Toon posts:

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.858 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar heb er niet echt veel verstand van en wil wel waar voor mijn geld.

Waar wil ik hem voor gebruiken:
Internet
Foto's bewerken met Photoshop
Bewerken van filmpjes die ik gemaakt heb met mijn videocamera
Afspelen van DVDtjes
Verder gewoon gebruik

GEEN spelletjes en ik ga geen filmpjes/ muziek downloaden (of heel af en toe)
Mijn budget tussen de 1000 - 1250 euro.

Ik wil graag weten wat ik minimaal nodig moet hebben en waarom, als ik de laptop wil gebruiken zoals ik hierboven aangeef.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:06
Wat heb je zelf al gevonden?

Verwijderd

Op zich niet echt straffe dingen dus moet met gemak iets te vinden zijn binnen budget. Kijk ook wat je van connectiviteit en mobiliteit wilt (autonomie etc), schermgrootte,...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 14:28 ]

Verwijderd

Zoals je zelf beschrijft: geen spelletjes, dan valt alles met enige videokaart al af (onboard zal voldoen). Verder stel je eisen aan redelijk geheugen intensieve programma's (photoshop, videobewerking)...en die laatste vraagt ook nogal wat schijfruimte.

Waar je dus vooral op moet letten is hoeveelheid geheugen en kloksnelheid van de CPU. Eventueel harde schijf grootte, maar voor een euro of 100 heb je tegenwoordig al 500GB of meer extern, dus dat kan je er ook later bij kopen (aangezien interne laptop schijven snel duur worden).

Verwijderd

Topicstarter
Sony Vaio VGN-FZ31M bijv.
Een vriend van me adviseerde me een APPLE, maar die zijn ook weer een stuk duurder.
Eigenlijk omdat er zoveel keus is weet ik het zelf niet meer

Verwijderd

Topicstarter
Hey disco Stu,
Wat bedoel je met: connectiviteit en mobiliteit wilt (autonomie etc), ????

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:32

Garyu

WW

Ik zou vooral letten op ergonomie-aspecten en dergelijke. Voor de dingen die jij opnoemt voldoet eigenlijk elke laptop met DVD-speler, dus je bent vrij ongebonden.

Denk dan aan schermgrootte&helderheid, gewicht, batterijduur, afmetingen, keyboard-layout. Ook de robuustheid van de behuizing is erg belangrijk, wil je niet na een jaar een gammele laptop hebben.

Als je een enigzins mobiele laptop wilt bijvoorbeeld zou ik niet groter dan 14" nemen, en kijken of je een apparaat van < 2kg kan krijgen dat niet al te dik is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:57
wil je graag een 17 inch, of wil je iets dat makkelijker mee te nemen is? een goed beeldscherm is wel erg aan te raden bij photoshoppen etc. Ga even een beetje rondkijken en maak een duidelijke lijst voor jezelf wat je nu eigenlijk wil. Kijk iig naar de snellere intel processoren en minimaal 2gb geheugen

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor 700-800 euro heb je al een hele leuke. Wil je echter wat meer dan zou ik eens kijken bij de HP TX2000 tablet. Die heeft een scherm waar je op kan schrijven met een pen en dat is misschien wel leuk met Photoshop. Verder allemaal extra's zoals een 2e accu, TV-Tunrer en lekker compact.

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik vraag me eigenlijk af waarom je voor jou eisen 1000-1250 euro wilt uitgeven

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar snap ik er niet zoveel van, ik dacht echt dat ik voor mijn eisen toch wel een bepaals geheugen, videokaart enz. nodig moest hebben.
Maar als ik alle reacties lees, blijkbaar dus niet.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vroeger misschien wel, maar tegenwoordig is alles al vrij vlot. Haal gewoon iets met een Core 2 Duo of één van de snellere AMD Turions TL-60> ((liefst in de T7xxx-serie), 2GB en onboard moet volstaan. Maar misschien is een videokaart met Purevideo of UVD wel handig: NVIDIA GeForce 8000M-serie of ATI Mobility Radeon HD 2000-serie.

De laptop die ik heb zou dus voldoen en die kost dus 800 euro ongeveer. Dan heb je dus ruim voldoende kracht in huis.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 10-02-2008 18:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:31:
Hey disco Stu,
Wat bedoel je met: connectiviteit en mobiliteit wilt (autonomie etc), ????
Met een laptop ben je mobiel, je hebt geen stopcontact nodig. Wil je hem vaak "onderweg" (mobiel dus) gebruiken of gaat hij meestal op je bureau staan (waar hij dus met adapter kan werken)? Hoe lang moet hij op de accu kunnen werken als je mobiel bent (=autonomie)?
Dit zijn vragen die je je moet stellen bij de keuze van de laptop. Als je meer naar mobiliteit neigt, is een kleinere en lichtere laptop met goede accu-capaciteit altijd handig, is makkelijker mee te nemen en over het algemeen ook zuiniger waardoor hij langer op de accu kan. Neig je meer naar non-mobiel werk, kan je naar grotere laptops met grotere schermdiameters gaan voor comfortabeler te kunnen werken. Mobiliteit en comfortabel werken op voldoende groot scherm kan je ook combineren door een kleine laptop te nemen bij bijkomstig los scherm op je bureau.

