Toon posts:

[Laptop Harde Schijf begeven?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een laptop met de specs T2310 Core Duo, 2 GB, 120 GB Fujitsu 5400 rpm 8 mb cache, X200M, 12" etc. etc.

Ik moest de CD uit de laptop halen, dus ik starte hem op en haalde de CD eruit en toen sloot ik hem af terwijl hij aan het booten was dus door 5 seconden op de knop te drukken.
Toen startte ik hem weer op en kreeg ik de foutmelding: "Operating system not found".

Daarna heb ik dit allemaal geprobeerd:

- Harde schijf in een andere laptop gedaan (was compatible) maar nee hoor hij boot niet eens op. Hij komt zelfs de BIOS niet eens door.
- De harde schijf van de andere laptop in mijn 12" gedaan, de laptop bootte perfect op.
- BIOS gekeken: er staat heel opvallend dit. SATA port 1 [none]. Dus de harde schijf wordt niet eens herkend?!
- F8 gedrukt tijdens booten. Dan krijg ik dus de error: NTLDR corrupt. Missing file etc.
- De booting volgorde is goed, tenminste IDE Harde schijf staat op nr. 1...

De laptop boot gewoon niet op, ik ben echt bang dat de harde schijf naar de flarren is. Kan iemand mij helpen. Heb heel Google en Got afgezocht, niets wat helpt.

Ik snap er niets van. Kan iemand mij helpen. Er staan vitale bestanden op die harde schijf.

Alvast bedankt Tweakers.

EDIT: Oh ben vergeten. Heb ook een XP CD gepakt voor reinstall, en daar zegt die Hard drive not found. Dus reformatten kan niet eens! Ik had zelfs 2 partities om bestanden veilig te stellen, maar zelfs dat is dus geen optie.

Om precies te zijn geeft die deze error:

Traceback (most recent call last):
File "Autorun.py", line 1595, in ?
File "Autorun.py", line 1070, in main
File "Autorun.py", line 1150, in GetLan_PreInstalled
File "Autorun.py", line 1205, in VirtualDriveLetter
File "Autorun.py", line 536, in NumberOfFirstDisk
No hard disk found...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 00:58 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt kijken of dit stukje FAQ je nog iets oplevert: OM FAQ / Beleid

Als het een S-ATA drive is dan kun je hem gewoon aan een S-ATA controller hangen, dus dan kun je hem ook als 2e disk aan een systeem hangen, om op die manier te kijken of je er nog bij kunt. Maar als ik het zo lees dan denk ik inderdaad dat je harde schijf stuk is.

Verwijderd

Kijk eens of je de schijf kan lezen als je opstart vanaf een andere schijf. Dus een laptop waar 2 schijven in kunnen of via een plugje op een PC. Mss kun je er met recoverysoftware nog wat vanaf halen.

de juiste oplossing is natuurlijk: haal de vitale bestanden terug uit je meest recente backup

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry was dat nog vergeten te vermelden. Ik heb een 17" laptop met plaats voor 2 schijven tot mijn beschikking. Dan doe ik de werkende harde schijf in bay 1 (die boot, 100% zeker), en de kapotte van mij in bay 2 en dan boot het hele systeem niet. Dan loopt die vast in de BIOS lijkt het. Dan laat die niet vol.

Bedankt voor de suggesties. Heb nog wat ge-edit bij de first post, dus help is appreciated. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het systeem volledig vastloopt met die disk dan kun je er vrij zeker van zijn dat hij gewoon dood is (waarschijnlijk maakt dat ding gewoon kortsluiting). Is de data die erop staat echt van belang dan kun je altijd nog proberen om het ding naar een datarecovery bedrijf te sturen.

Verwijderd

Het is mogelijk dat de elektronica van je schijf een opdonder heeft gehad. Als je de bestanden echt terug moet hebben kun je nog proberen om een exact identieke schijf op de kop te tikken en dan de elektronica over te (laten) zetten. En dan proberen of de schijf wel herkend wordt door de bios.

Als de schijf nu bv. tikt oid dan heb ik weinig hoop voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Terw Dan,

Ja dat lijkt mij ook een logische conclusie, dat die kortsluiting maakt o.i.d. Maar dat dat opeens zo maar gebeurt, in 1 keer vind ik zo vreemd. Het enige wat ik had gedaan was: laptopje even booten, CD eruit halen (toen was die BIOS enzo aan het laden), CD eruit en dan 5 seconden uit knop inhouden en laptop afsluiten. Dat die daarvan zo extreem aangetast is, vind ik zo gek.

