Toon posts:

Autoinstallatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het zit zo.
Ik heb een xplod versterker :
Die is aangesloten : 2x65watt RMS ( 4 ohm )
Op die 2 uitgangen zitten dus 4 boxen ( parrallel dus heb ik 2 Ohm en een dubbele zo hoog vermogen )

Nu het zit zo, ik heb nu een subwoofer.
Die zit op het derde&vierde kanaal, wat 1x 250Watt RMS levert. ( Op 4 Ohm )
Mijn huidige box is 8Ohm wat dus wil beteken dat mijn versterker maar 125watt leverd aan die box.
Vermogen gedeeld door 2 dus.

1.Bestaat er een manier zodat ik de box in 4 Ohm kan aansluiten?

2.Volgende :
Ik ben vanplan een JBL W12GTi te kopen.
Kost 700 euro. Heeft een vermogen van 4000Watt en 700Watt RMS
En is Dual Voice Call 2x6Ohm.
Dan zou ik deze 2 in parrallel moeten schakelen en dan bekom ik 3 Ohm
Mag ik die 3 Ohm dan aansluiten op de versterker

Derde vraag :
Kan ik de uitgangen van het 3de kanaal samenleggen met de uitgangen van het 4de kanaal
En dan naar de + & - van de box laten lopen?

Normaal wordt er 100watt aan het derde kanaal geven (4ohm)
En 100watt aan het vierde kanaal(4ohm)

Als ik ze samen leg dan zou ik 200watt hebben over 4 Ohm.
En dan zou ik mijn box die Dual Voice Call is dubbel parrallel leggen.
Dus 2x6 Ohm dubbel parrallel dat geeft 1,5Ohm.
En dan die 1,5 Ohm aansluiten. Terwijl 2 Ohm het minimum is.

Zou dit lukken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:44:
1.Bestaat er een manier zodat ik de box in 4 Ohm kan aansluiten?
Nee. Enige mogelijkheid is om er twee te nemen in parallel.
2.Volgende :
Ik ben vanplan een JBL W12GTi te kopen.
Kost 700 euro. Heeft een vermogen van 4000Watt en 700Watt RMS
700 euro is echt veel te veel geld voor een dergelijke woofer. Meer dan de helft zou ik er niet aan uitgeven. Misschien vind je hier nog wel meer info: [Car Audio]Versterker + woofers aansluiten
Natuurlijk mag dat.
Derde vraag :
Kan ik de uitgangen van het 3de kanaal samenleggen met de uitgangen van het 4de kanaal
En dan naar de + & - van de box laten lopen?
Zie manual van de versterker over hoe je moet bruggen.
En dan zou ik mijn box die Dual Voice Call is dubbel parrallel leggen.
Je hebt maar 2 VC's. Die kun je of in serie of parallel zetten. Dubbel parallel bestaat niet! Je heb dan twee subwoofers nodig.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik mag 3 Ohm op mijn uitgang van 4 Ohm aansluiten?
Terwijl erbij staat op mijn versterker
1x250Watt RMS @ Min 4 Ohm.

De versterker zal de box dan als een 4 Ohm box herkennen , correct?

Maar het zit zo :D ik kan aan die subwoofer geraken voor 170 euro.
Ik ken de uitbater :D , dus lijkt mij zeker geen miskoop?

Mijn versterker zal met 250Watt RMS deze sub kunnen voeden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

3.2 Ohm is binnen de limits om 4 Ohm nominale impedantie te hebben, geen enkel probleem dus.

170 euro is een prima prijs, bouw alleen niet de kist die JBL voorschrijft, zie linkje dat ik je eerder gaf!

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:43:
3.2 Ohm is binnen de limits om 4 Ohm nominale impedantie te hebben, geen enkel probleem dus.

170 euro is een prima prijs, bouw alleen niet de kist die JBL voorschrijft, zie linkje dat ik je eerder gaf!
En het is dus 3 Ohm niet 3.2 Ohm :D
Maar ik veronderstel dat da ook geen problemen zal geven.

6*6/(6+6) = 3 ohm dus :P

Oké bedankt.
Voor kist kijk ik wel naar die link ty!

Edit:
Verder dus.. ik heb al een gesloten kist van mijn 15" woofer.
Ik ga gewoon die diameter wat verkleinen en dat zou voldoende moeten zijn.
Als die niet het geval is , breng ik een ronde poort erin.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 13:15 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 13:13:
En het is dus 3 Ohm niet 3.2 Ohm :D
Nee, Rdc van de twee spoelen is 3.2 Ohm.
Als die niet het geval is , breng ik een ronde poort erin.
Zo makkelijk werkt dat niet. Poort moet je gewoon goed ontwerpen, anders wordt 't niks.

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
250W RMS op een woofer van 700W RMS / 4000MAX?
Ik zit al een tijdje niet meer in de car-audio maar ik heb geleerd altijd een amp met een hoger vermogen te hebben dan de woofer ivm clippen?
Ik had altijd 800W RMS staan op woofers van 500W RMS.

