NED2 - Zembla: Gameverslaafd 27-01-2008 21:45

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 8.517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:38:
[...]

Ik ben 't helemaal met je eens, Trance__Energy! _/-\o_
Check m'n Xfire profiel is! :P
Grtz,

Xieje
Hehe junk! 70 uur :+
Dat haal ik niet meer tegenwoordig, ik word ook vaak te gestresst als ik lang game. Misschien is dat bij WoW anders, maar bij shooters (CoD, BF, CS) en ook zelfs bij RTS games kan ik aardig gestresst worden als dingen niet lukken. Daarom moet ik soms gewoon even stoppen anders word je helemaal gefrustreerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:57:
Je zegt dat je nu wow soms weken niet speelt , persoonlijk lijkt mij de druk om ietsjes minder te spelen met dit spel is dat je per uur zou moeten kunnen betalen , je betaalt nu per 2 mnd dacht ofzoeiets en als je weken niet speelt dan betaal je wel voor de niet gespeelde weken , buite dat de verslaving andere oorzaken heeft waarschijnlijk vind ik persoonlijk dat dezew regel van maandtarieven niet echt eerlijk zijn . Mij lijkt het eerlijker dus als je net als met de telefoon betaalt als je belt .
Uiteraard betaal je minder of meer per gespeeld uur afhankelijk van hoeveel uren je per maand speelt, echter denk ik niet dat de kosten enig invloed hebben op de verslaving. Of je nu 10/15/20 euro per maand betaald maakt denk ik niets uit.

Wanneer je een avondje de kroeg instapt en 2 drankjes neemt, ben je dit geld ook kwijt, dus wanneer je ipv de kroeg instapt die avond, achter de pc kruipt, heb je het geld al weer "bespaard".

En voor al de mensen hier die aangeven dat ze volledig de controle hebben over hun gamegedrag, dan ben je dus gewoon niet verslaafd. En dat is helemaal niet erg :*) .

Zelf heb ik 3 jaar lang, behoorlijk intensief, Everquest2 gespeeld. Als leider van een guild met zo'n 250 active members. Heb ik hier veel tijd ingestopt? Ja. Heb ik hier ook veel geleerd? Ja. Staat hetgene wat ik heb geleerd in verhouding met de hoeveelheid tijd die ik erin heb gestopt? Geen idee !

Als je het spelen van een spel, bv een mmorpg, in je huidige leven kan passen, is er niets mis mee. Wanneer je levenswijze aangepast moet worden om het spel te kunnen spelen, is er denk ik stof tot nadenken.

Ofterwijl, wanneer je baan ontspanning wordt en het spel je werk, gaat het fout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:38:
[...]

Ik ben 't helemaal met je eens, Trance__Energy! _/-\o_
Check m'n Xfire profiel is! :P
Grtz,

Xieje
70 uur in de afgelopen week? :')

Even serieus, wat vind je daar zelf van?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 17:11
Hoewel xfire tijd niets zegt, ik heb eve online ook overdag heel de dag aan staan terwijl ik op mijn werk zit zodat ik af en toe een skilltraining snel kan aanzetten :P . Dus voor hetzelfde geld heb je gewoon je WoW aan staan terwijl je op school bent of beneden zit ofzo.

//totaal offtopic

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:28:
kinderen, nakomelingen blabla waar heb je t allemaal over? Dat is nu juist niet waar ik naar op zoek ben...Mensen kunnen ook hun geluk zoeken in gamen, daarvoor hoeven ze geen uitgebreid sociaal leven te hebben. Dat vind ik echt zo'n onzin. Alleen maar omdat het zogenaamd zo hoort. Over 200 jaar is iedereen vergeten wie je bent en wat je deed dus wat maakt het uit. Je leeft toch voor jezelf en niet voor anderen (althans in mijn geval) Ik heb het gewoon over hoe iemand zelf z'n vrije tijd invult. Dat mag iemand toch lekker zelf weten als ie liever de hele avond gaat zitten gamen ipv socializen?
Tuurlijk mag je zelf weten hoe je die tijd in deelt, maar blijkbaar komt iedere gamer er na een x aantal jaar achter dat het allemaal geen zin heeft gehad en dat het een uitstel is geweest om de realiteit onder ogen te komen. Wacht maar tot je iemand tegen komt in je leven waar je onvoorwaardelijk van houd en waar je alles voor doen wilt; kom dan nog maar eens terug met je "je leeft toch voor jezelf en niet voor anderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJ schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:44:
[...]

70 uur in de week is 10 uur per dag...tering zeg dacht ik dat ik veel gamede met m'n 3 a 5 uur per dag. Ik ben niet zozeer verslaafd aan het gamen zelf maar eerder het gedoe eromheen. Posten over games in forums, het bijhouden van verkoopcijfers, artikelen/recensies schrijven voor website over games, lezen over games, zelf een eigen game ontwerpen etc. het ergste van mijn "verslaving" is nog wel dat ik bijna alle namen van producers+voor welk bedrijf ze werken uit mijn hoofd kan en dan niet alleen Miyamoto o.i.d. Voorbeeldje: Masahiro Sakurai Sora Ltd. Super Smash Bros. Brawl,
Keiji Inafune Capcom Mega Man, Hideo Kojima Konami Metal Gear Solid, Denis Dyack Silicon Knights Eternal Darkness, Takashi Tezuka Nintendo EAD 1 Animal Crossing, Shinji Mikami Platinum Games Resident Evil 4, Chris Seavor RARE Conker's Bad Fur Day. Julian Eggebrecht Factor 5 Lair, Mark Rein Epic Unreal Tournament, Gabe Newell Valve Half-Life, Yoshiaki Koizumi Nintendo EAD Tokyo Super Mario Galaxy, Eiji Aonuma Nintendo EAD 2 The Legend of Zelda: Twilight Princess, Michael Kelbough Retro Studios Metroid Prime 3, Yuji Naka Prope Sonic etc.

Ik ben dus niet zozeer verslaafd aan het gamen maar meer alles eromheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 11:49

Grannd

da Granndest

Wat jij heb is gewoon een uit de hand gelopen hobby :+, geen verslaving.

Ik vind het wel raar dat het 27.000 euro kost om sommige mensen te doen beseffen dat te veel gamen slecht voor ze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 13:55
Grannd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:54:
Wat jij heb is gewoon een uit de hand gelopen hobby :+, geen verslaving.

Ik vind het wel raar dat het 27.000 euro kost om sommige mensen te doen beseffen dat te veel gamen slecht voor ze is.
Als jij het goedkoper kan, gat in de markt jho!

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 10:49
maartend schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:26:
Als je verslaafd bent aan roken lukt het je misschien om 1 week niet te roken, maar niet om te stoppen.
Dit hangt voor een groot deel van de persoon zelf af. De één plakt zich vol met pleisters en heeft dan nog moeite van de sigaretten af te blijven, terwijl de ander dat pakje neerlegt en nooit meer een sigaret aanraakt.
pingkiller schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:27:
Misschien ben je gewoon niet het type voor uitgaan/feesten maar wil je dat nog niet zien.Het is niet 'normaal' omdat soort dingen niet leuk te vinden dus wil je het heel graag leuk vinden,maar dat gaat niet.
Dat is één van de redenen waarom ik nog altijd veel game. Uitgaan heeft me nooit echt kunnen boeien. Ik ben altijd al een gamer geweest, maar een jaar of vijf terug is dat verergerd. Zat in m'n examenjaar toen ik in een nogal crappy privésituatie belandde waardoor ik na m'n examen anderhalf jaar een kluizenaarsleven geleid heb. Vier uur 's middags uti bed, gelijk achter de PC, gamen en schrijven (schreef destijds voor een gamesite) tot zes uur 's nachts en toen weer slapen. Na anderhalf jaar ben ik zowaar aan een baan gekomen, nu ruim drie jaar geleden. Pas toen ik daar werkte ben ik ook WoW gaan spelen, daarvoor was ik meer in de FPS hoek te vinden. Ik zit in een endgame guild en ben vier avonden per week aan 't raiden. Eventuele afspraken plan ik daar omheen indien mogelijk, maar ik merk dat ik niet veel moeite heb om het aan de kant te leggen; minder dan ik voorheen met games had. En toch zit ik er minstens 21 uur per week achter, vaak eerder rond de 30. (wat in m'n top waarschijnlijk op 50 lag) Op een bepaalde manier ben ik verslaafd, maar niet zoveel dat ik de controle kwijt ben.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:57:
Je zegt dat je nu wow soms weken niet speelt , persoonlijk lijkt mij de druk om ietsjes minder te spelen met dit spel is dat je per uur zou moeten kunnen betalen , je betaalt nu per 2 mnd dacht ofzoeiets en als je weken niet speelt dan betaal je wel voor de niet gespeelde weken , buite dat de verslaving andere oorzaken heeft waarschijnlijk vind ik persoonlijk dat dezew regel van maandtarieven niet echt eerlijk zijn . Mij lijkt het eerlijker dus als je net als met de telefoon betaalt als je belt .
Het maakt geen verschil, die 13 euro is (voor de meesten) niets. Zeker als je zoals ik niet veel uitgaat bespaar je zoveel dat die 13 euro je geen extra druk oplegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 15:48

RMB

Nee, geen right mouse button!

Ik ben matig verslaafd. Ik verwarloos school (ben puur op geluk in Atheneum 6 gekomen, nu examen en als er niks veranderd ga ik onderuit), ik verwaarloos vrienden, onderhoud wel uitvoerig een vriendin......

World of Warcraft, Call of Duty 4.... verslavende factor: Status tegenover online maten.
ik spijbel ervoor, ik leer nooit door de games.

Laatste weken heb ik voorgenomen minder games te spelen en iets te leren, tot nu toe lukt het! :D
Toch ben ik denk ik wel verslaafd, maar ik kan mezelf tegelijk wel in de hand houden. Wel met heel veel moeite!

ik heb iedere dag tot 6 uur studiebegeleiding waar ik heen ga, daarna ga ik tot 12 gamen. in het weekend meestal 1 dag van 12 tot 10 ofzo, de andere niks. 2 avonden door de week ook niet vanwege vriendin, en vrijdag ga ik uit. dus ik game 1 weekend dag 10 uur, en 2 tot 3 keer door de week 6 uur. kom je uit op wekelijk 22 tot 28 uur. (ik heb véél meer gespeeld)

Nog een verschijning: als het niet lukt, of ik word ongewenst gestoord reageer ik aggressief. (laatste tijd ben ik alleen geïrriteerd dan, vroeger gooide ik me controller en me muis weg, sloeg ik op tafel en ik sloeg ooit een gameboyscherm kapot op mijn hoofd)

[ Voor 36% gewijzigd door RMB op 28-01-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:41:
[...]

Hehe junk! 70 uur :+
Dat haal ik niet meer tegenwoordig, ik word ook vaak te gestresst als ik lang game. Misschien is dat bij WoW anders, maar bij shooters (CoD, BF, CS) en ook zelfs bij RTS games kan ik aardig gestresst worden als dingen niet lukken. Daarom moet ik soms gewoon even stoppen anders word je helemaal gefrustreerd :+
Dat heb ik nou precies hetzelfde.
Ik heb overigens ook in één week in een vakantie 2 jaar geleden de 70 uur aangetikt, en daarna nooit meer boven de 40 gekomen in vakanties. Nu met COD4 wil het nogal snel rap gaan omdat het ontzettend lachen hier is met mijn clan. En zit in de week iets op 15-25 uur, maar boven dat gaat het niet meer. Aangezien ik toch aanzienlijk wel wat tijd moet insteken in mijn school, vwo, en ben er tijd tussenuit geweest omdat ik ziek was, vorig jaar ook de reden waarom ik doubleerde. En wil dat zeker niet nogmaals meemaken, een hel. Terwijl ik niet eens zoveel game en dan krijg je van de maten van je die mijn eerdere ik kende: "Ah je moest zeker weer gamen he, nerdje". En ik kan daar dus niets aan doen, overigens KON ik ook niet gamen want als ik barstende koppijn heb dat je niet eens op je brommer kan rijden ?! (Ik vind brommer rijden helemaal geweldig, ik ben nu al al mijn geld aan het opsparen voor een motor over 1,5 jaar) Dat is echt absurd, en ik kan daar ook echt niet tegen. Hopelijk ben ik er binnenkort helemaal vanaf, en dan gaat het weer allemaal goed.

@hierboven.
Status tegenover je vrienden.
Dat is echt een heel belangrijke factor waardoor je zoveel speelt. Aangezien die WOW spelers altijd(iets té) vaak maar gamen omdat ze beter dan de rest willen zijn. Net als met Lineage2 wat ik in mijn echte gameleven speelde met een klasgenoot en daar t neefje van. Waar hun stopte om 23:00 stopte ik om 02:00 om maar ietsjes verder te zijn dan hen, absurd toch?! Ik geef dit toe, en daarmee ben ik al best blij zeg maar. Aangezien je veel gamers hebt die zeggen van ja ik vind het gewoon leuk, maar ik werd vooral verslaafd omdat ik gewoon beter wilde zijn.

Dat is denk de belangrijkste factor in het verslaafd zijn. Verslaafd zijn omdat je beter wil zijn... absurd.

[ Voor 18% gewijzigd door rCk op 28-01-2008 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glorificationer426
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-09 21:16

Glorificationer426

come we hero rush yes?

