Linksys DHCP of routering probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:28
Hallo

Ik zit met het volgende:
Ik heb een 780iWL(isdn/wireless) met een Linksys WRVS4400. Zo'n beetje de meest uitgebreide linksys router die er is, met VPN server ingebouwt. Vandaar natuurlijk ook dat de speedtouch alleen maar een doorgeefluikje mag worden.

Nou ben ik de hele middag bezig geweest met bridgen e.d. alleen ik krijg het niet voor elkaar. Het "beste" wat ik voor elkaar kreeg was dit:
De linksys kreeg het externe ip adres op z'n wan interface vanuit de Speedtouch. Maar internetten ho maar. Waar het precies mis gaat heb ik geen flauw benul van. Ik zag in de linksys wel de juiste DNS e.d. staan.

Wat scheelt er nu nog aan? Of hoe kan ik het beter aan pakken? Ik las namelijk op link lees ik het volgende:
PPPoA lijnen kun je niet bridgen. Punt. Technisch onmogelijk. Er
zijn echter gelukkig wel truuks. Zoals de DHCP Spoof van Speedtouch of
de Half-bridge functionaliteit van ZyXEL.

Oplossing
Appie Heijn in "Linksys DHCP of routering probleem?"
Of download het PDF bestand op http://www.b2bweb.nl/Download/alcatelspooflinksys.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 29-01-2008 14:19 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 23:26
Wat volgens mij ook moet lukken is dat je je Linksys router insteld als "Default Server" (Geloof dat het zo heet in SpeedTouch).

Dus je speedtouch in PPPoA configureren en dan een default server instellen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Kun je de Speedtouch niet in PPP server mode gooien, en je Linksysrouter de PPPoA laten onderhouden? Speedtouchies 510 en 5x6 kunnen dat nog, als soort legacy van de Speedtouch Home.

• Appie Heijn
BèR schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:36:
Kun je de Speedtouch niet in PPP server mode gooien, en je Linksysrouter de PPPoA laten onderhouden? Speedtouchies 510 en 5x6 kunnen dat nog, als soort legacy van de Speedtouch Home.
Daar heb ik zowat de hele middag na gezocht maar zoals het lijkt kan het niet met de 780.

Ik probeer nu de Linksys handmatig in te stellen. Echter bij static zou volgens mij dit moeten staan:
Internet IP Address: 82.95.215.***
Subnet Mask: 255.0.0.0
Default Gateway: 192.168.2.254 (ip van de speedtouch)
Primary DNS: 194.109.6.66
Secondary DNS: 194.109.9.99

Of heb ik dit mis?
Hij geeft nu de melding:
Default gateway in different subnets

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 25-01-2008 20:43 ]

• Appie Heijn
Ik heb net een 516i met spoof config erin gehangen, geen verbering :S Ook nu krijgt de linksys keurig extern ip en dns van xs4all op z'n wan interface. Net vanaf een andere internetverbinding een ping naar het externe ip gedaan. Geen response.

Dit krijg ik met de msn probleem wizzard Afbeeldingslocatie: http://b2bweb.nl/images/screenshottec.JPG

Ik heb een upc aansluiting icm met deze Linksys router wel goed werkend. Deze is wel te pingen van buitenaf. Precies dezelfde instellingen. Het kabelmodem geeft het dus wel goed door zonder zich ermee te bemoeien. Is er ook zo'n soort modem beschikbaar voor adsl?

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2008 11:33 ]

• BèR
Nee, bij static moet dit staan:

Internet IP Address: 192.168.2.*** (IP in de range van je speedtouch)
Subnet Mask: 255.255.255.0 (zorgt dat je binnen je eigen subnet blijft)

• Appie Heijn
BèR schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:01:
Nee, bij static moet dit staan:

Internet IP Address: 192.168.2.*** (IP in de range van je speedtouch)
Subnet Mask: 255.255.255.0 (zorgt dat je binnen je eigen subnet blijft)
Dat is dan best raar, want als ik hem op dhcp zet ipv static dan krijgt ie dat ipadres(externe) van de speedtouch, jij wilt hem dus een intern "internet ip adress" geven?