Verwijderd

Topicstarter
noks schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 17:28:
250W RMS op een woofer van 700W RMS / 4000MAX?
Ik zit al een tijdje niet meer in de car-audio maar ik heb geleerd altijd een amp met een hoger vermogen te hebben dan de woofer ivm clippen?
Ik had altijd 800W RMS staan op woofers van 500W RMS.
Ja.. weet ik ook.
Maar is het zo erg dat er maar 250Watt RMS kan geleverd worden ipv 700Watt RMS
De box zal belange niet voluit gaan dat is waar.. Ma zal tog een mooi lawaai opleveren ?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ach bovenstaande waardes zijn sowieso onzin. maar dat kan je in vrijwel elk topic lezen wat je over dit onderwerp gaat dus waarom type ik dit eigenlijk :)

700 watt is 12 volt x 58 ampere en dan praat je over opgenomen vermogen. Er is nog een verlies in de versterker van 20 tot 40% dus je zou bijna 1000 watt op moeten nemen om echt 700 watt rms uit te sturen. dat gaat echt niet gebeuren in een auto (tenminste niet zonder een 2e accu en een opgefokte dynamo)

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:27:
ach bovenstaande waardes zijn sowieso onzin. maar dat kan je in vrijwel elk topic lezen wat je over dit onderwerp gaat dus waarom type ik dit eigenlijk :)

700 watt is 12 volt x 58 ampere en dan praat je over opgenomen vermogen. Er is nog een verlies in de versterker van 20 tot 40% dus je zou bijna 1000 watt op moeten nemen om echt 700 watt rms uit te sturen. dat gaat echt niet gebeuren in een auto (tenminste niet zonder een 2e accu en een opgefokte dynamo)
Hmm ja idd.
Maar met een uitgang die dan ongeveer 250Watt RMS leverd..
Is dat goed genoeg voor de versterker.
Het gaat hier over een Sony Xplod Versterker
1x250W RMS

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Weer ontopic:

Ik weet uit ervaring dat die W12 goed loskomt bij wat meer vermogen. Leg dus alvast extra dikke bekabeling aan. (denk aan 35-50 kwadraat oid).

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 13:07:
Weer ontopic:

Ik weet uit ervaring dat die W12 goed loskomt bij wat meer vermogen. Leg dus alvast extra dikke bekabeling aan. (denk aan 35-50 kwadraat oid).
Dus rond de 40mm² doorsnede van de draad dus.
En da de versterker maar 250Watt RMS levert?
Is dit een groot probleem of niet?
Nu heb ik een 8Ohm box op een 4Ohm kanaal van 600watt RMS ( 15" 15kg)
Dus omdat ik op 8 Ohm zit is het vermogen op het kanaal maar 125Watt RMS

Dus met de W12Gti zou ik 3.2 Ohm hebben parrallel en dit op het 4 Ohm kanaal dat 250Watt RMS levert aansluiten.

Dan zou het toch zeker luider moeten gaan?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:02

Sick Nick

Drop the top!

Denk dat het heel erg gaat tegenvallen eerlijk gezegd, die woofer heeft gewoon veel vermogen nodig om echt te knallen. Ik heb 2 woofers uit de power serie gehad (model onder de GTI serie, P1220 woofers van 400W RMS) en op die woofers moest ook al redelijk wat vermogen om ze goed te laten spelen. Uiteindelijk speelde ik met 675W RMS per woofer en toen klonk het echt lekker.

Ik zou OF een andere woofer kiezen (rond de 200 a 250W RMS dan) of een veel zwaardere versterker achter de GTI hangen.

• SmauG
  • Laatst online: 11-01-2022
[offtopic] Wat leuk dat mijn account nog werkt na al die jaren :D

[Ontopic] Waarom zou je een peperdure jbl woofer aan een crappy sony versterker hangen. dat ten 1e.
Ten 2e. zijn de vermogens en de spex absoluut geet match. wanneer je deze sub wilt aansluiten moet je naar een mono versterker die minimaal 3ohm (2ohm) stabiel is en tussen de 700Wrms en en pakweg 1500Wrms leverd wil je een beetje power hebben. versterkers die dit n beetje knap doen. zijn ook niet goedkoop.

Dus mijn advies. Koop een lief woofertje van 150-200Wrms in een kistje van een euroje of 100,- met 1spoel van 4 ohm en een hoge gevoeligheid (sensitivity in db/W/m) en sluit die er lekker op aan. Daar zul je veel meer plezien aan beleven als met wat jij van plan bent.