Wil me verder niet mengen in deze discussie maar het valt me op dat veel mensen "op hun teentjes getrapt" reageren :)

(@DiscWout) omg
(@DiscWout) bijna over mn nek :D
(@DiscWout) echt zo een boer laten, hele mond vol kots :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik denk dat een dergelijk "verslaving" ook best eens anders gezien zou kunnen worden. Stel je verdient er geld mee, dan zal je niet de enige zijn die intensief computer werk doet van 9 tot 5 ;) ookal is het dan een spelletje...

doch vind ik de uitzending van zembla wel sterk, er is een gedeelte gamers met een probleem, erg goed dat dat aangekaart word. Ook het stukje waar de eigenaar (hoe heet die amerikaan-nederlander nou:P) zegt dat de verzekeringen je uitlachen als je een behandeling voor game-verslaving zou declareren... het bewijst maar hoe bepaalde dingen in de samenleving achterlopen op de werkelijkheid... als het echt zo'n serieus probleem is, zou er toch iets aan gedaan moeten worden/zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

WhiteViper schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:32:
[...]

m'n vader

hij vind het nogal moeilijk om dat soort dingen recht in me face onder woorden te brengen (net zoals ik trouwens), dus doet hij het soms in mails zoals deze.
Apart, ik wou dat mijn vader ooit zo'n mailtje gestuurd had om mij wat verstandiger te maken. Het heeft me lang geleden een jaartje middelbare school gekost. Misschien had het iets uitgemaakt :). Maar ja, als ik nu maar mijzelf kijken is het gamen een hobby en heeft internetten de plaats van 'verslaving' ingenomen. Al is het meer omdat ik tabak heb van het werken aan mijn scriptie en internet de makkelijkste afleiding is.
Voor mij, en ik denk voor heel veel mensen is het een gebrek aan discipline dat ze zoveel gamen. Als het geen gamen is wat je van het werk houdt dan is het wel wat anders. TV, naar buiten kijken, aan een brommer sleutelen, hangen.

Echt verslaafd is denk ik maar een kleine groep. Ik denk dat er bij een bepaalde groep die misschien als verslaafden gezien worden eerder een stuk vervreemding aan de hand is. Ze zijn teveel opgegaan in de virtuele wereld en kunnen de zaken niet zo goed meer scheiden. Metname WoW e.d. hebben daar wel een handje van omdat je zo online character toch vaak een verlengstuk is van jezelf (of wat je wilt zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door Shiver23 op 29-01-2008 01:26 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 13:00

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik was aan het raiden in wow, deed een baal run in diablo 2 en een 5on5 war in cod4, ben efficient verslaafd :p

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is misschien maar een kleine groep echt verslaafd, maar er is een wat grotere groep die tegen verslaving aan hangt. Nu lees ik veel reacties die hun leefwijze wat betreft gamen bagetalliseren. Voor een groot deel zullen die mensen ook inderdaad een grote hobby hebben en geen verslaving, maar het is wel een risicogroep. Mensen die zeggen dat ze niet gevoelig zijn voor verslavingen, zijn het vaak wel!

Daarnaast wordt gamen vaak nog steeds gezien als een onschuldige hobby (wat het met normaal gamen natuurlijk ook is, maar wat is normaal....) en dat maakt het nu net risicovol. Als je aan de heroïne bent als hobbyist en niet als verslaafde, dan kijkt iedereen je raar aan en zou zeggen: Ik zou er maar snel mee stoppen! (begrijpelijk en terecht)

Gamen is wel geaccepteerd en dat maakt het samen met eetverslaving best een risico.

Al vraag ik me wel zeer af of de verantwoordelijkheid nu weer net bij Blizzard (of 1 van haar concurrenten) gelegd moet worden. Het lijkt in de huidige maatschappij wel alsof we altijd een ander verantwoordelijk moeten houden. Het is toch vrij logisch dat een bedrijf wat abonnementen verkoopt, mensen gefascineerd willen houden zodat ze het abonnement behouden? Dus is het vrij logisch dat Blizzard in de doelstellingen van de game heeft staan dat mensen er niet mee op kunnen houden.

In zekere zin doet een krant dat toch ook? Zorgen dat de lezer de krant wil blijven lezen, anders dalen de verkoopcijfers. Een krant is alleen niet verslavend.

Bij minderjarige mensen zou ik de verantwoordelijkheid toch wat bij de ouders willen leggen. Zet de pc niet op de kamer van de kinderen, maar beneden in de woonkamer of in een aparte kamer en leg restricties op wat betreft de tijden. Bij volwassenen is dat natuurlijk wat lastiger. De oplossing is niet zo eenvoudig, maar je moet oppassen dat de verantwoordelijkheid niet bij de verkeerde partij wordt gelegd.

Over de zembla uitzending zelf: Ik vind het zwak van Blizzard dat ze niet even een reactie hebben gegeven. Hiermee maken ze zichzelf zwak in de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Glorificationer426 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 00:18:
Wil me verder niet mengen in deze discussie maar het valt me op dat veel mensen "op hun teentjes getrapt" reageren :)
Ik vind dat toch echt wel meevallen hoor. Het is gewoon een discussie, daarin verdedigen mensen idd hun standpunt ja. Dat is wel wat anders dan op je teentjes getrapt zijn. Ik heb maar 1 persoon in de hele thread gezien die zich aangevallen voelde. Voor de rest wordt er gewoon beschaafd uitgelegd hoe men hier tegenaan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 00:24
Interessant om de afgelopen pagina's te lezen en dat er zoveel mensen tegen het punt van verslaving aan zitten terwijl ze dat zelf niet doorhebben.

Leg het spel gewoon eens een week aan de kant en kijk of het je moeite kost om een week dat spel niet aan te raken. Het zal de meesten nog tegenvallen hoe moeilijk dat is, wat dus eigenlijk al wijst op een beginnende verslaving.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:13:
Het is toch vrij logisch dat een bedrijf wat abonnementen verkoopt, mensen gefascineerd willen houden zodat ze het abonnement behouden? Dus is het vrij logisch dat Blizzard in de doelstellingen van de game heeft staan dat mensen er niet mee op kunnen houden.
Dus het is vrij logisch dat Marlboro de doelstelling heeft dat mensen verslaafd worden en er niet mee kunnen ophouden? Logisch wel ja, maatschappelijk aanvaardbaar? Twijfelachtig.

Nog steeds geldt vrije wil, maar als je door roken een extra zware footprint op de samenleving achterlaat wordt het toch wat minder zwart-wit.

Sensibilisering dringt zich (ook voor games) sowieso op.

Verder een erg goede post, en ik ben het er zeker mee eens. Dus wat betreft bagateliseren, risicogroep, en acceptatie. Niemand gaat moeilijk doen over te lang gamen, het is namelijk 'onschuldig' en je 'doet er niemand kwaad mee' enz.... Echter zal er niemand zijn die dezelfde redenering maakt ivm persoonlijk druggebruik, terwijl het toch beide verslavingen zijn.

Bij kinderen kun je de verantwoordelijk idd bij de ouders leggen. Meestal denken ze ten onrechte: zolang hij daarmee bezig is, hangt hij niet op straat rond, en is het allemaal wel goed zo.

Ik heb beloftevolle mensen zien falen in de uitdagingen die ze opnemen (en waarvoor ze prima voldoen) door games en computers. En daar reken ik mezelf ook bij. Dan gaat het niet zozeer over games maar eerder over algemeen te veel computergebruik. Erg jammer. Zoals je zegt ligt het bij volwassenen veel moeilijker wegens geen controle. Ik hoop dat het vanzelf afzwakt en dat ik in de toekomst de pc, bij manier van spreken, alleen nog zie als de doos waar mails op aankomen. (overdreven gesteld, maar je begrijpt het wel). Dat vergt echter veel discipline.

Het probleem is dat je als student weinig vormen van direct toegankelijk entertainment hebt. De pc is gewoon té gemakkelijk om te vluchten van de verplichtingen. De pc staat er immers altijd en is op zich ook niet echt duur. Wegens de beperkte middelen van de student kan je namelijk niet zeggen: 'ik neem eens de auto en ga ergens anders iets nuttig doen'. Op de pc aanmodderen is zoveel 'makkelijker'.

En wie beweert dat je even grote voldoening haalt uit virtuele prestaties als uit echte, moet eens bij zichzelf te rade gaan. Virtual life primeert niet op real life!! Ik verwijs naar de posts die beweren dat virtuele doelstellingen halen gelijk staat met het halen van doelstellingen in het echte leven.

Je moet gewoon eens heel rustig objectief afstand nemen en het gegeven analyseren voor wat het is. Al die uren die je in games steekt, daar heb je nul komma nul return van. Je hebt alleen gezeten en wat met je vingers bewogen. Wat heb je eraan? Wauw, je kan misschien net iets sneller met uw mousepointer op een object richten. Daar ga je indruk mee maken!

Bij echt sporten train je ook de reflexen, maar dan heb je er nog het voordeel bij dat het gezond is.

En WoW is wel het frapanste voorbeeld. Duizenden (!!!) uren, en waar ben je in feite mee bezig? Je bent de integers op een .txt'tje in een database op een blizzard server aan het veranderen. Beetje account boosten... Dat is alles wat er van die duizenden uren tijdsinvestering zichtbaar en tastbaar is!
UltraR-pc schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:29:
[...]

[...]

Ik vind dat toch echt wel meevallen hoor. Het is gewoon een discussie, daarin verdedigen mensen idd hun standpunt ja. Dat is wel wat anders dan op je teentjes getrapt zijn. Ik heb maar 1 persoon in de hele thread gezien die zich aangevallen voelde. Voor de rest wordt er gewoon beschaafd uitgelegd hoe men hier tegenaan kijkt.
Ik hoop niet dat je mij bedoelt? Ik probeer gamen zeker niet te verdedigen, integendeel. Ik heb voordien redelijk hard gereageerd, maar dan in de lijn van het programma, en niet andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
M@cer schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:58:
Interessant om de afgelopen pagina's te lezen en dat er zoveel mensen tegen het punt van verslaving aan zitten terwijl ze dat zelf niet doorhebben.

Leg het spel gewoon eens een week aan de kant en kijk of het je moeite kost om een week dat spel niet aan te raken. Het zal de meesten nog tegenvallen hoe moeilijk dat is, wat dus eigenlijk al wijst op een beginnende verslaving.
Als ik mijn moeder vraag een week geen boek te lezen dan zal ze dat ook moeilijk vinden. Het is logisch dat je niet blij bent als je met iets moet stoppen wat je veel doet en leuk vind maar omdat nou meteen een verslaving te noemen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 12:13:
Een krant is alleen niet verslavend.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik denk dat "nieuws" ook een soort van verslaving is voor vele mensen, altijd op zoek naar meer en meer informatie, zonder er echt voldoening uit te halen.

Nog wat anders, wanneer iemand +/- 3 uur per dag tv kijkt, wat tegenwoordig niet eens een raar gemiddelde is, wordt diegene dan ook gezien als verslaafd zijnde? Want wanneer iemand zegt iedere dag 3 uur te gamen ( wat een stuk interactiever en socialer is dan tv kijken) krijgt men al gauw een stempel.

Er is niet echt een duidelijke grens , omdat deze bij iedereen ergens anders ligt. De enige die weet of je verslaafd ben aan gamen of niet ben jijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Je hoeft toch niet alles te doen voor een doel of om er beter van te worden? Waarom ga je dan naar de film, een boek lezen, naar de kroeg? Lijkt me dat ontspanning net zo goed een valide reden is om spelletjes te spelen. Dat is bij veel sporten net zo. Gewoon iets doen omdat je het leuk vind.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Wat voor mij een belangrijk gegeven is (in het geval van WoW) is dat hoe meer tijd je in je personage steekt, hoe krachtiger het wordt.

Meer spelen levert hierdoor ook iets op, wat op zijn beurt weer leidt tot verslaving. Ik heb vrienden gemaakt via WOW, een guild geleid samen met die vrienden, ik heb met die lui in de kroeg gezeten, noem maar op Het was echt een soort leefwijze.

Maar nadat TBC uitkwam stond je weer op 0. een nieuw character bouwen zou wederom honderden uren in beslag nemen. Ook het spel werd steeds stresvoller. Niets draaide meer om de speelervaring, slechts om de epics. Raiden ging nergens meer over, en dat zag ik ook in. Ook de onvolwassen manier van spelen, door veelal verslaafde kinderen heeft er toe geleid dat ik WOW vaarwel gezecht heb.

Blizzard heeft het spel in mijn ogen te verslavend gemaakt. Het is nu gewoon business.

[ Voor 5% gewijzigd door paradoXical op 29-01-2008 13:19 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
pingkiller schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:00:
[...]

Als ik mijn moeder vraag een week geen boek te lezen dan zal ze dat ook moeilijk vinden. Het is logisch dat je niet blij bent als je met iets moet stoppen wat je veel doet en leuk vind maar omdat nou meteen een verslaving te noemen.
Zoek ajb eerst op www op wat een versalving precies inhoud in plaats van even zomaar iets te droppen. Er zitten in dit topic wat mensen met kennis van zaken en die zeggen echt niet dat een ieder die enkele uren per dag speelt verslaafd is. Er zitten nog wat kenmerken bij.

Maar één van de eerste dingen waaraan jezelf kunt aflezen of het mogelijk de niet goede kant opgaat;
is het tijdens het gamen meerderer keren voorgevallen dat je iemand afsnauwde, grote bek gaf, of zelfs agressieve uitingen deed, of mischien zelfs wel agressief werd als je gestoord werd?
Zo ja, ik hoop dat je omgeving je dan wat meer in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
pingkiller schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:00:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het je moeder heel veel moeite zal kosten om dat boek een week aan de kant te leggen. En wanneer ze al begint te zweten bij het idee om het boek een week te moeten missen is dat volgens mij ook een vorm van verslaving. Als je 6 tot 10 uur per dag een boek zit te lezen en voor de rest niks anders doet dan lezen is er volgens mij weinig verschil met gameverslaving waar je 6 tot 10 uur per dag insteekt zonder dat je wat anders doet.