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 18:46
Appie Heijn schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 20:40:
[...]

Daar heb ik zowat de hele middag na gezocht maar zoals het lijkt kan het niet met de 780.

Ik probeer nu de Linksys handmatig in te stellen. Echter bij static zou volgens mij dit moeten staan:
Internet IP Address: 82.95.215.***
Subnet Mask: 255.0.0.0

Of heb ik dit mis?
Hij geeft nu de melding:
Default gateway in different subnets
Kijk eens wat je default gateway is op je internet verbindnig? Zal ook met 82.xxx beginnen en gooi die er is in als default gateway bij het bovenstaande stukje config.

• Appie Heijn
stormfly schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:33:
[...]

Kijk eens wat je default gateway is op je internet verbindnig? Zal ook met 82.xxx beginnen en gooi die er is in als default gateway bij het bovenstaande stukje config.
Zal eens kijken om 15.00, dan ga ik er weer heen :) Geen idee of ik dat adres kan vinden in het modem.

Ik heb net hier(ander bedrijf) ook effe gekeken die hebben een linksys wag200g op orange adsl. Hier is de gateway 83.119.128.1 van ip adres 83.119.196.*

Echter werkt dit orange abonnement niet via ppoa maar bridged.

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2008 13:46 ]

• Appie Heijn
Net effe gekeken, hele rare waarden krijg ik als ik mijn laptop er rechtstreeks aan de speedtouch knoop.

ip: 82.95.215.*
subn: 255.0.0.0
dns1: 194.109.6.66
dns2: 194.109.9.99
gateway: 194.109.5.227
dhcp: 192.168.1.254

Deze krijg ik nooit weer in de linksys(handmatig) aangezien het externe ip adres en de gateway in verschillende subnetten hangen Default gateway in different subnets.

Ik zal denk ik wel handmatig moeten invullen omdat automatisch niet goed werkt. Het lijkt goed maar geen internet op de clients en ook niet te pingen van buitenaf.

[ Voor 42% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2008 15:33 ]

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
de linksys ondersteund geen dhcp spoofing;)

waarschijnlijk kun je het beste je speedtouch op pppoa+pptp zetten als dat kan en dus in de wrvs4400n een pptp verbinding instellen, als het goed is krijg je dan direct het wan IP op je status pagina van de wrvs4400n

• Hardcore-Maniac
Appie Heijn schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 15:12:
Net effe gekeken, hele rare waarden krijg ik als ik mijn laptop er rechtstreeks aan de speedtouch knoop.

ip: 82.95.215.*
subn: 255.0.0.0
dns1: 194.109.6.66
dns2: 194.109.9.99
gateway: 194.109.5.227
dhcp: 192.168.1.254

Deze krijg ik nooit weer in de linksys(handmatig) aangezien het externe ip adres en de gateway in verschillende subnetten hangen Default gateway in different subnets.

Ik zal denk ik wel handmatig moeten invullen omdat automatisch niet goed werkt. Het lijkt goed maar geen internet op de clients en ook niet te pingen van buitenaf.
wat je hier ziet is het DHCP spoofing, je krijgt dan het WAN ip direct op je pc.. hiermee werkt de linksys dus niet samen!

• Appie Heijn
Als ik dat nou eens eerder had geweten ;) beetje raar. Dat ding ondersteund en kan bijna alles, maar dit kan hij niet ;( Maar ik had al wat gekeken naar pptp e.d. echter moet ik ook een pptp server invullen. Hoe zit dit?

Afbeeldingslocatie: http://b2bweb.nl/images/pptp.jpg
Tis een beetje wazig, maar dat komt omdat het uit manual gepast is.

Ik zat zelf te denken aan:
IP adres: 82.95.215.*
Subnet: 255.0.0.0
Default Gateway: 194.109.5.227
PPTP Server: lan adres speedtouch(bvb192.168.2.254)
username: gebruikersnaam xs4all
password: wachtwoord xs4all

hostname: niet nodig denk ik maar kan ik hier iets mee bereiken?
domain: niet nodig denk ik maar kan ik hier iets mee bereiken?

