[Draadloos Netwerk] 2 Huizen verbinden met 1 NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jerone.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 20:28
Situatieschets:
Mijn Oom en zijn overbuurman zijn samen een bedrijfje gestart. Beide hebben zij kantoor aan huis. Zij willen nu graag één centrale opslagplaats voor hun bestanden en back-ups. Het zal hierbij gaan om kleine bestanden (denk aan spreadsheets en documenten) Ook de omvang van de back-ups zal minimaal zijn (<1GB). Ik heb wel redelijk wat ervaring met netwerken en het opzetten hiervan.

Huidige Situatie:
Aan mijn ooms kant is er een thuisnetwerkje met een kabel modem/router waarop meerdere PC’s zijn aangesloten. Hier wordt gebruik gemaakt van statische IP adressen.

Aan de zijde van de buurman is er een internet verbinding via een experiabox (draadloos)

Afbeeldingslocatie: http://aycu30.webshots.com/image/41309/2002719647789327090_rs.jpg

De gewenste situatie:
Zowel mijn Oom moet via het netwerk de NAS kunnen gebruiken. Om hierop bestanden en back-ups te maken. De beveiliging van de NAS kan geheel op de NAS worden ingesteld en is verder geen probleem.
Hierbij komt wel dat mijn oom via zijn eigen internetverbinding moet blijven internetten en de buurman ook via zijn eigen verbinding. Dus één groot netwerk creëren en 1 een internetverbinding opzeggen is geen optie. (belangrijk puntje!)

Aangezien de werkkamers van beide op +/- 10 meter afstand liggen, wilde ik graag gebruik maken van een draadloze verbinding i.p.v. een VPN tunnel of andere optie die over het internet loopt. Dit omdat dan de uploadsnelheid van de kant met de NAS de beperkende factor wordt. (en uploadsnelheden van beide partijen is erg laag)

Afbeeldingslocatie: http://aycu23.webshots.com/image/41022/2004331839371311782_rs.jpg

De aanwezige hardware:
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik:
2x Linksys WRT54GL met nieuwste Tomato Firmware
1x WD MyBook World 500GB

Mijn Vraag:
Hoe kan ik de computers, modem/routers en de linksys’s routers zo instellen dat aan mijn eisen wordt voldaan?

Zelf had ik in gedachte om de Linksys routers in te stellen als AP/Wireless client in te stellen. De reden dat ik niet de interne WLAN adapter van de buurman gebruik, maar een linksys is dat de interne WLAN adapter al in gebruik is voor het privé draadloze netwerk van de buurman.
Ik heb al getest met de linksys routers om een AP/Client verbinding op te starten en dat gaat prima. Nu ben ik alleen benieuwd hoe dit gaat werken zodra deze 2 een brug slaan tussen 2 netwerken waarop allebei een internet verbinding aanwezig is.
Uiteraard zal ik in de nieuwe situatie DHCP overal uitzetten en ieder apparaat een vast IP geven.

Omdat ik 150km weg woon van mijn oom wil ik graag thuis zoveel mogelijk voorbereiden, zodat ik daar niet een hele dag moet experimenteren.

Systeem info:
“Oom”
Windows 2000 SP4
Werkgroep: X
Statisch Ip adres vanuit kabel modem/router (mag in toekomst ook anders)

“Buurman”
Windows XP Home
Werkgroep: Y
Ip adres via DHCP vanuit Experiabox (mag in toekomst ook anders)

Mocht ik nog dingen vergeten zijn te vermelden die nodig zijn, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor evt. ideeën!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:18
Wel, als je dus de twee WRT's neemt, en ééntje is host en ééntje client, zoals je zelf voorstelt moet de pc van buurman uitgerust zijn met twee netwerkkaartjes, het ene is voor zijn eigen netwerk, daar verander je niets aan, het andere hang je aan de WRT die client is en daar stel je een statisch IP op in ZONDER gateway. Zo gaat als je bij start, uitvoeren het IP van de NAS intikt er naar de nas gegaan worden.