Verwijderd

Topicstarter
SmauG schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 13:36:
[offtopic] Wat leuk dat mijn account nog werkt na al die jaren :D

[Ontopic] Waarom zou je een peperdure jbl woofer aan een crappy sony versterker hangen. dat ten 1e.
Ten 2e. zijn de vermogens en de spex absoluut geet match. wanneer je deze sub wilt aansluiten moet je naar een mono versterker die minimaal 3ohm (2ohm) stabiel is en tussen de 700Wrms en en pakweg 1500Wrms leverd wil je een beetje power hebben. versterkers die dit n beetje knap doen. zijn ook niet goedkoop.

Dus mijn advies. Koop een lief woofertje van 150-200Wrms in een kistje van een euroje of 100,- met 1spoel van 4 ohm en een hoge gevoeligheid (sensitivity in db/W/m) en sluit die er lekker op aan. Daar zul je veel meer plezien aan beleven als met wat jij van plan bent.
Dus als ik die subwoofer kan kopen voor een 170 euro ipv.. 670 euro.
Dan moet ik het niet doen..?
En gaat het zowiezo niet luider gaan dan mijn 15" die nu op 120Watt zit..
Als ik 250W RMS heb, dan zal die box toch zowiezo luider gaan dan één van 120Watt RMS max?
Of heb ik het verkeerd.

En nog iets.. over welke versterkers hebben we het dan?
En welke prijsklasse..?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tuurlijk zou ik het doen.. Dat is nl echt een koopje (of is het het oude 1e model?).

Wat voor versterker? Eentje die rond de 1000-1500 watt (echte dus!) kan leveren, een goed en stevig monoblock.

• SmauG
Nee je leest mn reply verkeerd :) Tuurlijk is het een koopje. het is ook een hele flinke woofer!

Je moet alleen rekening houden met het volgende:
Grote, zwaar belastbare woofers hebben vaak een hele lage gevoeligheid. dit in combinatie met het vermogen wat je ze GEEFT! want een sub leverd niets. vraagt alleen, en krijgt met n beetje mazzel ;) tel hierbij nog eens de kist waar de woofer inspeelt en daaruit kun je gaan bepalen of het harder zal gaan.

Als je echt optimaal wilt genieten van wat zon woofer. en dat geld eigenlijk voor elke speaker, dan zul je deze in een goed berekende kist (het type even daargelaten) en aan een goede krachtige mono versterker moeten laten spelen.
Ik zou zon woofer gewoon nooit aan een sony 4 kanaalertje hangen. eigenlijk aan geen enkele meer kanaals versterker. even de kwaliteit van sony daargelaten.

Als je het typenummer van je 15" ook even vermeld, en zegt in wat voor kistje deze nu speelt. dan zou ik, en vast meerdere mensen eventueel eens kunnen berekenen wat je kunt gaan verwachten. dan ook weet je gelijk wat je er mee opschiet.

Dit neemt niet weg dat je de sub niet moet kopen. als hij is topstaat verkeerd. zeker doen. maar dan nog wel even doorsparen voor een monoblokje. reken maar op minimaal 300eurotjes. voor de mono en dan ben je spekkoper. daar komt nog de juiste bekabeling bij en de rest van de accesoires. tel er dus maar vast 100,- bij op. }:O

[edit] Wat ik nog helemaal vergeet, je sony versterker is waarschijnlijk niet in staat om 3ohm gebrugt te behappen (dit is 1,5ohm per kanaal) en ik betwijfel of de versterker dat prettig vind. denk dat hij als hij al blijft spelen, bloedje heet wordt en dat je voeding niet toerijkend is. Dus de veiligste manier van aansluiten is op 6ohm (3ohm per kanaal) je versterker leverd dan geen 250wrms meer maar n stuk minder. 180-200 gok ik. Ik simuleer de W12GTI op dit moment, en ik blijf bij mn standpunt dat je op deze manier met geen mogelijkheid plezier gaat beleven aan je woofer.

[ Voor 17% gewijzigd door SmauG op 26-01-2008 23:56 ]

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Of gewoon kopen voor die 170 euro en dan op marktplaats verkopen voor het dubbele en van dat geld dan een andere sub halen die beter aansluit bij je amp. Hou je ook wat geld over waar je lekker een biertje van kan gaan drinken :)

Verwijderd

Topicstarter
SmauG schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 23:50:
Nee je leest mn reply verkeerd :) Tuurlijk is het een koopje. het is ook een hele flinke woofer!

Je moet alleen rekening houden met het volgende:
Grote, zwaar belastbare woofers hebben vaak een hele lage gevoeligheid. dit in combinatie met het vermogen wat je ze GEEFT! want een sub leverd niets. vraagt alleen, en krijgt met n beetje mazzel ;) tel hierbij nog eens de kist waar de woofer inspeelt en daaruit kun je gaan bepalen of het harder zal gaan.

Als je echt optimaal wilt genieten van wat zon woofer. en dat geld eigenlijk voor elke speaker, dan zul je deze in een goed berekende kist (het type even daargelaten) en aan een goede krachtige mono versterker moeten laten spelen.
Ik zou zon woofer gewoon nooit aan een sony 4 kanaalertje hangen. eigenlijk aan geen enkele meer kanaals versterker. even de kwaliteit van sony daargelaten.

