Cube: duurste antieke computer ooit ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 16:44
In het Show je Apple topic kwam de Apple Cube ter sprake... sommigen gebruiken het als server. Een prachtige computer, maar ook zeer praktisch als server.

Goed... ik kijk even op marktplaats om te zien of er aanbod is. Dat is er. Maar er is nog meer vraag. Ongelofelijk:Ik kan 't even niet aan om nog verder te gaan kijken. Eerst maar even chillen om de schrik te verwerken van prijzen die betaald worden voor > 5 jaar oude computers.

Ik ben pas een jaar of 2 into apple dingen, dus durf geen gif in te nemen op de schatting van de leeftijd

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 18:42

Chiron

Moderator Discord
De cube wordt dan ook niet als een 'gewone' computer beschouwd, maar als collectors-item, cult-object, een ding wat vrij zeldzaam is en heel veel mensen willen hebben.

Google maar eens op 'apple cube' en bekijk de historie van het ding.

Als je een goedkope server wil draaien kun je beter even verder kijken :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 22:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Op www.tweedehandsmac.nl staan er ook een aantal. Prijzen varierend van 250 tot 420 euro.

Ik zelf heb er ooit 1 gehad maar wegens het niet gebruiken en aanschaf mac Mini verkocht.
Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje spijt van heb. Zijn echt formidabele computers.
Niet de snelste maar zeker wel de mooiste!

Ook de gedateerde cinema displays zijn super! Passen er zo gruwelijk goed bij! Heb er ook
1 gehad naast de G4 Quicksilver.

Als je er voor minder dan 300 euro 1 kan krijgen met display zou ik dit zeker doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 11:57

ReseTTim

Chocolate addicted

(jarig!)
haha de cube die zelf uitging als een tijdje de zon op de powerknop scheen :Y) :P
* ReseTTim heeft met zo;n ding gewerkt op school :)

voor 2de hands mac ga je toch echt naar: http://tweedehandsmac.nl/

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 15:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb voor mijn Cube 250 euro betaald, dat was volledig stock (256MB, 80GB, 450MHz) maar zonder monitor en geluid. Die laatste 2 had ik toch niet nodig, maar achteraf heb ik wel spijt dat die er niet bij zaten. Ik gebruik hem als webserver en media server voor de AppleTV. Werkt perfect en nagenoeg geruisloos.

Afbeeldingslocatie: http://212.238.216.189/Computer/Apple%20Cube%20G4/images/IMG_4613.jpg

Hij is geupgrade naar 1GB geheugen en 400GB Samsung disk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Nee.
Mac's zijn gewoon enorm waarde vast.
Kijk maar wat een 1 jaar oude macbook doet, tegen over een 1 jaar oude Dell laptop.

Ik kan het even niet meer vinden, maar 2 maanden geleden stond er hier ook een linkje naar een blog waarin iemand standaard HP's & standaard Dell's vergeleek met standaard MAcBook's & standaard iMac's.
De Mac was ietsjes duurder in aanschaf, maar veel meer waard na 1,2 of zelfs 3 jaar.

En vraag en aanbod....
En zijn niet veel oude Cube's meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Een cube is gewoon een prachtig ding, ideaal als servertje. Zijn design is gewoon tijdloos. Ik vind het zijn prijs meer als waard!

http://parkingwerchter.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb er ook 1 gehad, maar helaas is bij mij het moederbord door eigen toedoen kapot gegaan. Was een hele mooie computer en daarvoor in de plaats kwam de mini die toch wel minder mooi is. Hij is voor huidige begrippen heel traag, maar voor een servertje nog ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:05

Jiffy

God, you're ugly!

Welkom in de wondere wereld van antieke computers. Probeer voor de gein eens een goed uitgeruste, doch significant oudere (eerste helft jaren negentig) Amiga 3000T of 4000T op te duiken (mind the 'T'!) via zoiets als e-bay. En, nadat je weer bij bewustzijn bent gekomen, verbaas je over wat verzamelaars voor een brok computerhistorie over hebben... :)

[ Voor 13% gewijzigd door Jiffy op 05-02-2008 16:35 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196364

Ik ben hem voor het eerst gezien vandaag ook in het show je apple computer topic.
Wat een prachtig ding!