Dus als ik het goed heb dan krijg ik nu een rechtstreekse internet verbinding met op de wan interface het externe ip adres. Zo loop ik niet tegen poort map en/of firewall problemen aan. Wat trouwens in bovenstaande is ingevult bij default gateway hoop ik maar dat ie dat wel wil. Bij static configuratie wou die het namelijk niet accepteren vanwege verschillende subnets extern ip en default gateway

Ik was van plan om een ip adres(82.95.215.*)in te vullen bij default gateway. Deze vervolgens aan te maken in de speedtouch via telnet. Zodat deze als het ware een extra adres krijgt. Net zoals hij dat nu al heeft met 10.0.0.138 naast 192.168.1.254. Zo dacht ik het probleem met de linksys foutmelding over dat subnetmask te kunnen omzeilen. 82.95.215.* is natuurlijk een extern adres maar je zou het ook intern kunnen gebruiken. Had gelezen dat iemand dit gebruikt had met een andere linksys router. Moest alleen nog even uitzoeken hoe dat ook al weer moest met telnet.

Maar dit gaat dan niet lukken? Zoniet dan ga ik natuurlijk gewoon pptp gebruiken indien hij niet over die subnet verschillen gaat mekkeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 27-01-2008 12:43 ]

• BèR
Alweer moet je het IP-adres in de range nemen van de Speedtouch, NIET het externe. Het externe IP krijgt de Linksys pas als hij de PPTP link heeft opgezet. Maar, de 780 ondersteunt het indd niet om te PPTP-serveren. Om dat werkend te krijgen kun je denk ik beter een Speedtouch 516 ergens uit zien te halen.

• Appie Heijn
BèR schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:48:
Alweer moet je het IP-adres in de range nemen van de Speedtouch, NIET het externe. Het externe IP krijgt de Linksys pas als hij de PPTP link heeft opgezet. Maar, de 780 ondersteunt het indd niet om te PPTP-serveren. Om dat werkend te krijgen kun je denk ik beter een Speedtouch 516 ergens uit zien te halen.
Die heb ik ook nog wel liggen :) Wat mag ik in dat geval invullen?(pptp server)

Gaat mijn laatst genoemde oplossing sowieso niet werken?(extra ip op de speedtouch zetten)

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 27-01-2008 13:05 ]

• Hardcore-Maniac
normaal is dat pptp server 10.0.0.138 en ip adres 10.0.0.150 en subnetmask gewoon 255.255.255.0

maarja kan bij een andere speedtouch weer anders zijn uiteraard

oftewel pptp server is t adres van die speedtouch

[ Voor 14% gewijzigd door Hardcore-Maniac op 27-01-2008 21:17 ]

• BèR
En vergeet niet de config-wizard van de 516 te downloaden om hem daar als PPTP Server in te stellen, kan niet met de ingebouwde wizard van de firmware.

• Appie Heijn
Bedankt voor de reactie's,

Ik ga vandaag eerst proberen of het lukt met ip spoofing ;) volgens mij lukte het tot nog toe niet omdat de linksys begon te mekkeren over different subnetmask e.d.

Ik heb gelezen dat iemand het werkend heeft gekregen dus mij zal dat ook lukken ;) Mocht het toch niet mogelijk zijn dan weet ik in ieder geval dankzij jullie hulp hoe ik pptp kan gebruiken.

Heb net de speedtouch een extra ip adres gegeven 82.95.215.1 Deze kan ik nu invullen bij de linksys gateway :) Als het goed is zou het moeten werken maar dat weet ik niet eerder dan vanmiddag :) Als ik het werkt zet ik hier wel effe een complete workout neer.