[ Voor 4% gewijzigd door M@cer op 29-01-2008 13:27 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
M@cer schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:24:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het je moeder heel veel moeite zal kosten om dat boek een week aan de kant te leggen. En wanneer ze al begint te zweten bij het idee om het boek een week te moeten missen is dat volgens mij ook een vorm van verslaving. Als je 6 tot 10 uur per dag een boek zit te lezen en voor de rest niks anders doet dan lezen is er volgens mij weinig verschil met gameverslaving waar je 6 tot 10 uur per dag insteekt zonder dat je wat anders doet.
Ghehe, typische tentamenperiode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M@cer schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:24:
Als je 6 tot 10 uur per dag een boek zit te lezen en voor de rest niks anders doet dan lezen is er volgens mij weinig verschil met gameverslaving waar je 6 tot 10 uur per dag insteekt zonder dat je wat anders doet.
Ik besteed minimaal 8 uur per dag aan mijn werk/baan.....is dit nu ook een verslaving? Ik doe het niet eens voor mijn ontspanning 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
Ik probeerde alleen maar aan te geven dat je niet iets kan concluderen aan de hand van een vraag/constatering. Zoals je in je post al doet m@cer, moeten er veel meer dingen aan de hand zijn voordat een bepaald antwoord op een vraag kan duiden op een verslaving. Ik word gewoon een beetje moe van die mensen die gaan roepen dat als je X vind/doet dan heb je Y, dat is gewoon totale onzin. Er zijn een hele X'en nodig voordat je kan concluderen dat iemand Y is/heeft.
Zoals ik in veel topics hier zin: Persoon komt met symptoon X en peroon y verteld dat hij iemand die dat ook had en nu dood is. Ja,wtf,dat gaat gewoon nergens over.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:10:
[...]
Nog wat anders, wanneer iemand +/- 3 uur per dag tv kijkt, wat tegenwoordig niet eens een raar gemiddelde is, wordt diegene dan ook gezien als verslaafd zijnde? Want wanneer iemand zegt iedere dag 3 uur te gamen ( wat een stuk interactiever en socialer is dan tv kijken) krijgt men al gauw een stempel.

Er is niet echt een duidelijke grens , omdat deze bij iedereen ergens anders ligt. De enige die weet of je verslaafd ben aan gamen of niet ben jijzelf.
Nee, die is niet verslaafd.
Verslaving uit zich door zaken als; alles in het teken stellen om aan de verslaving te voldoen. Die staat op de eerste plaats, je laat je school afzakken, je werk, je gaat zorgen dat je zoveel mogelijk tijd aan je verslaving kunt besteden, dus red bull om langer wakker te blijven of coke, jezelf niet verzorgen, voor school nog even snel. En dit alles stelselmatig

En zelf ben je vaak de laatste die weet/in de gaten hebt dat je verslaafd bent. Je baggataliseerd alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:30:
[...]

Ik besteed minimaal 8 uur per dag aan mijn werk/baan.....is dit nu ook een verslaving? Ik doe het niet eens voor mijn ontspanning 8)7
Maar waarschijnlijk begin je niet te zweten als je een dag vrij bent en denk je ook niet de hele tijd aan je werk op het moment dat je vrij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
M@cer schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:39:
[...]

Maar waarschijnlijk begin je niet te zweten als je een dag vrij bent en denk je ook niet de hele tijd aan je werk op het moment dat je vrij bent.
Mocht dat wel zo zijn, zit je in de detox en ga je hard op weg naar een burn-out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 13:34:
Nee, die is niet verslaafd.
Verslaving uit zich door zaken als; alles in het teken stellen om aan de verslaving te voldoen. Die staat op de eerste plaats, je laat je school afzakken, je werk, je gaat zorgen dat je zoveel mogelijk tijd aan je verslaving kunt besteden, dus red bull om langer wakker te blijven of coke, jezelf niet verzorgen, voor school nog even snel. En dit alles stelselmatig

En zelf ben je vaak de laatste die weet/in de gaten hebt dat je verslaafd bent. Je baggataliseerd alles.
Ik weet ook wel dat diegene niet verslaafd is, zie mijn eerdere post die eindigd met:

"Als je het spelen van een spel, bv een mmorpg, in je huidige leven kan passen, is er niets mis mee. Wanneer je levenswijze aangepast moet worden om het spel te kunnen spelen, is er denk ik stof tot nadenken.

Ofterwijl, wanneer je baan ontspanning wordt en het spel je werk, gaat het fout"

Om deze reden denk ik dus ook dat iemand wel in de gaten heeft dat hij/zij "verslaafd" is, dit wil niet zeggen dat ze het ook toegeven of erkennen, of er iets aan willen of kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Laatst online: 26-02 19:52
Het spel WoW is verslavend opgezet. Mede doordat je er constant meer voor moet doen, wil je mee kunnen met de rest. Dit betekent echter niet dat meteen iedereen die het speelt verslaafd is. Wel dat de kans het te worden erg groot is. Ik heb zelf het spel gespeeld en ben er aan verslaafd geweest. Ik speelde op het laatste moment iets van 100 uur in de week, oftewel ik deed niets anders! (behalve 6 uur/dag slapen en eten).

Uiteindelijk realiseerde ik me waarmee ik bezig was en heb besloten het mijn ouders te vertellen. Ik ben tijdelijk terug thuis gaan wonen, heb de spellen van mijn pc afgegooid en heb de spellen zelf ook bij het vuilnis gedaan. Een zeer directe methode om er vanaf te komen en het werkt nog ook. (voor mij dan, maar waarschijnlijk mede omdat ik het zelf wilde)

Wel betrap ik me er nog steeds op dat ik bijhoud wat er in WoW gebeurd, gewoon omdat het concept me aantrekt. Voor mij dus reden om altijd van dat soort spellen af te blijven, anders wordt de verleiding denk ik al snel te groot.

Ik vind het goed dat het meer ter sprake komt tijdens programmas als Zembla, omdat er te weinig over wordt gesproken, terwijl ik toch zeker weet (alleen al kijkende naar mijn guildleden destijds) dat er meer mensen zijn als ik. En ik denk toch echt dat die mensen verslaafd zijn, zonder het misschien te weten. Het is namelijk feit dat een heroineverslaafde altijd zal zeggen: ' Ik ben niet verslaafd, maar het is wel lekker, daarom doe ik het'. Hetzelfde geldt voor rokende mensen, alcholisten enz... Ik denk dat mensen daar eens bij stil moeten staan. Spellen spelen moet kunnen (doe ik ook nog steeds) maar het moet geen verplichting worden voor jezelf. De opbouw van het spel WoW spoort dit echter wel aan. De verantwoordelijkheid ligt echter toch nog steeds bij de consument en niet bij de producent. Mensen moeten er echter beter in worden voorgelicht, dus laat er nog maar eens wat documentaires over komen! Well done, Zembla!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dapper verhaal.
respect

Wel een andere vraag; kun je mij (en dat mag via een PM) eens beschrijven hoe jou afkick/detox/eerste periode na het acuut stoppen was?

Beroepsmatige interesse

[ Voor 77% gewijzigd door maartend op 29-01-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Gameverslaving is iig wel de verslaving die je niet financieel de grond in boort.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
evilpin0 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:28:
Gameverslaving is iig wel de verslaving die je niet financieel de grond in boort.
Denk je? Totdat je niet meer naar je studie gaat, studieschuld opbouwt... Etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
coke koopt om wakker te blijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 21:37
maartend schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:34:
coke koopt om wakker te blijven....
je moeder berooft om coke te kopen om wakker te blijven om geld te farmen om een item te kopen

om even wat nuttigs toe te voegen.

Ik denk dat mensen de gevolgen van een game-verslaving onderschatten. Het heeft echt heel veel gevolgen voor je. Ten eerste je gezondheid, vooral op jongere leeftijd gaat het je lichamelijke ontwikkeling tegen omdat je alleen maar stil zit achter de pc. Daarnaast heeft het mentale gevolgen. Je wordt lui en geeft jezelf makkelijk over aan dergelijke aantrekkingskrachten. Je wordt ook zwak, altijd maar toegeven aan een bepaalde drang en zo je schoolwerk verwaarlozen 'móet' bijna wel slecht zijn voor je persoonlijkheid.
Een ander punt is de sociale ontwikkeling. Veel WoW spelers zullen het hier niet mee eens zijn maar wanneer je steeds alleen maar in je eigen hokje zit te gamen en niet in aanraking komt met andere mensen zal dit zeker effect hebben. Als je alleen maar wat zit te typen overdag en je eigen stem niet gebruikt worden je hersenen niet getraint om snel een antwoord te formuleren. In een chatvenster heb je lekker veel bedenktijd en kan je altijd iemand negeren als je gene zin hebt om te praten. In het echte leven gaat dit wat lastiger.

Ik vind dat mensen gameverslaving, vooral op jongere leeftijd, erg onderschatten.

[ Voor 70% gewijzigd door Proqzor op 29-01-2008 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ow dat is vrij makkelijk te beschrijven hoor: Mijn studie heeft er behoorlijk onder geleden en ik moest dus mijn studie afmaken. (2 jaar vertraging opgelopen) Het achterlaten van mijn pc op mijn kamer (dus niet bij mijn ouders thuis!) zorgde ervoor dat ik wat dat betreft weinig meer kon spelen. Ik leefde echter wel in een enorm ander ritme. Dit was wel vrij moeilijk. Ik speelde over het algemeen vanaf 11/12 uur in de ochtend tot 4 uur sochtends. Af en toe een korte break om te douchen/eten en boodschappen te doen. Lange dagen stilzitten dus, daar wordt je niet moe van. Toen ik dus terug kwam bij mijn ouders moest ik terug in hun ritme van eten en slapen. Om dat te bewerkstelligen moest ik overdag leren (moest mijn studie tenslotte oppakken). Daarnaast moest ik min. 2 uur fysiek werk doen, dan wel in de tuin ofzo en anders sporten. Zo werd ik wel moe en kon ik op tijd naar bed, daarnaast was het gezond. (hoewel ik mezelf tijdens de verslaving wel goed verzorgde en goed at, moet ik zeggen!, zo dom was ik dan nog net niet ;-) ). Dit hield me wel goed bezig. Ik denk wel dat dat een keyfactor is in het ervanaf raken. Daarnaast er veel over moeten praten met mijn reallife-vrienden. (die wisten van niets) Dit zorgt voor een stukje sociale controle. Na een paar maanden terug naar mijn kamer gegaan en besloten de spellen weg te gooien. Andere spellen raak ik niet aan verslaafd omdat ze gaan vervelen, denk aan autoracen of fps bijvoorbeeld (steeds dezelfde maps enz, wordt toch saai). Omdat ict wel mijn vak is doe ik dit ook gewoon nog steeds af en toe. Ik denk dat het ook duidelijk moet zijn dat dit gewoon moet kunnen. Maar het moet een ontspannende bezigheid blijven. Mijn reden dat ik er nog steeds toe aangetrokken wordt is gewoon het feit dat ik enorm gefascineerd wordt door het fantasy-genre. (elke serie in de bieb heb ik denk ik wel gelezen) Wow spreekt gewoon enorm tot mijn verbeelding. Toch zal ik er voor altijd vanaf blijven nu, omdat ik inzie hoe verneukeratief het concept kan zijn, het altijd maar meer tijd moeten stoppen in een spel om mee te kunnen is zo verslavend en ik weet dat ik dan niet kan stoppen, omdat ik de beste wil zijn.

Ondertussen ben ik een jaar afgestudeerd en werk ik gewoon volle bak. Dus het is allemaal wel goedgekomen. Ik hoop alleen door dit soort programmas en bijvoorbeeld een forum als dit, mensen in te laten zien waar ze eventueel in zouden kunnen verzeilen en als mensen zich hierin herkennen, dat ze dan eens nadenken waar ze over 10 jaar willen staan (1 van de oorzaken dat ik speelde zonder problemen, ik wist toch niet wat ik wilde na mijn studie, dus het was welkome afleiding). Dat is nl wel een methode geweest ook om er af te komen. Een korte en lange termijn plan opstellen voor jezelf. Dit zorgt voor een doel voor jezelf (net als lvl xx worden in het spel) en dan daarin de beste zijn.

Natuurlijk was deze situatie voor mij van toepassing, maar misschien niet voor iedereen! Laat het een indicatie zijn maar geen richtlijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
evilpin0 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:28:
Je had er niet meer naast kunnen zitten... In MMORPG's heb je een aantal zaken die van belang zijn, veelal zijn dat de levels en gear. Levels krijg je door monsters te doden, door meerdere accounts te hebben gaat dat makkelijker. Nu is de prijs van meerdere accounts niet zo hoog dat je er financieel aan onderdoor gaat. Maar wat wél gevaarlijk kan zijn is de drang naar betere gear (of het kopen van characters van anderen, die bijvoorbeeld al hoog level zijn).

Ik heb Lineage 2 een lange tijd gespeeld (zie een paar pagina's terug) en daar liepen mensen in rond die letterlijk voor duizenden euro's aan gear, wapens, ingame geld en vaak zelfs characters hadden ge-ebayed. Zelf heb ik me ook een enkele keer schuldig gemaakt aan het uitgeven van echt geld voor ingame geld, zodat ik bepaalde gear kon krijgen :X Maar dat is gebleven bij een klein bedrag, waar ik achteraf alsnog spijt van heb gehad.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:28

Beugelfles

I love rusty spoons

Hahn schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:57:
[...]

Je had er niet meer naast kunnen zitten... In MMORPG's heb je een aantal zaken die van belang zijn
Ik denk dat het belangrijker is om met betrekking tot de financiële schade andere dingen te benadrukken. Die kliniek in die aflevering waar die jongen was afgekickt kostte bijvoorbeeld € 27.000. Dat is toch wel aanzienlijk. En het feit dat veel mensen niet of niet goed studeren of veel ziek zijn op hun werk. Of weinig slapen en daardoor slecht presteren of zelfs hun baan verliezen.

