Toon posts:

1 gig geheugen kwijt met ASUS P5VD2-VM

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mijn werk mijn pc mee naar huis om van 2 gig naar 2x2 gig geheugen te gaan.
Geheugen gekocht en geinstalleerd en loopt als een trein.
Echter geeft de pc bij het opstarten al aan dat er 4 gig is geinstalleerd doch maar 3 gig wordt gebruikt.
In win XP 64 zie ik er ook maar 3.
betekend dit dat de overige gig verdwenen is?

Ik heb al goed gezocht in google en hier op GoT, firmware is uptodate,

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat in de 32bits Windows XP maar 3GB beschikbaar is is logisch. Zie hiervoor PMG FAQ » 4GB en desktop PC's. Dat dit ook in de 64bits versie het geval is komt hoogstwaarschijnlijk doordat je in het BIOS de Memory Remapping optie niet hebt ingeschakeld.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
heb je memory remap functie in BIOS aanstaan?
Om het OS toch 4GB geheugen te laten gebruiken dient er aan de volgende eisen te worden voldaan:

i) 64bits OS
ii) x86 CPU met 64bits instructieset
iii) Chipset met remapping mogelijkheid (Intel 955, 965, 975 of enterprise chipset. Alle AMD chipsets die AMD64 cpu's ondersteunen)
iv) BIOS met remapping functie (staat default uit, dus wel aanzetten)
v) 4GB geheugen installeren

Als aan deze eisen voldaan is zal het OS 4GB herkennen en volledig kunnen benutten. De simpele uitleg is dat het BIOS, transparant voor het OS, de geheugenadressen die samenvallen met de hardware resources (MMIO, Memory Mapped IO) remapped naar een hoger deel in de adresrange waardoor het al fysieke geheugen geadresseerd kan worden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je al in de PMG FAQ gekeken bij 4GB en desktop PC's? Daar staan een aantal eisen waaraan je PC moet voldoen om de volledige 4 GB aan te sturen.

edit: spuit 11...

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 26-01-2008 23:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
remapping staat niet in mijn bios....
dus houdt het op begrijp ik?

De faq had ik al wel gelezen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zonder remapping zul je inderdaad geen gebruik kunnen maken van de volle 4GB, zoals in de FAQ ook duidelijk wordt aangegeven.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FAQ lezen blijkt weer eens een rare hobby te zijn. Maar goed, wij zijn Tweakers, dus wij horen rare hobbyisten te zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.