Als je het typenummer van je 15" ook even vermeld, en zegt in wat voor kistje deze nu speelt. dan zou ik, en vast meerdere mensen eventueel eens kunnen berekenen wat je kunt gaan verwachten. dan ook weet je gelijk wat je er mee opschiet.

Dit neemt niet weg dat je de sub niet moet kopen. als hij is topstaat verkeerd. zeker doen. maar dan nog wel even doorsparen voor een monoblokje. reken maar op minimaal 300eurotjes. voor de mono en dan ben je spekkoper. daar komt nog de juiste bekabeling bij en de rest van de accesoires. tel er dus maar vast 100,- bij op. }:O

[edit] Wat ik nog helemaal vergeet, je sony versterker is waarschijnlijk niet in staat om 3ohm gebrugt te behappen (dit is 1,5ohm per kanaal) en ik betwijfel of de versterker dat prettig vind. denk dat hij als hij al blijft spelen, bloedje heet wordt en dat je voeding niet toerijkend is. Dus de veiligste manier van aansluiten is op 6ohm (3ohm per kanaal) je versterker leverd dan geen 250wrms meer maar n stuk minder. 180-200 gok ik. Ik simuleer de W12GTI op dit moment, en ik blijf bij mn standpunt dat je op deze manier met geen mogelijkheid plezier gaat beleven aan je woofer.
Ik heb nu een oude 15"
Deze weegt 15kg.
Dat ding is uit 1980.
Had toen de wattages : 300Watt RMS 600Watt piek
En 8 Ohm ( op een 4 Ohm kanaal van 250 watt)

En het is een speciale rand die niet kapot kan.
Zit in een gesloten kist achter mijn achterbank, ertegen dus.
Met de voorzijde naar voor.

• Ray

Ray

teacher schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 17:51:
Tuurlijk zou ik het doen.. Dat is nl echt een koopje (of is het het oude 1e model?).

Wat voor versterker? Eentje die rond de 1000-1500 watt (echte dus!) kan leveren, een goed en stevig monoblock.
zie ook mijn post een stukje hierboven. Hoe wil je dit oooit in een auto voor elkaar krijgen ? 1500 watt rms ????? stel dat je maar 20% verlies hebt zou je ongeveer 1900 watt op moeten nemen om dit uit te kunnen sturen. Bij 12 volt is dat dus 158 ampere!! daar zijn niet eens zekeringen voor te koop.

DIT IS ECHT ONZIN

de meeste auto versterkers zijn zelf niet hoger dan 20 a 30 amp afgezekerd dus reken zelf maar uit. Laat je toch niet gek maken met dergelijke onzin waardes

WAT ER NIET INGAAT KAN ER OOK NIET UITKOMEN!

• SmauG
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 02:03:
[...]

Ik heb nu een oude 15"
Deze weegt 15kg.
Dat ding is uit 1980.
Had toen de wattages : 300Watt RMS 600Watt piek
En 8 Ohm ( op een 4 Ohm kanaal van 250 watt)

En het is een speciale rand die niet kapot kan.
Zit in een gesloten kist achter mijn achterbank, ertegen dus.
Met de voorzijde naar voor.
Het typenummer (naam woofer) zou nog beter zijn ;) haal hem ff uit de kist. 9 van de 10 keer staat het wel op de magneet.
Ray schreef op zondag 27 januari 2008 @ 03:04:
[...]

zie ook mijn post een stukje hierboven. Hoe wil je dit oooit in een auto voor elkaar krijgen ? 1500 watt rms ????? stel dat je maar 20% verlies hebt zou je ongeveer 1900 watt op moeten nemen om dit uit te kunnen sturen. Bij 12 volt is dat dus 158 ampere!! daar zijn niet eens zekeringen voor te koop.

DIT IS ECHT ONZIN

de meeste auto versterkers zijn zelf niet hoger dan 20 a 30 amp afgezekerd dus reken zelf maar uit. Laat je toch niet gek maken met dergelijke onzin waardes

Ten eerste. je lijkt me nogal in de audio bekend. dus het verschil tussen sinus en muziekvermogen moet je even in acht nemen.
Ten tweede: In de auto spreken we van 13,8 volt voor dit soort SINUS vermogens dus de stroom wordt al lager
Ten derde: Er zijn versterkers en ook ZEKERINGEN die dit prima kunnen. het is enkel afhankelijk van de voeding die je neerlegt en de hoeveelheid batterijen + evt een dynamo-upgrade zoals je zelf al vermeld in je eerdere reply.

