Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[PSU] Hoeveel watt te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.438 views

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 jaar met de een leuke setup te hebben gedraaid vond ik het tijd voor een upgrade, waardoor mn systeem er nu als volgt uitziet:

Asus P5WDG2-WS Pro moederbord
C2D E4500 processor (2x 2,2 Ghz)
4x 1 GB Ram (4096 MB totaal dus)
2x Radeon X1900 Sapphire 512MB in crossfire opstelling
2x HDD Seagate S-ATA2 320 Gb

De voorganger was bijna hetzelfde, met de nadruk op bijna:

Asus P5WDG2-WS moederbord
P4D 3,2 Ghz processor
4x 1 GB Ram (4096 MB totaal dus)
2x Radeon X1900 Sapphire 512MB in crossfire opstelling
2x HDD Seagate S-ATA2 320 Gb

Het enige dat dus veranderd is, is het moederbord en de CPU.
De voorganger draaide lekker met een 500 watt voeding ,al hield dit niet over.

Na het opbouwen van het systeem begon het feest al, uit de 500 watt voeding kwam letterlijk rook. Die was dus vrij dood. Nieuwe gehaald, een 550 watt. Gevolg: Het draaide, maar het systeem was/is instabiel. Zet ik in de bios echter de 2e core uit, dan wordt het ineens stabiel. Omdat de hardware monitor op idle al onder de 12v zat, deze onder belasting met 1 core aan gemeten, met negatieve uitschieters naar 11,7 volt, misschien nog wel lager, maar ik heb geen scope :+. Hier volgde echter nog geen reboot op. Met beide cores aan krijg ik niet eens kans om te meten...

Dus, een 580 watt voeding geleend bij de winkel, deze zit er op moment in. Toen het systeem "koud" was ging het een half uurtje goed met beide cores aan, daarna was het echter weer gezeik, nog niet genoeg dus.

Dus maar eens een ampere-metertje ertussen. Het moederbord + geheugen + CPU gebruikt 21a op de 12v lijn, en de 580 watt voeding kan maximaal 23a constant leveren. Let wel, dit is dus nog exclusief videokaarten en overige essentials zoals harde schijven en een cd-rom spelertje en dergelijke.

De 580 watt voeding is de zwaarste die mn winkel op voorraad heeft, zwaarder moet besteld worden. Ik wil het nu echter goed doen, ben al 3 dagen aan het klungelen :P

Welk vermogen voeding is vereist voor dit systeem, zodat er ook nog een beetje reserve overblijft.
Het was mij niet bekend, dat een C2D zoveel meer trekt dan een simpele P4D. Wat het maximaal afgenomen vermogen is, weet ik nog niet, heb nog niet kunnen 3D-marken ivm instabiliteit.

Wie weet raad?

Disclaimer: Over de samenstelling van het systeem wil ik het verder eigenlijk niet hebben, uiteraard is het zwaar overkill voor een beetje word + excel, maar deze is voor een speciaal doel gebouwd en zal dus gemiddeld weinig lopen te idlen :+

//Edit: de search op voeding leverde nogal wat resultaten in CM op, maar bij nader inzien had ie misschien beter in TCA gemoeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 21:44 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je hebt het in de TS over een aantal voedingen maar nooit over het merk. Het merk is erg belangrijk bij voedingen. Een A-merk 400W voeding is vaak beter dan een B-merk 650W voeding.

Voor je PC moet 550W van een A-merk zeker voldoende zijn. Die Core 2 Duo is waarschijnlijk zelfs zuiniger dan je oude P4. Je problemen hoeven ook niet perse door de voeding te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 08-02-2008 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, hde 550 watt is een noname met 22a constant (volgens sticker), de 580 watt is een Black Power 580 watt met 23a constant (volgens sticker)

Uiteraard had ik dit ook niet verwacht en heb dus het geheugen en de harde schijven getest, deze zijn allemaal in orde. Een softwareprobleem is het ook niet, zelfs in de bios klapt deze er soms uit. Temperaturen blijven ook normaal, rond de 40 voor de CPU en rond de 37 voor het moederbord zelf.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 21:50 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32

Onbekend

...