Dat zijn allemaal financiële consequenties die bij alle verslavingen veel belangrijker zijn imho. Daarbij valt het lidmaatschap van WoW in het niet. Het kopen van 'digitale' goederen is waarschijnlijk alleen bij excessen een probleem.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Hahn schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 14:57:
[...]

Je had er niet meer naast kunnen zitten
Ja zo kan je het ook bekijken natuurlijk, toen ik 1.5 maand verslaafd was aan wow (was het gelukkig spuugzat na anderhalve maand) heb ik geen drol uitgeven, had tot mijn verbazing eens een keer een gevulde rekening. Maarja als je allemaal gear gaat kopen wordt het anders.

Je hoeft iig geen rare fratsen uit te halen om je verslaving te bekostigen, gear kan je ook niet poffen dus schuld bouw je ook niet op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MFMD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-09-2024
Ok...ik ben blijkbaar verslaafd want ik las Zelda i.p.v. Zembla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 09:48
evilpin0 schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 15:10:
Ja zo kan je het ook bekijken natuurlijk, toen ik 1.5 maand verslaafd was aan wow (was het gelukkig spuugzat na anderhalve maand)
Dan is het niet echt een verslaving hé. Het spel wordt misschien saai, maar als je echt verslaafd bent dan stop je er niet mee, want je het moet spelen (van jezelf oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Iemand verslaafd noemen, omdat hij of zij zich niet conformeerd aan de gewoontes en gebruiken van de grote gemene deler, is een verkeerde insteek die ik hier ook weer geregeld zie terug komen.

Je hoeft geen sociaal leven te hebben als jij dat niet wilt, je hoeft niet uit te gaan als jij dat niet wilt, je hoeft niet te sporten als jij dat niet wilt, je hoeft helemaal niks. Het grootste bezwaar dat ik tegen de samenleving als geheel heb (generaliserend), is dat men probeert je in een keurslijf te dwingen.

Het hokjes denken: dit is normaal, dus dan is dat niet normaal. Ik zie het meestal anders. Het is allebei normaal, alleen is het ene wat gebruikelijker dan het ander, maar daarom nog niet slecht.

Wanneer spreek je in mijn ogen wel van een verslaving? Zodra iemand iets niet meer uit vrije wil doet, maar onbewust gedwongen wordt iets te doen. Daar zit nou ook precies het probleem met game verslaving: wanneer speelt iemand niet meer uit vrije wil?

De ene persoon kan er zelfbewust voor kiezen om 60 uur per week te gamen, omdat ie geen behoefte heeft aan uitgaan, uitgebreide sociale contacten etc. en in mijn ogen is dat in dat geval prima en is het iemands eigen keuze.

De andere persoon kan "maar" 20 uur per week gamen, maar is dat puur en alleen aan het doen omdat het spel hem verder "dwingt" en beleeft er geen plezier aan. In mijn ogen is deze persoon de verslaafde van de twee voorbeelden.

Wat ik maar wil zeggen: het is ontzettend moeilijk om te bepalen of iemand verslaafd is of niet.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Weakling schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 16:43:
Wanneer spreek je in mijn ogen wel van een verslaving? Zodra iemand iets niet meer uit vrije wil doet, maar onbewust gedwongen wordt iets te doen.
Nowadays, however, the term addiction is used to describe a recurring compulsion by an individual to engage in some specific activity, despite harmful consequences to the individual's health, mental state or social life.
Dat lijkt me een betere. Een onbewuste dwang is veel te vaag en bovendien totaal niet aantoonbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@ weakling; de engelse omschrijving is die van verslaving en heeft het dus ook of een recurring compulsion despite all. Oftewel, gevolg geven aan een steeds terugkerende drang ondanx alles.

En ik kom door mijn werk dagelijx heroïne gebruikers tegen die er vrijwillig voor kiezen om in dat wereldje te blijven hangen met alles dat erbij hoort. Geloof me; ze zijn verslaafd.

En geloof me, meer dan de helft van wat je dagelijx doet doe je onbewust gedwongen. De manier waarop je je gedraagt, wat je doet. Maar dat is een andere discussie

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 29-01-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gameverslaving is een onderwerp wat volgens mij steeds belangrijker wordt. Het is best dubbelzinnig ook eigenlijk. We willen allemaal een game die je pakt...die je bij de strot grijpt en niet meer loslaat en klagen steen en been als het spelletje in kwestie een te korte levensduur heeft. Toch is het ook niet goed als het ons inderdaad grijpt en niet meer loslaat.

Een mens heeft bepaalde dingen nu eenmaal nodig in het leven. Zonlicht en interactie met andere mensen zijn daar voorbeelden van. Je zou kunnen zeggen dat praten met mensen in een spelletje ook interactie is, dat is dan ook wel zo...maar met interactie bedoelen we natuurlijk de persoonlijke interactie waarbij je een ander in de ogen kunt kijken.

MMORPGs blijven vaak de meest verslavende games te zijn, logisch..je kunt er in ontsnappen aan de werkelijkheid en je hebt regelmatig een langdurende bezigheid (Raid's anyone?)

Zelf speel ik Lord of the Rings Online, daar ben ik niet aan verslaafd. Speel af en toe en door mijn Lifetime membership hoef ik ook niet perse heel vaak te spelen. Waar ik dan weer wel aan verslaafd ben, is Lord of the Rings in het algemeen.. 17x de boeken gelezen, meer dan 20x alle films gezien..en nu dan ook zelf woonachtig in Middle Earth.. ;)

Het probleem met verslavingen is dat sommige mensen daar nu eenmaal gevoeliger voor zijn dan anderen, dus kun je de schuld wel bij een game leggen, maar daar ligt deze feitelijk niet. In het geval van kinderen zou ik de schuld eerder bij de ouders leggen. Als ik een kind zou hebben en dat kind zou uren achter elkaar alleen maar games zitten te spelen dan schop ik hem/haar toch echt even achter de pc/console vandaan. Als kind hoor je te spelen, maar alleen computergames vind ik dan zwaar ongezond. Ga eens lekker naar buiten, leer van je omgeving, je kent dat wel.

Games kunnen nuttig en opbouwend zijn, maar bij te lang spelen vooral ook destructief...die waarschuwingen voor mensen met epilepsie, zouden algemeen gemaakt moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:08:
Een mens heeft bepaalde dingen nu eenmaal nodig in het leven. Zonlicht en interactie met andere mensen zijn daar voorbeelden van. Je zou kunnen zeggen dat praten met mensen in een spelletje ook interactie is, dat is dan ook wel zo...maar met interactie bedoelen we natuurlijk de persoonlijke interactie waarbij je een ander in de ogen kunt kijken.
Hmm, misschien hebben we wel zonlicht nodig om te leven, maar ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je daar speciaal voor naar buiten zou moeten? Ik zie het altijd zo: In de winter is 't te koud om buiten te komen en in de zomer te warm >:)
Ik kom ook wel buiten en ga ook wel met vrienden dingen doen, ik heb genoeg gefeest in m'n leven. Maar ik vind het helemaal niet erg om een weekend lang thuis te zitten en af te wisselen tussen voetbal kijken en gamen. Ik heb die behoefte niet echt om interactie te hebben met mensen hoor, tenminste zeker niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:26:
[...]
Ik kom ook wel buiten en ga ook wel met vrienden dingen doen, ik heb genoeg gefeest in m'n leven. Maar ik vind het helemaal niet erg om een weekend lang thuis te zitten en af te wisselen tussen voetbal kijken en gamen. Ik heb die behoefte niet echt om interactie te hebben met mensen hoor, tenminste zeker niet altijd.
Heb je de pyramide van Maslow al opgezocht?
Geeft je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:57
maartend schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:47:
[...]

Heb je de pyramide van Maslow al opgezocht?
Geeft je antwoord.
Hmmm, die pyramide van Maslow is ook niet heilig hoor. De wijze waarop hij die heeft opgesteld is al vaak onder vuur gekomen omdat hij alleen maar bepaalde groepen van mensen om een mening vroeg en hij totaal géén rekening heeft gehouden met sociologische factoren. Met andere woorden, het is een mooie leiddraad die, als ik het me goed herinner, ook door Maslow zelf als leiddraad is bestempeld geweest.(dus niet bindend)

Overgens kleine toevoeging: hoewel sociaal contact echt wel nodig is in het leven , vind ik toch dat het soms net iets te 'overrated' is. Als ik naar TV kijk dan moet ik veel vrienden hebben, dan moet ik er altijd goed uitzien, enz. Maar het is niet zo dat als de maatschappij dat als 'goed' beschouwt dat dat ook echt noodzakelijk het beste is voor jou of dat jij je daar goed bij voelt. Er zijn echt wel verschillen tussen mensen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Docho schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 19:57:
[...]

Hmmm, die pyramide van Maslow is ook niet heilig hoor. De wijze waarop hij die heeft opgesteld is al vaak onder vuur gekomen omdat hij alleen maar bepaalde groepen van mensen om een mening vroeg en hij totaal géén rekening heeft gehouden met sociologische factoren. Met andere woorden, het is een mooie leiddraad die, als ik het me goed herinner, ook door Maslow zelf als leiddraad is bestempeld geweest.(dus niet bindend)
Het is ook een leidraad. Maar wat het wel aangeeft is dat de mens niet op de wereld is enkel en alleen voor zichzelf. Verder mag je de volgorde of benaming in twijfel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 16:47
Ah, dit topic komt elke zoveel maanden wel weer terug :) Even mijn take.
Ik ben ook verslaafd geweest aan WoW. Studie heeft er echter niet heel erg onder geleden. (Binnen redelijke tijd afgerond). Heb het tot 1 september vorig jaar gespeeld. Toen begon m'n nieuwe studie en ben ik er helemaal mee gekapt. Sindsdien nooit meer teruggekeken. Ik voelde niet per se de noodzaak om te stoppen, maar ik had er gewoon geen zin meer in. Je kan blijkbaar zo veel spelen dat het spelen zelf gewoon boring wordt :) Ik moet zeggen dat ik best wel geloof in dat je gelukkig kan zijn met een verslaving als deze. Toch ben ik blij dat ik me nu eigenlijk volledig op m'n nieuwe studie wil storten (met de nieuwe mensen en ervaringen e.d. die er bij horen). Dat heeft tot nu toe z'n vruchten afgeworpen en ik heb echt niet meer de drang om terug te keren naar de mmorpg-wereld.

(Nu speel ik even veel Team Fortress 2.. een shooter die wat minder tijd vreet ;))

Overigens ben ik het met de mensen eens die zeggen dat je sociale ontwikkeling door dit soort verslavingen onder druk komt te staan. Dit zeg ik alleen omdat ik het bij m'n zelf denk te merken. Ik kan natuurlijk niet nagaan hoe sociaal ik geweest was zonder games. Ik ben echter al 'pc-freak' geweest sinds m'n 10e of zo.. ben nu 22. Met pc-freak bedoel ik dat pc's / gamen in die periode een prominente rol in m'n leven hebben vervuld..

[ Voor 22% gewijzigd door RedruM op 29-01-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:38
PromWarMachine schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:08:
Tot nu toe vind ik het een goede documentaire. Het wordt goed beschreven. Wat ze vertellen klopt gewoon.

Het enige wat ik vind dat ze niet genoeg benadrukken is het sociale aspect. Ze leggen de schuld met name bij het spel, terwijl de mensen met wie je speelt meestal een minstens zo grote druk op je leggen dan het spel zelf.
Zelf heb ik een tijd vrij verslaafd Travian gespeeld (vooral het schrijven van mijn Master Thesis is gewoon drie maanden te laat op gang gekomen omdat ik gewoon niets anders deed dan Travian. Hoewel ik dan wel (zo goed als) nominaal ben afgestudeerd en ook in het nieuwe studiejaar alles direct gehaald heb merkte ik wel hoe verslavend het spelletje was voor mij. 's Avonds wilde ik 0000 of 0030 gaan slapen, maar het werd standaard een uur later.. Ik zat de hele dag doelloos te klikken en bij wijze van spreke te klikken tot ik weer iets nuttigs kon doen.

Maar ik quote jou omdat het sociale aspect inderdaad belangrijk is. Ik zat in een hele leuke alliantie (en ook veruit de beste, juist omdat er meer halve verslaafden in zaten) en zonder die leuke groep had ik ook al veel eerder mijn account ge delete.

En ook ik maak me er aan schuldig dat ik de server waar ik gestopt ben nog wel een beetje volg en (bijna) elke dag nog wel even op IRC ga kijken.

Wel is mijn verslaving een soort secundaire verslaving. Mijn leven gaat gewoon door. Alleen op het moment dat ik thuis achter mijn pc zit trek ik nogal makkelijk naar studie ontwijkend gedrag (bepaalde spelletje) toe op een vrij excessieve manier.

Maar vaak is het de rigoureuze oplossing die het beste werkt. Afbouwen werkt denk ik niet voor de meeste mensen. Gewoon je account weg donderen en de dag daarna ben je al blij dat je die beslissing genomen hebt :)
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:04:
Hmm tjsa qua verslaafde gamers vond ik dat zij het goed in beeld hebben gebracht. Ik kon er zelf veel uit herkennen (na 6~7 jaar MMO's ben ik al een jaar lang low-casual geworden). Toch vond ik ook weer in dat in deze docu er teveel tunnelvisie was. Ze belichten bepaalde aspecten gewoon niet of nauwelijks, teveel gamen is slecht PUNT. Mijn moeder is verslaafd aan actualiteitsprogramma's (kijkt 4x hetzelfde (!) journaal, nova, 2vandaag etc.) maar haar leven lijdt er buiten de avond om niet onder. Daar kraait ook geen haan naar dat zij in die avond veel beter met haar vriendenkring had kunnen socializen. Maar als een gamer zoiets doet is het al snel nerderig en sta je volgens de media buiten de samenleving. Zolang iemand niet onder de verslaving gebukt gaat buiten proportionele prekken moet een verslaving gewoon kunnen (vind ik (!)) en is het zelfs goed om een uitlaatklep te hebben.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat iemand in de ogen van een ander ergens disproportioneel veel tijd in steekt het niet noodzakelijk slecht hoeft te zijn.
......
Als je dat disproportioneel weg zou halen dan zou ik je gelijk kunnen geven, maar als je ergens disproportioneel veel tijd in steekt dan is dat (volgens mij) in ieder geval suboptimaal (slecht omdat er een beter alternatief is).

