Raid0 data

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2021
Beste Tweakers,

Ik had zojuist besloten om de raid arays weg te halen van mijn PC, in de veronderstelling dat hij dan gewoonj verder zou draaien zonder raid. Dit was niet het geval, windows laadt niet.

Dus heb ik exact dezelfde instellingen van mijn RAID teruggezet, alsmede in de bios, maar nog steeds kan ik windows niet bereiken.

Iemand een idee?

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 22:07

Nutral

gamer/hardware freak

Stond windows zelf op de raid discs ? Dan kan het zijn.
Als je een andere harde schijf je windows hebt, kan het zijn dat de bootbestanden op een andere harde schijf staan. Probeer eens met je windows disc een recovery te doen. Als het goed is worden dan opnieuw bootbestanden gemaakt.

• Makavelibrox2
Windows stond zelf op de Raid schijven

Edit:
Ik heb de array weer verwijderd, nu mn schijven als 1e en 2e sata master staan, als ik nu wikndows wil starten krijg ik: Schrijfleesfout

[ Voor 65% gewijzigd door Makavelibrox2 op 28-01-2008 18:26 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Raid0 is striping! Data ben je op deze manier dus in principe kwijt, maar ik zou zeker de opties die hier staan eens proberen: OM FAQ / Beleid :)

• Makavelibrox2
Dat zou bijster balen zijn dan

Maar ik heb op deze pc alleen 2 schijven in raid draaien en verder geen losse schijven, hoe willen die programma's dan opslaan?

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 22:07

Nutral

gamer/hardware freak

raid0 is vooral gemaakt voor snelheid, alle data word gedeeld naar de 2 schijven. Meestal word raid0 gebruikt naast een andere harde schijf waar je alle belangrijkere data op zet.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Probeer:

Raid set opnieuw aanmaken (met standaard instellingen)
proberen door F8 te drukken tijdens boot om van de array te starten.

• Makavelibrox2
Werkt niet :P

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

[ Voor 68% gewijzigd door Makavelibrox2 op 28-01-2008 19:48 ]

• Makavelibrox2
Ik wil mn windows opnieuw installeren, maar tijdens de installatie gaat het niet helemaal goed.
Nadat Setup alle Files geload heeft, Bij Steup is loading....krijg ik een BSOD-scherm met de foutcode:
0x0000007B (0xFA00524, 0xC0000034, 0x00000000x, 0x00000000)

En moet ik mn PC rebooten, zo kan ik Windows er dus niet opzetten :P Ik heb mn Raid Array uitgezet en ook in de BIOS alles naar Default gezet.

Wellicht heeft het iets te maken met de schijven, maar ik heb raid arrays verwijderd en uitgezet en in BIOS geeft hij ook mn 2 schijven mooi weer als 1e en 2e master.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Als je de data die op je array stond wilt behouden moet je dus NIET opnieuw Windows proberen te installeren op die schijven.

De foutcode leert je overigens dat er idd iets mis is met je array. Probeer eerst eens de data eraf te halen door een (linux) live CD of Windows installatie op een _andere_ schijf te gebruiken. De tooltjes die je dan kunt gebruiken staan in de FAQ. Hierbij geldt overigens dat je de oude parameters van de array gelijk moet houden met de nieuwe.

Dan kun je weer proberen de oude situatie te herstellen door Windows op die schijven te installeren. Wellicht is het gewoon een brakke partitie, wat ik me overigens goed kan indenken. Wellicht zijn het de onjuiste of eveneens brakke drivers.

Stap voor stap werken dus!

Verwijderd

Die foutcode kan er domweg mee te maken hebben dat hij juist Windows er opnieuw op wil zetten zonder de benodigde drivers voor de RAID-controller via F6 te laden.

En idd .. wil je je data nog terughalen dan moet je vooral NIET iets nieuws gaan installeren op je array / losse schijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 23:00 ]

• Makavelibrox2
Fauna schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:54:
Als je de data die op je array stond wilt behouden moet je dus NIET opnieuw Windows proberen te installeren op die schijven.

De foutcode leert je overigens dat er idd iets mis is met je array. Probeer eerst eens de data eraf te halen door een (linux) live CD of Windows installatie op een _andere_ schijf te gebruiken. De tooltjes die je dan kunt gebruiken staan in de FAQ. Hierbij geldt overigens dat je de oude parameters van de array gelijk moet houden met de nieuwe.
Ik heb helaas alleen maar de beshcikking over 2 harde schijven, die in mn PC zitten, verdere schijven heb ik niet.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:00:
Die foutcode kan er domweg mee te maken hebben dat hij juist Windows er opnieuw op wil zetten zonder de benodigde drivers voor de RAID-controller via F6 te laden.
Maar hoezo denkt hij dan dat ik RAID heb als ik die uit heb gezet in mn bios en via de config daarvan?