Er zijn versterkers die bij het uitsturen van een sinus nog wel veel meer vermogen kunnen produceren. ook weet je dat hoe hoger de stroom, hoe groter de verliezen niet alleen in de versterker, maar ook in de bekabeling en elke andere overgangsweerstand. deze moeten dus minimaal zijn. Het princiepe waar ik op hamer wordt draggen genoemt. en dat heeft helemaal niets meer te maken met muziek, maar enken bruut vermogen omzetten in geluidsdruk.
Mijn punt: Het kan wel degelijk.

In de regel voor subwoofers in de auto geld gewoon dat je beter een versterker kunt aansluiten die meer vermogen leverd als wat voor de woofer opgegeven wordt. dit compenseert de lage gevoeligheid van deze zware jongens en zodoende is er nog een beetje fatsoenlijk volume uit te krijgen.
Een minder zwaar belastbare 12" heeft doorgaans een hogere gevoeligheid en zal het een stuk lekkerder doen op het sony versterkertje.
Het gevaar zit hem in het afstellen. Als de woofer aan een te lichte versterker hangt is men gouw geneigt de gain dusdanis ver op te draaien om ervoor te zorgen dat het iets harder gaat. maar in feite clipt de versterker De toppen van de sinus worden dan vlak en je spreekt dan dus eventjes over DC (gelijkstroom) dit is zonder meer schadelijk voor zowel de spoelen van de sub als voor de versterker zelf.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ray schreef op zondag 27 januari 2008 @ 03:04:
[...]

DIT IS ECHT ONZIN

Ehm.. dat jij iets niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.autostudio.fi/images/WF-200.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.autostudio.fi/images/WF-300.jpg

Dus, laat die CAPS gewoon achterwege, en kijk of je je even in kan lezen in de "serieuze" car audio.
Ik zou het ook op prijs stellen als dit topic verschoond blijft van sentimenten die wellicht normaal zijn in de high-end/buizen/kabel audio topics.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 27-01-2008 12:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
SmauG schreef op zondag 27 januari 2008 @ 08:27:
[...]

Het typenummer (naam woofer) zou nog beter zijn ;) haal hem ff uit de kist. 9 van de 10 keer staat het wel op de magneet.

[...]

Ten eerste. je lijkt me nogal in de audio bekend. dus het verschil tussen sinus en muziekvermogen moet je even in acht nemen.
Ten tweede: In de auto spreken we van 13,8 volt voor dit soort SINUS vermogens dus de stroom wordt al lager
Ten derde: Er zijn versterkers en ook ZEKERINGEN die dit prima kunnen. het is enkel afhankelijk van de voeding die je neerlegt en de hoeveelheid batterijen + evt een dynamo-upgrade zoals je zelf al vermeld in je eerdere reply.

Er zijn versterkers die bij het uitsturen van een sinus nog wel veel meer vermogen kunnen produceren. ook weet je dat hoe hoger de stroom, hoe groter de verliezen niet alleen in de versterker, maar ook in de bekabeling en elke andere overgangsweerstand. deze moeten dus minimaal zijn. Het princiepe waar ik op hamer wordt draggen genoemt. en dat heeft helemaal niets meer te maken met muziek, maar enken bruut vermogen omzetten in geluidsdruk.
Mijn punt: Het kan wel degelijk.

In de regel voor subwoofers in de auto geld gewoon dat je beter een versterker kunt aansluiten die meer vermogen leverd als wat voor de woofer opgegeven wordt. dit compenseert de lage gevoeligheid van deze zware jongens en zodoende is er nog een beetje fatsoenlijk volume uit te krijgen.
Een minder zwaar belastbare 12" heeft doorgaans een hogere gevoeligheid en zal het een stuk lekkerder doen op het sony versterkertje.
Het gevaar zit hem in het afstellen. Als de woofer aan een te lichte versterker hangt is men gouw geneigt de gain dusdanis ver op te draaien om ervoor te zorgen dat het iets harder gaat. maar in feite clipt de versterker De toppen van de sinus worden dan vlak en je spreekt dan dus eventjes over DC (gelijkstroom) dit is zonder meer schadelijk voor zowel de spoelen van de sub als voor de versterker zelf.
Het typenummer staat er niet ook, alsook niet het merk.
Het zijn oude boxen van mijn vader.

Enige spec's die ik weet zijn deze :
600watt piek - 300watt RMS (OUDE WATTAGES)
Wat ik bedoel met oude wattages weten jullie dus ook wel..
Bij de meeste merken tellen ze alle watages in een box op
Bij deze is dit dus enkel deze van de box.

De magneet weegt rond de 15 kg.
Het is een 15" (woofer) die ook middentonen speelt.
Maar nu ligt die op mijn sub uitgang.

Een jaar of dertig terug heeft mijn pa hier 350 euro voor betaald.
En het is geen rubberen wand, maar zo een speciale die niet afsterft.

• Ray

Ray

teacher schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:16:
[...]

