Wow, wat een vooroordelen en veroordelingen vliegen je hier om de oren zeg, ongelofelijk. Ik lees een aantal belangrijke zaken:
1) De werkgever verplicht de TS tot iets wat de werkgever niet mag verplichten
2) Het gaat om een reïntegratietraject
Als het gaat om de juridische zijde is het vrij simpel: de werknemer is enorm beschermd. Voor ontslag moet je een dossier bijhouden, en duidelijk laten zien dat iemand niet functioneert. Als we alleen afgaan op het lunch-met-de-baas-en-vrouw-en-kinderen-en-collega's probleem, dan zal een rechter dit nooit als reden tot ontslag accepteren. De rechter kan misschien meegaan in het feit dat de arbeidsrelatie permanent verstoord is door de ontstane situatie, maar dan mag de werkgever diep in de buidel tasten om de werknemer naar huis te sturen. Nu weet ik niet hoe dat zit met een stagiair zoals het in dit geval genoemd wordt, dat levert andere bedragen op als sanctie, maar de werkgever staat hier simpelweg niet in zijn recht.
Als je kijkt naar het concept van reïntegratie: misschien moet de TS wel socialer worden. Reïntegratie wijst naar mijn mening naar het idee dat men de TS weer terug het "reguliere" arbeidscircuit in wil krijgen. In het reguliere arbeidscircuit is verplicht lunchen aan tafel bij baas en vrouw en kinderen
totaal niet normaal. Als dit de manier van reïntegreren is, dan is er iets niet helemaal goed bij het reïntegratiebureau (stel dat ze er vanaf weten en het eens zijn met de werkgever). Een leuk psychologisch experiment misschien, maar de TS is geen proefkonijn.
Dan als laatste een reactie op de veelgeplaatste opmerking dat je niet altijd je zin kan krijgen en het leven geven en nemen is, en dat je water bij de wijn moet doen, en dat je er anders nooit komt in het leven (opmerkingen waar ik behoorlijk geschokt door ben, maar goed): er zijn regels hoe de werkgever om moet gaan met zijn werknemer, waar hij hem toe kan verplichten en hoe hij om moet gaan met pauzes. De manier waarop de werkgever dat doet past niet binnen die regels, klaar. Die regels zijn er om te voorkomen dat er arbeidsconflicten kunnen ontstaan over dit soort dingen; dat dient ter bescherming van zowel de werkgever als de werknemer. Degene die die regels overtreedt is simpelweg het haasje, of je nou af en toe eens "water bij de wijn" moet doen of niet, en de werkgever is eerder het haasje dan de werknemer, vanwege de eerdergenoemde bescherming voor de werknemer. Dus ja, geven en nemen and all that crap is helemaal waar in het leven, maar past absoluut niet in deze situatie.
Het zou wat anders zijn als de TS het niet geprobeerd had, of als hij niet overlegd had met de werkgever. Maar dat is beiden wel gedaan. We gaan nu natuurlijk alleen af op de informatie van de TS, dus dat kan best wel eenzijdig zijn, maar zo te lezen heeft hij er best goed over nagedacht en zie ik nergens in zijn posts terug dat hij op andere vlakken (ook sociaal) tijdens werktijd niet zou functioneren. Zijn posts zijn ook helder en weloverwogen, dus voor zover ik kan zien hebben we hier niet met een randdebiel te maken (excuses voor de term, TS, en ook voor het praten in derde persoon over iemand die meeleest, maar dat maakt het wat makkelijker om me uit te drukken

). Waarom moeten mensen hem dan belerend toespreken over dat hij socialer moet worden?
Voor degenen die denken dat hij zich socialer moet opstellen, een experiment: stuur een mail naar alle vrienden, collega's en andere mensen die een kleine enquete wel kunnen waarderen, en stel ze deze vraag (niet anoniem, de persoon erachter is hier ook interessant):
Als je werkgever je zou verplichten je in je pauze (zoals de ARBO hem voorschrijft, dus onbetaald en veplicht te nemen) bij hem, zijn vrouw en vijf kinderen aan de eettafel te vergezellen, zou je hier weerstand tegen hebben?
a) Ja, ik zou het weigeren
b) Ja, maar ik zou het toch maar doen, ik wil geen problemen veroorzaken
c) Nee, maar ik zou het wel gek vinden
d) Nee hoor, prima
Eens kijken hoeveel mensen d) antwoorden. En kijk ook eens naar de mensen die a) zeggen; zou je die als asociaal classificeren? Ben je van mening dat die personen een les in sociaal gedrag nodig hebben?