Toon posts:

[7900 GS AGP] rare artifacts + hangups

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Nvidia 7900 GS AGP 256MB DDR3 256Bit XFX videokaart in mijn bezit. Het is een mooie AGP kaart. Nu het probleem: bij alle games heb ik dikke artifacts in beeld, zo erg totdat je op een gegeven moment niks meer kan zien, of het hele systeem hangt zich zelfs op!

Wat heb ik gedaan?

- Recovery van XP Home SP2, hierna alle updates binnen gehaald.
- Allernieuwste Direct X van de Microsoft site
- Allernieuwste Nvidia drivers, van nvidia.com
- Allernieuwste Moederbord drivers

Hierna de spellen opnieuw geinstalleerd, en wat bleek?

Opnieuw de artifacts en ook de hangups. Het is echt heel vervelend om op deze manier te gamen, want je kan a) niks zien en b) je weet niet wanneer de computer zich ophangt.

Ik heb met drivercleaner pro de drivers van de oude nvidia kaart verwijderd voordat ik de nieuwe drivers geinstalleerd had.

'Spellen' die ik getest heb: 3d mark 2003, 2005 en 2006, F.E.A.R. Combat, Bioshock en nog enkele demos.
Ik denk niet dat de videokaart stuk is, soms blijven de artifacts even weg.
Wat te doen? Zie ik wellicht iets over het hoofd?

De temp van de videokaart is niet meer dan 52 graden celcius.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 13:14 ]

Verwijderd

Test je videokaart in een ander systeem dan weet je zeker wat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:48:
Test je videokaart in een ander systeem dan weet je zeker wat het probleem is.
Ik heb de kaart overgenomen van een vriend, heb hem in zijn pc werkend gezien. Vorige week ook opnieuw in zijn kast gebouwd en hier bleek de temp op 55 graden te zitten, echter geen artifacts.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Dan maar even de resultaten van deze guide posten die je waarschijnlijk al een eind op weg helpt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Het zou ook aan de voeding kunnen liggen.
Als deze een te laag voltage op de 12 Volt rail geeft kan dit ook artifacts veroorzaken dus controleer dit met een multimeter of in het BIOS of met een programma zoals speedfan maar meestal zijn deze programma's niet echt te vertrouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:55:

Dan maar even de resultaten van deze guide posten die je waarschijnlijk al een eind op weg helpt.
Voeding
Welk merk is het?
290 watt voeding, kan merk niet aflezen. Maar de voeding is goed want ik heb me laten vertellen dat het een server-grade voeding is. En ik heb een zuinige pentium4

Levert het voldoende vermogen?
Alles blijft stabiel, afgezien van het gamen dus. Zelfs met maar 1 reepje geheugen en 1 hdd. (en de videokaart en processor uiteraard)

Slaat het wel aan?
Jep, alle fans draaien prachtig, ze staan ook in de juiste richting, het is een oem pc dus ze moeten wel goed zitten, altijd goed gewerkt ook afgezien van de videokaart upgrade.
De temperaturen zijn ook normaal, niks boven de 60 graden.

Zijn de spanningslijnen stabiel?
Voedingslijnen bleven stabiel. Net kort getest en de pc hing zich op terwijl ze 'stabiel' waren, 11.8 volt was de 12 volt lijn.

Ten einde raad?
Jep, terugclocken doe ik niet want ik heb nooit geoverclockt, ik weet dat de computer er kapot van gaat dus ik blijf er liever van af.

Voeding testen in een ander systeem.
Niet nodig. Zelfs zonder dvd-rw drives en met maar 1 gekoppelde hdd blijven de problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 14:09 ]

Verwijderd

Een voeding van 290 Watt is natuurlijk niet zo heel veel voor zo'n energie slurpende videokaart.
Wat zijn te overige specs eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:09:
Een voeding van 290 Watt is natuurlijk niet zo heel veel voor zo'n energie slurpende videokaart.
Wat zijn te overige specs eigenlijk.
processor: Pentium4 3 Ghz
geheugen: 1024MB
harde schijf: 250GB maxtor
Moederbord: Asus P4P800 (geloof ik)
Geluidskaart: onboard
Netwerk: 10/100mbit
Videokaart: 7900GS (was eerst 9800 Pro)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 14:25 ]

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
wat zijn de leverbare amps op de 12v lijnen? (staat meestal ergens op de voeding)

[ Voor 6% gewijzigd door Sanch op 25-01-2008 14:17 . Reden: Typos ]

Verwijderd

Topicstarter
Sanch schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:16:
wat zijn de leverbare amps op de 12v lijnen? (staat meestal ergens op de voeding)
17A staat er.