• Appie Heijn
_/-\o_ En ja hoor het werkt! _/-\o_

Ik post nog wel een complete workout hier :)

• Hardcore-Maniac
dus je hebt het aan de gang met dhcp spoofing aan?

zou heel mooi zijn als je idd een handleiding post:D

• Appie Heijn

Handleiding Alcatel Speedtouch 780 icm Linksys router
Werkende IP Spoof configuratie!

LEES EERST HET VOLLEDIGE DOCUMENT VOORDAT JE GAAT UPGRADEN/INSTELLEN!!!!

Allereerst zal ik hier het probleem wat ik had uitleggen, ik wou een Alcatel Speedtouch 780 als doorgeefluik van internet laten functioneren, zodat mijn Linksys Router het externe IP adres(die je van je internet provider krijgt) op de WAN poort krijgt.
Ik zal in de volgende uitleg afkortingen gaan gebruiken: ST=Speedtouch

Allereerst de Automatic Configuration(DHCP) werkte niet bij mij en heeft waarschijnlijk met het volgende te maken: het probleem zit hem eigenlijk in de linksys, deze heeft een soort van beveiliging die inhoud dat het wan ip adres(extern adres) en de default gateway(intern ip adres van de ST) in dezelfde subnet mask moeten zitten.

Dit kun je oplossen door een extern ip adres intern toe te wijzen aan je ST. Zodat je deze kunt invullen in de linksys bij default gateway.

Voordat je begint heb je nodig:
  • Inloggevens Internet(gebr naam+wachtwoord)
  • Externe ip adres( www.watismijnip.nl)
  • DNS van je provider (googlen op DNS+naam internetprovider)
  • VPI/VCI instellingen van je internet abonnement (googlen of op GOT even zoeken) let op deze kunnen per abonnement verschillen!!!

Instellen speedtouch
Om te beginnen stel je je ST in op spoofing. Dit kun je doen door de firmware te upgraden naar de nieuwste versie, deze ondersteunt bij de meeste ST’en spoofing. Download deze op http://www.speedtouch.nl download ook gelijk de bijpassende configuratie wizzard als je die ziet staan.

Na het upgraden start je vervolgens de configuratiewizzard, kies voor een spoofing configuratie, vervolgens vul je je internet gegevens in die je van je provider hebt gekregen. Kijk voordat je dit gaat doen of je alle instellingen hebt.

Nadat de wizzard succesvol afgerond is en je ziet dat je modem weer internet heeft, kijk naar groene lampjes en heb geduld. Sluit vervolgens je computer aan op de ST. Ga naar http://www.watismijnip.nl nu weet je meteen of de configuratie goed is. Hier zie je IP adres staan. Schrijf dit goed en juist op,

Maak op de speedtouch een extra ip adres aan, door via de webinterface van je speedtouch te gaan naar "Home Network"; vervolgens naar "Interfaces" klik op "Local Network" en voeg een extra ip adres toe aan de interface.
  • Dit moet zijn het externe ip adres wat je genoteerd hebt, maar dan vervang je de laatste cijfer achter de laatste punt door een 1.

Bijvoorbeeld: 83.96.216.19 wordt 83.96.216.1
  • Wanneer je een Subnetmask moet invullen dan moet dit 255.255.255.0
Klik op Add en vervolgens op Apply
Je ST is klaar als het goed is

Instellen Linksys
Eerst zorg je dat je linksys in dezelfde ip range komt als je ST. Mijn ST stond op 192.168.1.254 dus heb ik mijn linksys 192.168.1.250 gegeven. Klik vervolgens op Apply of iets in die geest. Nu start je Linksys opnieuw op en is ie bereikbaar op het zojuist ingevulde ip adres.

Zet je "internet connection" op "static ip"
Vul nu bij WAN instellingen het volgende in:
  • Internet IP adres: je externe IP adres
  • Subnet Mask: 255.255.255.0
  • Default Gateway: Het adres wat je toegevoegd hebt op de ST(eindigt op cijfer "1")
  • Primary DNS: Primair DNS adres van je internet provider
  • Secundary DNS: Secundair DNS adres van je internet provider
Klik op "Save Setting" o.i.d. en de router gaat weer rebooten.

