Toon posts:

nForce 590 SLI MCP of AMD 790X ?

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuw mobo'tje.. Zit te twijfelen tussen 2 chipsets: AMD 790X of nForce 590 SLI MCP..
Misschien de Asus M3A32-MVP Deluxe of de Asus M2N32 WS Professional..

Wat zijn de voor en nadelen, en wat zijn de grootste verschillen tussen de 2 chipsets ?

In combinatie met het volgende:
Processor: AMD Athlon 64 X2 AM2 3800+ (1MB, 2000)
Memory: Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 (KHX6400D2LLK2/2G)
Vga: Asus EN8800GTS/HTDP (320mb, GDDR3)
Powersupply: Cooler Master iGreen Power 500W
Harddisk: Western Digital Caviar RE (Bulk, WD3200YS)

Tnx!

Verwijderd

voor zover ik weet kun je met de 790X chipset ook de Triple en Quad Crossfire varianten draaien. daarnaast twijfel ik een beetje of de nForce 590 de komende K9L a.k.a Phenom's zal ondersteunen.

wel weet ik dat Asus M3A32-MVP een AM2+ socket is wat betekent dat HyperTransport 2.0 kunt gebruiken en de kloksnelheid per core kunt regelen mocht je upgraden wanneer Phenom ge-arriveerd is.

kortom de nForce 590 SLI MCP is een prima chipset maar wel gericht op de huidige K8 generatie. de AMD 790X is meer gericht op de komende Phenom proccessors. naast de ondersteuning voor CrossfireX geeft het je een goed upgrade pad.

kijk ook eens naar Gigabyte, deze heeft ook een mobo op basis van de AMD 790X chipset maar voor een meer schapelijke prijs. ze zijn ook de enige die daadwerkelijk een bord hebben met 4 pci-express sloten maar aangezien je al een 8800GTS hebt sla je waarschijnlijk de huidige generatie videokaarten over.

ik zou voor de AMD 790X gaan of wachten waarmee nVidia komt want de nForce 590 SLi MCP mag nu wel zijn plaats in nemen in de geschiedenis. vooral de Tyan K8WE met 2 socket 940 opterons werd ook aangedreven door diezelfde chipset + SLi ondersteuning.

mocht je naar een dual-socket systeem zoeken zoals ik, zoek dan eens naar Wahoo. dit is de codenaam die AMD heeft gegeven aan een reference-design voor een dual socket F+ bord met Triple en mogelijk Quad CrossfireX support. deze workstation bords worden mid 2008 verwacht wanneer barcelona van zijn TLB bug is verlost.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 06:32:
voor zover ik weet kun je met de 790X chipset ook de Triple en Quad Crossfire varianten draaien Nee dat is de 790FX, de 790X heeft de gewone crossfire met 2 kaarten. daarnaast twijfel ik een beetje of de nForce 590 de komende K9L K10 of K10.5 (ook Phenom X8) a.k.a Phenom's zal ondersteunen.

wel weet ik dat Asus M3A32-MVP een AM2+ socket is wat betekent dat HyperTransport 2.0 kunt gebruiken en de kloksnelheid per core kunt regelen mocht je upgraden wanneer Phenom ge-arriveerd is.Nee, het is maar een simpel AM2 slot. Mist HT3.0, split powerplanes voro zover ik weet ook
Antwoord wel dingen als je ze zeker weet...

Als je van plan bent om een AMD Phenom X4 of zelf Phenom X8 te nemen in de toekomst dan zou ik zeker gaan voor de 790X. Mocht je SLi willen gebruiken met je huisige kaart dan wordt het wat lastiger, misschien kun je ook even wachten op de nieuwe nForce chipset die binnnenkort komt en ook AM2+, HT2.0 en splitpowerplanes mee zal brengen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb zelf een Asus M2N32 WS Professional, dit moederbord is geschikt voor de huidige en nog te komen Phenom processoren, dat is niet het probleem, maar het is een wat verouderd moederbord.

Persoonlijke heb ik dit moederbord een 4 a 5 maanden geleden gekozen vanwege de PCI-X sloten die er op zitten. (LET OP! Dit zijn geen PCI-e sloten) Ik heb namelijk een RAID5 controller welke een PCI-X interface bezit.

Als je deze PCI-X sloten niet nodig bent dan zou ik voor het nieuwere type gaan, dan ben je beter voorbereide om even tueel in de toekomst nog te gaan upgraden. Daarnaast, zoals reeds gezegd, geeft een nieuwer AM2+ (socket) moederbord de extra features om nog beter de Phenom processoren te ondersteunen wat de Asus M2N32 WS Professional niet heeft met zijn AM2 socket.

