• jwkempeneers
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05-2019
Hieronder een situatieschetsje met wat vraagjes over mijn plannen.

Op het moment ben ik 19 jaar en maak al lange tijd regelmatig websites voor bedrijven en verenigingen. Verder doe ik veel fotografie, zowel voor particulieren als voor media. Ik ben MBO-student en krijg studiefinanciering. Inmiddels heb ik een bedrijf als vaste klant die behoorlijk wat werk voor me heeft, nu en in de toekomst. Ik kan gewoon een uurloon rekenen en krijg dit 'netjes' (zwart) uitbetaald. Het bedrijf vind het niet erg, zolang het maar geen enorme bedragen worden. Eigenlijk hebben ze liever dat ik gewoon facturen kan sturen en daar de BTW op kan vermelden, maar dan moet ik dus ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

Ik wil dus eigenlijk mezelf inschrijven als eenmanszaak (?) bij de KVK. Ik ga in principe niet helemaal voor mezelf te beginnen, ik hoef er niet van te leven, het is gewoon voor erbij; om het zo maar te zeggen. Naast mijn studie wil ik dus gewoon in mijn vrije tijd websites bouwen en fotograferen.

Uiteraard heb ik al het één en ander grondig bekeken en ook een starterspakket aangevraagd bij de KVK. Hier wordt ik echter niet veel wijzer van omdat dit volgens mij voornamelijk bedoeld is voor mensen die echt een volledig bedrijf oprichten waar ze ook van moeten leven. Dit is bij mij dus niet het geval.

Ik kreeg te horen dat een inschrijving bij de KVK niet persé als gevolg heeft dat een BTW-nummer aangevraagd moet worden. Als het verschil tussen de af te dragen BTW ( van de verkoopfacturen) en de terug te vorderen BTW (van de inkoopfacturen) kleiner is dan 1345 euro ben je niet BTW-plichtig. Wie weet of deze vlieger inderdaad opgaat? Uiteraard moet ik dan wel een deugdelijke boekhouding bijhouden om aan te kunnen tonen dat ik inderdaad onder die grens van 1345 euro blijf.

Verder wil ik graag weten of ik problemen kan krijgen met mijn studiefinanciering. Heeft het opstarten van een eigen onderneming gevolgen voor de studiefinanciering of staat dit er helemaal los van?

Hopelijk dat iemand mij hier meer duidelijkheid in kan verschaffen!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kan je niet beter gewoon in loondienst gaan bij het bedrijf? Je neemt dan gewoon een 0-uren contract en werkt wanneer er vraag naar is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een factuur schrijven zonder BTW hoor. Dat moet je dan wel opgeven bij je belastingaangifte. (doe ik ook)

En om BTW te rekenen moet je een BTW-nummer aanvragen, niet een KvK-inschrijving. Als ik me niet heel erg vergis kun je zelfs een BTW-nummer hebben zonder een KvK-inschrijving, maar pin me daar niet op vast.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 11:03
Ik denk dat je 2 dingen even goed naast elkaar moet zetten.

Je kan via KvK een bedrijf starten.... je kan echter ook gewoon freelance gaan werken.

Kijk eens op de site van de belastingdienst..

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:00
Van de Kvk hoef je niet veel te verwachten, behalve de jaarlijkse factuur en af en toe een uitnodiging om naar een of andere wazige workshop te komen. Vaak ook nog eens tegen betaling.
Ze promoten heel erg dat ze bedrijven met elkaar in contact kunnen brengen en zodoende je weer potentiele klanten krijgt. Mijn advies: Als het niet nodig is om je in te schrijven, niet doen.
BTW nummer kan handig zijn. Je berekent aan je klant BTW, die jij vervolgens weer afdraagt.
Het voordeel ontstaat als je zelf zakelijke dingen aanschaft, die je dan weer terug kunt vragen van de belastingdienst. Kan financieel voordelen hebben. Is per situatie afhankelijk.
Ga gewoon eens met een boekhouder praten wat in jouw situatie het beste is. Eerste gesprek kost normaal gesproken niets.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Star65 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:37:
Van de Kvk hoef je niet veel te verwachten, behalve de jaarlijkse factuur en af en toe een uitnodiging om naar een of andere wazige workshop te komen. Vaak ook nog eens tegen betaling.
Ze promoten heel erg dat ze bedrijven met elkaar in contact kunnen brengen en zodoende je weer potentiele klanten krijgt. Mijn advies: Als het niet nodig is om je in te schrijven, niet doen.
BTW nummer kan handig zijn. Je berekent aan je klant BTW, die jij vervolgens weer afdraagt.
Het voordeel ontstaat als je zelf zakelijke dingen aanschaft, die je dan weer terug kunt vragen van de belastingdienst. Kan financieel voordelen hebben. Is per situatie afhankelijk.
Ga gewoon eens met een boekhouder praten wat in jouw situatie het beste is. Eerste gesprek kost normaal gesproken niets.
AFAIK is het voor bedrijven verplicht je in te schrijven bij KvK, uitzonderingen daargelaten (agrariers etc).