Ehm.. dat jij iets niet kent, wil niet zeggen dat het niet bestaat:
[afbeelding]

[afbeelding]

Dus, laat die CAPS gewoon achterwege, en kijk of je je even in kan lezen in de "serieuze" car audio.
Ik zou het ook op prijs stellen als dit topic verschoond blijft van sentimenten die wellicht normaal zijn in de high-end/buizen/kabel audio topics.
okz ze zijn er dus :) maar waar worden die dingen toegepast ? goed in de boomcars die 4 aparte gel accu's hebben en een dubbele dynamo om het spul enigszins bij te laden kan ik me dit voorstellen. Dan ga je de pro richting in. Wat ik hier lees in dit topic komt niet eens in die buurt.

Je zult het met me eens zijn dat in de normale burger auto met een accu van een keer 50 / 60 ah en een dynamo die max een keer 50 amp kan laden dit waardes zijn die nooit te halen zijn. 13,8 volt haal je inderdaad als de auto loopt en de dynamo zijn best doet. Wil je inderdaad zulke enorme vermogens gaan trekken zul je toch > 3000 toeren moeten gaan maken (en dan hoop ik niet dat je een open demper hebt anders hoor je de muziek niet meer :))

wellicht wat heftig gereageerd maar mensen staren zich zo blind op die wattages zonder even na te denken of het wel kan.

oja ik had vroaga ook mijn hele auto vol zitten hoor. Inderdaad met een tweede accu en toebehoren. Echter toen hadden we het over 2 x 150 watt en blokken die tegen de 15 kilo wogen. Daar kwam imho evenveel of zelfs meer sap uit dan in de 2 x 1500 watters die nu in de winkel liggen

Verwijderd

Topicstarter
Oke.
Het is veranderd.

Die JBL box komt niet meer in huis.
Ik ben vanplan nu 2 sony xplod boxen te kopen van 1300Watt 12"
En met 380 Watt RMS. (Omdat mijn schoonbroer in Sony doet krijg ik ze aan inkoopprijs)

En deze twee sluit ik dan aan op mijn uitgang van mij versterker dat 250Watt RMS is.
Dit is waarschijnlijk beter.?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom denkt men toch wat Watts bij elkaar moeten passen? Dat is enkel thermische onzin. Sure die JBL kan daar veel van hebben, maar bedenk ook dat ie die warmte kwijt moet. Als het ding daadwerkelijk 1000W zou slikken zou het echt een kacheltje zijn in de auto.

Die JBL gaat ook nog echt hard zat met de versterker die je hebt. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken denk ik. Je kan altijd nog een andere amp kopen als je daar behoefte aan hebt. Als je thuis al doof wordt van 300W, dan wordt je in de auto dubbeldoof ;)

Sony Xplod... Ben ik helemaal niet kapot van...

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 27-01-2008 22:25 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Sony speakers? hmmmm.. doe maar niet. Daar ga je spijt van krijgen.

Ben je beter af bij die JBL woofer. Gewoon aansluiten, en op je gemakje sparen voor een dikke amp.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:28:

Ben je beter af bij die JBL woofer. Gewoon aansluiten, en op je gemakje sparen voor een dikke amp.
hmm.. oke
of pioneer subwoofer 1200watt 400rms
2x ?
of gewoon die jbl

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zondag 27 januari 2008 @ 22:28:

dus die subwoofers zijn niet goed?

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:27:
[...]

dus die subwoofers zijn niet goed?
Maar net wat je wilt, ik heb zon 12" Sony woofer.. 340watt rms uit mijn hoofd. Wordt aangestuurd door een DLS CA-10 Monoblock dat volgens de specs 400watt rms @ 4ohm geeft. Uiteraard een condensator hiertussen. Speelt zuiver, hard, en prima.

XXXVI

• SmauG
@ Topicstarter: Je bent allemaal dingen aan het bedenken die helemaal niet kunnen op jou amp. Je moet uiteindelijk uitkomen op een impedantie van 4 ohm. dit is 2ohm per kanaal wanneer je brugt. als je lager gaat wordt je amp onstabiel of gaat hij zelfs in protect en doet ie nix.
Wat hierboven gezegt wordt over de jbl is ook geen optie. maar hoe je daarmee omgaat moet je helemaal zelf weten. je kunt hem natuurlijk wel kopen. maar ermee spelen. is een no-go. 6ohm per kanaal is de max. en dan leverd dat ding dus echt nix. dan was ik trouwens met mijn 180 wattjes heel erg aan de optimistische kant. het zal eerder 100 zijn.

wil je knallen met dit versterkervermogen? Zoek dan een 2006 Kenwood W300S. 150Wrms (want dat vind jij interessant heh) maar hier heb je nog een paar feitjes.

gevoeligheid db/w/m van 91. en dat is goed!
F3 punt in een gesloten kist vna 40hz. en dat is goed. zeker gezien de responstijd van dit woofertje in n gesloten kist. van 28liter
En het kost je zowat niets nieuw of 2e hands.