Die data is niet heel belangrijk, ik zet er net zo lief er een nieuwe install op en alles weg is.

Momenteel kom ik niet verder dan Caldera DR-DOS, als ik die zn gang laat gaan en via DR-Dos A:\ naar e:\setup.exe wil gaan krijg ik een foutcode over dat hij MSCD001 niet kan vinden (zowel bij XP als bij Vista)

• Fauna
Dan hoef je verder niet moeilijk te doen denk ik. Maak je definitieve keuze of je raid wilt of niet, en zorg dat de instellingen in de BIOS juist zijn. Start dan de Windows setup van CD en zorg dat je de goede drivers (indien nodig) bij de hand hebt op floppy. Bij het installeren zou ik alle partities voor zover aanwezig weggooien en een nieuwe indeling maken.

• Makavelibrox2
Die keuze is heel simpel: geen raid

Ik heb mn BIOS naar standaard gegooid en alles staat goed nu.

Vervolgens douw ik er windows CDtje in en krijg ik alleen maar Caldera DR-Dos en kan ik de installatie niet starten.

• Kurios
  • Niet online
Makavelibrox2 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:02:
Die keuze is heel simpel: geen raid

Ik heb mn BIOS naar standaard gegooid en alles staat goed nu.

Vervolgens douw ik er windows CDtje in en krijg ik alleen maar Caldera DR-Dos en kan ik de installatie niet starten.
Voor Sata heeft XP vaak ook nog aparte drivers nodig. Nieuwere moederborden kunnen de SATA schijven aan XP laten overkomen als IDE schijven waardoor deze ze wel herkend.

Heb je al een ander XP cdtje geprobeerd? Misschien kan je vista even proberen of een linux livecd?

• Makavelibrox2
Klopt, maar kan nieteens de setup starten, dus kan ik ook niet die drivers inladen

Ik heb zowel XP, een unattended en een normale en Vista geprobeerd ;)
Allemaal hetzelfde principe

• Fauna
Windows Setup werkt niet met Caldera DOS :). Waarschijnlijk staat er nu iets anders op de schijf wat op wil starten (eerste gok, partition magic). Check even de bootvolgorde in je BIOS.

[ Voor 12% gewijzigd door Fauna op 29-01-2008 11:14 ]

• Makavelibrox2
Vreemd, CD-Rom staat gewoon als eerste, en als ik fia F8 mn CD-drive kies als boot krijg ik hetzelfde verhaal

Verwijderd

Makavelibrox2 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:51:
[...]

Ik heb helaas alleen maar de beshcikking over 2 harde schijven, die in mn PC zitten, verdere schijven heb ik niet.

[...]

Maar hoezo denkt hij dan dat ik RAID heb als ik die uit heb gezet in mn bios en via de config daarvan?

Die data is niet heel belangrijk, ik zet er net zo lief er een nieuwe install op en alles weg is.

Momenteel kom ik niet verder dan Caldera DR-DOS, als ik die zn gang laat gaan en via DR-Dos A:\ naar e:\setup.exe wil gaan krijg ik een foutcode over dat hij MSCD001 niet kan vinden (zowel bij XP als bij Vista)
Volgens mij ben je nu wat dingen door elkaar aan het halen en "zomaar wat aan het doen". Als jij met DR-DOS bezig bent (waarom eigenlijk?), heb je helemaal niks met XP of Vista te maken. Dan werk je gewoon in DR-DOS en doet het er niet toe wat er op de harde schijven staat. Die error over MSCD001 heeft alleen te maken met het feit dat je opstartdiskette niet goed is. DR-DOS kan de juiste driver voor je CDROM niet vinden op de diskette.

Windows opnieuw installeren:

1. Zorgen dat je je diskette met de drivers voor je RAID-controller hebt.
2. Booten van je installatie-CD en op F6 rammen om de driver te laden.
3. Windows installeren.

Het probleem waar je mee begon zou makkelijk op te lossen zijn geweest, zolang je maar niet "zomaar wat" was gaan doen. Meestal kun je je RAID-array gewoon opnieuw aanmaken met de optie om die "snel" te initialiseren (en dus niet "volledig" initialiseren, want dan ben je alles definitief kwijt). Als je de RAID-array dan identiek had gemaakt aan de oude array, was er niets aan de hand geweest. Zodra je, voor het opnieuw aanmaken van de array, ook maar IETS met die schijven gaat doen, is de kans groot dat je inderdaad opnieuw mag gaan installeren.

• Makavelibrox2
De Boot De
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 11:16:
[...]

Volgens mij ben je nu wat dingen door elkaar aan het halen en "zomaar wat aan het doen". Als jij met DR-DOS bezig bent (waarom eigenlijk?),
Hij start dat automatisch op als ik boot vanaf mn CD's (bij 3 verschillende doet hij dus hetzelfde)

CD-Rom staat als eerste Boot Device. Oook als iok via F8 probeer de CD-Roms te starten schakeld mn PC over naar DR-Dos

Ook als ik CD-Rom als enige boot doet gaat hnij naar die DR-Dos.