Voor de mensen die er een thuis hebben. Zeker showen die boel!! prachtig!

Misschien een idee aan de mensen die er ervaring mee hebben wat te vertellen en misschien leuk specs door de jaren heen hier te delen.
of ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat ook meespeelt is dat hoewel iedereen 'm supermooi vond, de Cube voor geen meter verkocht en relatief snel al door Apple van de markt gehaald werd. Er zijn er dus maar weinig.

Je betaalt in feite gewoon voor een hele mooie case, niet voor de hopeloos verouderde hardware erin. Vergelijk het met een Shuttle en andere 'design' PC cases, die houden hun waarde ook erg goed. Er zijn ook ladingen mods voor de Cube om er fatsoenlijke (Mac Mini) hardware in te zetten.

[ Voor 56% gewijzigd door Dreamvoid op 05-02-2008 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 15:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hmm, ik heb nog wat oudere hardware liggen (CeleronD 2.66GHz en geheugen). Misschien moet ik mijn Cube ook maar eens modden met een Intel inside. Maar eerst mijn Powermac G5 transformatie, dan zien we weer verder.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189219

waar gebruiken jullie die servers dan voor als ik vragen mag, wat is het voordeel van een los apparaat daarvoor, buiten dat die cube gewoon prachtig staat op het bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanomiX
Zo'n servertje kan best handig zijn, een beetje muziek, een webtestservertje, mailserver, fileserver,... noem maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

offtopic:
Mooi ding is het, maar de duurste antieke computer natuurlijk bij lange na niet. D'r staan nog wel eens VACjes en dergelijke te koop.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
een nextcube uit pakweg '90 doet ook al snel nog een dollar of 300-500 meen ik. best een leuk ding om te hebben natuurlijk, eigenlijk een soort atari falcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36

BCC

Ik dacht dat die cubes altijd problemen hadden met warmte afvoer. Is dat ooit opgelost?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Anoniem: 189219 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:01:
waar gebruiken jullie die servers dan voor als ik vragen mag, wat is het voordeel van een los apparaat daarvoor,
Voor diverse dingen eigenlijk. Zelf gebruik ik het voor centrale gegevensopslag voor het netwerk thuis, als mailserver (IMAP rulez!), m'n websiteje draait er ook op en meer van dat soort ongein. Ik gebruik er echter een gewone ouwe pc voor (dual P3-800), geen Apple Cube of een ander exotisch iets. Exotisch = duur in geval van problemen en ik gebruik liever lekker standaard (dus goedkoop en makkelijk te krijgen) onderdelen voor het geval er iets de geest geeft... :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jiffy op 05-02-2008 20:05 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou wel de onderdelen van een Mac Mini in de behuizing van een cube willen bouwen. 8) Voor $ 329 kun je een nieuwe en volledige replacement case housing van de cube kopen, dus het is mogelijk.

Een schitterend design met hedendaagse intel-technologie, dat Steve Jobs dàt nou niet ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36

BCC

Deephouse schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:37:
Ik zou wel de onderdelen van een Mac Mini in de behuizing van een cube willen bouwen. 8) Voor $ 329 kun je een nieuwe en volledige replacement case housing van de cube kopen, dus het is mogelijk.

Een schitterend design met hedendaagse intel-technologie, dat Steve Jobs dàt nou niet ziet!
Drie hot swap sata's bovenin en gaan :).. ik zou er een kopen...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

hij WAS ultiem als server maar onderhand toch wel aardig achterhaalt vind ik hoor. 100mbit netwek, en maar 450mhz. en dit terwijl mac os 10.5 server minimaal 867mhz vraagt qua cpu, en 1GB geheugen.
mischien als 10.4 server, maarja,,, al met al is het het NET niet.