Zelf ben ik een jaar geleden ook begonnen met m'n eigen bedrijfje en moet zeggen dat ik niet mag klagen.
Voordeel als kleine ondernemer is dat je de BTW mag houden, wat wel een lekker extra centje op kan leveren :)
Staat natuurlijk wel tegenover dat je een degelijke boekhouding moet bijhouden. Maar zeker bij een klein bedrijfje is dit nog niet zo heel veel werk.
Daarnaast kun je als je officieel te werk gaat ook meer bedrijven aanschrijven, of zoals in mijn geval, aan het werk voor een gemeente.

[ Voor 10% gewijzigd door bartbh op 07-02-2008 20:41 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Je kunt je inschrijven bij de KVK, dat levert je op een aantal plekken wat voordeel op omdat je z'n inschrijving moet overleggen. Echter de inschrijving an zich levert je geen zak op, behalve kosten. Ze brengen geld in rekening, maar ze dan er geen hol voor...

Dus als je een vrij beroep hebt, heeft het inschrijven geen enkele meerwaarde en zou ik het niet doen. Ik ben ook niet inschreven, heb wel een BTW nummer en de rest. Zolang het nog niet verplicht wordt om ook vrije beroepen in te schrijven, doe ik het niet.

Echter als je geen vrij beroep hebt, ben je je verplicht in om in te schrijven. Helaas.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Star65
@Bartbh: Jij mag je BTW houden? Welke belastingdienst heb jij? Ergens op de Kaaimaneilanden zeker. Wat wel vaker gebeurt is een afspraak maken met de belastingdienst zodat je je BTW maar 1 keer per jaar hoeft af te dragen, ipv ieder kwartaal, maar helemaal niet afdragen heb ik nog nooit van gehoord, behalve dan misschien als het verschil tussen te vorderen BTW en af te dragen BTW erg klein is, maar dan doe je iets niet goed met je bedrijfje.
Ik dacht dat vrije beroepen zich niet hoefden in te schrijven in de Kvk.

@Cyberpope: je was me net voor. Ben het helemaal met je eens.

[ Voor 23% gewijzigd door Star65 op 07-02-2008 20:57 ]

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• bartbh
  • Niet online
Star65 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:53:
@Bartbh: Jij mag je BTW houden? Welke belastingdienst heb jij? Ergens op de Kaaimaneilanden zeker. Wat wel vaker gebeurt is een afspraak maken met de belastingdienst zodat je je BTW maar 1 keer per jaar hoeft af te dragen, ipv ieder kwartaal, maar helemaal niet afdragen heb ik nog nooit van gehoord.
Ik dacht dat vrije beroepen zich niet hoefden in te schrijven in de Kvk.

@Cyberpope: je was me net voor. Ben het helemaal met je eens.
Als je per jaar minder dan +/- 1300 euro BTW zou moeten afdragen, dan hoef je dit niet af te dragen.
Zgn kleine-ondernemersregeling KOR

• Star65
Okido, maar dat betekent dus dat je ook maar een omzet draait van maximaal pak em beet €6500.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kan toch? Als je een klein bedrijfje langs je normale baan hebt.. Zeker als het iets zoals coaching of ander vrij beroep, waarvoor je niets hoeft in te kopen. Dan is die 6500 bijna pure winst..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• bartbh
  • Niet online
Star65 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:34:
Okido, maar dat betekent dus dat je ook maar een omzet draait van maximaal pak em beet €6500.
1345/0.19 = €7078 omzet zonder dat je BTW hoeft af te dragen.
Als je precies op de grens zit betekend dit dat je dus 1345 euro extra kunt verdienen.

En dat is dus nog zonder eventuele aftrek van voorbelasting.

• jwkempeneers
bartbh schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:47:
[...]

1345/0.19 = €7078 omzet zonder dat je BTW hoeft af te dragen.
Als je precies op de grens zit betekend dit dat je dus 1345 euro extra kunt verdienen.

En dat is dus nog zonder eventuele aftrek van voorbelasting.
Dankjewel, dit was dus een mooi antwoord op mijn vraag. En als ik eventueel meer verkoopfacturen heb waardoor ik BTW af moet dragen kan ik natuurlijk een investering doen, zodat de inkoopfactuur dit weer opheft.

Weet misschien ook iemand iets over de combinatie met studiefinanciering?

• bartbh
  • Niet online
jwkempeneers schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:14:
[...]

Dankjewel, dit was dus een mooi antwoord op mijn vraag. En als ik eventueel meer verkoopfacturen heb waardoor ik BTW af moet dragen kan ik natuurlijk een investering doen, zodat de inkoopfactuur dit weer opheft.

