• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Goedendag tweakers,

voor een vriend wil ik de volgende pc bouwen;

Gigabyte GA-P35-DQ6
Intel 8500
geheugen???
WD raptor 150GB systeemschijf
4x Samsung Spinpoint T166 500 GB in RAID 0
Nvidia QuadroFX 3500, (reeds in bezit)
BeQuiet Dark Power Pro 650 watt
Antec 182 of een Chieftech kast

Van overklokken heb ik geen verstand. Normaal zou je DDR2 667 geheugen kopen. Is het 't waard om DDR2 1066 geheugen te kopen en wat te gaan overklokken? Scheelt dat veel in snelheid?

Wat vinden jullie van deze configuratie? Is de voeding zwaar genoeg? Hij wil Avid Xpress Pro HD installeren en veel met HD gaan monteren.

Alvast bedankt!
iedjie

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Opzich een nette config, maar ik zou erover denken om die schijven niet in RAID 0, maar in RAID 10 of 5 te zetten aangezien je dan een stuk zekerder van je data bent, en toch wat meer snelheid hebt dan zonder RAID.

Hoewel het voor RAID 5 wel zou aankomen op een losse hardware RAID-controller omdat een software RAID 5 opstelling nogal wat CPU vergt en dat geen goed idee is icm video encoding. (Over het algemeen.)

Persoonlijk zou ik ook niet gaan overklokken op een productiemachine, zeker niet met een E8500. Ik zou eerder een E8400 pakken en een bak geld besparen, en voor dat geld een hardware RAID kaart kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door --MeAngry-- op 05-02-2008 10:14 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met MeAngry.
4 schijven in RAID0 is wel lekker rap, maar niet veilig. Als je een veilige opslagmethode er naast hebt kan je het doen, anders voor RAID5 gaan.
Daar heb je dan wel een losse RAID controller voor nodig en die zijn niet goedkoop als het snel moet zijn. Minder dan 300 euro uitgeven aan een RAID5 kaart is dan echt not done.

Verder, overclocken is leuk, maar als je er niks van af weet raad ik het sterk af.
Het kan instabiliteit opleveren, dus je moet weten wat je doet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Het is hier niet Kassa of de consumentenbond :P .
kijk hier:
PMG FAQ.
En voor je geheugen vragen hier:
RAM FAQ
Eerst even zelf onderzoek doen en ff googlen.
Op 667 loopt fsb:dram 1:1, is de ideale stiuatie en met 1066 is het zoeken geblazen en of het een groot verschil maakt??????

[ Voor 44% gewijzigd door DaLoona op 05-02-2008 10:26 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

McKaamos schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:19:
Met MeAngry.
4 schijven in RAID0 is wel lekker rap, maar niet veilig. Als je een veilige opslagmethode er naast hebt kan je het doen, anders voor RAID5 gaan.
Daar heb je dan wel een losse RAID controller voor nodig en die zijn niet goedkoop als het snel moet zijn. Minder dan 300 euro uitgeven aan een RAID5 kaart is dan echt not done.
Waarom niet gewoon de onboard intel pakken voor RAID5? Voor de meeste mensen zal dat prima performance leveren (zelf ga ik het ook gebruiken voor een RAID 5 array op een ICH8R).

Voor wat betreft mem, aan PC5300 heb je meer dan zat, PC6400 kun je al een heel eind mee OCen, sneller is denk ik overkill.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

GoT helpt Tweakers die zichzelf helpen...
Van overklokken heb ik geen verstand. Normaal zou je DDR2 667 geheugen kopen. Is het 't waard om DDR2 1066 geheugen te kopen en wat te gaan overklokken?
Lees je in over overklokken, waardoor je er wel verstand van krijgt. Beantwoord deze vraag dan zelf.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.