HlpDsk: De harde schijf 'tikt' of maakt geen vreemde geluiden. Hij klinkt nog gewoon gezond. Vreemd vind je niet?

Maar echt hartstikke bedankt voor jullie hulp. Ik probeer nu even met een Vista CD te booten, I will keep you guys updated. ;)

EDIT: Nee jongens Vista zegt ook: Er zijn geen stations gevonden. Klik op Stuurprogramma laden als u een stuurprogramma voor massaopslag wilt laden voor de installatie.
Het is gewoon een SATA harde schijf, hij zou het gewoon moeten herkennen. Er is dus echt iets mis...

EDIT 2: Ik keek net op Fujitsu website voor diagnostische programma's. En dan heb ik de keuze tussen IDE/ATA en SCSI. Welke hoort bij SATA nou?

Dit is de website: http://www.fujitsu.com/us...dd/support/utilities.html

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de vroege kick maar ik moet dit kwijt:

Ik geef op denk ik. Ik heb van alles geprobeerd. Heb ook dat Diagnostic tool gerunt, hij herkent de HDD niet eens. En daar staat de tekst, als deze waarschuwing weer komt ondanks u de schijf heeft aangesloten, is de schijf zelf fout...

Zoals Terw Dan het zegt, die HDD maakt een kortsluiting ofzo. Want booten met een laptop met 2 HDD plaatsen wil niet, hij komt niet verder. Als ik dan de foute eruit haal, gaat die vrolijk booten. Ik heb via XP en Vista CD's geprobeerd te formatten, maar ook daar wordt de HDD niet herkend.

Ik hoor heel lichtelijk wel eens wat tikjes, maar dat heeft die altijd wel gehad denk ik. De grote vraag is echter, hoe recover ik mijn data als de schijf niet eens herkend wordt? Moet ik naar een bedrijf stappen? En hoeveel euro mag dat wel eens kosten?

Ik heb alles behandeld heb ik het gevoel. Als ik iets ben vergeten, of als jullie suggesties hebben zou ik die graag willen horen.

Maar is het ooit voorgekomen dat een HDD faalt omdat je het systeem gewoon even snel afsluit? Ik vind het gewoon te gek voor woorden...

Toch bedankt voor jullie hulp...

Verwijderd

Datarecovery is heel duur. Als de schijf echter zelf goed is en het is alleen de elektronica dan kan een beetje bedrijf makkelijk de data terughalen door de elektronica van de schijf te vervangen. Precies wat ik je al eerder heb gezegd dat je zelf ook zou kunnen doen.

En misschien lullig om te lezen, maar vanaf nu netjes backups maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 02:44 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 02:42:
Ik hoor heel lichtelijk wel eens wat tikjes, maar dat heeft die altijd wel gehad denk ik. De grote vraag is echter, hoe recover ik mijn data als de schijf niet eens herkend wordt? Moet ik naar een bedrijf stappen? En hoeveel euro mag dat wel eens kosten?
Wat HlpDsK ook al zegt, recovery is niet goedkoop. Veel bedrijven rekenen ergens tussen de 50 en 100 euro voor de onderzoekskosten en afhaneklijk van hoe defect de schijf is kunnen de kosten voor het recoveren oplopen tot zo'n 400 tot 1500 euro
Maar is het ooit voorgekomen dat een HDD faalt omdat je het systeem gewoon even snel afsluit? Ik vind het gewoon te gek voor woorden...
Zoiets noemen we toeval. Als hij niet defect was gegaan door even snel het systeem af te sluiten, dan was hij waarschijnlijk stuk gegaan op het moment dat je de volgende keer bootte. Die schijf heeft waarschijnlijk gewoon al op het randje gelegen en dan is 1 tikje genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Ja Terw Dan het is waar dat de laptop die dag ervoor is gevallen en wat deukjes/krasjes heeft opgelopen, maar toen is die de hele dag aangeweest en er was niets aan de hand... Zoals al dus eerder gezegd, het was alleen dat opstarten om CD eruit te halen wat hem fataal werd...

Bedankt voor de info.
Pagina: 1