Staar je nou niet blind op vermogens. uiteindelijk komt eruit wat je versterker erin stopt. Het is nu aan de speaker (sub) Hoe deze daarmee omgaat. de gevoeligheid. en daarbij hoe hij speelt in wat voor kist.

• SmauG
Overigens is bovenstaand woofertje er een van zovelen. maar een waar ik dan zelf ervaring mee heb met een stuk minder vermogen erop. vandaar. Het frequentiebereik van dit woofertje op niveau is echt goed hor! zeker in de auto (HB) gaat hij lekker hard.

Verwijderd

Topicstarter
SmauG schreef op maandag 28 januari 2008 @ 07:10:
Overigens is bovenstaand woofertje er een van zovelen. maar een waar ik dan zelf ervaring mee heb met een stuk minder vermogen erop. vandaar. Het frequentiebereik van dit woofertje op niveau is echt goed hor! zeker in de auto (HB) gaat hij lekker hard.
Dus dan is het beter dat ik die JBL W12Gti niet koop?
En beter die Kenwood W300S koop?
Of een andere goedkopere box?

Mijn enige vraag is eigelijk, als die JBL hier veel gelimiteerd zal worden door die versterker.
En als ik de JBL parrallel schakel ( = 3.2Ohm). Dan zal die volgens jou niet gaan op mijn versterker
als ik het goed begrijp?

Grtzz.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige box is dus een box van RCF
600watt nominaal 300 RMS weegt 13kg en 15"
Komt ongeveer overeen met een trager model RCF 1600Watt 800Watt RMS nu.
Mijn box heeft een frequentie van 35-1.000Hz
En 100db en 8 Ohm

Op een kanaal van 4 Ohm 250watt RMS
Dus nu word die gevoed door een 120Watt (8 Ohm)

Maar nu zit mijn woofer achter mijn zetel.
Als ik de woofer naar mijn dak zou richten in de hoedenplank met versterkingen
zou dit een beter effect opleveren?

En anders zou ik vanplan zijn. Nog zo een tweede in parrallel te schakelen.
Dan heb ik 4 Ohm en dus 120Watt per box.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SmauG schreef op maandag 28 januari 2008 @ 06:52:
@ Topicstarter: Je bent allemaal dingen aan het bedenken die helemaal niet kunnen op jou amp. Je moet uiteindelijk uitkomen op een impedantie van 4 ohm. dit is 2ohm per kanaal wanneer je brugt. als je lager gaat wordt je amp onstabiel of gaat hij zelfs in protect en doet ie nix.
Die amp zal met 3.2 Ohm echt geen problemen hebben. Dat is nog hoog zat om nominaal op 4 Ohm uit te komen. Als we het over 1.8 Ohm hadden was dat een andere zaak geweest. Dit kan echter prima.
SmauG schreef op maandag 28 januari 2008 @ 07:10:
Overigens is bovenstaand woofertje er een van zovelen.
De JBL is echt wel wat meer dan de meeste andere woofers. Hij heeft een enorme slag en kan nog in een redelijk klein kastje zijn werk doen. De korf is zeer degelijk, en hij heeft voldoende ademruimte en ventilatie. Dat zijn toch dingen die je niet altijd terug ziet in een car audio woofer.

Die Kenwood woofer is trouwens totaal niet geschikt om in een kist te zetten. Die hoort in de houdenplank en heeft veel ruimte nodig om lekker te spelen (Q van 0.7 ). Verder is het rendement helemaal niet hoger dan dat van de JBL woofer. Dus het is echt niet zo dat de Kenwood met zelfde vermogen harder speelt.. sterker nog: bij 30Hz speelt de JBL grofweg 10 dB harder dan de Kenwood bij zelfde vermogen :X

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 28-01-2008 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:20:
[...]

Die amp zal met 3.2 Ohm echt geen problemen hebben. Dat is nog hoog zat om nominaal op 4 Ohm uit te komen. Als we het over 1.8 Ohm hadden was dat een andere zaak geweest. Dit kan echter prima.

[...]

De JBL is echt wel wat meer dan de meeste andere woofers. Hij heeft een enorme slag en kan nog in een redelijk klein kastje zijn werk doen. De korf is zeer degelijk, en hij heeft voldoende ademruimte en ventilatie. Dat zijn toch dingen die je niet altijd terug ziet in een car audio woofer.