Connectiviteit: specifieke eisen omtrent Wifi aanwezig, Bluetooth aanwezig, aantal USB-poorten (voor externe harde schijven, muis, toetsenbord, USB-stick, videocamera,...), Firewire (videocamera), aansluiten van een extra scherm (voor non-mobiel gebruik) met welke videouitgang (D-Sub, DVI, HDMI) ? Andere zaken?
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:31:
Blijkbaar snap ik er niet zoveel van, ik dacht echt dat ik voor mijn eisen toch wel een bepaals geheugen, videokaart enz. nodig moest hebben.
Maar als ik alle reacties lees, blijkbaar dus niet.
Hangt er natuurlijk vanaf op welk niveau je gaat photoshoppen en video bewerken. Maar een gewone dual core en voldoende geheugen (niet minder als 2 gig) zijn een goede basis om van te beginnen. Grafische kaart lijkt me niet nodig, dus zoals Genetx zegt gewoon onboard grafische chip, is ineens ook weer lekker zuinig.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 19:07 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 14:24:
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, maar heb er niet echt veel verstand van en wil wel waar voor mijn geld.

Waar wil ik hem voor gebruiken:
Internet
Foto's bewerken met Photoshop
Bewerken van filmpjes die ik gemaakt heb met mijn videocamera
Afspelen van DVDtjes
Verder gewoon gebruik

GEEN spelletjes en ik ga geen filmpjes/ muziek downloaden (of heel af en toe)
Mijn budget tussen de 1000 - 1250 euro.

Ik wil graag weten wat ik minimaal nodig moet hebben en waarom, als ik de laptop wil gebruiken zoals ik hierboven aangeef.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Bewerken van filmpjes vereist wel wat kracht en ook voor Photoshop, maar goed, tussen de 1000 en 1250 euro.
Sony Vaio zou ik vergeten, het zijn meestal duure notebooks waar niet al te veel op en aan zit.

Ik heb er een aantal voor je:
http://www.alternate.nl/h...1067767&showTechData=true
HP 9780ED, T7250 @ 2Ghz, 3GB geheugen, 320GB schijf, 17" scherm, 1199 euro.
Ik denk dat dit wel een van de betere is in je budget, met alles erop en eraan, zelfs met een Nvidia 8400M GS videokaart, dus dat helpt ook nog een beetje mee met films en photoshoppen.

Iets buiten je budget, maar wel een stuk beter:
http://www.alternate.nl/h...1067932&showTechData=true
Acer 17W26, is een nieuw model met een T8300 @ 2,4 Ghz met 4GB geheugen, 200GB HD, 17" scherm, 1299 euro.

Vooral omdat je gaat Photoshoppen is wat extra rekenkracht en geheugen geen overbodige luxe, maar het is uiteindelijk je eigen keuze ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Intel Core 2 [vul maar in], hoogste nummer voor dezelfde prijs is t beste
2 gig geheugen is altijd handig.
7200RPM HDD ook handig, 5400 kan ook nog, 4200 is niet aan te raden.

De rest maakt eigenlijk vrij weinig uit, houdt er rekening mee dat kleiner scherm draagbaarder is groter scherm minder ;)

Edit: Macbookje is een goede keuze, eindelijk van dat WIndows af mocht je t willen, of anders via Bootcamp gewoon Vista/XP gebruiken. Aangezien je aangeeft filmpjes te willen maken en te photoshoppen kan dat prima op een Macbook.

[ Voor 27% gewijzigd door Dutch_Razor op 10-02-2008 19:44 ]

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Ik heb een pc die ondertussen al een jaar of 6 oud is en daar lukt photoshoppen ook prima op. Af en toe misschien bepaalde dingen een beetje traag. Maar volgens mij is een laptop van 500 euro tegenwoordig al sneller dan mijn pctje. Met videobewerking heb ik geen ervaring. Als ik jou was zou ik gewoon kijken naar een laptop met dual core en zo'n 2 gig intern geheugen, zoals hierboven ook al vermeld staat. Verder misschien een videokaart, maar gewoon maximaal tussen de 700-800 euro kijken en dan met de rest van het geld iets leuks gaan doen ofzo.

Verwijderd

Videobewerken is CPU intensief, dus je zal een krachtige CPU nodig hebben.
Daarbij zou ik ook kijken naar een scherm met hoge resolutie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:24:
Videobewerken is CPU intensief, dus je zal een krachtige CPU nodig hebben.
Daarbij zou ik ook kijken naar een scherm met hoge resolutie.
Niet alleen dat, een 10000 rpm hd doet ook wonderen met videobewerking en geheugen is ook een factor, je kan wel een snelle processor hebben maar als die hd en geheugen traag zijn schiet het ook niet op.

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat Danielle niet dagelijks complete speelfilms met Full HD resolutie bewerkt, dus een "gewone" Intel Core 2 Duo is waarschijnlijk meer dan voldoende.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Juist, niemand die eventjes een link neerzet naar de Notebook FAQ

ARME AOW’er

Verwijderd

Blaise schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:21:
Ik vermoed dat Danielle niet dagelijks complete speelfilms met Full HD resolutie bewerkt, dus een "gewone" Intel Core 2 Duo is waarschijnlijk meer dan voldoende.
Ik weet het niet, er staat "Bewerken van filmpjes die ik gemaakt heb met mijn videocamera".
Kan van alles zijn.
Maar zelfs bewerkingen en omzetten vreten al heel wat tijd en ik weet dat er dan aardig wat uurtjes in gaan zitten.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

danielle33 welkom op GoT :)

Zoals je hebt kunnen lezen tijden het registreren is dit niet de manier om een topic te openen

In CSL hebben we sinds kort de policy Wat is er nu anders in CSL? en daarmee zijn dit soort topics niet langer toegestaan.

We verwachten van een beetje tweaker dat hij/zij zelf prima in staat is om met de hulpmiddelen die tegenwoordig op het net te vinden zijn om een pc te kunnen samenstellen/kiezen.

Dit topic gaat dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.