• Sanch
Beetje krap met die P4 erbij ;)

Verwijderd

Topicstarter
zucht.. vergeet de voeding even

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:46
Hoezo moet hij die vergeten, zal de oorzaak heel goed kunnen zijn. Pak voor de gein even een 2de voeding die je even van iemand leent, of koop een +350 Watt voeding, en dan minimaal iets alla Coolermaster, zou moeten werken...

Je zegt dat de pc van je vriend vanwie je hem over hebt gekocht, prima samen werkt met die kaart. Wat van Voeding heeft hij? Met hoeveel amps @ 12v lijn?

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
GoldenBatt schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 19:11:
Hoezo moet hij die vergeten, zal de oorzaak heel goed kunnen zijn. Pak voor de gein even een 2de voeding die je even van iemand leent, of koop een +350 Watt voeding, en dan minimaal iets alla Coolermaster, zou moeten werken...

Je zegt dat de pc van je vriend vanwie je hem over hebt gekocht, prima samen werkt met die kaart. Wat van Voeding heeft hij? Met hoeveel amps @ 12v lijn?
Ik heb geen zin om nieuwe spullen te moeten kopen, ik wil gewoon een oplossing voor het probleem.
ik heb een nieuwe videokaart gekocht, ik heb geen behoefte aan een nieuwe voeding, dat is een fabeltje wat zover ik weet kant noch wal slaat. Een radeon 9800 heeft zogenaamd ook een 'enermax 350 watt' voeding nodig, terwijl ik die 9800 al jaren perfect had lopen op 290 watt.
Kan het aan de drivers liggen? Ik heb gezocht op de forceware versie + "7900 GS AGP" maar ik kom niet tegen wat errors aan zou kunnen duiden.
Btw, ook memtest gedaan: geheugen was perfect.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Een 7900 verbruikt nog steeds meer dan een 9800.

Mensen proberen je hier te helpen, maar als je ze niet wil geloven...tja.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik heb geen zin om nieuwe spullen te moeten kopen, ik wil gewoon een oplossing voor het probleem.
Tjha, en wat geven we je hier?
Ik heb een nieuwe videokaart gekocht, ik heb geen behoefte aan een nieuwe voeding,
Misschien jij niet, maar je computertje wel ;)
Een radeon 9800 heeft zogenaamd ook een 'enermax 350 watt' voeding nodig, terwijl ik die 9800 al jaren perfect had lopen op 290 watt.
En daarom vreet een 9800 evenveel als een 7900GS ?
Kan het aan de drivers liggen?
Nee, blijkbaar niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomfish op 26-01-2008 01:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een keer op een website gelezen dat een 9800 pro meer energie, watt dus, verbruikt dan een 7900 GS, dat de 7900 tot 4 maal betere framerates uit'poept', heeft totaal geen relatie met het energieverbruik, in de jaren na de 9800 zijn kaarten ook zuiniger geworden etc.
De voeding levert 17A op de 12v lijn, zelfs met enkel een HDD zou ik dus genoeg A en Watt moeten hebben. Dit is mijn onderbouwing voor het niet willen aanschaffen van een nieuwe voeding.

Hiernaast is de voeding van het formaat micro (of baby) atx, probeer hier maar eens een degelijke 290 watt voeding voor te vinden: dat gaat je nooit lukken, je komt altijd uit bij budget enermax crap, die 10A op de 12 volt lijn leveren en waarbij 290 watt dus niet volstaat.

edit: ik ga met fraps enkele caps van de artifacten maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 01:22 ]

• Speedie76
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12-2025
Je hebt tegenwoordig voor amper 20 Euro een 350+ Watt voeding, dus probeer het eens.
Voor 20 Euro kan je systeempje misschien weer goed draaien!!

• cmoret
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 22:15
Ik heb dit zelde probleem gehad met een Nvidia 7600GS AGP, dit was bij mij opgelost doorhet vinkje bij 'enable write combining' weg te halen. Dit staat in het configuratiescherm van je display.