[ Voor 27% gewijzigd door HCMarX op 30-01-2008 20:21 ]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

Conclusie: Je hebt twee soorten gamers: De een: Gamen als lifestyle, en twee: Gamen als het uitkomt.

Ik speel vooral als het uitkomt, ik ga niet iztten gamen als ik tonnen met huiswerk heb, of een toets. Dan zeg ik tegen mijn clanmaten van gasten ik ben vanavond om 21:00 weg want moet nog even leren, en dan maakt het niet uit of ik halverwege een war zit van cod4, ik ga om 21:00 weg.
Dat weten ze ook van mij, en dat accepteren ze, alhoewel de eerste keer ze er niet blij mee waren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Koempert
  • Laatst online: 12-06-2021

De Koempert

BuYaKasha!!

Ik denk dat het heel erg verschilt per game hoe groot de impact van verslaving is. Er wordt vaak gezegd dat gameproducenten het zo aantrekkelijk mogen proberen te maken, natuurlijk is dit waar, maar het heeft op een ieder een ander effect.

Ik heb 5 jaar lang de MMORPG Tibia gespeeld, gigantisch verslaafd geweest. Vaak 18 uur per dag, en dat weken lang. (Zomervakantie uiteraard) Het spel ziet er echter niet uit, de gameplay is niet fantastisch en de wereld ook niet geweldig groot. De service is uitermate slecht, cheaters hebben de vrije loop.

2 jaar terug ben ik met Guildwars begonnen. Best wel eyecandy voor die tijd, goed opgezette gameplay en Gamemasters doen hun werk. Ik speel dit niet langer dan 2 uur per dag op werkdagen en niet langer dan 5 uur in weekend en/of vrije dagen.

Ik probeer Tibia de grond niet in te stampen, ik heb me erg vermaakt met het spel. Het was gewoon veslavend door het totale plaatje. Guildwars is dit niet (althans, voor mij), maar alsnog erg leuk om te spelen.Vandaar dat ik kan zeggen, het heeft op iedereen een andere invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJ schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:44:
[...]

Heey RobertJ,

70 uur zijn ook daadwerkelijk de uren die ik eraan verspil .. Er is geen sec. die ik niet verbruik.. Nouja, miss ff naar de wc ofzo, maar ik laat 't niet aanstaan en dan lekker gaan werken ofzo.. Mrja, dan is dit nog niks.. Kijk nou maar is naar m'n xfire profiel :9
Afbeeldingslocatie: http://miniprofile.xfire.com/bg/sh/type/2/x13je.png

Xieje / Quel'Thalas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-08 00:20

Xelation

Bendable Poseable

:o Ik wil je best begeleiden om naar een inrichting te gaan :+
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:58:
[...]

Heey RobertJ,

70 uur zijn ook daadwerkelijk de uren die ik eraan verspil .. Er is geen sec. die ik niet verbruik.. Nouja, miss ff naar de wc ofzo, maar ik laat 't niet aanstaan en dan lekker gaan werken ofzo.. Mrja, dan is dit nog niks.. Kijk nou maar is naar m'n xfire profiel :9
[afbeelding]

Xieje / Quel'Thalas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Koempert

De Koempert

BuYaKasha!!

Ik denk dat het je in je ééntje niet lukt, hem bij die pc weg te slaan :|

Voor de enkelen onder ons die dit (uitgezonderd van de grote menigte) niet door hadden, het was een grapje :)

[ Voor 43% gewijzigd door De Koempert op 06-02-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurtebise
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08 22:19
DavidKamp schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:08:
Ik denk dat het je in je ééntje niet lukt, hem bij die pc weg te slaan :|
Stroompanne anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:28

Beugelfles

I love rusty spoons

[...]

Heey RobertJ,

[afbeelding]

Xieje / Quel'Thalas
Als je al die uren besteed aan een normaal kantoorbaantje achter je pc dan kan je op je 38 ste stoppen met werken >:)

(65-25) = 40 jaar werken
40 / 3 = ongeveer 13 jaar en 4 maanden (omdat je drie baantje die normaal 40 uur per week kosten in 13,3 jaar doet)
25 + 13 jaar en 3 maanden = 38 jaar en 3 maanden

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Koempert

De Koempert

BuYaKasha!!

Reken ook is uit hoeveel fun het je scheelt :P
Nee je heb wel gelijk, maar 70 uur werken? Ik vind 44 uur al erg :/

Alhoewel ik het wel weer positief vind om op je 38e nooit meer te hoeven werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
[...]

Heey RobertJ,

[afbeelding]

Xieje / Quel'Thalas
Dan heb je op een week tijd van de 168 uur die erin zitten maar max 37 uur iets anders gedaan?
Nice life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Koempert

De Koempert

BuYaKasha!!

maartend schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:43:
[...]

Dan heb je op een week tijd van de 168 uur die erin zitten maar max 37 uur iets anders gedaan?
Nice life.
Zou die AL die tijd (37 uur) gaan slapen, slaapt hij iets meer dan 5 uur per nacht. Wat duidelijk veel te weinig is. Aangezien je ook moeten eten, naar het toilet gaan e.d. ga ik er van uit dat hij zo'n 3-4 uur slaapt per nacht.

Nice indeed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Heey RobertJ,

[afbeelding]

Xieje / Quel'Thalas
Zal ik een inzamelingsactie voor je houden voor de Smith & Jones kliniek? Ik leg alvast 1 euro in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Joe
  • Laatst online: 02-08 15:22
Azer schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 18:56:
[...]

Zal ik een inzamelingsactie voor je houden voor de Smith & Jones kliniek? Ik leg alvast 1 euro in.
Ik doe er een WoW gamecard bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
tja, 70 uur of 133 uur in de week is bizar..

ik speelde in mijn piek-tijd ongeveer 50 uur per week.. maar dat was in de zomervakantie, en dan speelde ik van 3 uur in de middag tot 10 uur in de avond

in het weekend:

zaterdag 13.00-23.00 uur ongeveer (=10 uur)
zondag van 10.00-22.00 uur (12 uur)

maar goed. nu is het een beetje minder geworden. ik doe het redelijk ok op school (4e HBO MER), loop ietswat achter, maar dat heeft meer met mn motivatie te maken..

past 7 days World of Warcraft 23 hours
lifetime: 4.289 hours

:*)

[ Voor 7% gewijzigd door BootVluchteling op 06-02-2008 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:11
Zojuist de uitzending gezien op internet. Behoorlijk gebrek aan nuance moet ik zeggen. Het is duidelijk dat het geen zin heeft om een 'gezonde gamer' te belichten, omdat daar weinig interessants over te vertellen valt, maar het was wel heel erg "online games verpesten je leven" terwijl het eigenlijk alleen over WoW ging. Er werd erg breed gegeneraliseert.

Toen ik jaren geleden online gamen voor het eerst ontdekte (met StarCraft), en wij nog op een inbelverbinding zaten heb ik veel van mijn vaders geld verbrast door midden in de nacht uren op battle.net door te brengen, maar daar had ik ook echt plezier in. Vooral het competatieve element sprak mij zeer aan. Spellen zoals WoW snap ik gewoon niet. Er is geen doel, geen vijand (nou ja, niet echt), geen nadeel dat aan doodgaan plakt, en vooral geen einde. Dit is duidelijk een spel dat ontworpen is om mensen met een verslavende persoonlijkheid te valstrikken.

Waar ik me vooraal aan ergerde was de zoveelste televisie-appearance van Keith Bakker. Die man is ervaringsdeskundige op het gebied van verslaving. Daarmee houdt zijn kennis op. De enige reden dat die arme moeder (die overigens zwaar overdreven reageerde) haar zoon voor 27000 euro naar die achterlijke half-Amerikaan stuurde is omdat serieuze programma's zoals ZEMBLA aandacht besteden aan die malloot. De man is een oplichter eerste klas (wat verwacht je anders van een voormalig dakloze heroineverslaafde) en de Nederlandse media blijft aandacht aan hem besteden. Te triest voor woorden. Keith Bakker verdient geld over de ruggen van mensen met serieuze verslavingsproblemen, en de Nederlandse media helpt hem hier een handje bij met emmers vol gratis publiciteit.

Oh, en Lineage spreek je uit als linni-udge. Voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Moogles schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 17:52:
Waar ik me vooraal aan ergerde was de zoveelste televisie-appearance van Keith Bakker. Die man is ervaringsdeskundige op het gebied van verslaving. Daarmee houdt zijn kennis op. De enige reden dat die arme moeder (die overigens zwaar overdreven reageerde) haar zoon voor 27000 euro naar die achterlijke half-Amerikaan stuurde is omdat serieuze programma's zoals ZEMBLA aandacht besteden aan die malloot. De man is een oplichter eerste klas (wat verwacht je anders van een voormalig dakloze heroineverslaafde) en de Nederlandse media blijft aandacht aan hem besteden. Te triest voor woorden. Keith Bakker verdient geld over de ruggen van mensen met serieuze verslavingsproblemen, en de Nederlandse media helpt hem hier een handje bij met emmers vol gratis publiciteit.
Je gaat wel erg kort door de bocht. Omdat hij vroeger ook gebruikte en dakloos was, kan hij nix vertellen of heeft hij nix over te brengen. Ik zit in dit werk en ik vind dat je een hele groep (de voormalige dakloze heroïneverslaafden) behoorlijk schoffeert. Ik zit me eigenlijk af te vragen of je niet zelf ooit bij hem in de kliniek hebt gezeten, maar het einde van de behandeling niet hebt gehaald. Anders zou ik niet weten waar je reaxie vandaan komt.
Ik ben het ook niet eens met alles dat deze Bakker doet, maar 1 ding moet ik hem nageven, hij loopt zijn ballen uit zijn lijf om mensen die in een bepaalde fase van hun leven zitten naar een andere/betere fase te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Moogles schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 17:52:
Jij bent zeker wel verslavings-deskundige. Het Nederlandse zorgstelsel is op het gebied van psychische zorg een zootje met veelal incapabele mensen. Is het dan gek dat je daar buiten je heil zoekt? Nee. En niemand die ik ken in de psychologie doet daar ook moeilijk over. Jij met je 'expertise' wel. Apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:11
maartend schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:37:
[...]

Je gaat wel erg kort door de bocht. Omdat hij vroeger ook gebruikte en dakloos was, kan hij nix vertellen of heeft hij nix over te brengen.
Onzin. Ik zei juist dat hij als ervaringsdeskundige wel iets te vertellen heeft, maar dat het daarmee ophoudt. Hij heeft geen medische achtergrond en rommelt eigenlijk maar wat aan.
Ik zit in dit werk en ik vind dat je een hele groep (de voormalige dakloze heroïneverslaafden) behoorlijk schoffeert. Ik zit me eigenlijk af te vragen of je niet zelf ooit bij hem in de kliniek hebt gezeten, maar het einde van de behandeling niet hebt gehaald. Anders zou ik niet weten waar je reaxie vandaan komt.
Ik schoffeer alle voormalige dakloze heroineverslaafden? Kom op nou, alsof de indruk die ik van dakloze junks heb niet klopt. Misschien dat je er nooit over na hebt gedacht, maar als je dakloos (en dus blut) bent dan is het vrij lastig om aan je drugs te komen zonder te liegen, te stelen en de maatschappij tot last te zijn.

Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik dwars door dit soort figuren heenkijk, en het verbaast me dat jij dit niet kan. Waarom helpt hij alleen mensen die flink kunnen lappen voor zijn behandeling? Omdat het een egoistische uberkapitalist is die een winstgevende niche heeft gevonden waarin iemand met zijn achtergrond automatisch geloofwaardigheid geniet (voormalig verslaafde die nu succesvol is).
Ik ben het ook niet eens met alles dat deze Bakker doet, maar 1 ding moet ik hem nageven, hij loopt zijn ballen uit zijn lijf om mensen die in een bepaalde fase van hun leven zitten naar een andere/betere fase te krijgen.
"For a modest fee."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 21:32
Dit speelt IMO vooral bij MMORPG"'s, Counterstrike enzo kan ook nog wel, maar zeker niet zo extreem als MMORPG. Ik denk dat iedereen die WoW speelt zichzelf wel verslaafd kan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Moogles schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:55:
Ik schoffeer alle voormalige dakloze heroineverslaafden? Kom op nou, alsof de indruk die ik van dakloze junks heb niet klopt. Misschien dat je er nooit over na hebt gedacht, maar als je dakloos (en dus blut) bent dan is het vrij lastig om aan je drugs te komen zonder te liegen, te stelen en de maatschappij tot last te zijn.
Je hebt het in eerste instantie over VOORMALIG dakloze heroïne verslaafden en daarmee suggereer je dat de mensen die dat nu niet meer zijn oplichters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Onzin. Ik zei juist dat hij als ervaringsdeskundige wel iets te vertellen heeft, maar dat het daarmee ophoudt. Hij heeft geen medische achtergrond en rommelt eigenlijk maar wat aan.
<knip>

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2009 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Laatst online: 11-09 14:30

Wmm

Ik moet Moogles op één punt idd wel gelijk geven. Die Bakker vraagt 25k om iemand van een verslaving af te helpen. Hoeveel mensen kunnen dat nu opbrengen? Ik denk dat er maar weinig drugsverslaafden zijn die zoveel nog over hebben. Ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige, maar als je echt verslaafd bent gaat het geld er best rap doorheen lijkt mij? Sowieso is 25k al behoorlijk wat om even achter de hand te hebben. Bakker doet het ook alleen maar om het geld in eerste instantie, alleen de welvarende verslaafden kunnen bij hem terecht. De mensen die niets meer hebben maar zwaar verslaafd zijn moeten maar ergens anders aankloppen. Uit idealisme doet ie het dus niet.
SCIxX schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:05:
Dit speelt IMO vooral bij MMORPG"'s, Counterstrike enzo kan ook nog wel, maar zeker niet zo extreem als MMORPG. Ik denk dat iedereen die WoW speelt zichzelf wel verslaafd kan noemen.
Misschien dat je cared om dat laatste deel nog even te onderbouwen? Ik vind het namelijk grote onzin. Dat is hetzelfde als zeggen dat iedereen die eens een biertje drinkt verslaafd is. WoW is een goed spel en mensen blijven het spelen, soms ten koste van het echte leven. Maar er zijn echt geen 10 miljoen WoW verslaafden die hun leven niet meer kunnen leven zonder het spel. Ik speel ook WoW, maar het zou me echt niet boeien als mij dat spel nu afgenomen werd. Ik speel het voor de lol, soms wat meer dan anders, soms zelfs tijden niet. Het laatste wat ik doe is mijn leven inrichten rond WoW. Als mensen raiden en soms 2 avonden in de week wel inrichten voor WoW, dan noem ik dat nog niet verslaafd. Het is een hobby en hobbies kosten tijd. Iemand die postzegels verzameld of zich graag met modelbouwtreinen bezighoudt (toch een soort van toys voor big boys dat laatste) veroordeel jij toch ook niet gelijk als verslaafd?

Niet onderbouwde posts als die van jou vind ik gewoon treurig. Het lijkt erop dat jij wat door de media in de oren geroepen krijgt en ze maar direct napraat. Het zou me verbazen als je zelf WoW speelt of ooit gespeeld hebt, heb je dat wel dan zou je beter moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Het WILD HORSES CENTER is een privékliniek voor mensen met een verslaving. Dit betekent dat wij geen wachtlijst hebben, een betere zorg bieden met verzorgingsprogramma’s op maat. Bovendien hebben we meer luxe faciliteiten.

Doordat we medische specialisten, diëtisten, psychiaters en psychologen in ons personeelsbestand hebben, zullen sommige behandelingen vergoed worden door de verzekeraar. Andere kosten worden echter niet vergoed.

Het personeel van Smith and Jones zal er alles aan doen om een betaalbaar en effectief behandelingspakket voor u samen te stellen.
Het lijkt er dus dat dat kostengebeuren iets genuanceerder ligt. En dan nog. If you pay peanuts, you get monkeys. Ik vermoed trouwens ook dat het idee is dat de mensen die het WEL kunnen betalen ook een beetje betalen voor de mensen die het niet kunnen betalen.

Het is trouwens ook niet zijn schuld dat het zo duur is. Een verslavingsbehandeling in een regulier GGZ traject is net zo duur, alleen dat zie je niet omdat je zorgverzekeraar alles vergoedt. Probleem bij gameverslaving is dat het geen erkende stoornis is (DSM) dus de verzekeraars willen er niet aan mee betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertJ op 09-02-2008 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
een dag behandeling in een kliniek (én dan tel ik alle overhead mee) kost dacht ik rond de 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Wmm schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:46:

Misschien dat je cared om dat laatste deel nog even te onderbouwen? Ik vind het namelijk grote onzin. Dat is hetzelfde als zeggen dat iedereen die eens een biertje drinkt verslaafd is. WoW is een goed spel en mensen blijven het spelen, soms ten koste van het echte leven. Maar er zijn echt geen 10 miljoen WoW verslaafden die hun leven niet meer kunnen leven zonder het spel. Ik speel ook WoW, maar het zou me echt niet boeien als mij dat spel nu afgenomen werd. Ik speel het voor de lol, soms wat meer dan anders, soms zelfs tijden niet. Het laatste wat ik doe is mijn leven inrichten rond WoW. Als mensen raiden en soms 2 avonden in de week wel inrichten voor WoW, dan noem ik dat nog niet verslaafd. Het is een hobby en hobbies kosten tijd. Iemand die postzegels verzameld of zich graag met modelbouwtreinen bezighoudt (toch een soort van toys voor big boys dat laatste) veroordeel jij toch ook niet gelijk als verslaafd?

Niet onderbouwde posts als die van jou vind ik gewoon treurig. Het lijkt erop dat jij wat door de media in de oren geroepen krijgt en ze maar direct napraat. Het zou me verbazen als je zelf WoW speelt of ooit gespeeld hebt, heb je dat wel dan zou je beter moeten weten.
Niet verslaafd, maar je wel aangevallen voelen omdat ik je heilige spelletje aanval, zegt toch wat.

WoW is gewoon gemaakt net als andere MMORPG's om verslafend te werken. Je wil meer spelen om beter te worden. Zulke spellen zijn niet voor enkele uurtjes per week. Natuurlijk zal niet iedereen verslaafd zijn, maar de meeste stoppen er meer tijd in dan ze in latere toekomst (als ze gestopt zijn) hadden gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm

Wmm

SCIxX schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 21:48:
[...]

Niet verslaafd, maar je wel aangevallen voelen omdat ik je heilige spelletje aanval, zegt toch wat.

WoW is gewoon gemaakt net als andere MMORPG's om verslafend te werken. Je wil meer spelen om beter te worden. Zulke spellen zijn niet voor enkele uurtjes per week. Natuurlijk zal niet iedereen verslaafd zijn, maar de meeste stoppen er meer tijd in dan ze in latere toekomst (als ze gestopt zijn) hadden gewild.
Mij aangevallen voelen en WoW als mijn heilige spelletje zien? Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar dat is dus absoluut niet het geval. Jij maakt een kansloze opmerking zonder daar ook maar enige vorm van argumentatie bij te geven. Als ik dan zeg hoe ik daarover denk en mijn eigen ervaring erbij haal betekent dat nog niet dat ik gelijk aangevallen ben met mijn heilige spelletje.

WoW is net als elke game gemaakt om verslavend te werken. Dat is echt niet iets nieuws dat zich beperkt tot MMORPG's. DOOM 1 is al zo gemaakt (lees Masters of DOOM anders eens, zeer goed boek en laat precies zien hoe Carmack en Romero games wilden maken (vooral Romera, die toch het meeste van de twee aan design deed)). WoW is alleen één van de grootste games ooit. Met 10 miljoen spelers op dit moment is het logisch dat je in het nieuws komt en dat je mensen tegenkomt die er teveel tijd in steken. Overigens vraag ik me af waar je het statement vandaan haalt dat de meesten er achteraf gezien meer tijd erin gestopt hebben dan ze hadden gewild. Ik ken in mijn omgeving veel mensen (ook real life) die WoW spelen, sommigen veel, sommigen wat minder (gelukkig geen verslaafden), sommigen gestopt, maar ik hoor niemand erover praten dat ze vonden dat ze er teveel tijd in gestopt hebben.

Ik wil nog een punt duidelijk maken. Ik voel me niet aangevallen op mijn heilige spelletje, verre van dat want zo zie ik WoW niet eens. Of het nou Guildwars of Counterstrike was (wat ik beiden nooit gespeeld heb), ik zou hetzelfde reageren. WoW wordt kansloos aangevallen met baggerargumenten als dat je er wel veel tijd in moet steken om leuk mee te kunnen komen. Definieer leuk mee komen dan, dat is voor elk persoon anders en je kunt in je eigen tempo levelen zoals je wilt. Er is geen druk, die druk wordt alleen opgelegd door jezelf. Als jij endgame wilt raiden en alles wilt zien kost dat tijd maar dat heb je alsnog steeds zelf in de hand. Zo'n Zembla uitzending die gaat over gameverslaving en dan voor 90% over WoW waarin ze Blizzard ook nog eens aanvallen, kansloos.

• SCIxX
Wmm schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 22:25:
[...]

Mij aangevallen voelen en WoW als mijn heilige spelletje zien? Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar dat is dus absoluut niet het geval. Jij maakt een kansloze opmerking zonder daar ook maar enige vorm van argumentatie bij te geven. Als ik dan zeg hoe ik daarover denk en mijn eigen ervaring erbij haal betekent dat nog niet dat ik gelijk aangevallen ben met mijn heilige spelletje.

WoW is net als elke game gemaakt om verslavend te werken. Dat is echt niet iets nieuws dat zich beperkt tot MMORPG's. DOOM 1 is al zo gemaakt (lees Masters of DOOM anders eens, zeer goed boek en laat precies zien hoe Carmack en Romero games wilden maken (vooral Romera, die toch het meeste van de twee aan design deed)). WoW is alleen één van de grootste games ooit. Met 10 miljoen spelers op dit moment is het logisch dat je in het nieuws komt en dat je mensen tegenkomt die er teveel tijd in steken. Overigens vraag ik me af waar je het statement vandaan haalt dat de meesten er achteraf gezien meer tijd erin gestopt hebben dan ze hadden gewild. Ik ken in mijn omgeving veel mensen (ook real life) die WoW spelen, sommigen veel, sommigen wat minder (gelukkig geen verslaafden), sommigen gestopt, maar ik hoor niemand erover praten dat ze vonden dat ze er teveel tijd in gestopt hebben.

Ik wil nog een punt duidelijk maken. Ik voel me niet aangevallen op mijn heilige spelletje, verre van dat want zo zie ik WoW niet eens. Of het nou Guildwars of Counterstrike was (wat ik beiden nooit gespeeld heb), ik zou hetzelfde reageren. WoW wordt kansloos aangevallen met baggerargumenten als dat je er wel veel tijd in moet steken om leuk mee te kunnen komen. Definieer leuk mee komen dan, dat is voor elk persoon anders en je kunt in je eigen tempo levelen zoals je wilt. Er is geen druk, die druk wordt alleen opgelegd door jezelf. Als jij endgame wilt raiden en alles wilt zien kost dat tijd maar dat heb je alsnog steeds zelf in de hand. Zo'n Zembla uitzending die gaat over gameverslaving en dan voor 90% over WoW waarin ze Blizzard ook nog eens aanvallen, kansloos.
Bij het punt waar je zegt dat MMORPG's net zo verslafend zijn als andere gamegenre's ben ik gestopt met lezen... :+

• Dakreal
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Mensen,

Ik heb dit programma niet gezien maar ik vind het wel een mooi discussie punt.

De tijden van gamen en dan echt intensief gamen zijn voor mij op zich voorbij. Ik werk nu fulltime. Ben op zoek naar een woning voor mezelf en mijn vriendin. Maar toch speel ik nog vrij vaak WoW. ik denk toch gauw zo een 3 uur per dag doordeweeks en 10 uur totaal in het weekend.

Ik kan me best voorstellen dat dergelijke games verslavend kunnen zijn. Lees: De drang om beter te worden dan andere spelers. Met MMORPG games is dit laatste stuk eigenlijk een eindeloze strijd. Hier kan zoveel tijd in gaan zitten dat mensen eigenlijk niet meer zien per dag dan hun pc en het toilet.

Voor de mensen die zo " Verslaafd " zijn. Denk bij jezelf na. Waarvoor doe ik dit? heeft dit gevolgen voor mijn toekomst. EN, speel ik dit spel nog om de juiste redenen.

Kijk goed uit dat je jezelf niet verliest in een game netzoals de mensen in China. Ik heb al gehoord dat daar meerdere mensen zijn overleden door te langdurig spelen en te weinig eten of helemaal geen.

Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Wie kent het niet, dat nog even dit doen? WoW zit er vol mee, vooral als je nog aan het levelen bent. Nog ff naar de X-roads rennen. Nog ff die quest inleveren? Oh ja, nog ff dit in de AH zetten. He een whisper; Want to tank Zul'Farrak, we have mallet and priest! ... hmmm, tis al wel 02:25 en moet om 7 uur wekkeren... Nou vooruit, heb er toch nog 2 quests voor... En dit week in week uit...

Het slimme van Wow is al die kleine doelstellingen die te halen zijn, naast het halen van levels. En als je die gehaald hebt zit er weer 1 vlak in de buurt (of een windrider vlak in de buurt die je er wel ff in de buurt brengt zeg maar). Deze game is met recht de verslavendste game die bestaat...

• Xelation
  • Laatst online: 30-08 00:20

Xelation

Bendable Poseable

SpoTs schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:53:Kijk goed uit dat je jezelf niet verliest in een game netzoals de mensen in China. Ik heb al gehoord dat daar meerdere mensen zijn overleden door te langdurig spelen en te weinig eten of helemaal geen.
Deels waar, je hebt daar veel zogenoemde gold-farms. Kids kunnen spelen om goud te innen/personage te pimpen (ff voor de duidelijkheid, speel het spel niet) etc. waarnaar de personages voor bakken geld op eBay wordt gezet. Mensen zonder veel vrije tijd, maar met veel geld kunnen kunnen dan gelijk met een gekochte personage aan de slag met een bepaalde level.

