Toon posts:

x16 (video) slot en x8 RAID card

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een RAID card (HighPoint Rocket RAID 3520 of ARC-1220) op het oog. Deze moet in een x8 slot worden geplaatst. Kan ik deze in een moederbord stoppen die tweemaal een x16 slot heeft?

Voorbeeld: Asus P5E moederbord heeft x16 ondersteuning op tweede x16 slot (volgens ASUS site: "2 x PCIe x16 (both @ x16 mode) supports CrossFire Technology".
En what about SLI en Crossfire, ik ben daar niet mee bekend, ik ben geen gamer dus dat grafische gedoe interesseert mij niet, wil gewoon 2D (on-board) kaart gebruiken. Maar kan SLI of Crossfire in de weg zitten bij mijn oplossing? Oftwel dat ik dat 2e slot niet zo kan gebruiken?

Mijn idee is dus op bijv. de ASUS P5E te kopen en dan de RAID card in het tweede x16 slot te stoppen. Voorziet iemand problemen? Ben niet geintersseerd in bijv. een mb met RAID erop, gaat echt om mb met losse RAID kaart erbij.

Ik heb volgende info gelezen: Areca RAID controller in PCIe x16 slot (x4 electrically)
Daaruit kan ik opmaken dat ik ook een mb met een x16 slot kan nemen met on-board VGA. Maar graag hoor ik dat bevestigd van iemand die er wat meer van weet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

The Third Man

The Third Jellyfish

Waar je op moet letten is of de 16x poort specfiek voor videokaarten is bedoeld (16x PCI-E graphics noemen ze dat), want dan werkt het niet. Vaak is dit chipset gebonden.

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 12:03
Lekkere Kwal heeft gelijk. Je moet dat even uitzoeken voor jou specifiek moederbord. Niet alle x16 sloten accepteren per definitie een RAID controller. Wat ik het meeste heb gezien zijn moederborden met twee x16 sloten, waarvan het eerste slot een dedicated graphics slot is en het tweede slot eentje wat je voor andere doeleinden kunt gebruiken. Een moederbord met een onboard videokaart is inderdaad ook een optie. Al moet ik dan wel zeggen dat ik die steeds minder zie. Ik heb hier ook voor gezocht en kwam uiteindelijk bij een serverboardje uit. Dan weet ik tenminste zeker dat het slot waar ik de RAID controller in prik op de goede snelheid loopt.

Trouwens, even een aanvulling op mijn topic waar je naartoe linkt. In het begin functioneerde alles gewoon in het tweede slot maar ik zat gebonden aan een snelheidslimiet van 190MB/s. Dit lag blijkbaar aan het tweede x4 slot. In het eerste slot functioneerde hij goed :).

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-05 20:46
Die asus P5E heeft toch onboard RAID? Of is onboard RAID slecht?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Z500 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:02:
Die asus P5E heeft toch onboard RAID? Of is onboard RAID slecht?
Ik denk dat een controller met RAID level 0, 1, 3, 5, 6, 10 en JBOD, een 500 MHz IOP, 128 MB cache en 8 SATA 2 kanalen niet te vergelijken is met de onboard RAID van een P5E ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen voor de assistentie! Ik denk dat ik eens contact ga opnemen met HighPoint en Arcena om duidelijkheid/bevestiging/zekerheid te krijgen voordat ik overga tot aanschaf. Wel zo prettig voordat ik zoveel geld uitgeef. Zodra ik wat hoor zal ik dat hier posten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 00:23 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Ik zou eerder contact opnemen met ASUS aangezien die je kunnen vertellen of je 2e slot een RAID controller (of elke andere willekeurige PCI-E addon kaart) slikt of niet.

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05-2025
Ik versta de keuze voor een Asus P5E niet goed, want dit moederbord is bedoeld voor gaming / overclocking, en het heeft geen on-board graphics...

Maar goed, je eigen keuze, en zoals 'The Realone' zegt de beste manier om contact op te nemen met de fabrikant van het moederbord wat je wil kopen...

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
De keuze is op zich niet zo vreemd, omdat eigenlijk alle gamers moederborden 2x PCI-e x16 (of x8) hebben, dit zie je niet terug op normale moederborden.