[ Voor 6% gewijzigd door Makavelibrox2 op 29-01-2008 13:26 ]

• Kurios
  • Niet online
Makavelibrox2 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:21:
De Boot De
[...]

Hij start dat automatisch op als ik boot vanaf mn CD's (bij 3 verschillende doet hij dus hetzelfde)

CD-Rom staat als eerste Boot Device. Oook als iok via F8 probeer de CD-Roms te starten schakeld mn PC over naar DR-Dos

Ook als ik CD-Rom als enige boot doet gaat hnij naar die DR-Dos.
misschien staat er in beeld: "druk op een toets om van de CD te starten"?

Maargoed de DR-DOS staat maar op 1 van je schijven. Koppel die dus los en installeer windows op degene waar het niet opstaat. Als je windows dan hebt geinstalleerd formatteer je gewoon die andere schijf.

• Makavelibrox2
Heb ze allebei losgekoppeld, maar bij beide geeft hij hetzelfde resuiltaat...

Schijnbaar ligt het dus toch aan de CD, heb een hele nieuwe Vista nu gebrand en deze geeft DISK BOOT FAILURE... we zijn in ieder geval van die dr-dos af :P

Verwijderd

Ook als je geen RAID hebt kan de controller native nog wel niet ondersteund zijn. Dan moet je alsnog drivers laden :)

Verwijderd

Makavelibrox2 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:06:
Heb ze allebei losgekoppeld, maar bij beide geeft hij hetzelfde resuiltaat...

Schijnbaar ligt het dus toch aan de CD, heb een hele nieuwe Vista nu gebrand en deze geeft DISK BOOT FAILURE... we zijn in ieder geval van die dr-dos af :P
Je zou niet de eerste zijn...... is je CD-drive niet stuk?

Zie bijvoorbeeld: [Grub] Booten van CD-rom?

• Makavelibrox2
Het lag dus blijkbaar toch aan de CD, of beter gezegd DVD.
Ik heb nu windows op een CDtje en de setup startte gewoon, vervolgens heb ik gekozen om de beide schijven te formatteren. Dit verliep goed, isntalleren maar....

Nu krijg ik de melding: Error Loading Operating System..

En moet ik rebooten, Microsoft schreef dat je bios dan iets niet goed herkent en je dan gewoon moest formatteren en opnieuw moet proberen. Gedaan tot 3maal toe, maar het blijft hetzelfde...

BIOS heb ik al naar standaard gezet en gereset, mocht allemaal niet baatten.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Over welke hardware hebben we het (in dit hardware forum) ?

ARME AOW’er

• Makavelibrox2
Asus A8N-e
2x 200GB Samsung Spinpoint 200GB
3200+ Venice
2x512MB Kingston DC

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Hij bedoelt waarschijnlijk; welke sata chipset?

Bij je mobo heb je een cdtje gekregen. Hierbij heb je waarschijnlijk een optie "make driver disk".

Frot de CD in een andere PC, duw een diskette erin en druk op "make driver disk".

Hierna cd booten, en bij de setup op F6 blijven rammen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Makavelibrox2
Probleem is dat ik geen Diskette bij de hand heb...

Maar bij deze Unattended WIndows zitten alle drivers ingebakken, alle mogelijke SATA Drivers.

Via Floppy is toch de enige manier dan?

Ik kan misschien bij deze versie nog eens de goede drivers erop proberen, ik zie die namelijk wel staan op die cd.

Anders wordt het wachten tot morgenochtend :(

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45
A8N-e zou prima moeten draaien zonder drivers, heb de SLI versie en drivers zijn optioneel. Het is juist beter deze te mijden, omdat die vaak problemen opleveren. Doe eens een BIOS reset en installeer eens opnieuw, misschien dat er instellingen niet goed staan. Oow ja als Windows al bestanden heeft kunnen kopieren zonder extra drivers, hoort het dus gewoon zonder te werken ;).

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik begrijp niet of je nog iets wilde bewaren wat er op die schijven stond... of niet. Als dat NIET het geval is, kan je de schijven nu gewoon "schoon" maken met KillDisk. Download deze, voor Bootable diskette/USB schijf (bootable diskette werkt bij mij altijd beter iig). Of download de bootable ISO...

Boot hiervan (als je uberhault nog een beetje kan booten van CD) en maak de schijven schoon. Hierna zal je weinig problemen meer hebben met wat er op de schijven stond. (Let er op, dat ALS KillDisk nog iets van een partitie ziet, op één van de schijven, selecteer altijd de schijf zelf, en niet de onderliggende partitie. Anders wordt het nooit helemaal schoon.)
Pagina: 1