Voor die kids echt is het not for fun, maar voor het geld. Die het doen na/tijdens school, dagen niet slapen zo zelf een beetje te verdienen. Want veel krijgen ze er niet voor, de gold-farm eigenaren de winst van de verkoop op eBay. En er wordt een hoop voor betaald 8)7

Verwijderd

Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik dwars door dit soort figuren heenkijk, en het verbaast me dat jij dit niet kan. Waarom helpt hij alleen mensen die flink kunnen lappen voor zijn behandeling? Omdat het een egoistische uberkapitalist is die een winstgevende niche heeft gevonden waarin iemand met zijn achtergrond automatisch geloofwaardigheid geniet (voormalig verslaafde die nu succesvol is).
Totaal mee eens, moet je maar eens kijken wat hij voor de deur heeft staan (3 van die dikke muscle cars).
En dan zegt hij ook nog dat die auto's daar alleen maar staan om zijn patienten te laten zien wat ze allemaal wel niet kunnen bereiken.

95% van de gamers of de ouders van de gamers heeft het geld niet om hem te kunnen betalen, en is dan dus hulpeloos.

Volgens mij is hij nu lekker een kapitaal aan het opbouwen om daarlijk weer lekker te kunne snuifen en spuiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 16:23 ]

• Kettrick
  • Laatst online: 22:43

Kettrick

Rantmeister!

Mar2zz schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 16:03:
Wie kent het niet, dat nog even dit doen? WoW zit er vol mee, vooral als je nog aan het levelen bent. Nog ff naar de X-roads rennen. Nog ff die quest inleveren? Oh ja, nog ff dit in de AH zetten. He een whisper; Want to tank Zul'Farrak, we have mallet and priest! ... hmmm, tis al wel 02:25 en moet om 7 uur wekkeren... Nou vooruit, heb er toch nog 2 quests voor... En dit week in week uit...
Dit is ontzettend herkenbaar idd, hoewel ik zelf prima de discipline heb om na dat laatste quests ook echt gewoon alt+f4 te rammen. Ik kan me voorstellen dat mensen die er gevoelig voor zijn dat niet kunnen, naar mijn idee komt die wijsheid ook met de jaren.

• Wmm

Wmm

SCIxX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:41:
[...]

Bij het punt waar je zegt dat MMORPG's net zo verslafend zijn als andere gamegenre's ben ik gestopt met lezen... :+
Dan moet je beter lezen. Het ging erover dat Blizzard WoW expres zo verslavend maakte (ow noes, een bedrijf wil geld verdienen) en dat dat zo schandalig zou zijn. Ten eerste is dat helemaal niet vreemd (geld verdienen immers) en ten tweede worden games al decennia verslavend gemaakt, waar ik dan het voorbeeld van DOOM bijhaal. Magoed, volgens mij ben jij iemand die alleen maar tegen WoW aan kan trollen en zich een mening aan laat praten door de media.

Ik zeg helemaal nergens dat MMORPG's niet verslavender zijn dan "normale" games. Dat zijn ze in zekere zin idd wel. Ik ontkracht alleen enkele stellingen waarbij ik hopelijk goed genoeg beargumenteer waarom (stellingen als dat je wel veel moet spelen om goed mee te kunnen komen en dat het een slechte zaak is van Blizz om WoW verslavend te maken). Ik kan het verder ook niet helpen dat jij geen tegenargumenten kunt geven, halve posts leest en reageert met "ik ben gestopt met lezen..." met daarna een scheve smiley.

Wat betreft doden door games:
Natuurlijk is WoW verslavend, natuurlijk sterven er mensen door WoW en natuurlijk verpesten sommige mensen hun leven met WoW.
Natuurlijk is Starcraft verslavend, natuurlijk sterven er mensen door Starcraft (http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4137782.stm <- check) en natuurlijk verpesten sommige mensen hun leven met Starcraft.

WoW valt alleen maar meer op omdat het in kortere tijd veel meer spelers heeft. Als ik de hoofdredactie van Zembla was zou ik een protest op poten zetten om de productie van Starcraft 2 stop te zetten. Hoeveel doden en verslaafden gaat die game wel niet opleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Wmm op 15-02-2008 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakreal
Een spel productie stop zetten omdat er een paar malloten op deze wereld zitten die geen besef hebben van leven? beetje vreemde constatering van de persoon hierboven.

Dat houdt dus ook in dat Actie films en Horror films gestopt moeten worden, omdat het misschien wel aanzet tot aggressiviteit. Misschien moeten we dan ook maar alle auto producties stop zetten! dat scheelt ook weer doden.

Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
SpoTs schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:48:
Een spel productie stop zetten omdat er een paar malloten op deze wereld zitten die geen besef hebben van leven? beetje vreemde constatering van de persoon hierboven.
Hee, willen we ook bij Cannabis, dus zo gek likt het niet. Is het natuurlijk wel. En het feit blijft dat verslaving een soort van ziekte-achtig iets is; wordt je niet verslaafd aan WoW of CoD of whatever, dan heb je wel kans om aan een middel verslaafd te raken; alcohol, coke,cannabis, whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm

Wmm

SpoTs schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:48:

Dat houdt dus ook in dat Actie films en Horror films gestopt moeten worden, omdat het misschien wel aanzet tot aggressiviteit. Misschien moeten we dan ook maar alle auto producties stop zetten! dat scheelt ook weer doden.
Ik dacht dat de sarcasme ervan af droop, kennelijk toch niet. Bij deze dus, het is sarcastisch bedoelt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakreal
maartend schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:57:
[...]

Hee, willen we ook bij Cannabis, dus zo gek likt het niet. Is het natuurlijk wel. En het feit blijft dat verslaving een soort van ziekte-achtig iets is; wordt je niet verslaafd aan WoW of CoD of whatever, dan heb je wel kans om aan een middel verslaafd te raken; alcohol, coke,cannabis, whatever.
/offtopic: Ik wil helemaal niet van de Cannabis af! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
mijn cannabis verslaving loopt altijd naadloos over in game verslaving als ik thuis ben.
mijn alochol verslaving loopt echter altijd over in een andere veel ongezondere verslaving 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afkickklinieken voor verslaafde games, bezorgde ouders, sociale levens aan gruzelementen. We zien het steeds vaker in de media. Het meest besproken is World of Warcraft. Waar gaat het naar toe met de mens?

Eerst even een achtergrond, voordat mensen mij direct opiniemakerij in de schoenen schuiven.
Ik heb psychologie gestudeerd en heb mij vaak erg geinteresseerd in vraagstukken over bewustzijn, kennis, werkelijkheidsbepaling en identiteit. Naast die meer academische kant ben ik ook altijd een redelijk actieve gamer geweest en heb dan ook 2 jaar praktijkervaring met bovengenoemd spel.
Het doel van deze topic is niet om OFWEL de kant van bezorgde ouders, OFWEL de kant van zichzelf verdedigende hardcore gamers te kiezen, maar meer een interessante dialoog op te roepen.

Veel discussies omtrent games gaan over gameverslaving en over de gevolgen van geweld in games. Ik denk dat als je een blik werpt op de geschiedenis van de mens, dat geweld altijd een probleem in bepaalde stadia van de maatschappij is geweest en ik heb nog geen overtuigend onderzoek gezien dat een directe causale link kan leggen tussen gewelddadige games en een toename van geweldsincidenten. Vooral ook omdat een onderzoek van de talrijke andere factoren die mede bijdrage aan geweld, eigenlijk onmogelijk binnen eenzelfde onderzoek mee te nemen zijn. Voor mij is die discussie dan niet een maatschappelijke, maar meer een tussen ouder en kind.
Wat betreft verslaving heb ik eigenlijk twee oordelen. Allereerst zie ik (ook als ervaringsdeskundige) verslaving als iets waar iedereen in mindere of meerdere mate aanleg voor heeft in om het even welke vorm. Obsessiviteit zou ik het eerder onder willen scharen en dat kan veel verder gaan dan alleen de obsessie voor een specifieke bezigheid of een object, maar bijvoorbeeld iemand met een zeer ernstige dwangstoornis ook includeren. Het is complex en breder dan alleen games, al denk ik wel dat games tegenwoordig toegankelijker zijn voor grotere groepen en daarom wel een bijdragend risico. Het andere oordeel is dat ik denk dat verslaving pas een probleem is wanneer het de kwaliteit van leven van betrokkene en zijn of haar omgeving nadelig beinvloed (en toekomstige kwaliteit van leven). Meestal is dat ook wel zo, maar sommige obsessies (denk aan geniale wetenschappers) in sommige vormen en contexten zijn juist bijzonder nuttig (gamen in de regel nog niet).

Verder heb ik sterk de behoefte om een bepaald vooroordeel uit de wereld te helpen. Gamen is niet meer voor Nerds. Mensen die World of Warcraft spelen en daar in extreme gevallen in hun hele sociale interactie ook alleen maar mee bezig zijn, zijn een veel grotere groep dan de computernerds van de jaren 80. Het gaat vaak ook om vrouwen, getrouwde stellen, zelfs ouders van pasgeboren kinderen en (bijna) bejaarden. Natuurlijk vormen laatstegenoemde groepen wel een minderheid, maar gamen is niet meer iets voor een jonge generatie en voor een korte tijd, veel gamers gamen van generatie tot generatie. Het lijkt een niet te stuiten opmars.

Discussies over de gevaren en gevolgen van games zijn begrijpelijk, maar zullen de opmars van de games niet tegenhouden. Gamen wordt steeds meer, zoals televisie kijken dat in de jaren 60-70 ging doen, een overheersende activiteit binnen het gezin.

Wat ik eigenlijk nog veel belangrijker vind, is dat we als samenleving stil gaan staan bij de gevolgen voor de (onvermijdelijke) toekomst. Niet zozeer de verslavingen en sociale onderontwikkeling die ouders en andere 'gedupeerden' beweren te constateren (wat soms ook wel zo is). Maar meer hoe onze samenleving verandert, met games als een (belangrijk) bijverschijnsel. Want als je naast computergames ook kijkt naar bijvoorbeeld 'Second Life' (noem het zelf liever geen game, maar meer een simulatie), de activiteiten van mensen in Fora (FOK, Hyves, Facebook, Chatfora, etc...), dan zie je dat we als mensen onze identiteit en ons actieve leven niet langer meer alleen verbinden met ons eigen lichaam. En dan heb ik het niet over geesten, of bijna-dood ervaringen, maar over de wijze waarop alles digitaal wordt. Niet alleen verslaafde gamers, maar vooral eigenlijk alle mensen die actief deelnemen aan de vele facetten van de maatschappij doen steeds meer digitaal. Met codes, met online bankieren, met foto's, met talloze registratiesystemen (denk maar aan creditcards en lidmaatschappen die in computers geregistreerd staan). Onze identiteiten en onze activiteiten worden meer en meer digitaal. We kunnen 'online' dossiers van onszelf inkijken, solliciteren online. Kortom buiten EN op het internet begeven wij ons meer en meer. Dat voegt allemaal systemen en facetten aan onze lichaamsgebonden identiteit, waarbij soms de scheidslijnen steeds vager worden. Denk maar aan het verspreiden van muziek waar sommige amerikaanse huisvrouwen boetes voor kregen, terwijl we het in wezen hebben over het verspreiden van enen en nullen die dan zogenaamd 'eigendomsrechten' met zich meedragen. Wij vinden dat (althans, sommigen, getuige dat soort rechtzaken) vanzelfsprekend, maar dat had je 50 jaar geleden niet hoeven beweren. Internet blijft vaak nog een moeilijk in regels te vatten en uit te buiten wilde westen. Naast internet zien we ook dat electronica in het algemeen steeds complexer wordt en completer. Apparaten van de 21e eeuw herbergen zoveel functionaliteit dat je er 20 jaar geleden van versteld zou staan. En die technologieen worden meer en meer geintegreerd, verbonden en uiteindelijk zullen we ernaar toegaan dat mijn 'magnetron', 'GSM', 'Auto' en 'TV' allemaal deel nemen aan hetzelfde complexe netwerk. Niet alleen mijn apparaten, maar ook ikzelf. En wie ben ik dan?
Met veel fantasie zie ik zelfs een toekomstbeeld waarin onze hersenen worden gescand en wij alleen digitaal leven. Wie zijn wij dan? En als de AI van computers onze intelligentie voorbijstreeft en niet van mensachtig te onderscheiden is? Krijgt zij dan ook rechten tov mij? Mag zij beslissen over belangrijke dingen?

Om echter niet helemaal te ontsporen tov mijn openingsopmerkingen die het topic aan games linkten, zou ik willen besluiten met het volgende. Games zijn een bijverschijnsel van die verandering van onze maatschappij, of sommigen zich er in verliezen en minder door functioneren of niet. De opmars van games is niet meer te stuiten en velen die zich game-hater noemen, zullen een generatie later zich geconfronteerd zien met deze interessante realiteit. Gamers zullen bepaalde skills hebben die hen voordelen geven in een wereld die meer en meer digitaliseert (of quantumiseert, als de qubit computers hun beloftes waar gaan maken). Laten we ons zorgen maken over de regelgeving en de sociale normen in deze veranderende wereld. Dat is veel belangrijker dan symptoombestrijding van een ziekte die geen ziekte, maar een noodzakelijk gevolg van de technologische evolutie is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Je hebt een hele lange en hele mooie post gemaakt, waarin je vele dingen aanstipt, maar ik zal ontopic blijven en op je laatste opmerking inhaken!

Hoe zie je dat voor je? Vooral ook omdat behalve wetgeving, veel sociale normen eigenlijk impliciet zijn. Het bestaansrecht van impliciete normen ontleent zich aan het feit dat mensen door de groep aangesproken worden op het door hun vertoonde gedrag. Mensen zullen zich hier al dan niet aan conformeren, maar volgens mij gebeurt dit meestal vanuit het feit dat mensen zichtbaar zijn, en dus in persoon aangesproken kunnen worden op hun daden. Dat zie je in de virtuele wereld natuurlijk veel minder. Hier op GoT is de controle streng, maar met een toename van deelnemers in het online verkeer zul je ook zien dat het moeilijker zal worden om toezicht te houden. Geenstijl heeft hier bijvoorbeeld last van gehad in de comments. Vraag is dus, hoe wil jij dat we ons zorgen gaan maken om die sociale normen? Is daar invloed op uit te oefenen?