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Heb mijn 1210 zonder problemen in een 16x slot op 8x zitten (Asus A8N-SLI) icm een nVidia 7900.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 00:40
Sterker nog, mijn 1220 zit in een PCIe x4 slot (Gigabyte GA-G33M-DS2R) en heb daar 0,0 problemen mee. Kan nou niet zeggen dat ie sneller zou lopen in een PCIe x8 slot. Daarbij, array haalt rustig 300MB/s, van waar moet ik schrijven om dat te halen?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Cubefanatic schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:18:
Sterker nog, mijn 1220 zit in een PCIe x4 slot (Gigabyte GA-G33M-DS2R) en heb daar 0,0 problemen mee. Kan nou niet zeggen dat ie sneller zou lopen in een PCIe x8 slot. Daarbij, array haalt rustig 300MB/s, van waar moet ik schrijven om dat te halen?
Je RAM bijvoorbeeld ;) 300 MB/s is slechts een snelheid uitgedrukt in megabytes per seconde, dat wil niet zeggen dat je in blokken van 300 MB leest of schrijft en dat dat dan sowieso een seconde duurt. Als jij 3 MB wegschrijft dan gaat dat in theorie twee keer zo snel op een array van 300 MB/s als een array van 'slechts' 150 MB/s. Daarom maakt die snelheid wel degelijk uit.

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 18:53

l3p

www.^.nl

ik heb sinds een week naar tevredenheid een highpoint 3520 op mijn 2e 16x slot draaien 8)

gallery: l3p

L3p - MK - PV - WP

• Andros
Lekkere Kwal schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:19:
[...]
Je RAM bijvoorbeeld ;) 300 MB/s is slechts een snelheid uitgedrukt in megabytes per seconde, dat wil niet zeggen dat je in blokken van 300 MB leest of schrijft en dat dat dan sowieso een seconde duurt. Als jij 3 MB wegschrijft dan gaat dat in theorie twee keer zo snel op een array van 300 MB/s als een array van 'slechts' 150 MB/s. Daarom maakt die snelheid wel degelijk uit.
In theorie ja. Maar die array is eigenlijk enkel me meuk-array. Heb er al me videospul, muziek, pr0n, installrotzooi en ga zo maar door op staan. Boot en games etc gebruik ik toch raptor voor.

Enfin, we dwalen af :)

Verwijderd

Ik heb ooit een gigabit ethernet kaart mete pci-e 1x aansluting en mijn 2e oci-e 16 slot gehad en dast werkte prima.

In princiepe is PCI-E niet expliciet bedoeld als video aansluiting zoals AGP dat wel was.

In princiepe zou dus ieder PCI-E compatible device in iedere fysiek passend slot moeten werken.

Hier zegt men dat dat niet zo is, is dat dan een incident of kan men wat meer bronnen geven waaruit dat blijkt ?

• Andros
Is voornamelijk bij SLI moederborden. Op een of andere manier krijgen de mobobakkers het voor mekaar om enkel PCIe videokaarten in dat tweede slot te laten werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Abit gevraagd of ik een niet-grafische x8 kaart in het tweede x16 slot kon stoppen:

Ondersteunt het Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI moederbord ook een niet-grafische kaart in het tweede PCIe x16 slot? Ik dacht aan bijvoorbeeld
+ moederbord instellen op normal mode, dus niet SLI mode, een grafische
+ kaart in het eerste slot en een externe x8 RAID-controller kaart in
+ het tweede PCIe slot.
(ik begrijp dat het moederbord ook al een RAID controller heeft).

Een dag later (erg vlot dus!) kreeg ik antwoord van Abit support:

dit zal geen probleem zijn. Het Fatal1ty FP-IN9 SLI ondersteunt een niet-grafische kaart in het tweede PCIe x16 slot.

Dus bij dit Abit mobo is het mogelijk! Even voor alle duidelijkheid: volgens de manual van het mobo zal de kaart in het 2e x16 slot op x8 speed werken.