Verbind nu de Speedtouch d.m.v. een LAN kabel met je WAN poort van de Linksys Router. Als het goed is moet het na een 2 a 3 minuten sowieso werken. Zoniet schakel beide apparaten uit en zet de ST als eerste aan. Als DSL en Internet lampjes beide continu groen zijn zet je je linksys aan.

Werkt het nog niet meld dit dan op Linksys DHCP of routering probleem?
Dan kijken we daar of we je nog verder kunnen bijstaan.

Credits: Appie Heijn en Pavaronnie(www.adslgg.nl)

• Ego
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 08:26

Ego

Leuk topic dit. Ik zat vorige week met exact hetzelfde probleem: ik wilde een Speedtouch 716 v5 WL modem/wireless router alleen als doorgeefluik (dus alleen de modemfunctie) voor mijn Linksys WRT54GL router instellen. De helpdesk van XS4ALL was ronduit waardeloos, nog afgezien van de extreem lange wachttijden (herinnerde aan mijn periode bij Kwello van UPC).
Enfin, ik heb uiteindelijk zelf via de wizard in de Speedtouch (easy setup) gewoon gekozen voor "bridge" en DHCP niet aangevinkt. De Speedtouch fungeert dan puur als bridge, en niet als router. Mijn Linksys router kon nu gewoon via DHCP de juiste waarden uit het modem krijgen. Eigenlijk heel eenvoudig achteraf. Vandaar dat ik nu zo nieuwsgierig ben, of het niet ook op deze manier zou hebben gekund met de Speedtouch 780?

Cogito ergo sum

• Ego

Ego

PS: ik las de openingspost nog even door. De bridgefunctie had je dus al geprobeerd. Ik heb een XS4ALL only abonnement, maar ben wel afkomstig van Demon, en zit dus nog op het BBNed netwerk. Misschien dat daarom bij mij de Speedtouch wel als bridge werkt?

Cogito ergo sum

• Appie Heijn
Ego schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 02:49:
PS: ik las de openingspost nog even door. De bridgefunctie had je dus al geprobeerd. Ik heb een XS4ALL only abonnement, maar ben wel afkomstig van Demon, en zit dus nog op het BBNed netwerk. Misschien dat daarom bij mij de Speedtouch wel als bridge werkt?
Dat zou heel goed kunnen, aangezien dat BBNed naar mijn weten ppoe gebruikt zal de bridge functie wel werken. Met ppoa wat XS4all gebruikt kun je de bridge functie wel vergeten, dat gaat nooit werken.

• Hardcore-Maniac
bbned werkt met rfc 1483 bridged;) daarom werkt het

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
Ego schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 02:43:
Leuk topic dit. Ik zat vorige week met exact hetzelfde probleem: ik wilde een Speedtouch 716 v5 WL modem/wireless router alleen als doorgeefluik (dus alleen de modemfunctie) voor mijn Linksys WRT54GL router instellen. De helpdesk van XS4ALL was ronduit waardeloos, nog afgezien van de extreem lange wachttijden (herinnerde aan mijn periode bij Kwello van UPC).
Enfin, ik heb uiteindelijk zelf via de wizard in de Speedtouch (easy setup) gewoon gekozen voor "bridge" en DHCP niet aangevinkt. De Speedtouch fungeert dan puur als bridge, en niet als router. Mijn Linksys router kon nu gewoon via DHCP de juiste waarden uit het modem krijgen. Eigenlijk heel eenvoudig achteraf. Vandaar dat ik nu zo nieuwsgierig ben, of het niet ook op deze manier zou hebben gekund met de Speedtouch 780?
Deze setup komt er bij mij ook aan, een ST716 (modem) en een WRT54GL (router) via het BBNed netwerk.
Enige puntje wat ik uit het verhaal hierboven niet begrijp is dat de ST716 DHCP uit heeft staan, maar dat de Linksys via DHCP de waarden krijgt uit het modem :? :+ duidelijk!

