Toon posts:

Onscherp beeld HD2600PRO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn mediacenter met CLUB3D HD 2600PRO Passive 512 MB videokaart dmv VGA kabel op mijn Panasonic 37PV70 aangesloten. Het beeld is echter niet haarscherp. Zo zie ik bijvoorbeeld reflecties van de muis en randen van tabellen. Ook zijn letters op sommige plaatsen dikker dan op andere plaatsen. Gisteren heb ik echter een stuk Planet Earth bekeken op 720p formaat en hierbij kon ik niets storends/onscherps ontdekken.
Ik heb de resolutie ingesteld op 1024x768. Dit is dus niet de native resolutie want die is 1024x720. Ik heb geprobeerd om met powerstrip de native resolutie in te stellen maar dat heb ik niet voor elkaar gekregen omdat ik zwarte randen kreeg en het beeld niet scherper werd.
Wat zou ik nog kunnen proberen om het beeld scherper te krijgen? Bij voorbaat dank.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het beste is inderdaad om eerst eens op de native resolutie van je tv te draaien, omdat je anders sowieso al allerhande vervormingen krijgt. Probeer het eens met Ultramon?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ga ik vanavond eens proberen, ik laat het resultaat weten!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heeft je Plasma geen andere inputs dan VGA? Want VGA blijft een analoge aansluiting. (met alle gevolgen van dien...). Liefst via DVI/HDMI als die dat heeft. Als hij alleen analoog heeft zal de kwaliteit nooit 'echt' scherp zijn. Ik merk al verschil tussen DVI en VGA op een 17" scherm. Laat staan op een groot scherm (42" ?)

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
M'n tv heeft nog wel een paar andere ingangen. Ik heb het ook via HDMI geprobeerd maar toe kreeg zwarte randen en die ben ik nu kwijt door VGA te gebruiken, zie een eerdere post.

• Rep1v
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-03 10:39
Ik denk dat je gewoon even een auto adjust (of factory reset) van je scherm moet doen (via het menu van je scherm uiteraad).... heb het "probleem" ook wel eens gehad.

*oops het gaat hier om een LCD tv |:( dan gaat dit niet op denk ik*

[ Voor 18% gewijzigd door Rep1v op 11-02-2008 16:14 ]

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 19:55
Probeer je refreshrates aan te passen. Heb het zelf ook op een LCD-tv: Op het moment dat ik een hogere refreshrate gebruik, wordt het scherm kleiner met zwarte randen rondom. Gebruik ik de standaard 60 Hz is er niets aan de hand.

Verwijderd

Uit je andere Post begrijp ik dat je een plasma hebt, en dat de native resolutie 1024x720 is?

Zolang je de resolutie van je videokaart niet gelijk aan de native panelresolutie krijgt, kun je nooit 1:1 pixelmapping krijgen. Bij plasma's is er vaak het probleem dat ze hun native panelresolutie niet via hdmi of vga accepteren, er wordt dus altijd geschaald. Hier is in principe niets aan te doen. Bij videobeelden maakt dit ook niet zoveel uit, zoals je zelf ook al opviel bij planet earth.
Onder "windows" valt het meer op.

Overigens bij LCD tv's met hd ready heb je dit probleem ook een beetje, omdat de panelresolutie meestal1366x768 is, en hij vaak via vga 1360x768 accepteerd; dus geen 1:1 pixelmapping, wat zich uit in letters en vertikale lijnen die niet overal even dik zijn. Bij 720p (1280x720) beelden is het probleem nog groter. Full HD's (plasma of lcd) hebben dit probleem niet, omdat ze een panelresolutie hebben van 1920x1080, die precies overeen komt met 1080p...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad een plasma (Panasonic 37PV70) met een native resolutie van 1024x720.
Heb gisteren nog eens een beetje gespeeld met de instellingen. Met powerstrip (of ultramon) krijg ik de resolutie niet netjes op 1024x720. Dit resulteert in een beeld wat ik niet netjes op mijn tv gepositioneerd krijg, ook niet na lang stoeien met front porch, back porch en dergelijke. Veranderen van refreshrate geeft ook geen goed resultaat. Ik ben nu weer terug bij een resolutie van 1024x768 bij 60Hz, wat het best haalbare resultaat lijkt te geven. Ik ga me nu eerst richten op het andere issue van mijn HD2600 icm Mediaportal, als ik dat (met hulp) heb opgelost ga ik nog wel eens kijken of ik het beeld in windows iets scherper krijg. Tot dusver bedankt!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Waarom kun je niet gewoon kiezen voor 1024x720? Je kunt toch desnoods in de registry die resolutie aanmaken en daarna selecteren? Ik heb dat eens (voor VMWare welliswaar) in Vista geprobeerd en dat werkte perfect. Ik weet niet of je Windows Vista gebruikt, maar het zou volgens mij ook bij WindowsXP prima mogelijk moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou ik ook nog kunnen proberen, al zal ik wel even moeten zoeken waar ik dat kan doen.
Pagina: 1