Vandaar dus mijn zo aangevallen vraag: welke christen neemt het bestaan van God
niet aan als absolute waarheid?
Ik beweer nergens dat elke gelovige over alles de absolute waarheid zegt te hebben - ik zeg alleen dat gelovigen absolute waarheden gebruiken. En ik ken verduveld weinig christenen die het bestaan van God niet als absoluut waar aanvaarden (anders zouden het agnosten worden, lijkt me

)
Als je dat criterium gelijk zou afwegen, zoduen namelijk wetenschappers die geloven in de juistheid vane en bepaalde wetenschappelijke theorie en deze pogen te bewijzen opeens ook 'aanhangers van een absolute waarheid zijn'.....
De logica ontgaat me. Maar wetenschappers die een theorie proberen te bewijzen zijn volgens een aantal definities geen wetenschappers. Het idee van een wetenschappelijke theorie is niet dat ie bewijsbaar is, maar je kunt wel bewijzen dattie
niet klopt. Totdat de onjuistheid is aangetoond is de theorie die de waarnemingen het best beschrijft en voorspelt de gangbare en geaccepteerde theorie.
Wat je wetenschappers ziet doen is juist controleren of nieuwe waarnemingen voldoen aan wat een theorie voorspelt. Daarmee bewijzen ze de theorie niet, ze vallen hem juist aan: dus die zwaartekrachttheorie zegt dat deze kogel naar beneden valt als ik hem loslaat? Dat zullen we dan nog wel eens zien!
Om iemand met die instelling nou een aanhanger te noemen lijtk me wat kort door de bocht.
Zodra een gelovige kennelijk gaat evangeliseren en zijn geloof anderen wil opdringen, is hij wel bezig met het stellen van zijn absolute waarheid als een dogma... maar lang niet alle gelovigen doen doet, naar mijn mening slechts een kleindeel en dat zijn de radicale fundamentalisten.
Je gaat ettelijke stappen verder dan waar ik op doelde. Ook "God bestaat" is een absolute waarheid, of je die nou direct of indirect aan anderen opdringt doet daar weinig aan af.
Je zou misschien met recht kunnen stellen dat de wetenschap een natuurlijke houding heeft om te voorkomen dat 'radicale' dogma's de macht grijpen en biedt meer ruimte voor juist de anti-these en de open discussie ....
Iig meer dan het geloof en de (institutionele) religie, waar een aanval op (of het in twijfel stellen van) bepaalde dogmatigheden al snel een aanval op het instituut an sich gevonden wordt, en bestrafd wordt met mogelijk zelfs excommunicatie. (iets wat overigens ook wel degelijk vaker voorkomt).
Dat is dus precies het fenomeen dat ik beschreef: als je je instituut baseert op (conclusies getrokken uit) absolute waarheden, dan zal een aanval op elke conclusie een aanval op je absolute waarheden en dus op het fuindament van je instituut zijn.
Nu zijn er best wetenschappers (mensen dus) die zich aangevallen zouden voelen als, pak hem beet, de relativiteitstheorie onderuit wordt gehaald. Maar het instituut "de wetenschap der natuurkunde" wordt geenszins aangevallen door zoiets, omdat die wetenschap niet gebaseerd is op welke theorie of absolute waarheid dan ook, maar op een methode. Dat is dan ook een fundamenteel verschil tussen religie en wetenschap - ze kunnen dan ook perfect samenleven.
Anderszijds moet ik ook erkennen dat de reeele 'zelfbescherming' en 'zelfcontrole' van de wetenschap en bepaalde wetenschappelijke theorieen in de 20e eeuw slecht functioneerden om misbruik hiervan door politieke ideologieen tegen te gaan... er zijn dan opeens een hoop voorbeelden van hoe makkelijk de wetenschap zich voor allerlei karretjes liet spannen en juist de waarheidsbevinding geheel tenonder ging in het streven naar politiek wenselijke ideeen:
Specifiek bij bepaalde 'zachte' alfa-wetenschappen, als Antropologie, Sociologie, Economie, Geschiedenis en Cultuurwetenschappen
Ik ben het nog niet zomaar eens met de verantwoordlijkheid die je hier op de schouders van "de wetenschap" legt. Er is een aanzienlijk verschil tussen iemand die ontdekt dat iets werkt ( e.g. kernsplijting) of iemand die vanuit een dogma iets concludeert (e.g. joden zijn slecht).
De eerste houd ik niet (mede)verantwoordelijk voor het gebruik van de A-bom in Japan, de tweede wel voor de holocaust.
Ik heb overigens mijn twijfels bij de definitie van sommige door jouw aangehaalde "wetenschappen" als zuiver wetenschappelijk - met name in gevallen van misbruik.