Beste is dan wel dat je ze allebei een apart subnetje geeft.

dus netwerkje van oom bv:
192.168.10.0 / 24

netwerkje van buurman
192.168.20.0 / 24

Dan heeft dus de pc van de buurman een verbinding met zijn eigen netwerk via de eerste netwerkkaart (die hij nu al heeft) in de range van 20.0 en bij de tweede zet je dan het IP op iets in de 10.0 range maar zonder gateway. De gateway is nodig voor internet, bijgevolg zal dus de pc via NIC 1 op het internet gaan en als ie ziet dat er een adresje in de 20.0 wordt geprobeerd te bereiken zal ie via de tweede NIC gaan...

Verder is het ook belangrijk dat je je even inleest over het client principe van de Tomato, want ik weet niet hoe het daarbij loopt (bij dd-wrt ken ik het wat meer, maar die werkt niet meer zo lekker vind ik), maar je moet dus zorgen dat je nog in hetzelfde subnet blijft van je Oom, soms wil de Wlan wel eens aan de WANpoort geknoopt worden, waardoor je eigenlijk nog eens twee aparte netwerken gaat hebben en ik weet niet of je dan nog naar de nas kan gaan...

Je moet ook de wrt bij je oom als access point instellen, kijk hiervoor even naar: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point of je kan ook de modem/router van de kabelboer daar in NL proberen in te stellen als bridge (dus zorgen dat de routering daar af staat en het wan ip wordt doorgegeven aan de WRT) en de WRT te gebruiken als je router in het netwerk van je oom.

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 25-01-2008 15:14 ]

• Jerone.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-03 20:28
HyperBart schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:03:
Wel, als je dus de twee WRT's neemt, en ééntje is host en ééntje client, zoals je zelf voorstelt moet de pc van buurman uitgerust zijn met twee netwerkkaartjes, het ene is voor zijn eigen netwerk, daar verander je niets aan, het andere hang je aan de WRT die client is en daar stel je een statisch IP op in ZONDER gateway. Zo gaat als je bij start, uitvoeren het IP van de NAS intikt er naar de nas gegaan worden.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
De PC van de buurman beschikt idd over 2 netwerk adapters: 1 interne WLAN en een gewone bedraade 10/100/1000 poort. Op deze bedrade poort was het de bedoeling om een WRT als client in te stellen. Als ik op de bedrade poort geen gateway instel (om zo te voorkomen dat deze verbinding wordt gebruikt om te inetten neem ik aan?) kan ik dus gewoon de NAS benaderen? Dat zou mooi zijn.

Dit ga ik zo even testen hier, mijn eigen laptop heeft ook 2 aansluitingen. Ik laat straks even weten of dit lukt.
HyperBart schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:03:
Beste is dan wel dat je ze allebei een apart subnetje geeft.

Verder is het ook belangrijk dat je je even inleest over het client principe van de Tomato, want ik weet niet hoe het daarbij loopt (bij dd-wrt ken ik het wat meer, maar die werkt niet meer zo lekker vind ik), maar je moet dus zorgen dat je nog in hetzelfde subnet blijft van je Oom, soms wil de Wlan wel eens aan de WANpoort geknoopt worden, waardoor je eigenlijk nog eens twee aparte netwerken gaat hebben en ik weet niet of je dan nog naar de nas kan gaan...

Je moet ook de wrt bij je oom als access point instellen, kijk hiervoor even naar: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
De WRT's instellen als AP en client met tomato fimrware is geen probleem. Dit heb ik hier nu thuis even getest en dat werk prima. (even mijn laptop op het thuisnetwerk aangesloten d.m.v de 2 WRT's)

Beide netwerken hebben nu als subnetmask 255.255.255.0. Bij mijn oom is het ip adres 192.168.1.X
Bij de buurman 192.168.2.X. Is het verstandig om hier bij beide 192.168.1.X van te maken?

Iig bedankt en ga weer even wat uitproberen!

EDIT: Ow haha je editte net je post... :P