22" of 24" IYama

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Geachte tweakers

Ikzelf heb een vraag over de monitor van iyama namelijk de TFT 24" Iiyama ProLite B2403WS 3ms analog/HDMI 1000:1 Audio

Deze monitor is me op het oog gevallen en na dagenlang nadenken ben ik nog altijd niet zeker of deze de 220 € extra waard is om mijn 22" iyama te vervangen(die verkocht word voor 150)
ikzelf heb een 8800 GTS(g92) maar mijn huidige beeldscherm heeft geen dvi ingang het is een analoge ingang
Btw ik ga er ook tv op kijken(tv tuner)

Of zou ik deze houden? en een lcd tv later aanschaffen

Met dank bij voorbaat

Verwijderd

Is een beetje een persoonlijke vraag, ligt er maar net aan hoeveel €220,- en 5cm jou waard zijn. Het ligt er ook aan wat je nog meer op dat scherm wil doen dan TV kijken, en hoeveel je aan beeldkwaliteit hecht. Die 24" Liyama is gewoon 5cm in de diagonaal groter en een wat hogere resolutie dan wat je nu hebt.

Reguliere TFT monitoren (zoals de Liyama) hebben over het algemeen een wat mindere inkijkhoek, wat je beeld iets verkleurd als je er niet helemaal recht voor zit. Daarbij hebben LCD TV's een veel hogere helderheid en contrastratio en komen de kleuren er zo beter uit. Dit alles maakt LCD's wat geschikter om films op te kijken.

Nadeel van LCD's is weer dat ze over het algemeen een lagere resolutie hebben dan TFT's. Ook zit er meer ruimte tussen de pixels, wat dus van dichtbij een minder scherp plaatje oplevert. Dit laatste wordt erger naarmate je een groter paneel neemt. Een 27 of 32 inch LCD hebben beide een resolutie van 1366x768 pixels waar een 24" TFT er 1920x1200 heeft.

Dit soort info is trouwens heel goed te vinden op de afdeling VB, bijvoorbeeld in dit topic. ;)

Dus informeer jezelf en trek je eigen plan. Een bezoekje aan een beetje electronicazaak is ook nooit weg. Daar kan je die dingen mooi naast elkaar zien, want er zit nog behoorlijk verschil in kwaliteit onderling. Specs zeggen in ieder geval niet alles.

Succes!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dit soort keuzes zul je echt zelf moeten maken.

Kortom:
- Zoek uit wat je wilt.
- Zoek uit welke informatie je nodig hebt om die keuze te maken.
- Vergaar die informatie (zelf zoeken, GoT of Google of Fabrikant).
- Indien je die informatie niet begrijpt, maak dan duidelijk wat je er niet aan begrijpt (reden voor topic).
- En maak je keuze.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Begin eens met een kijkje in **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Het blijft toch grotendeels een persoonsgebonden keuze. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rone op 28-01-2008 00:05 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? idd

Een Tweaker wordt in staat geacht zelf op zoek te gaan naar relevante info en zelf te kiezen. En als je al een topic opent, wees dan volledig. Uit de duizenden monitoren die te koop zijn noem je er eentje, zonder ook maar een woord te reppen over waarom specifiek die. Zo kunnen we je sowieso niet helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.