Toon posts:

Quake 4 Arena Loopt opeens stotterend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wilde weer eens Q4 gaan spelen, en tot mijn verbazing stotterd het spel enorm!
In het main menu is het nog niet zo erg, maar als ik al naar multiplayer ga en de serverlijst zie haal ik net 1 fps ofzo, lijkt wel alsof hij een software renderer gebruikt.

Het laden duurt niet lang gewoon even lang als normaal maar eenmaal in-game haal ik misschien ook net 1 fps.

Ik begrijp hier echt niks van, heb al vanalles geprobeerd (herinstall spel, drivers update (forceware o.a)), maar hij heeft het gewoon altijd gedaan. Ook op een resulutie van 640x400 heb ik dat, zelfs met AA en alles uit, en dat kan natuurlijk niet.

In andere spellen heb ik dat overigens niet, daar loopt alles gewoon soepel zelfs op hoge kwaliteit.

Specs:
Asus P5B Intel Core2duo 2.4ghz
Asus 7900GS
4GB RAM
WinXp x64

Ik hoop dat iemand mij enige tips kan geven.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 12:00
offtopic:
Ik ben niet zo op de hoogte van het tweaken van de laatste nVidia boordjes, maar je vergeet te melden of je deze al hebt terug geklokt naar de 'fabrieks-instellingen'. Even je history nagelopen om dit te weten te komen.

Heb je alles weer eens default geprobeerd :+ ?

[ Voor 10% gewijzigd door LinuX-TUX op 27-01-2008 23:47 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Hoogstwaarschijnlijk een probleem met OpenGL, aangezien Quake 4 daarop draait.
Dat verklaart ook waarom je het in andere spellen niet hebt; die draaien immers meestal rond Direct3D.

Deze haperingen schijnen vaker voor te komen op Nvidia-kaarten en hebben veelal te maken met een foute instelling in de drivers. Dat wil zeggen, het Nvidia Control Panel. Ikzelf heb een soortgelijk probleem gehad met Doom3 (ook een OpenGL-game) en opgelost door alle texture-gerelateerde instellingen in het Nvidia Control Panel op High Quality te zetten.

Om te beginnen: update Quake 4 eens (de laatste versie is 1.4.2) en controleer of er warnings worden gegeven in het console (in main menu openen met Ctrl + Alt + ~ ).

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 27-01-2008 23:50 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
@ Linux-TUX: al geprobeerd ;)

@r00n: Hmm Update had ik al gedaan, heb gekeken In mijn NVidia control Panel en het enigste wat het zou kunnen zijn is: Conformant texture clamp. Heb deze setting op 'Use OpenAL specification' gezet en op 'Hardware' maar had geen zin.

Ik heb elders ook nog gekeken op engelse sites dat je een variable moest veranderen in Q4 maar heeft niet geholpen.

In de console zie ik geen warnings, is er ook een log file bij Q4 ? deze kan ik niet vinden, misschien staat daar wat meer in.

Ik zit een beetje vast hier, ik vermoed ook dat het een instelling is bij mijn Nvidia maar ik kan zo niet echt wat zien wat er mee te maken zou kunnen hebben.

Vind het zowieso raar dat me dit opeens gebeurt.

Bedankt voor de hulp iig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost. Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik de 'oude' nvidia drivers erop gezet en toen was het probleem weg :)