Areca RAID controller in PCIe x16 slot (x4 electrically)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 10:35
Om maar direct af te trappen, mijn systeemspecs ter verduidelijking:

Specs:
iGreen 420W voeding
GA-965P-DS3P Rev 3.3
Core 2 Duo E6600
2048MB Kingston PC4300
Ati Radeon X1950XT (PCIe_16_1 slot)
Intel(R) PRO/1000 MT Dual Port Server Adapter (PCI1 slot)
Creative X-Fi (PCI2 slot)

HDs:
2x 400GB Samsung
1x 250GB Samsung
1x 250GB Maxtor

Ik heb dus nog 3x een PCIe x1 slot vrij en nog 1 PCIe_16_2 slot. Deze is fysiek een x16 slot maar heeft maar 4 PCIe lanes.

Ik wil graag een RAID controller aanschaffen. Ik heb vorige week een test gedaan bij een vriend van mij. Hij heeft een PERC 5/i controller. We hebben hem aangesloten op het PCIe_16_2 slot. Deze RAID controller zou ook downwards compatible zijn richting x4 alleen werkte deze niet op mijn systeem. Mijn PC ging aan, fans begonnen te draaien en kort daarna viel hij uit. Sprong daarna weer automatisch aan, en viel weer uit. Dit 4x en daarna heb ik hem maar zelf uitgezet (ik vond het maar niet al te fijn :z ). We hebben toen alle extra PCI(e) kaarten (op mijn grafische kaart na) eruit gehaald en ook een 600W voeding geprobeerd maar dit mocht niet baten. Ook hebben we de extra PCIe_16_2 voedingsaansluiting op het moederbord aangesloten mocht de kaart te weinig stroom krijgen maar ook dit functioneerde niet.

Zou iemand misschien weten wat hiervan de oorzaak kon zijn?

En om toch nog verder te kijken naar andere controllers is mijn oog gevallen op de Areca ARC-1220 (8x SATA300 RAID PCI-E x8) 256MB. Deze is x8 maar downwards compatible naar x4.

Om voor verassingen te staan als ik deze kaart zou aanschaffen is mijn tweede vraag of er mensen zijn met ervaringen die mij misschien kunnen helpen en tips kunnen geven.

Ik heb zelf al geprobeerd om iets te vinden maar ik heb niks gevonden. Genoeg mensen die deze vraag stellen maar geen concreet antwoord of dit nu wel of niet mogelijk is. Wat ik wel heb gevonden is dat mijn PCIe_16_2 slot alleen bedoelt is voor een grafische kaart. Maar dit kan ik nergens vinden. Niet in de handleiding van mijn mobo of op internet. De vraag is wel richting Gigabyte gestelt maar ik wacht nog steeds geduldig op een antwoord :)

Verwijderd

PCI-express is altijd backwards compatible. PCIe x16 werkt dus ook in een PCIe x1 slot. Maar let op: dit geldt alleen voor het PCI-express interfacegedeelte! Het zou kunnen dat door BIOS/firmware issues het alsnog niet werkt. Areca is hiervan een voorbeeld, deze heeft BIOS initialisatie nodig. Sommige moederborden zijn door BIOS-issues niet compatible met Areca kaarten.

Vraag het anders de leverancier van je Areca-controller?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:06:Sommige moederborden zijn door BIOS-issues niet compatible met Areca kaarten.

Vraag het anders de leverancier van je Areca-controller?
De laatste keer dat er problemen waren met een BIOS die geen ondersteuning had voor add-on kaarten zoals Areca en Highpoint zijn van 1,5 jaar geleden, op een uitzondering na van een of ander exotisch moederbordje na. En ook die zijn meestal na de eerste de beste BIOS update meestal opgelost.

Let wel bij moederborden met PCI-E sloten en icm Areca op dat het tweede slot niet op x2 draait want daar werkt de Areca echt niet op.

Overigens is het bij de GA-965P-DS3P zo dat bij gebruik van een add-on kaart in het 2e PCI-E slot ALLE x1 sloten niet meer werken !!

Ook bij moederborden met maar 1 PCI-E x16 slot EN een onboard VGA kaart kan in het PCI-E slot dus een add-on kaart, zonder een onboard VGA kaart gaat het niet werken.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• zmaster
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:06:Vraag het anders de leverancier van je Areca-controller?
Zal ik eens doen :)

Ik weet 100% zeker dat het tweede PCIe_16_2 slot x4 lanes heeft dus dat zit wel goed. En ik zal verder de PCIe x1 sloten toch niet gaan gebruiken dus ook dat zit goed :)

Wat zou jullie gevoel zeggen over deze situatie? Zal de kaart wel of niet kunnen functioneren? Theoretisch zou hij het naar mijn mening moeten doen maargoed, je weet nooit. Anders zou ik natuurlijk ook kunnen kijken of het mogelijk is om de kaart te testen en mocht hij niet werken dat ik hem dan terug kan sturen.

• zmaster
Even een kleine update voor de mensen die misschien met hetzelfde dilemma zitten/zaten.

Ik heb uiteindelijk toch besloten om de ARC-1220 controller aan te schaffen. Zaterdag ontvangen en gisteren uitgeprobeerd. Hij werkt perfect op het x16 slot (x4 lanes)! Wordt goed herkent binnen Windows, tijdens het booten en ook de BBM (Battery Backup Module) functioneerd goed.

Iedereen die dus met hetzelfde zitten, ik zou zeggen. Probeer het gewoon uit :)

Nu is het alleen even afwachten totdat mijn HD's binnenkomen :P

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
dit topic is al oud ,maar voor de search misschien wel makkelijk ;)
ik zat met precies dezelfde vraag,en heb dit gevonden op de areca site :
q:Q10130407 - Is it possible to use an ARC 1210 in a PCI Express 4x slot?
a:Areca ARC-12Xx series RAID controller is based on the PCI Express X8. It can work on the PCI Express X1, X4, X8, and X16 signal with X8 or X16 slot M/B.
de bandbreedte van 4x is 1gb/s
dat zou voldoende moeten zijn?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Ja al lekker veel en ook full-duplex. Veel verschil zou je er niet van mogen merken. Doordat je alleen de parallellisatie verkleint (minder lanes) zou de latency gelijk moeten blijven, maar zeker weten doe ik dat niet. :P

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:29
Ikzelf heb een Areca 1210 (X16 slot, X4 snelheid) en een Areca 1220 (X16 slot, 8X snelheid) op hetzelfde moederbord zitten en het kopiëren van data tussen beide controllers gaat perfect. En die 1GB/sec op X4 is meer dan voldoende voor de kaart.
Pagina: 1