Overigens vind ik dat mensen altijd deze theorieeen veel te ver doordrijven, waarop er altijd een punt komt waarop je een soort van Matrix realiteit creeert. Is dat nou wel nodig? Moet je altijd die absurde stap maken naar dat quasi-bewustzijn? Of is dat de menselijke tendens om altijd richting het magische te willen denken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninc
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 19:32
Mooi stukje Immorthalia. Daar wil ik wel even op reageren.
Gamers zullen bepaalde skills hebben die hen voordelen geven in een wereld die meer en meer digitaliseert (of quantumiseert, als de qubit computers hun beloftes waar gaan maken).
Of niet, sommige vaardigheden zijn niet aan te leren in games. Of je moet ook de educatieve games erbij gaan betrekken. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat je veel gamed en je hierdoor ook vaardigheden leert die je daadwerkelijk ook buiten de game verder helpen. Het wordt te vaak als een excuus gebruikt.
Laten we ons zorgen maken over de regelgeving en de sociale normen in deze veranderende wereld. Dat is veel belangrijker dan symptoombestrijding van een ziekte die geen ziekte, maar een noodzakelijk gevolg van de technologische evolutie is!
Meer sociale normen, maar minder regels. Vroeger waren er normen waar men zich aan hield, nu dat niet meer helpt moeten we weer regels gaan maken. De jeugd van tegenwoordig heeft geen respect meer voor de ouderen/gezaghebbende en ontwrichten de gehele samenleving.

Maar even terug op de gameverslaving: vroeger speelde ik echt veel games en heb er nog genoeg goede herinneringen aan (klinkt raar) de oude games als ik er muziek van hoor of een afbeelding zie. Kan me herinneren dat ik vroeger een hele week met een vriend Pokemon Goud&Zilver heb gespeeld en dat we bij elkaar logeerden in een tent. Vroeg op en Pokemon spelen tot 's nachts. Toen had je ook kunnen zeggen dat ik gameverslaafd was, maar dat was maar een korte periode.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: je moet een balans vinden tussen gamen en de rest.

Is mijn eerste comment op zo'n topic, dus ik spring van hop naar her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is voor een deel ook te wijten aan het feit dat veel games tegenwoordig zo zijn opgesteld dat het verleidelijk wordt om nog even door te spelen. Vroeger had je dat minder. Je had een level of een wereld afgerond en dat is dan een duidelijk stoppunt. Met games als Warcraft waarbij je nog net even een mini missietje kan doen is dit lastiger voor hen die de verleiding niet kunnen weerstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJ schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:17:
Je hebt een hele lange en hele mooie post gemaakt, waarin je vele dingen aanstipt, maar ik zal ontopic blijven en op je laatste opmerking inhaken!

Hoe zie je dat voor je? Vooral ook omdat behalve wetgeving, veel sociale normen eigenlijk impliciet zijn. Het bestaansrecht van impliciete normen ontleent zich aan het feit dat mensen door de groep aangesproken worden op het door hun vertoonde gedrag. Mensen zullen zich hier al dan niet aan conformeren, maar volgens mij gebeurt dit meestal vanuit het feit dat mensen zichtbaar zijn, en dus in persoon aangesproken kunnen worden op hun daden. Dat zie je in de virtuele wereld natuurlijk veel minder. Hier op GoT is de controle streng, maar met een toename van deelnemers in het online verkeer zul je ook zien dat het moeilijker zal worden om toezicht te houden. Geenstijl heeft hier bijvoorbeeld last van gehad in de comments. Vraag is dus, hoe wil jij dat we ons zorgen gaan maken om die sociale normen? Is daar invloed op uit te oefenen?

Overigens vind ik dat mensen altijd deze theorieeen veel te ver doordrijven, waarop er altijd een punt komt waarop je een soort van Matrix realiteit creeert. Is dat nou wel nodig? Moet je altijd die absurde stap maken naar dat quasi-bewustzijn? Of is dat de menselijke tendens om altijd richting het magische te willen denken? :P
Goede punten en duidelijk een meer zinvolle reactie dan ik op andere fora krijg.
Wat betreft sociale normen denk ik dat: 1. in de 'reele' wereld genoeg bewijs voorhanden is dat dat daar ook niet altijd goed gaat, 2. virtuele werelden wel degelijk sociale normen kennen, die voortvloeien uit de interactie (virtuele karakters zijn hoe dan ook altijd gelinkt aan jou als persoon en bewust of onbewust projecteer je er toch jouw eigen normen en waarden op en die uiten zich via je chats en acties). Ik denk eerlijk gezegd dat GoT niet te vergelijken is met een MMORPG als World of Warcraft (of een vergelijkbaar spel). Ik heb dat 2 jaar meegemaakt en heb wel degelijk die normen en waarden gevoeld, binnen en buiten georganiseerde groepen (guilds). Normen en waarden worden niet bedacht op een zonnige namiddag bij een potje kaarten of in een stoffige rechtszaal, maar komen voort uit menselijke interacties. En wat er ook aan ten grondslag ligt (genetisch, evolutie, ervaring), het uit zich ook in de virtuele identiteiten en interactiemedia die we gebruiken.

Doordrijven is inderdaad iets waar mensen als ik goed in zijn. Echter, dat zou een sterker argument zijn als ik er ook een tijdschaal bij genoemd had. Ray Kurzweil is een voorbeeld van iemand met een 'optimistisch' beeld dat binnen 20 jaar computers niet meer te onderscheiden zijn van ons. Zo ver ben ik niet gegaan. Maar kijk nou eens eerlijk naar het heden en neem als voorbeeld je GSM. Stel dat iemand in de 16e eeuw beweerde dat zoiets over een paar eeuwen zou worden ontwikkeld, zou die persoon dan ook niet met dezelfde soort reacties worden geconfronteerd?
Hoe denk jij eigenlijk over ideeen uit startrek of back to the future? Nu wil ik niet beweren dat teleportatie en tijdreizen mogelijk zijn, maar er zijn wel steeds sterkere tekenen vanuit de wetenschap dat restricties van Einsteiniaans conservatisme niet altijd meer opgaan. Denk aan Entanglement van deeltjes met eenzelfde spin. Informatie (waaronder die in onze hersenpan) combineren in een omvattend systeem is efficienter dan de afzonderlijke systemen die we nu hebben.
Je ziet al dat veel instellingen hun informatie digitaliseren en beschikbaar maken voor andere instanties waar ze vroeger informatie moesten opvragen en dat nu online direct kunnen zien. Waarom zou die trend niet verder doorgezet worden? Waarom denken veel mensen vaak dat de bizarre ontwikkelingen sinds de industriele revolutie tijdelijk waren en we nu stil blijven staan?
Eigenlijk zou ik willen zeggen dat de vraag niet zozeer 'of' dat gaat gebeuren is, maar eerder 'wanneer'. En als we er op voorbereid zijn kunnen we op tijd goede regels afspreken. Denk ook aan bijvoorbeeld de kennis die wetenschappers krijgen van het 'Genome' en 'Stemcells'. Dat verschaft ze op een gegeven moment de tools om onze make-up te manipuleren en daar kunnen behoorlijk enge samenlevingen mee ontstaan die voor ons gaan bepalen hoe wij eruit gaan zien. En de toename in complexe samenhangende informatienetwerken geeft hen die er verstand van hebben en controle over hebben, een enorme macht. VOORAL als wij er vanuit gaan dat dat soort dingen overdreven zijn en niet zullen gebeuren. Het meeste wetenschappelijk onderzoek en de geavanceerste technologische ontwikkelingen worden uiteraard niet direct aan het publiek bekend gemaakt. Selecte groepen mensen weten dat ze al veel verder zijn en veel meer weten dan dat zij die niet tot die selecte groep behoren kunnen vermoeden.
Dit klinkt wel heel erg als een conspiracy theorie en ik wil mij niet als een paranoide persoon profileren. Maar ik wil wel waarschuwen voor de gevaren van bepaalde ontwikkelingen. Wij mensen hebben allemaal evenveel recht om te beslissen over ons leven en als dat door bepaalde groepen wordt ondermijnd, dan is de democratie niks waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninc schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:58:
Mooi stukje Immorthalia. Daar wil ik wel even op reageren.

Of niet, sommige vaardigheden zijn niet aan te leren in games. Of je moet ook de educatieve games erbij gaan betrekken. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat je veel gamed en je hierdoor ook vaardigheden leert die je daadwerkelijk ook buiten de game verder helpen. Het wordt te vaak als een excuus gebruikt.
Zou ik vroeger ook geneigd zijn te zeggen. Echter, er zijn al wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat de oog/hand coordinatie en ook het herkennen van patronen sterker is bij gamers dan bij niet-gamers (in iets andere woorden, maar komt op hetzelfde neer). Nou geef ik toe dat dit soort skills voor een F-16 piloot of tennisser misschien nuttiger zijn dan voor iemand die bij een bank werkt, maar dat is niet de hele strekking. De belangrijkste conclusie is niet zozeer die specifieke skills die een gamer traint, maar meer een omslag in denken over games. Blijkbaar zijn games niet alleen maar slecht, maar hebben ook voordelen en als dit het begin is komen er misschien nog meer onderzoeken die weer andere voordelen aantonen, zoals bijvoorbeeld dat gamers sneller probleemoplossend kunnen denken, of dat ze kunnen functioneren in een team (denk aan team-deathmatch op hoog niveau, of aan een 'raid' in een MMORPG, of een 'guild'). Ouders zijn van nature altijd bezorgd, dat waren hun ouders ook en die van hun ouders ook weer. Waarschijnlijk waren de ouders van Gandhi ook bezorgd en die van J. Ceasar ook. Die van Hitler waren dan waarschijnlijk wel terecht bezorgd, maar dat is een uitzondering :P .
Mijn punt is dat de generatie die veel invloed heeft op de inhoud van al die programma's over games en andere bezigheden van 'de jeugd', veelal bestaat uit 'bezorgde ouders'. Hun aangeboren en aangeleerde onbewuste en bewuste gevoelens en vooroordelen sturen het beeld dat ze verwachten te zien. Vanuit die verwachting selecteren ze dan ook alleen informatie die dat beeld bevestigt en negeren andere aspecten (die op een forum als dit dan weer naar voren komen). Zo werkt het vaak met 'wetenschappelijk onderzoek'. Bevindingen moet je altijd plaatsen in de beperkte context waar het onderzoek zeggenschap over heeft, maar dat doen mensen nooit, omdat ze van nature van alles een kloppend compleet plaatje willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 07:52:
Het probleem is voor een deel ook te wijten aan het feit dat veel games tegenwoordig zo zijn opgesteld dat het verleidelijk wordt om nog even door te spelen. Vroeger had je dat minder. Je had een level of een wereld afgerond en dat is dan een duidelijk stoppunt. Met games als Warcraft waarbij je nog net even een mini missietje kan doen is dit lastiger voor hen die de verleiding niet kunnen weerstaan.
Haha, ja helemaal waar! Ben ook niet voor niets een jaar geleden gestopt. Leuke ervaring om deel te nemen aan een online wereld, maar het soort streefzucht, status, vergelijking en jaloezie op basis van materialisme waar het uiteindelijk in uitmondde heeft menigeen tot wanhoop gedreven. Nou ja, mij in ieder geval wel. Vreselijk. Ooit nog gedacht aan een private server, maar ja daar neemt men elkaar minder serieus en stiekem verlang je er wel naar om 'status' te hebben (waar je hard voor gewerkt hebt). Eigenlijk zou WoW Diablo moeten heten, gezien de boosaardige verleiding die je in het kwaad stort en nooit meer loslaat, tenzij je bidt tot de god van gezond verstand en reeel geluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 11:49

Grannd

da Granndest

Volgens mij is het bij de mensen die ik ken die echt 'verslaafd' zijn geraakt aan World of Warcraft echt niet het spel dat het probleem is, die mensen hebben problemen om in de maatschappij te functioneren, in dit geval werd die jongen heel erg gepest op school, en zodoende zat hij steeds liever in de wereld van WoW dan in zijn echte leven op school.
De oorzaak dat hij gepest werd is dan weer dat hij sociaal niet de meest aangelegde persoon was, een bril droeg etc. het hele verhaal.
Volgens mij kan je vaak stellen dat World of Warcraft niet het probleem is als mensen er verslaafd aan zijn, de reden waarom ze zoveel WoW spelen is vaak een onderliggend probleem.
Uiteindelijk is deze jongen van school veranderd en heeft hij zijn account verkocht (voor best wat geld) en daar opnieuw begonnen. Hij gamet nog steeds maar geen WoW meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grannd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:00:
Volgens mij is het bij de mensen die ik ken die echt 'verslaafd' zijn geraakt aan World of Warcraft echt niet het spel dat het probleem is, die mensen hebben problemen om in de maatschappij te functioneren, in dit geval werd die jongen heel erg gepest op school, en zodoende zat hij steeds liever in de wereld van WoW dan in zijn echte leven op school.
Tja wat je ook kan aandragen is dat mensen in die positie 'vrienden' kunnen maken via zo'n game. Als ik Wow offline zou spelen. (Weet niet of het kan bij dit spel) dan zou het al moeilijk kunnen zijn om te stoppen of nog even 1 missietje te doen. Wanneer je met anderen samenwerkt kan dit het stoppen nog lastiger maken aangezien je dan je 'vrienden' in de steek laat. Als je mensen hebt die weten wanneer te stoppen is dit niet erg. Als zij ook niet weten te stoppen versterk je het probleem.
Pagina: 1 2 Laatste