Ik zag dat de ARC-1220 geen RAID 10 en RAID 50 ondersteunt. Niet dat ik er direct behoefte aan heb, maar wellicht in de toekomst wel. Dus ik denk dat ik dan voor de Highpoint RR 3520 zal gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 22:49 ]

• l3p

l3p

www.^.nl

de Highpoint 3520 is x8 EN x16 compatible

L3p - MK - PV - WP

• zmaster
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:44:Ik zag dat de ARC-1220 geen RAID 10 en RAID 50 ondersteunt. Niet dat ik er direct behoefte aan heb, maar wellicht in de toekomst wel. Dus ik denk dat ik dan voor de Highpoint RR 3520 zal gaan.
Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt maar de ARC-1220 ondersteunt wel degelijk RAID10 :). Alleen RAID50 weet ik niet. Maar RAID50 lijkt me dan ook weer een minder interessante keuze voor een RAID level.

Verwijderd

Topicstarter
zmaster schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt maar de ARC-1220 ondersteunt wel degelijk RAID10 :). Alleen RAID50 weet ik niet. Maar RAID50 lijkt me dan ook weer een minder interessante keuze voor een RAID level.
Areca website: http://www.areca.com.tw/products/pcie.htm

• zmaster
De ARC-1220 ondersteunt multiple raid levels waar RAID10 ook onder valt. Dus RAID10 kun je gewoon draaien met deze controller. Als je budet het toelaat zou ik dan ook deze kaart boven de Highpoint kiezen :).

• l3p

l3p

www.^.nl

zmaster schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 19:57:
De ARC-1220 ondersteunt multiple raid levels waar RAID10 ook onder valt. Dus RAID10 kun je gewoon draaien met deze controller. Als je budet het toelaat zou ik dan ook deze kaart boven de Highpoint kiezen :).
en waarom dan wel :?

Highpoint 3520 :

Intel IOP341 (800 MHz)
PCI -Express x8 (x16 slot compatible)
256MB DDR-II 533MHz with ECC protection
Support RAID 0, 1, 5, 10, 50, 6 and JBOD
Connector Type 2x mini-SAS to 8 x sata2

Areca 1220 :

Intel IOP333
PCI -Express x8 (x16 slot compatible)
256MB DDR333 SDRAM with ECC protection
RAID level 0, 1, 1E, 3, 5, 6 (if RAID 6 engine supported) and JBOD
Connector Type 8 x SATA2 (point to point)

ik ben dus wel voor de highpoint gegaan

L3p - MK - PV - WP

• Andros
Ach, Areca heb gewoon een erg hoge naam bij veel tweakers. Ben zelf van een Highpoint RR2300 naar me huidige ARC1220 gegaan omdat die HP me veel problemen opleverde (compatibiliteitsprobleem met mobo of zo) en omdat ik meer schijven in me bak wilde gooien :)

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de TS nu uiteindelijk gekocht heeft (zowel in moederbord als Raidcontroller), want ik wil ook iets dergelijks gaan doen. Ook ik overweeg de HP3520 of ARC-1220 controller.
Helaas is het heel moeilijk om duidelijk te krijgen of zoiets wil werken op een Asus P5E bord omdat Asus blijkbaar slecht communiceert. Daarbij worden op desktop-boards vaak de chipsets/PCI-E bussen alleen gemaakt voor Graphics kaarten en niet voor iets anders waardoor het hele zaakje wel eens niet wil werken.
Een andere optie zou zijn voor een WS board te gaan met een PCI-X slot erop, maar dat kost ook gelijk ruim 50,- meer.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Verwijderd

Ik zat laatst ook met exact hetzelfde probleem. Ik wilde ook de Areca ARC-1220 op z'on moederbord zetten. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is de Areca ARC-1120 gehaald icm een Asus P5K WS. Het enige verschil tussen de ARC-1120 en de ARC-1220 is dat de 1120 een PCI-X aansluiting heeft en de 1220 een PCI-Express x8. Het voordeel is echter wel dat het totaal plaatje iets goedkoper wordt. De RAID controller is wel een stuk prijziger, maar het moederbord wat je dan kan kopen is weer een heel stuk goedkoper. Zoveel goedkoper dat je uiteindelijk voor een lager bedrag klaar bent ;). Alle SLI borden die ik gezien heb waren 200 EUR of meer. De RAID controller wordt maar 40 EUR duurder, maar het moederbord wordt wel 50 EUR goedkoper.

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

De Areca 1222 komt er trouwens al snel aan.

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ik heb inmiddels de HighPoint RocketRaid 3520 gekocht en deze werkt prima in mijn Asus P5E en in de korte periode dat ik hem even getest heb in de Asus P5W DH Deluxe werkte hij ook prima ;)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Pagina: 1