Ik kom na wat zoeken achter dat de Radeon X1900 Sapphire 512MB flink wat stroom gebruikt.
Een enkeling heeft het over 250W. Meestal gebruiken ze een voeding van 500 tot 600 watt.
Aangezien jij twee van die kaarten hebt, moet je dus in de richting van minimaal 750 watt denken....

Staat er in de handleiding hoeveel stroom hij precies gebruikt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Onbekend schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:51:
Ik kom na wat zoeken achter dat de Radeon X1900 Sapphire 512MB flink wat stroom gebruikt.
Een enkeling heeft het over 250W. Meestal gebruiken ze een voeding van 500 tot 600 watt.
Aangezien jij er 2 hebt, moet je dus in de richting van minimaal 750 watt denken....

En als je dat doet, koop er dan een van de "wat betere" merken, zoals al aangegeven hierboven.
Een antec 550 is (hoogstwaarschijnlijk) beter als een FiuSjitSjooi 600w

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• PilatuS
  • Niet online
Die noname is dus eigenlijk al een B-merk en die Black Power voorspelt ook niet veel goeds. Ik weet 100% zeker dat met een 620W Corsair de voeding met jouw PC geen enkel probleem is. Die voeding kan ik je dan ook aanraden.
Onbekend schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:51:
Aangezien jij twee van die kaarten hebt, moet je dus in de richting van minimaal 750 watt denken....

250W voor een enkele kaart klopt niet echt. Mijn eigen PC met Q6600 @ 3.1GHz en X1900XT @ XTX verbruikt met gamen rond de 300W. Dit ook nog eens samen met 4 HDD's.

550W van een A-merk moet voor de TS al voldoende zijn. Om echt zeker te zijn is wat meer natuurlijk geen slecht idee, maar minimaal 750W is echt onzin.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:45
Inderdaad, Corsair HX620 erin,en nooit meer teruggaan. Heb zelf een HX520 in mijn systeem (Wat weliswaar meer FPsjes haalt, maar minder gebruikt, verwacht ik), en die draait qua hardware retestabiel.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32

Onbekend

...

PilatuS schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:58:
250W voor een enkele kaart klopt niet echt. Mijn eigen PC met Q6600 @ 3.1GHz en X1900XT @ XTX verbruikt met gamen rond de 300W. Dit ook nog eens samen met 4 HDD's.

550W van een A-merk moet voor de TS al voldoende zijn. Om echt zeker te zijn is wat meer natuurlijk geen slecht idee, maar minimaal 750W is echt onzin.
De TS kan zelf berekenen hoeveel zijn systeem gebruikt. Ik vind zelf 250W ook veel, maar aan de foto van zo'n kaart te zien heeft hij flink wat vermogen nodig. Zelf heb ik niet de specs van die kaart, en kan ik ook nergens vinden.

De 300W van jou is continu. Met een 300W voeding kom je er dus niet, want je hebt ook piekstromen. Het kan best zijn dat die kaart heel veel van de +12V vraagt ofzo.

750W is niet zomaar onzin. Ik zie regelmatig extreme systemen op internet waar een voeding van 1000W voeding en hoger voor nodig is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• PilatuS
  • Niet online
Die 300W van mij is tijdens gamen waar op dat moment de GPU 100% wordt gestressed en de CPU op 35%. Als een X1900XT 250W nodig zou hebben zou de rest van mijn PC 50W verbruiken tijdens gamen. Ik denk dat die kaart full stressed misschien 150W nodig heeft.

