

de betaler weet dat in dit geval niet en de bouwer in kwestie zal wel op z'n tellen passen ;-)

en dan zal hij waarschijnlijk de website niet meer willen aanpassen of doen, maar in dat geval sta jij als persoon sterker dan hij.

hij hoort de diensten te leveren waarvoor je betaald.
is die 1e betaling hand op hand gedaan? of rekening op rekening? en heb je ook "bewijs"emails bijvoorbeeld van die persoon waar je iets aan kunt hebben? dan sta je een stuk sterker dan je denkt...

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:54
Zoals ook eerder wordt gesuggereerd:
Download gewoon de gehele site (mits er niet gebruikt wordt van dynamische pagina's (PHP bijvoorbeeld)) en breng hem onder bij een andere provider.

En op wie zijn naam staat de domeinnaam? Met een beetje geluk kun je zelf contact opnemen met de hostingprovider, en zo je inloggegevens verkrijgen.

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 10:31
Ga een beejte slijmen bij die nogal "mserige" buurman en zorg dat je vriend aan alle bestanden geraakt en breng ze ergens anders onder. Dat ontwerp, probeer te zorgen dat ihj dit afmaakt en zet het ook over. Evt. betaalt hij die 250€ gewoon niet ook al doet zijn buurman wel de klus goed. Ik zou hem een hak zetten en hem toch wel een tijd lang op z'n geld wachten! Trouwens check ff z'n bedrijf zoek er informatie op. Zoek waar zijn server staat etc, die informatie kan je misscihen wel wat mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Lorduh op 11-02-2008 18:47 ]

Verwijderd

Ik las laatst hier op GoT dat er ook op de code van de website een auteursbescherming ofzo zit (kwam erop neer dat de code niet automatisch van jou is), ben momenteel even naar het topic aan het zoeken

Eigenaar van de site/code

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 18:54 ]

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-11 10:31
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:53:
Ik las laatst hier op GoT dat er ook op de code van de website een auteursbescherming ofzo zit (kwam erop neer dat de code niet automatisch van jou is), ben momenteel even naar het topic aan het zoeken

Eigenaar van de site/code
Geen idee,
Maar als het zomaar even in het zwart is gebeurd dan lijkt mji dat ide ontwerper géén poot geeft om op te staan. Ik heb wel die link niet echt gelezen, maar in elk geval hij heeft geen contract, altahns niet officeel. Als hij wilt kan hij zelfs de ontwerper aanklagen voor het zwarte geld. Dat is tot slot zijn woord tegen dat van jou(=topicstarter).

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:10
cdl schreef op maandag 11 februari 2008 @ 12:16:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal. Die vriend van me betaalt €500 voor een ontwerp. De ontwerper claimt dat mn vriend de bestanden niet mag hebben en dus ook niet mag wijzigen. Er wordt toch betaald voor een ontwerp? Mn vriend dient dan toch alles te ontvangen? De ontwerper houdt dit tegen.
je vriend dient natuurlijk alles te ontvangen in mijn ogen, ik bedoel alleen dat die vriend van jou natuurlijk dat ontwerp van die buurman (als je vriend de bestanden zou hebben) niet verder mag verkopen aan bijvoorbeeld mij.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Lorduh schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:09:
[...]

Geen idee,
Maar als het zomaar even in het zwart is gebeurd dan lijkt mji dat ide ontwerper géén poot geeft om op te staan. Ik heb wel die link niet echt gelezen, maar in elk geval hij heeft geen contract, altahns niet officeel. Als hij wilt kan hij zelfs de ontwerper aanklagen voor het zwarte geld. Dat is tot slot zijn woord tegen dat van jou(=topicstarter).
Dat de buurman zwart het ontwerp heeft gemaakt doet niks af aan het copyright op dat werk. En dat aanklagen voor zwart geld slaat ook nergens op, dat is iets publieksrechtelijk (de overheid/belastingdienst t.o.v. de buurman) en het hele ontwerp gebeuren is privaatrechtelijk (burgers onderling). En buiten dat, de TS's vriend is er mee akkoord gegaan dat het zwart ging.

Ik zou de resterende 250 Euro gewoon betalen en mijn verlies nemen als je niks hebt afgesproken over eigendom van de bronbestanden (PSDs e.d.).
Zoek gewoon een nieuwe hoster en laat die vriend van je daar alles onderbrengen.

Wat voert die buurman trouwens uit voor de 250 Euro die hij extra wil hebben?

Verwijderd

Ik heb van de week ook het volgende geleerd: Maak altijd alle afspraken op papier. Zo kan je de ander altijd wijzen op iets als dat niet zou kloppen.

Als hij een site ontworpen heeft is hij je deels verplicht je er gewoonweg toegang tot te verlenen. Als hij iets gewijzigd hebben wilt dan moet hij dat gewoon doen en niet geld gaan zitten trekken. Wat is een wijziging in text nou? Niets. Het lijkt er dan ook sterk op dat die designer alleen maar geld probeerd te trekken op deze manier, en zorg dat je je handen op die site krijgt (via ftp) en kap ermee. Je hebt nu al gezeik en in het vervolg wordt het gezeik alleen maar groter.

Zorg voor je eigen hosting, materiaal, email-accounts en dergelijk. Als er on-enigheid is kan niemand je ook wat maken :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jij neemt hosting af, ik neem aan dat je een contract hebt getekend? Wat staat daar precies in? Jij kunt er immers niks mee, terwijl je er wel voor betaalt. Stel dat jij je eigen ontwerp erop wil hebben, dan kan dat niet omdat je de FTP-gegevens niet hebt. Dat is een heel erg idiote situatie. Je bent niet verplicht zijn ontwerp te gebruiken, dat staat er volkomen los van, tenzij je dat in een raar contract hebt geregeld.
Ik hoop wel echt dat je iets hebt getekend qua contract, anders is het ook moeilijk bewijzen dat jij dat domein hebt geregistreerd, en kun je er waarschijnlijk naar fluiten als de boel echt escaleert.

Dat je het aanpassen niet zelf mag doen, is ook raar. De auteurswet zegt hier weliswaar wat over, namelijk dat je in beginsel geen wijzigingen mag aanbrengen, maar dat gaat slechts over de auteursrechtelijk beschermde elementen, dus "het ontwerp" en een logootje bijvoorbeeld. Maar het aanpassen van een tekst zal daar echt niet onder vallen, tenzij het een héle creatieve tekst is, maar dat verwacht ik niet van een websitebouwer :+

Zoek eerst je contract op over de hosting, kijk wat daarin staat. Daarna ga je op een nette manier in gesprek met je buurman, dat jij gewoon die FTP-gegevens behoort te krijgen van een fatsoenlijke hoster. Gaat dat goed? Zorg dat je eventuele afspraken schriftelijk vastlegt, met name dat het jouw domeinnaam is en niet die van je buurman. Zorg ook (schriftelijk) dat je rechten hebt voor het gebruik van zijn ontwerp (als je hulp wil hebben bij het opstellen van een dergelijk contract moet je me even DM'en). Zodra de website dan weer online staat, haal je 'm binnen met een downloadtool en sla je hem op, voor de zekerheid.
Als dat gesprek niet goed gaat en je hebt niets qua schriftelijke overeenkomsten sta je redelijk machteloos, ben ik bang.
Pagina: 1