Toon posts:

Niet passende stekker?

Pagina: 1
Acties:
  • 701 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een nieuwe PC gekocht en ga de onderdelen uit mijn oude PC in die van mijn ouders zetten... De voeding van mijn ouders heeft een minder brede stekker voor het moederbord dan de aansluiting op het moederbord... Toch is het een ATX voeding en een ATX moederbord.... de stekker past er ook wel in maar dan blijft er dus een deel van aansluiting op het moederbord ongebruikt...

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1021296047.jpg

Kan ik deze voeding gebruiken voor dit moederbord of moet ik een nieuwe hebben?
En hoe kan het zijn dat het beide ATX apparaten zijn maar dat de stekker voor het moederbord te klein is?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Pak even het boekje van je moederbord erbij zou ik zeggen ;) Je hebt 20 en 24 pins atx aansluitingen en voedingen, in principe zijn die gewoon onderling te gebruiken. Echter zul je wel de molex aansluiting (of de vierkante vier pins aansluitng) erbij moeten gebruiken.

Edit: Zie ook:
http://www.certtalk.com/kb/article_images/702/fig-7.gif

Overigens zijn deze antwoorden best te vinden met wat zoekwerk... :+

[ Voor 9% gewijzigd door wasted247 op 04-02-2008 08:30 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17
Waarschijnlijk heb je een ATX 1.x voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 04-02-2008 08:30 ]

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-02 17:52

silverstorm

tearing me apart

Waarschijnlijk heb je een ATX1 voeding en een ATX2 moederbord. PMG FAQ

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Er zijn inderdaad 2 verschillende ATX pluggen. De ene is 20 pins, de andere is 24 pins. De laaste hebt jij waarschijnlijk. Zo ver ik weet start een moderbord 24 pins, niet op met een 20 pins stekker. Hier zijn verlooptstukjes voor, of je moet een andere voeding kopen.
Echter jouw voeding nog geen 24 pins ondersteund, dat ik twijfelen of hij nog wel genoeg wattage kan leveren voor de nieuwe computers van nu. Post even je specs en welke voeding je nu hebt.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Xtresis schreef op maandag 04 februari 2008 @ 08:30:
Er zijn inderdaad 2 verschillende ATX pluggen. De ene is 20 pins, de andere is 24 pins. De laaste hebt jij waarschijnlijk. Zo ver ik weet start een moderbord 24 pins, niet op met een 20 pins stekker. Hier zijn verlooptstukjes voor, of je moet een andere voeding kopen.
Echter jouw voeding nog geen 24 pins ondersteund, dat ik twijfelen of hij nog wel genoeg wattage kan leveren voor de nieuwe computers van nu. Post even je specs en welke voeding je nu hebt.
Of het mobo dan direct niet wil starten is nog maar de vraag... Je zal sowieso de missende vier aansluitingen moeten aanvullen dooor bvb de hierboven genoemde molex aansluiting (welke ook op de TS foto te zien is).

Specs posten ben ik het mee eens, altijd handig...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd

Verwijderd in "PC Voeding-tester/gebruik als projectvoe..."

Daarin staat alles over de 20-pins en de 24-pins voedingen ;)

Maar iid, je zult waarschijnlijk een nieuwere voeding moeten gaan halen; Zeker als die voeding die je wilt gaan gebruiken al redelijk oud is. Zo niet, kan je eventueel ook volstaan met een 20 -> 24 pins verloopje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 08:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Systeem specs:

- Asus A8N-SLI SE Moederbord
- 1GB & 512MB Kingston HyperX CL2.0 DDR1
- Nvidia 7600GT 256MB (merk weet ik even nie)
- AMD Athlon 3700+ San Diego
- Old-ass 40GB Maxtor IDE 7200RPM HD
- Older-ass IDE CD-Rom

Kan ik dus even proberen de stekker 'aan te vullen' met de 4 pins stekker... ?
Anders word het even langs de plaatselijke mycom lopen voor een voeding.....

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 14:31

Bene

list incomprehension

Hola, en stop. Een 24 pins moederbord kan prima starten op een 20 pins ATX voeding - hoewel je voor zo'n systeempje wel een beetje redelijke voeding nodig hebt, richting de 300 watt van een redelijk of goed merk. Ga niet proberen je 12-volt stekkertje op het grote blok erbij te vrotten, daar heb je een andere aansluiting voor.

Verwijderd

Topicstarter
Ok... het kan dus wel dan?... ik wil het best proberen maar wil er wel zeker van zijn dat ik niets kapot maak, ik kan het overblijvende stukje op de aansluiting van het moederbord dus laten zitten en niet de 4 pins stekker erbij plakken?....

Als de kans is dat het werkt erg klein is dan haal ik voor 25euro wel een voeding hoor, dat boeit me allemaal niet zoveel maar als ik het geld KAN besparen dan graag.... tis een 350 watt voeding overigens, net als mijn andere systeem... moet genoeg zijn dus

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 09:46 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet passende stekker?

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Als je vorige topic gesloten is, is daar vast een reden voor. Lees de sluitmessage in dat topic eens goed door. Zonder overleg "heropende" topics gaan per definitie dicht. Bij deze.

Daarnaast is dit een vrij basic vraag die gewoon in de handleiding van je moederbord, in meerdere reviews van moederborden en in meerdere topics hier op GoT besproken wordt. GoT is er niet om het wiel opnieuw uit te vinden, dus ga eens even op zoek en lees die eens door. "ATX 2.0" is een goede zoekterm daarbij.

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 04-02-2008 11:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.