Tuurlijk is een 300W voeding voor mijn PC niet voldoende maar een goede 400W wel. 750W voor de PC van de TS is gewoon overkill en daarom in mijn mening onzin. Waarom veel geld uitgeven aan een 750W als dat gewoon niet nodig is. Een 620W Corsair is meer dan voldoende en scheelt een hoop geld tegenover een 750W model.

Met een 750W voeding kan je misschien zelfs SLI draaien met 2x 8800ULTRA. De meeste mensen vergissen zich nogal in wat een PC echt nodig heeft. Ik zou het jammer vinden voor de TS als ie veel geld uit geeft aan een 750W voeding als een veel goedkopere 620W ook meer dan voldoende is.

Een PC waar een 1KW voeding echt voor nodig is wil ik wel eens de specs van zien. Ik neem toch aan dat er meer dan 2 videokaarten gebruikt worden want anders is die 1KW voeding echt niet nodig.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:54
Overigens: voor dit soort vragen is een compleet topic gereserveerd: Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op moment draai ik met beide voedingen en dat gaat wel goed :P Dus een voeding van 550 + 580 = 1130 watt moet sowieso genoeg zijn ;)

• PilatuS
  • Niet online
Toch is het niet aan te raden om een zware PC te laten draaien met een B-merk voeding, of in dit geval 2 B-merk voedingen.

Aan de andere kant, netjes dat het nu wel weer werkt :)

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 09-02-2008 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij dezen is een spanningsprobleem dus uitgesloten. Zelfs met 2 voedingen waarbij allebei de 12v-spanningen hier boven blijven, zelfs met 3Dmark 06. Dit ging ongeveer een uurtje goed, waarna het gedoe weer begon. 2e core uitgezet, en het probleem is weer weg. Nu draai ik dus weer gewoon op 1 voeding (de 580w) op 1 core en geen problemen.

Dit topic mag dus naar PMG, er is iets anders aan de hand. En ik gok, dat het de CPU zelf is.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Heb je bijv Windows al opnieuw geinstalleerd? Ik mis namelijk wat belangrijke dingen die je nog niet geprobeert/vermeldt hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Windows is al opnieuw geinstalleerd, evenals overal de nieuwste drivers van opgezocht en de nieuwste bios geprobeerd. Er zijn nog geen randprogramma's geinstalleerd, wel alle updates van Vista (x64) gedownload en geïnstalleerd.

Verwijderd

2 Radeon X1900 ( XTX) kaarten in Crossfire mode trekken rond de 520 watt

Als je systeem rond de 150 watt gebruikt is een 700 watt voeding echt wel nodig

een Zalman ZM750-HP is een goede keuze dan

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 20:34 ]

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:56
Met een 600W van zalman, coolermaster of ocz kom je er ook wel hoor.

Ik had een RECOM 600W met quadcore, 4 schijven en een 8800GTX.
Draaide prima (alleen de fan van mijn voeding ging aanlopen, heb tegenwoordig een Coolermaster Real Power 850W :P)

Alhoewel meer nooit kwaad kan, als je het geld toch hebt :)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Verwijderd

Topicstarter
^^ het is dus geen voedingsprobleem meer, meer een 2e-core probleem :P Volgens mij lezen een paar mensen daar overheen ;)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Nouja met 2 in elkaar gedraaide B-voedingen draaien (Waar naar ik vermoed ook nog eens de +12V van de ene zo weer de ground van de andere ingaat zodat ze allebij fluctuaties gaan proberen op te heffen en daardoor juist alleen maar gaan schommelen!) en dan roepen dat het daar niet aan ligt vind ik toch wel een gedurfde uitspraak...

There is no replacement for displacement!

• PilatuS
  • Niet online
2 Radeon X1900 ( XTX) kaarten in Crossfire mode trekken rond de 520 watt
Heb je hier een bron van ? Ik kan me niet voorstellen dat het 520W is voor alleen de 2 kaarten. Misschien voor de hele PC maar alleen die 2 kaarten lijkt me sterk. Maar goed als je hier een bron van hebt zie ik die graag.

