[NAS] 2 gescheiden netwerken op 1 NAS

Pagina: 1
Acties:

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Situatie
2 huizen, 2 netwerken.

Netwerk1
SSID Netwerk1
1 notebook wireless aan WRT54G
1 PC via UTP aan WRT54G
WRT54G via UTP aan Zyxel modem
IP range 192.168.1.1/255 (via DHCP door WRT54G van netwerk 1)
255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1

Netwerk 2
SSID Netwerk2
1 notebook wireless aan WRT54G
1 PC via UTP aan WRT54G
WRT54G via UTP aan UPC modem
IP range 192.168.2.1/255 (via DHCP door WRT54G van netwerk 2)
255.255.255.0
192.168.2.1

Gewenste situatie
Nu willen wij graag 1 NAS die eenvoudig door 2 gescheiden netwerken te benaderen is via beide interne netwerken (kabel trekken/wireless aansluiten is geen probleem). Is dit evt. op een creatieve manier mogelijk met een standaard NAS met maar één netwerk interface (b.v. de http://www.mobile-harddis...t-lan-p-268.html?cPath=67) ?

Wat we volgens mij nodig hebben is een NAS met twee ethernet (RJ-45) interfaces (nog niet gevonden) of een NAS met één ethernet (RJ-45) interface en een wireless interface die beiden een eigen ip-adres kunnen krijgen (kan de D-LINK G600 http://www.dlink.nl/?go=j...To48EBtrmzKHiJk8UuOzYaoY= dit ?).

Beide netwerken moeten gescheiden blijven en een PC als NAS is geen optie.

Wie heeft ideeen?

p.s. dit topic heb ik gevonden maar voldoet niet aan onze situatie
[Draadloos Netwerk] 2 Huizen verbinden met 1 NAS

• Tommel
  • Niet online
Iemand?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) gewoon dhcp uitzetten op beide routers
alles zelf een ip config geven en uitgaan van een 255.255.0.0 subnet op alles behalve op je router

2) ehm, een cheap ass router die ook als router zonder nat kan werken tussen je 2 netwerken zetten
dan is het soms mogelijk om een router naar het andere subnet op jë adsl router te maken naar jullie tussenrouter. zoniet, moet je een statische route aanmaken op je pc(s) zelf

Iperf

• Tommel
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 00:09:
1) gewoon dhcp uitzetten op beide routers
alles zelf een ip config geven en uitgaan van een 255.255.0.0 subnet op alles behalve op je router

2) ehm, een cheap ass router die ook als router zonder nat kan werken tussen je 2 netwerken zetten
dan is het soms mogelijk om een router naar het andere subnet op jë adsl router te maken naar jullie tussenrouter. zoniet, moet je een statische route aanmaken op je pc(s) zelf
Bedankt voor je antwoord!
Dus ik moet op de routers dhcp uitzetten en alle apparatuur in "mijn" netwerk b.v. 192.168.1.x geven met subnet 255.255.0.0 en bij de buren 192.168.2.x met hetzelfde subnet.
Wat moet ik de beide routers geven, 192.168.1.1 en 192.168.2.1? En welk subnet?
Wanneer met statische routes op de pc's wil werken, hoe moet ik beide netwerken dan fysiek verbinden?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die routrs hebben een goed ip alleen het subnet moet waarschijnlijk je even oprekken. dan is alles netjes

je hag ook gewoon een andere router in het zelfde subnet kunnen zetten ipv het subnet vergroten.
maar ja er zijn meerdere wegen rome.

ik zou wel even een ip filter op je router zetten dat alleen jou ip adressen met internet mogen babbelen. (stel dat de buurman besluit extra bandbreedte nodig te hebben)

fysiek verbinden .. euh kabeltje lan_van_router 1 <-> lan_van_router 2
soms heb je nog een crosskabel nodig. maar dar is onderhand zeldzaam

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 10-02-2008 12:22 ]

Iperf

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
waarommoeten de netwerken gescheiden blijven?

na het installeren van wat dan ook met een extra router of zo, kan toch idereen dat weer zo instellen dat het niet meer gescheiden netwerken zijn, of in iedergeval dat beide netwerken toegang tot elkaar kunnen krijgen..

dus voor beveiliging lijkt het me niet handig,
of jij moet de enige zijn met toegang tot de router, maar dan moet de buurman jou daarin wel 100% kunnen vertrouwen..

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh ja, moet gescheiden blijven oops

2 extra routers !
(waarvan je nat uit kan zetten)
code:
1
2
3
[adsl1] -- [lan1] ----[b][nrouter1]--[nieuwe lan3]--[nrouter2][/]--[ lan2]--[adsl2]
                                              ||
                                            [NAS]

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 10-02-2008 12:34 ]

Iperf

Pagina: 1