8.1 Surround?

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:38
Ik heb vandaag een spel geïnstalleerd (Dreamfall 2), en ik kon bij de audio-opties kiezen uit EAX 3, EAX 4, stereo, 4.0, 5.1, 6.1, 7.1 en 8.1. Dat bestaat toch helemaal niet? Er zijn mischien een paar receivers (oa. Yamaha) met meer dan 7.1 kanalen, maar die verzinnen die extra kanalen er gewoon bij. En er zijn voor zover ik weet al helemaal geen geluidskaarten die dit ondersteunen. Weet iemand hoe dit zit?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

8 kanaals surround bestaat wel hoor. Bijvoorbeeld hier:

Afbeeldingslocatie: http://blog.audiovideointeriors.com/images/archivesart/208great.2.jpg

:+

En met de nieuwe audio en videoformaten lijkt het me niet vreemd dat het aantal kanalen wel eens nog wat omhoog zou kunnen gaan. De vraag is echter of het allemaal wel zin vol is natuurlijk :z

Of er een 8.1 kaart bestaat weet ik niet, maar het is theoretisch natuurlijk wel mogelijk om voor een x aantal speakers een surround signaal te berekenen uit een 3D wereld.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:48
Wow.. Daar zou ik wel eens een filmpje willen kijken!

Roomba E5 te koop

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

sig69 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 17:04:
Wow.. Daar zou ik wel eens een filmpje willen kijken!
Ik meen me te herinneren dat die opstelling zo'n zes miljoen dollar gekost heeft....

De wisselkoers is nu wel gunstig :P

Verwijderd

Haha, meesterlijk, ik heb de comments gelezen bij die 6 miljoen dollar setup, ROFLMAO _/-\o_

o.a.:
ps3 hahaha don't make me laugh, a guy has a $6M setup and you mention that glorified jap toaster in the same breath
Actually the Nautilus model is the coolest thing in the room. At least it was probably worth the money!
At first I was impressed, then I thought to myself, this whole thing had better be powered by solar panels, otherwise watching a single movie would warm up the planet by 10 degrees Fahrenheit.
WTF? The ***one*** million dollar system wasn't good enough for you? Tweeters to 100 khz? That's only 80 khz above the limits of human hearing. I bet that system would be great for playing a recording of a dog whistle, so as to keep those pesky stray mutts away from your house
He should have spent 10 million more on equipment, then throw it all into an incinerator, in full view of starving children and poor people in general. This would let them know its their fault they're poor and that he's not going to give one red cent to them as they lay dying at his feet. Then laugh as he steps over their frail bodies.
I would be interested in knowing how loud Mr Kipnis listens to his movies/music.
And then a big lightning bolt fries the whole thing. Cause God hates anyone having a better system than his.
He should've bought a 1 mill system and use the other 5 mill to buy a prettier wife.
:+ :+ :+

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2008 22:24 ]

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ik denk dat het dan zo'n kant uit gaat als met die geavanceerde race simulators.

oftewel

je zit in een Bal vormige kamer, precies in het midden van die bal zit een zitting (zweeft dus)

en de speakers zitten 360 graden verspreid over de binnenzijde van die bol.

zoiets? :P

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 12:23

Yotta

0110101001111010

voodooless schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:53:
8 kanaals surround bestaat wel hoor. Bijvoorbeeld hier
Wow! Die link is superhandig.
Leuke ideeen voor een toekomstige HT-room. :9
Met name een gedeelte verlaagd plafond. Mooi weerkaast licht en naar beneden spots die gedimt kunnen worden. :D

Afbeeldingslocatie: http://blog.audiovideointeriors.com/307new.1.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door Yotta op 11-02-2008 22:05 ]

0110101001111010

Verwijderd

wat zou zo iemand denken als je em de bose 3.2.1 gaat aanraden.

Verwijderd

^lol, inderdaad.. mja 123 is natuurlijk not all that.

• Tha Ra
Hebbe :P
Ik zou trouwens geen hond nemen. Er stond op GoT ooit een topic van een hond die met een Z5500-satalietje aan de haal ging, dat hoeft deze hond die op de bank ligt niet te proberen :)

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Tha Ra schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:24:
Hebbe :P
Ik zou trouwens geen hond nemen. Er stond op GoT ooit een topic van een hond die met een Z5500-satalietje aan de haal ging, dat hoeft deze hond die op de bank licht niet te ptoberen :)
De hond hoeft maar even over de verkeerde kabel te plassen en boem alles weg.

Ik ga ervanuit dat in opname studio's er met vele verschillende kanalen word gewerkt en dat die vervolgens door een computer plat geslagen uitkomen. Als dat platslaan geschikt word gemaakt voor 2.1 4.1 en 8.1 geluid zal dat ook wel lekker klinken.

Zeker met computer generated sounds (spelletjes) kan je dus 8 richtingen geluid krijgen voor het ultieme gevoel.

Niets is leuker dan in een fps horen waar de voetstappen vandaan komen om snel om te draaien en de vijand snel neer te schieten.

Voor de gemiddelde dvd zal dit niet veel toevoegen.

Verwijderd

OT:

7.2 bestaat wel afaik, misschien bedoelen ze dat ?

• Tha Ra
In principe kan je in games zoveel kanalen gebruiken als je wilt (als je geluidskaart zoveel uitgangen had dan ;) ), de geluidskaart berekent gewoon welk geluid uit welke richting moet komen.

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:43
Ben ik de enige die vind dat in de meeste hometheaters die langskomen de verhouding tussen schermgrootte/kijkafstand flink scheef is? En zo ook bovenstaand plaatje wat door de lens wellicht nog extra vertekend. Het lijkt nu vergelijkbaar met het kijken naar een gemiddelde plasma/lcd op 4 meter afstand.

Verder krijg je niet 20 kanalen door 20 speakers neer te zetten. De bioscoopmix is hooguit 6.1. Deze kun je daarna nog wat uitvouwen naar 7.1 voor bluray/hddvd waarbij het grote voordeel toch eigenlijk een discrete back surround en discrete side surround is (zo werd het al gemixt maar op de filmprint of op dvd niet geencodeerd). Maar verder is het nut twijfelachtig.

Hoe moet de 8.1 speakerconfiguratie zijn volgens hen? 5 voor, 3 achter en sub? Of 3 voor, 4 achter en 1 in de lucht? Of wellicht 3 voor en 5 achter? Het is in ieder geval een raar formaat :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Voor thuisgebruik is het kostbaar en lelijk. Ik ga geen 8 speakers neerzetten/ophangen om een dingetje links/recht wat beter te kunnen horen vallen. Dan zou ik liever voor THX2 kiezen wat standaard met 2 subs werkt. Maarjah, ze moeten wat verzinnen om de massa weer aan de koop te paten gaan.

Ben net verhuisd en heb een 5.1 set en de speakerkabels wegfrezen was al een gggrrr karwei, buiten de goot in de muur voor de tv. Wilde eerst voor 7.1 gaan maar dat werd me te gortig qua aanzien, ziet er niet uit en voor een kamer van 6.5 bij 6.5 overbodig, zeker in een flat waar ze al weinig kunnen hebben :)

Maar goed, je hebt er bij die het wel doen, zijn vaak de pimps zonder vrouwen 8)
Pagina: 1