Toon posts:

lager overklokken met 1066 ram

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst even zeggen dat ik tamelijk nieuw ben met overklokken.
Mijn systeem:
Gigabyte X38 DQ6
Intel E6850 (Zalman 9700)
ATI Powercolor 3870 PCS (CF)
WD Raptor 74GB
Maxtor diamondmax 10 250GB
Windows Vista 32bit

Het probleem dat ik tegenkom is het volgende. Ik had eerst goedkope DDR2 ram steken (2X 1Gb 800Mhz van V-Data)
Onlangs heb ik 2x 1Gb matched DDR2 Crucial Ballistix 1066Mhz in de plaats gestoken. Nu is het overklokpotentieel van mijn cpu een heel stuk lager. Waar ik voorheen gemakkelijk tot 425Mhz (x9) geraakte, blokkeert hij nu al op 380Mhz. Is er iets dat ik over het hoofd zie? Van voltages blijf ik voorlopig nog af. Ook zouden de timings van de Ballistix 5-5-5-15 moeten zijn, maar als ik de instelling op auto zet, geeft hij 5-5-7-24. Memtest geeft geen errors.
Iemand een idee wat er misloopt? Ik heb nog niet echt de tijd gehad om er veel tijd aan te spenderen en de komende week zit ik in Frankrijk, dus zal het allicht nog even duren voor ik uitgebreider kan testen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Van 'speciaal' geheugen moet je meestal de spanning verhogen. Volgens mij heeft dit geheugen 2.1V of zelfs 2.2V nodig in plaats van 1.8V en moet je dit handmatig veranderen. Je kan dit opzoeken in de handleiding of op de Crucial website.

Ook zijn de automatische timings een soort fail safe timings waarmee de latjes op 1.8V kunnen booten. Die moet je ook handmatig aanpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-02-2008 10:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen draait op 2.2 volt en krijgt standaard 2.1 en nog wat. Manueel overklokken had ik al gedaan. Maar dit verklaart nog altijd niet waarom mijn cpu een stuk trager draait.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:33

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Waar staat je divider op? Klinkt alsof je moederbord eerst een 1:2 divider gebruikt heeft, en nu overgeschakeld is op 2:3 (je geheugen heet 1066, en zou dus 2:3 moeten kunnen draaien, of 4:5 of whatever). Zet die divder op iets waardoor je er geen last meer van hebt, en probeer het dan nog eens. (oh, en het kan gewoon dat je 'cheapass' RAM goed was, het punt is dat je het niet weet. Iedereen kan geluk hebben :P )

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen al wat meer proberen uit te dokteren. Divider aangepast, voltage iets verhoogd,...
Niets blijkt te werken. Ik krijg mijn systeem niet stabiel (start zelfs niet op) op waarden die met de goedkope ram geen enkel probleem waren.
Iemand nog tips? Anders vliegt de Crucial eruit en steek ik terug de V-data erin. Is zonde van de investering, maar als mijn systeem trager gaat draaien door duurdere ram erin te steken...
Misschien moet ik eens zoeken naar de laatste bios-update, al denk ik niet dat dat het verschil zal maken.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Probeer eens je RAM afzonderlijk van de CPU op hogere frequenties te draaien zodat je daar eerst de limieten vind. Daarna je CPU weer omhoog trekken.
Misschien trekt je chipset (northbridge) het gewoon niet en heeft die extra koeling of een hogere voltage nodig.

Tesla Model Y RWD (2024)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Doe eerst eens een bios reset en stel alles opnieuw in.

En die crucials zouden zonder problemen 533 aankunnen dus dan moet je hoger komen dan de standaard 400 van die v-data/

heb je die crucials wel gekoeld ?
Mijn ervaring met die dingen is dat ze erg hard gaan als ze maar genoeg koeling hebben.

En anders rma sturen.

Maar gewoon je cpu op default en mem op 1066 werkt wel ?

Mijn ballistix doen met gemak 1200+ en die dingen gaat eigenlijk altijd wel 1100+.

Zet je TRD trouwens eens wat hoger in de bios.

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 12-02-2008 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:01:
heb je die crucials wel gekoeld ?
Mijn ervaring met die dingen is dat ze erg hard gaan als ze maar genoeg koeling hebben.

En anders rma sturen.

Maar gewoon je cpu op default en mem op 1066 werkt wel ?
Koeling is geen probleem. Airflow in de kast is meer dan genoeg.

Gewoon alles op default werkt wel. Alleen als ik ga overklokken blijft die veel te snel hangen naar mijn zin.

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 00:03

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Jajaja... een herkenbaar probleem... zie hier

Mijn verhaal dus, ben nu 1:1 bezig, want wat ik ook doe op 1066 standaard lopen ze niet lekker die stikjes.

Dus lage multiplier pakken en je FSB omhoog douwen en lees ook de link door in mijn verhaaltje.
Ga gerust gelijk hoog zitten met je FSB - want het geheugen kan het aan, zal meer je Mobo liggen of je zo hoog kan.
Er zijn zat situaties dat mensen van de standaard 2.2 Volt terug moeten naar 1.8 of 1.9 en het dan pas goed gaat.

Affijn, we blijven lekker bezig met ons pctje.

GetaGrip

GetaGrip is net een mens.......

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wanneer ik de ram lager clock, kan ik de fsb ook hoger zetten, maar ik had die crucials juist gekocht in de hoop het geheugen ook wat hoger te krijgen. Na veel gedoe uiteindelijk toch maar de crucials er terug uit.
Lang leve de cheapass V-data!
Laatst 3d-mark06 nog eens gedraaid met de V-data: 17121.
Al zeg ik het zelf, geen verkeerde score.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-01 14:14
dat klinkt inderdaad alsof je northbridge het niet trekt

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:36

Format-C

Tracing Rays

Ik heb ook 4 x 1GB Crucial Ballistix PC8500 CL5. Als ik ze daarop zet in mijn BIOS op 2,2V, wil mijn systeem niet booten. Op 3 moederborden niet! Op een ASUS Maximus Formula niet en op 2 Strikers 2 ook niet. (1 Striker 2 is dood).

Het mooie is; het geheugen wil wel op 1004MHz CL4 draaien:
Everest bandwidth:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/mwup6t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2rh1sev.jpg
Het is jammer dat het niet werkt op 1066MHz CL5, maar ik vind het wel best zo. Sterker nog; ik vind het zelfs beter. :P

Ik heb zelf een Maximus Formula X38 gehad waar het RAM vreemd deed met bepaalde dividers. Na redelijk wat geklooi ben ik erachter gekomen dat bij dit RAm de sweetspot zit op ongeveer 1000 tot 1020MHz op CAS 4 @ 2,2V.

Misschien interessant om eens te proberen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Format-C op 17-02-2008 00:20 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip.
Ik heb geprobeerd de ram wat lager te klokken. Had dat vroeger wel al gedaan, maar ik denk dat ik toen teveel parameters ineens wou wijzigen. Laatste nieuwe bios erin. Draait nog steeds niet supersnel, maar wel stabiel. MP op 7 gezet ipv 9, FSB op 500. Zal straks nog eens proberen wat hoger te gaan. Anders probeer ik in windows nog wat te tweaken. Heb al wat programma's geprobeerd, maar kan de pll niet instellen. De pll die ik opgezocht heb (Gigabyte X38 DQ6) staat niet bij de keuzemogelijkheden.

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Waarschijnlijk zal dit bij de Gigabyte een andere benaming hebben. Moet je even opzoeken ergens.
Pagina: 1