>Rechtermuisklik op achtergrond
>Properties
>Settings (dit is het scherm waar je de resolutie kunt kiezen)
>Hier klik je op 'Advanced'
>Daarna ga je naar het tabblad 'Troubleshoot', daar staat het vakje.

Hoop dat het werkt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:53

Sebazzz

3dp

Speedie76 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 01:33:
Je hebt tegenwoordig voor amper 20 Euro een 350+ Watt voeding, dus probeer het eens.
Ja, Sweex en Trust troep. Je moet op een voeding nooit bezuinigen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tomfish
Speedie76 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 01:33:
Nee, dan zit er een sticker op van 350+ watt. Dat wilt niet zeggen dat ze dat ook kunnen leveren. Zeker geen Qtec of Trust :+

Verwijderd

Leen anders gewoon even een voeding van iemand, al is het maar om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Als je bij een lokale PC boer het probleem voorlegt willen ze je vaak ook nog wel een voeding verkopen onder de voorwaarde dat je m terug mag geven als het daar niet aan ligt.

Je zou ook nog eens kunnen proberen te spelen met de agp instellingen in het bios van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Soms kan ik tot 30 minuten lang probleemloos gamen. Hierna is het feest echter voorbij. :(
Enkele screengrabs van de artifacten:

http://img84.imageshack.u...k03200801261056578ri7.jpg
http://img521.imageshack....k03200801261057114hj2.jpg
http://img292.imageshack....k03200801261057290zj2.jpg
http://img401.imageshack....k03200801261057580ai1.jpg
http://img244.imageshack....k03200801261059331da5.jpg
http://img140.imageshack....mp2008012610512981pw2.jpg
http://img244.imageshack....mp2008012610533268wz6.jpg
http://img184.imageshack....mp2008012610534170xd6.jpg

edit:
heb ook een andere voeding geprobeert, chieftec 400w, deze start echter niet eens door. Terug in de 'oude pc'' waar de chieftec gewoon werkte doet hij het wel. De chieftec lijkt niet genoeg vermogen voor mijn pc te hebben.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 13:58 ]

Verwijderd

Geheugen te warm ??

• Tomfish
Gewoon kapot kaartje denk ik dan toch maar.......

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Loop de HELE Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Dat ding is langer dan de 5-6 punten die je nagelopen bent. Onderstaande link verwijst naar het specifieke deel van videokaarten.

Tevens zou ik graag wat voltage en temperatuur informatie zien. En dan wel met informatie met welk programma je het gemeten hebt. Het ene programma kan 55 graden aangeven terwijl het andere programma er 85 van maakt. Verder zou een check van welke voltages je voeding levert onder belasting welkome informatie zijn.

Je kunt stellen dat een 290 watt voeding genoeg moet zijn voor je systeem en dat kan best zo zijn, maar dat sluit niet uit dat de voeding een probleem is. Te maar omdat je met een andere voeding
geen eens kunt opstarten. Dat wijst op een probleem met de stroomvoorziening. Als alles goed was, had het systeem met beide voedingen namelijk gewerkt. Dat doet het niet, en daarmee mag je dus nog niet concluderen dat je eigen voeding OK is. Echter het hoeft ook niet te betekenen dat die voeding niet OK is. Het kan ook een defect aan het mobo of whatever zijn.

Jij wilt een oplossing. Om een oplossing te krijgen moet je eerst 100% vast stellen wat het probleem veroorzaakt. Dat kan alleen maar door zaken uit te sluiten. Uitsluiten doe je door dingen uit te proberen. Je hebt de software al redelijk uitgesloten, nu alle verschillende hardware onderdelen nog.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
het geheugen op de gfxcard wordt te heet. heb ik ook. voel maar eens aan de memchips zodra die artefacts er zijn (voorzichtig, want ze zijn gloeiend heet).

oplossing, koop een betere kast :) vanwege airflow, en deze gfxcard wordt niet meer beter. dus ook nieuwe gfxcard kopen.

• Sanch
Of misschien is de xtra power connector op zijn kaart niet aan gesloten ;)

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27
Al eens een nieuwe windows install gedaan, het kunnen echt wel driver problemen zijn zoals hier.

Bij een nieuwe install kunnen we tenminste de drivers uitsluiten. Drivercleaner is geen wondermiddel en werkt niet altijd...
Pagina: 1