• BèR
Als het modem als bridge geconfigureerd staat krijgt de router direct contact met de DHCP-server van de provider, en daar komen de gegevens vandaan. Dus de router krijgt het externe IP-adres, _via_ het modem eigenlijk.
Als het modem 'normaal' staat ingesteld neemt de Speedtouch de gegevens van de provider over, en zet een prive netwerk op, waarin de Speedtouch zelf IP-adressen uitdeelt, die de router ook krijgt, omdat hij client van het modem is.
Dus in beide gevallen krijgt de router gegevens uit het modem, alleen in Bridge heeft hij ze niet zelf verzonnen.

• Ego

Ego

Ja, zoals BèR hierboven heeft geschreven, zo is het precies. Overigens kwam ik kwam op de support site van Speedling nog een pagina tegen hoe je de Speedtouch als bridge instelt, compleet met afbeeldingen:

http://www.speedlinqsuppo...task=view&id=92&Itemid=29

Let wel: verander níet de username en het wachtwoord, ik kwam daarna niet meer in het modem. Op de Speedling site staat onder de afbeelding met username en password dan ook: "Deze functie kunt u niet gebruiken". Waarom weet ik niet, maar gewoon de username en het password op default houden is het beste. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Ego op 05-02-2008 10:39 ]

Cogito ergo sum

• BonBon
Ego schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:27:
Ja, zoals BèR hierboven heeft geschreven, zo is het precies. Overigens kwam ik kwam op de support site van Speedling nog een pagina tegen hoe je de Speedtouch als bridge instelt, compleet met afbeeldingen:

http://www.speedlinqsuppo...task=view&id=92&Itemid=29

Let wel: verander níet de username en het wachtwoord, ik kwam daarna niet meer in het modem. Op de Speedling site staat onder de afbeelding met username en password dan ook: "Deze functie kunt u niet gebruiken". Waarom weet ik niet, maar gewoon de username en het password op default houden is het beste. Succes!
werkt als een tiet !
helaas kom ik nu niet meer in het menu van de SpeedTouch nu ie als Bridged staat ingesteld, maar dat boeit me niet zo....
:)

• Appie Heijn
BonBon schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:35:
[...]

werkt als een tiet !
helaas kom ik nu niet meer in het menu van de SpeedTouch nu ie als Bridged staat ingesteld, maar dat boeit me niet zo....
:)
Ook niet als je hem tijdelijk even op een lan poort ipv wan poort zet?

• BonBon
Appie Heijn schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 21:35:
[...]

Ook niet als je hem tijdelijk even op een lan poort ipv wan poort zet?
Nog niet geprobeerd, klinkt wel logisch wat je zegt ja. Ik weet verder niet of het 10.0.0.xxx adres nog werkt nu ie in Bridged mode staat?
Zal vanavond eens proberen :)

• BèR
10.0.0.138 werkt niet in Bridged modus. Je kunt er pas weer bij als je je pc statisch een adres geeft in het 10.0.0.x-bereik. Maar waar heb je het nog voor nodig? Er is niks te configgen, hij bridget en daar valt verder niks aan in te stellen. Dat moet je op de router doen.

• BonBon
BèR schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:19:
10.0.0.138 werkt niet in Bridged modus. Je kunt er pas weer bij als je je pc statisch een adres geeft in het 10.0.0.x-bereik. Maar waar heb je het nog voor nodig? Er is niks te configgen, hij bridget en daar valt verder niks aan in te stellen. Dat moet je op de router doen.
Dus ik geef m'n pc IP 10.0.0.155, hoe kom ik dan toch in 10.0.0.138 als dit niet werkt zoals je hierboven zegt?
En als ik ooit m'n SpeedTouch terug als modem wil gebruiken......dan geef ik hem een reset naar factory defaults ofzo..?