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-11 14:05

bosaap22

Doing things I'm good at.

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-11 22:45
Volgens mij kan je een voedingsprobleem nog steeds niet uitsluiten, want wie weet trekken die twee voedingen het samen niet (het is niet alsof ze elkaar "aanvullen" indien nodig).
In plaats van de tweede core verdenken, kan je ook eens naar je geheugen kijken... Memtest86 gaat misschien wel wat vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 al gedaan, geen problemen gevonden, na een halve middag draaien.

Ik heb de voedingen als volgt aangesloten:

1e voeding, de 580 watt, voorzien de CPU + mobo + floppy van prik
2e voeding, de 550, videokaarten + HDD + cd-rom e.d.

De 2e voeding zet ik aan door met een paperclip groene draad + zwarte te overbruggen, compleet onafhankelijk van elkaar dus. Videokaarten komen van een andere voeding dan mobo.

Het 1e uur draaide het systeem ook goed, daarna was het zeg maar op temperatuur en begon het gedonder. BSOD's terwijl de 12v netjes net boven de 12v bleef, geen uitschieters naar beneden.

Ik heb de Corsair 620HX besteld, maar eigenlijk verwacht ik niet dat deze het probleem oplost. Wat is het verschil in energieverbruik van de CPU met of zonder de 2e core. Als de 580 het hele systeem op 1 core kan trekken, lijkt het me dat als je het min of meer 50/50 verdeelt (met inachtneming van die 21a op de 12v voor cpu/mobo) en de 2e core aanzet, dat het dan fout gaat. Dan zou die 2e core wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel trekken en zou dit alsnog op een kapotte cpu kunnen wijzen.

Zo idioot groot is het verschil in verbruik tussen een P4D 3,2 Ghz en een C2D 2,2 toch niet?

//Edit: Ook heb ik vanavond een OC geprobeerd, ik krijg de C2D van 2,2 (FSB op de standaard 200) zonder problemen naar een FSB van 275, zonder een toename in temperatuur. 280 pakt ie niet meer, wat daar tussen ligt nog niet geprobeerd. Dit wijst niet op defecten aan geheugen of het moederbord, die zouden bij een lagere OC al moeilijk moeten gaan doen. Zoals hieronder ook al aangegeven wordt, de C2D verbruikt minder, dus lijkt het me toch logisch een voedingsprobleem uit te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 00:30 ]

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
C2D verbruikt veel minder.

Verwijderd

Ik draai hier een
q6600 @ 3.2ghz
4gb OCZ pc 6400 geheugen op 2.1v
Ati radeon 3870
veeeeeel fans.. :P
500gb Wd
en een Dvd lezer/brander

Op een xgear 400Watt voeding ( deze is tijdelijk )

Dus volgens mij is het met 620Watt goed te doen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 12:27 ]

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Een tweede voeding zou ik als ik jou was alleen gebruiken aan niet moederbord gerelateerde ding: Fans'
hdd's en optische drives.
Een 1900XT stock trekt trouwens 115 watt oid. Een A merk voeding van 550 watt zou ruim voldoende moeten zijn.
Ga ander eerst is draaien met een minimale setup, rare dingen met die tweede core wijzen op iets anders imo. Processor zou ook wel is gaar kunnen zijn.

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Het is misschien makkelijker om te vergelijken met de geleverde 12volt lijn, hoeveel ampere deze levert :)

of is dat altijd in verhouding met het totaal? :)

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Een goede 400watt voeding moet dit al trekken. MIjn Quadcore met 2x 3870 erbij draait zelf op een 400watt voeding. Dus het ligt echt aan de kwaliteit van dat ding. Haal gewoon een goede merkvoeding en je bent van je problemen af :)

Youtube Download ubersnel.nl

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

* Sprite_tm doet doorverwijzen naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 . Daar hoort deze vraag thuis, en niet hier.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.