Tenzij je SLi wilt gebruiken dan ben je inderdaad weer de Asus M2N32 WS Professional nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 26-01-2008 11:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

_Dune_ schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 11:40:
Ik heb zelf een Asus M2N32 WS Professional, dit moederbord is geschikt voor de huidige en nog te komen Phenom processoren, dat is niet het probleem, maar het is een wat verouderd moederbord.
Heb je hem al getest met een Phenom dan, want er zijn al wat problemen bekent waar het niet goed wilde werken. (oorzaak nog onduidelijk) En of de 45nm het ook wilt gaan doen op een AM2 bordje is natuurlijk nog bij niemand bekent zelfs AMD is dat nog aan het testen. (heeft net zelf pas de eerste 45nm test sample klaar)

Het zou allemaal moeten werken, maar of het allemaal ook echt goed werkt is me nog niet helemaal duidelijk er zijn nog te weinig testen gedaan waar mensen een Phenom op een AM2 bordje draaien. ;)

• _Dune_
  • Laatst online: 14:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mad_max234 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:01:
[...]
Heb je hem al getest met een Phenom dan, want er zijn al wat problemen bekent waar het niet goed wilde werken. (oorzaak nog onduidelijk) En of de 45nm het ook wilt gaan doen is natuurlijk nog bij niemand bekent zelfs AMD is dat nog aan het testen. (heeft net zelf pas de eerste 45nm test sample klaar)

Het zou allemaal moeten werken, maar of het allemaal ook echt goed werkt is me nog niet helemal duidelijk er zijn nog te weinig testen gedaan waar mensen een Phenom op een AM2 bordje draaien. ;)
Laat ik het zo zeggen, Asus geeft duidelijk op zijn site aan dat de Phenom ondersteund wordt op dit moederbord, dit is één van de redenen dat ik dit moederbord heb gekocht. Verder, nee, ik heb het nog niet getest omdat er nog geen Phenom beschikbaar is welke sneller is dan mijn AThlon 64 X2 6000+ en ik heb ook nog geen sponsor gevonden die mij een Phenom leend. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 26-01-2008 16:07 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mad_max234
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

_Dune_ schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:07:
[...]

Laat ik het zo zeggen, Asus geeft duidelijk op zijn site aan dat de Phenom ondersteund wordt op dit moederbord, dit is één van de redenen dat ik dit moederbord heb gekocht. Verder, nee, ik heb het nog niet getest omdat er nog geen Phenom beschikbaar is welke sneller is dan mijn AThlon 64 X2 6000+ en ik heb ook nog geen sponsor gevonden die mij een Phenom leend. ;)
Ja ik weet het die update is er al een tijdje. Maar zoek jij maar eens een paar personen waar het wel werkte een Phenom op een AM2 Phenom enabled bord, dan zoek ik wel de personen waar het niet werkte. ;) Ik ben dus er benieuwd of het gaat werken maar ben er niet meer zo zeker van als paar weken terug.

Deze borden hebben allemaal een update gehad tijdje terug, in samenwerking met AMD was asus ook de eerste die een geschikte bios had.

http://event.asus.com/mb/am2_plus/

Ik ga in ieder geval een AM2+ bordje kopen voor mijn aanstaande Phenom of er moeten ineens goede berichten komen dan overweeg ik het nog eens.

Edit/

Ik heb dus weer even wat forum door gezocht en wat blijkt ik was wat te voorbarig met mijn conclusie er waren veel problemen maar de meeste hebben er een oplossing voor gevonden en hebben nu een stabiel AM2 systeem met een Phenom draaien. De geheugen controller schijnt wat moeilijk te doen in sommige gevallen en wat minder strakke timings was de oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door mad_max234 op 26-01-2008 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een 790x is gezien de mogelijkheden voor de toekomst dus een betere aankoop..
Mijn voorkeur gaat uit naar de Asus M3A32-MVP Deluxe, lijkt mij een mooi moederbordje..
Ik vraag me alleen af of het bovenste pci slot nog bruikbaar is in combinatie met een redelijk formaat videokaart ? (EN8800GTS/HTDP)
Ik zit namelijk met een Emu 1212M soundcard, deze bestaat uit 2 kaarten.. (voor producen van muziek etc..)

Emu 1212M

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Een Tweaker wordt in staat geacht om zelf op zoek te gaan naar informatie en dan zelf te kiezen. Bovendien is deze topicstart veel te summier: je overweegt de keuze tussen twee chipset, waaronder een best oude en een zeer nieuwe - zonder dat je ook maar een woord rept over waarom die twee en niet willekeurig welk ander chipset :o

Zo kunnen we je niet helpen. En dan nog, "Welke moet ik kopen?"-topics gaan sowieso dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.