Weet misschien ook iemand iets over de combinatie met studiefinanciering?
Met stufi is het nog een beetje tricky volgens mij.
Zelf heb ik ook nog stufi maar heb hier nog geen echte ervaring mee.
Ik moet/zorg iig wel dat ik onder de 10.000 grens (of oid) van de IBgroep blijf.

stufi + eigen onderneming

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Neem 'ns contact op met roll-pay bedrijven? Die hebben vaker met dit soort constructies te maken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die grens van de IB Groep ligt dit jaar op € 12.916,17. Let op: bruto! Lees de pagina's even goed door, de sancties zijn niet mals als je teveel verdient.

• jwkempeneers
Is het trouwens aan ook aan te raden om bij het starten van een eigen kleine onderneming daar ook een aparte bankrekening voor te openen? Of is dat niet persé noodzakelijk?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11-2025
Wilko schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 09:44:
Die grens van de IB Groep ligt dit jaar op € 12.916,17. Let op: bruto! Lees de pagina's even goed door, de sancties zijn niet mals als je teveel verdient.
Het is toch een kwestie van inkomen in de gaten houden? Zodra meer dan 12k verdient zet je de stufie stop, de resterende maanden hou je nog gewoon tegoed. Zo erg is het allemaal dus ook weer niet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

jwkempeneers schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 18:54:
Is het trouwens aan ook aan te raden om bij het starten van een eigen kleine onderneming daar ook een aparte bankrekening voor te openen? Of is dat niet persé noodzakelijk?
Het is niet noodzakelijk maar 'for the sake of clean administration' zou ik het zeker direct doen.

Professionele website nodig?

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
wellicht ten overvloede, maar vergeet niet dat je over je winst uit je onderneming inkomstenbelasting en (tot een bepaald maximum) ZVW moet betalen.... dus als je nu 25 euro per uur vraagt, en je wilt weer netto 25 euro per uur overhouden moet je dus zorgen dat je dat verrekend... dus je moet dan bijvoorbeeld 45 euro per uur exclusief BTW vragen... daar gaat dan 5,1% (dacht ik) ZVW en 33,65 Inkomstenbelasting vanaf.... hou je netto over 45 * (100 - 5,1 - 33,65)/100 = 27,56 euro... aangenomen dat je in de laagste belastingschaal zit (aangezien je stufi ontvangt)

http://www.belastingdiens...tarieven-04.html#P76_6606

edit: overigens valt websites maken onder "vrije beroepen"... dus daar is geen KvK inschrijving voor nodig. Hoe dat met fotografie zit weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door P.O. Box op 10-02-2008 12:50 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je kunt bij een aangifte je inkomsten uit dit soort werkzaamheden opgeven bij "inkomen uit overige werkzaamheden". Ik weet niet precies hoe het zit met BTW schrijven op zo'n moment, volgens mij is dit wel mogelijk (http://www.belastingdienst.nl/)

@Edwardvb:
Dit klopt niet aangezien je te maken hebt met diverse heffingskortingen: arbeidskorting (€ 1.392), startersaftrek (€ 2.019) en misschien ook wel zelfstandigenaftrek (deze is relatief: http://www.belastingdiens...woning-27.html#P315_23491) (als het baantje je hoofdbaan is en het je meer dan 1255 aantoonbare uren kost per jaar).
Je betaalt bij zo'n laag bedrag juist bijna geen belasting, alleen een heel klein beetje zvw. Dit stelt echter niet zoveel voor.

edit: voor de startersaftrek moet je ook voldoen aan de criteria voor de zelfstandigenaftrek!

[ Voor 17% gewijzigd door flashin op 10-02-2008 15:10 ]

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
flashin schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:07:

@Edwardvb:
Dit klopt niet aangezien je te maken hebt met diverse heffingskortingen: arbeidskorting (€ 1.392), startersaftrek (€ 2.019) en misschien ook wel zelfstandigenaftrek (deze is relatief: http://www.belastingdiens...woning-27.html#P315_23491) (als het baantje je hoofdbaan is en het je meer dan 1255 aantoonbare uren kost per jaar).
Je betaalt bij zo'n laag bedrag juist bijna geen belasting, alleen een heel klein beetje zvw. Dit stelt echter niet zoveel voor.

edit: voor de startersaftrek moet je ook voldoen aan de criteria voor de zelfstandigenaftrek!
die edit zag ik inderdaad ook... er vanuitgaande dat de TS geen 1255 uur gaat maken, komt TS dus alleen in aanmerking voor arbeidskorting... daar heb ik me nog niet zo in verdiept...

stel dat TS wat meer klanten gaat krijgen zo gedurende het jaar... zodat er ineens een hoop geld meer binnenkomt... dan zijn bepaalde aftrekposten ineens niet meer zo rendabel en doe je voor de kat z'n viool het werk... lijkt mij dus wel iets om rekening mee te houden bij de facturering... wat ik in ieder geval wilde aangeven is dat de TS niet van bijv. 25 euro/uur zwart, naar 25 euro/uur ex btw wit moet gaan... (en ja, er zijn mensen die denken dat ze alleen maar de btw aan de belastingdienst moeten geven, en van de rest lekker op vakantie kunnen ;))
Pagina: 1