je hebt natuurlijk altijd van die sjonnies die hun cube gaan upgraden met een 1,7Ghz ofzo. maarja een cube is gewoon mooi en als hij helemaal standaard is maakt dit hem alleen maar bijzonderder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:54:
Ik dacht dat die cubes altijd problemen hadden met warmte afvoer. Is dat ooit opgelost?
Niet echt, maar de mods lossen dat op - de originele G4 was een notoire heethoofd, maar met die mobile Intels Core Duo/C2D is dat al een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 16:43
Ik heb er ook nog een staan, momenteel als versiering. Misschien moet ik er maar weer es wat mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:29
Kapitein Prozac schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:18:
Ik heb er ook nog een staan, momenteel als versiering. Misschien moet ik er maar weer es wat mee gaan doen.
Verkopen? Aan mij? O-) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 140651 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 21:48:
hij WAS ultiem als server maar onderhand toch wel aardig achterhaalt vind ik hoor. 100mbit netwek, en maar 450mhz. en dit terwijl mac os 10.5 server minimaal 867mhz vraagt qua cpu, en 1GB geheugen.
Ik heb zelf nu ruim een jaar een NAS kastje staan dat over het netwerk effectief 20MB/s haalt en een 400MHz ARM met 128MB geheugen heeft. Er onlangs een 1TB low-power harddisk in gezet waardoor het ding gemiddeld tussen de 10W en 15W verbruikt. Doet alles wat ik wil (er draait Debian op) en verbruikt dus bijna niks.

Natuurlijk is zo'n Cube wel een erg gaaf ding, maar zonde om als server in te zetten :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Natuurlijk is zo'n Cube wel een erg gaaf ding, maar zonde om als server in te zetten :)
Efficient is het niet nee, je kan voor dat geld een snellere en zuinigere server neerzetten. Je kan voor de prijs van een mooie oldtimer ook een betere/zuinigere auto kopen, en toch rijden mensen daar nog mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie het wel vaker gebeuren. Kijk maar eens wat er voor een MSX2 turbo wordt betaald...die dingen stammen uit halverwege jaren 80 en ik heb ze al voor 450 euro weg zien gaan.

* The Eagle heeft zelf een Philips NMS 8280 MSX2...destijds compleet ook 100 euro voor betaald.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Dreamvoid schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 10:55:
Je kan voor de prijs van een mooie oldtimer ook een betere/zuinigere auto kopen, en toch rijden mensen daar nog mee rond.
Eens :) Maar ik zou er dan liever een desktop systeempje van maken met modernere componenten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

[...]
Efficient is het niet nee, je kan voor dat geld een snellere en zuinigere server neerzetten. Je kan voor de prijs van een mooie oldtimer ook een betere/zuinigere auto kopen, en toch rijden mensen daar nog mee rond.
Check! En hoewel ik zelf geen Cube heb (nog de intentie heb er ooit eentje aan te schaffen), is voor mij een belangrijk deel van de computerhobby juist het gebruiken van dit soort oldtimers. Of dat nu voor een spelletje of iets 'nuttigs' is. Een Cube is natuurlijk gewoon cool. En helemaal als server. Dat hij in zijn oorspronkelijke uitvoering niet de capacoteit heeft om álles te kunnen (als server) zal allemaal best. Maar er zijn zát mensen (waaronder ik) die wél graag een centrale mail-, file- of webserver hebben zonder daarbij meteen qua rekenkracht het nieuwste van het nieuwste nodig te hebben. Zolang de omvang van willekeurige bestanden niet in de GB's loopt, is 100 Mbps en een 450 MHz G4 snel zát.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05
[...]

tamelijk stomme vergelijking, aangezien je voor een old-timer auto geen belasting betaald en het dus uiteindelijk wel degelijk goedkoper kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Totdat je 50k km p/j rijdt met je oldtimer, en veel onderdelen slijten en repareren duur wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanomiX
Ja ok, voor hem nieuw aan te kopen als server is het misschien wat gek, maar als je hem toevallig nog hebt staan, kan je hem evengoed nog inzetten voor iets nuttigs. Persoonlijk zou ik hem wel verkiezen omdat hij namelijk zeer stil is en natuurlijk echt mooi oogt. Mijn servertje maakt echt een takkeherie en is niet bepaalt een streling voor het oog :p .

Pagina: 1