Hoi allemaal,
Mijn 2e post hier, hoop dat ik het beter doe dan de 1e
.
Ik heb sinds kort het volgende systeem samengesteld en in elkaar geschroefd:
Cooler Master Centurion 534, Zilver
Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI,Retail
Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed (G0)
Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 Mb
XFX GeForce 8600 GTS, 256 MB, DDR3, PCI Expre..
TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader
Microsoft Windows XP Home Edition + SP2,
Logitech RX1000 Laser Mouse,Zwart
Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400 (maal 2, dus 4Gb)
Xilence 600W,600Watt, Retail
Creative X-Fi Xtreme Audio
Lite On LH-20A1S, Serial ATA150
Na installatie werkt alles perfect, dus aan de slag om het systeem sneller te krijgen.
Ik draai nu op de volgende settings:
FSB processor 1200MHz (multiplier = locked at 9, bus speed = 300MHz) dus core speed = 2.7GHz
Geheugen FSB:DRAM = 1:1 (300 MHz @ 5-4-4-14-18)
Temperaturen zijn onder belasting OK, en ook Prime geeft geen fouten na 14 uur ratelen (4 keer prime 95, 1 per core @ the same time). (geheugen (1.8)en proc (1.18) op stock voltage)
Ik wil nu graag het systeem een duwtje verder geven, echter wat ik ook probeer --> het lukt me niet.
Alles boven de 1200 MHz zorgt voor een systeem wat niet wil booten (= cmos reset etc).
Ik weet dat je met de stock koeler niet veel verder komt dan ik nu heb (qua temps), maar booten moet toch lukken. (al veel voltages (proc) geprobeerd, echter geen resultaat)
Hier op tweakers gezocht en dit gevonden:Link naar oudere post
quote:
"Het ligt niet aan je processor!
Ik heb precies hetzelfde probleem. Het ligt aan het moederbord.
Sommige moederborden zijn gewoon niet gemaakt om quad cores over te clocken (zelfs de duurste 680i's *hadden* problemen met quad cores). Ze missen een voltage optie genaamd GTL reference voltage, die je moet verhogen om voorbij de ~300 FSB muur te komen..
Ik baal er ook ontzettend van en ik heb 't erbij gelaten. Ik hem mijn quad op 2.7ghz 1.18v lopen, perfect stabiel... Het is dan wel geen 3.4 ghz, maar hij loopt tenminste koeler dan op stock "
unquote
Goed, mijn moederbord heeft dus geen optie voor GTL reference voltage (ook niet in de bios gezien).
2 vragen resten mij nu nog:
Is het mogelijk om mijn mobo voorbij de 300MHz te pushen?
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn mobo de 1333 FSB (moet ie kunnen) niet aan kan? (wat doet GTL reference?)
Mijn 2e post hier, hoop dat ik het beter doe dan de 1e
Ik heb sinds kort het volgende systeem samengesteld en in elkaar geschroefd:
Cooler Master Centurion 534, Zilver
Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI,Retail
Intel Core 2 Quad, Q6600, Socket 775, Boxed (G0)
Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM, 16 Mb
XFX GeForce 8600 GTS, 256 MB, DDR3, PCI Expre..
TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader
Microsoft Windows XP Home Edition + SP2,
Logitech RX1000 Laser Mouse,Zwart
Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400 (maal 2, dus 4Gb)
Xilence 600W,600Watt, Retail
Creative X-Fi Xtreme Audio
Lite On LH-20A1S, Serial ATA150
Na installatie werkt alles perfect, dus aan de slag om het systeem sneller te krijgen.
Ik draai nu op de volgende settings:
FSB processor 1200MHz (multiplier = locked at 9, bus speed = 300MHz) dus core speed = 2.7GHz
Geheugen FSB:DRAM = 1:1 (300 MHz @ 5-4-4-14-18)
Temperaturen zijn onder belasting OK, en ook Prime geeft geen fouten na 14 uur ratelen (4 keer prime 95, 1 per core @ the same time). (geheugen (1.8)en proc (1.18) op stock voltage)
Ik wil nu graag het systeem een duwtje verder geven, echter wat ik ook probeer --> het lukt me niet.
Alles boven de 1200 MHz zorgt voor een systeem wat niet wil booten (= cmos reset etc).
Ik weet dat je met de stock koeler niet veel verder komt dan ik nu heb (qua temps), maar booten moet toch lukken. (al veel voltages (proc) geprobeerd, echter geen resultaat)
Hier op tweakers gezocht en dit gevonden:Link naar oudere post
quote:
"Het ligt niet aan je processor!
Ik heb precies hetzelfde probleem. Het ligt aan het moederbord.
Sommige moederborden zijn gewoon niet gemaakt om quad cores over te clocken (zelfs de duurste 680i's *hadden* problemen met quad cores). Ze missen een voltage optie genaamd GTL reference voltage, die je moet verhogen om voorbij de ~300 FSB muur te komen..
Ik baal er ook ontzettend van en ik heb 't erbij gelaten. Ik hem mijn quad op 2.7ghz 1.18v lopen, perfect stabiel... Het is dan wel geen 3.4 ghz, maar hij loopt tenminste koeler dan op stock "
unquote
Goed, mijn moederbord heeft dus geen optie voor GTL reference voltage (ook niet in de bios gezien).
2 vragen resten mij nu nog:
Is het mogelijk om mijn mobo voorbij de 300MHz te pushen?
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn mobo de 1333 FSB (moet ie kunnen) niet aan kan? (wat doet GTL reference?)
[ Voor 0% gewijzigd door ricardo246 op 03-12-2008 21:43 . Reden: opschonen + update ]
I have no special talent. I am only passionately curious.