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Een oplossing om onder andere de Speedtouch 546i aan te sluiten op een WRT54G / WRT54GL met de DD-WRT firmware is weliswaar hier gegeven: http://www.b2bweb.nl/Download/alcatelspooflinksys.pdf (Voor mensen met een Mac biedt overigens de volgende pagina van speedtouch iets meer hulp. http://www.speedtouch.nl/i_mac_linux.html. Je kunt daar gewoon het juiste ini bestand downloaden en importeren in de Speedtouch)
Het probleem heeft overigens te maken met een ontbrekende standaard route naar de gateway. Deze komt niet tot stand omdat de 'route command' in de firmware niet goed werkt.

Aan de oplossing in dat pdf bestand kleeft het nadeel dat er een vast WAN ip-adres gegeven moet worden in de WRT54GL. Iemand met een wisselend WAN ip-adres is daar uiteraard minder gelukkig mee. Om het ook volledig met DHCP te laten werken, moeten er nog een paar dingen worden veranderd. De informatie hierover vond ik hier: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=271341

De volgende code moet gekopieerd worden in de linksys router via de GUI (Dus via het ip adres van de router. Bij mij is dat http://192.168.1.250). En dan via "Administration -> Commands"

GW=$(nvram get wan_gateway)
route add -host $GW dev $(nvram get wan_iface)
route add default gw $GW

Als je dan klikt op "Save Firewall" wordt deze code opgeslagen in
NVRAM, zodat het een reboot van de router overleeft. (Een reset,
bijvoorbeeld als de stroom is uitgevallen)

Vervolgens zou je je Linksys WRT54GL router voor het WAN gedeelte
weer op automatische DHCP moeten kunnen zetten.

Dat lijkt mij de beste oplossing.

De reden waarom het niet per default werkt, wordt uitgelegd op deze
plek:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=247452

En op deze pagina gaan ze er nog dieper op in:

http://www.dd-wrt.com/php...=0&postorder=asc&start=15

Een fix voor de DD-WRT firmware zou die code van hierboven wel eens
overbodig kunnen maken. Er is al een melding hierover geweest:
http://svn.dd-wrt.com:8000/dd-wrt/ticket/973

De volgende linkverzameling voor dit probleem leek me het meest relevant:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1271131
http://www.zyxelsupport.n...?submit=show&fn=z152.html
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=19040
http://www.speedtouch.nl/i_mac_linux.html
http://www.b2bweb.nl/Download/alcatelspooflinksys.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=wqv4fiImax4

[ Voor 0% gewijzigd door w_m0zart op 23-06-2009 21:25 . Reden: spellingsfoutje ]

• Appie Heijn
Hé bedankt voor het meedenken, waarschijnlijk zijn er best wel wat mensen die dit draadje nog gebruiken.
Ik heb geen DD-WRT op die router gezet omdat die toendertijd nog geen Wireless N ondersteunde. Voor mensen met een router waar DD-WRT firmware op staat is de oplossing die je aandraagt uitermate geschikt natuurlijk.

PS het werkt na 1,5 jaar nog steeds met fixed ip van XS4ALL :)

• tommie200
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2022
Ik heb nu ongeveer eenzelfde situatie alleen dan met een speedtouch 516 en aan Asus wl-500gE.

Ik heb je handleiding doorgelezen en de meeste dingen kan ik vinden in de asus.
Maar bij de speedtouch kan ik de gegeven dingen niet invullen, kan die configuratie wizard namelijk niet vinden.
Ook lijkt het wel of ik geen interfaces kan toevoegen. Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

groeten Tom

• tommie200
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2022
tommie200 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:04:
Ik heb nu ongeveer eenzelfde situatie alleen dan met een speedtouch 516 en aan Asus wl-500gE.

Ik heb je handleiding doorgelezen en de meeste dingen kan ik vinden in de asus.
Maar bij de speedtouch kan ik de gegeven dingen niet invullen, kan die configuratie wizard namelijk niet vinden.
Ook lijkt het wel of ik geen interfaces kan toevoegen. Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

groeten Tom
ok ik heb de configuratie wizard gevonden, ga vanmiddag even kijken of me het gaat lukken, in principe is het toch dezelfde methode alleen met een andere router?
Pagina: 1