Die Kenwood woofer is trouwens totaal niet geschikt om in een kist te zetten. Die hoort in de houdenplank en heeft veel ruimte nodig om lekker te spelen (Q van 0.7 ). Verder is het rendement helemaal niet hoger dan dat van de JBL woofer. Dus het is echt niet zo dat de Kenwood met zelfde vermogen harder speelt.. sterker nog: bij 30Hz speelt de JBL grofweg 10 dB harder dan de Kenwood bij zelfde vermogen :X
Wat is de kans dat die JBL subwoofer kapot is?
Omdat ik hem ook overkoop, en ik niet weet in hoeverre ik hem kan vertrouwen.
En plots zegt hij van, mijn auto installatie is uit mijn auto dus je kan hem niet beluisteren.
Terwijl hij eerder zei van wel.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:47:
Mijn huidige box is dus een box van RCF
600watt nominaal 300 RMS weegt 13kg en 15"
Komt ongeveer overeen met een trager model RCF 1600Watt 800Watt RMS nu.
Mijn box heeft een frequentie van 35-1.000Hz
En 100db en 8 Ohm

Op een kanaal van 4 Ohm 250watt RMS
Dus nu word die gevoed door een 120Watt (8 Ohm)
Maar nu zit mijn woofer achter mijn zetel.
Als ik de woofer naar mijn dak zou richten in de hoedenplank met versterkingen
zou dit een beter effect opleveren?

En anders zou ik vanplan zijn. Nog zo een tweede in parrallel te schakelen.
Dan heb ik 4 Ohm en dus 120Watt per box.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 17:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee of de woofer kapot is. Heem makkelijk sloop je die dingen niet, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Woofer in de hoedenplank kan, maar niet deze JBL. Een woofer moet daar voor geschikt zijn, anders gaat het niet lekker werken. Die Kenwood is bijvoorbeeld daarvoor geschikt, maar dan lever je wel echt in kwa diepgang en SPL.

Ik zou dus gewoon een kist in de achterbak gooien.

• SmauG
voodooless schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:20:
[...]

Hebben we het niet over 2 spoelen met een impedantie van 6ohm? parallel geschakeld geeft dat 3ohm en dat zou betekenen dat in brug functie ieder kanaal 1,5 ohm voor zn kiezen krijgt, kan jij garantie geven dat dit gaat werken?
Het is volgens mij namelijk onmogelijk om een RE waarde van 3,2 te halen bij een Z van 3. want hoeveel wordt xL dan? Als je dit kunt uitrekenen. dan begrijp je wat ik bedoel.

En dan de w300s. die gaat inderdaad richting een houten plank. helemaal mee eens. maar nu dit.
W12gti = geel
W300S = Oranje
Beiden in gesloten kistje. heeft bij mij altijd de voorkeur wanneer mogelijk. poorten worden de opties uiteraard anders en dan kan je heel goed gelijk hebben O-)
Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/329/w300sw12gticz7.jpg

Ik blijf erbij dat het versterkertje niet geschikt is voor de de w12gti, maar dat je de woofer niet moet laten liggen voor dat geld. mits uiteraard in goede staat verkerend }:O

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:28:
Geen idee of de woofer kapot is. Heem makkelijk sloop je die dingen niet, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Woofer in de hoedenplank kan, maar niet deze JBL. Een woofer moet daar voor geschikt zijn, anders gaat het niet lekker werken. Die Kenwood is bijvoorbeeld daarvoor geschikt, maar dan lever je wel echt in kwa diepgang en SPL.

Ik zou dus gewoon een kist in de achterbak gooien.
Verder die ene box die ik nu heb geeft gaat beter dan 3/4 van de boxen die je kunt krijgen.
Kwa kwaliteit van het geluid bedoel ik dan. Niet kwa boem boem factor met geruis en etc..
Kijk , maar met deze éné subwoofer gaat mijn achteruitkijkspiefel al trillen, ik rijd dus met een Volkswagen corrado. En deze zit rechtstreeks achter mijn zetel.

Als ik nu de woofer naar boven zou richten in dezelfde gesloten kist.
Dan zou mijn auto toch veel harder trillen? Omdat door die zetel 1/2 van het geluid word tegengehouden.

• SmauG
De kenwood was overigens maar een voorbeeldje van een subje dat gewoon ontzettend lekker speelt op weinig vermogen. simulatie wijst het een en ander uit. maar vooral mijn eigen ervaring met dit subje is erg goed. en hij speelt nu nog altijd bij een collega in de bus :) en zelfs dat doet ie lief.

Wat ik alleen bedoel te zeggen. en kennelijk stoot ik daar wat mensen mee tegen het zere been. Dat het een ontzettende mismatch is. deze woofer en dit versterkertje.
Ik probeer enkel te onderbouwen waarom.

Nogmaals. 170eutjes is zeker niet duur. en zeker de moeite waard, als je de 400+euro die je bespaard in een goede monoversterker en een dikke voeding investeerd :9~

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SmauG schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:36:
Hebben we het niet over 2 spoelen met een impedantie van 6ohm? parallel geschakeld geeft dat 3ohm en dat zou betekenen dat in brug functie ieder kanaal 1,5 ohm voor zn kiezen krijgt, kan jij garantie geven dat dit gaat werken?
Rdc van de JBL is gelijk aan die van de van de Kenwood die je zelf noemt. 3.2 is gewoon 4 Ohm.
En dan de w300s. die gaat inderdaad richting een houten plank. helemaal mee eens. maar nu dit.
W12gti = geel
W300S = Oranje
Beiden in gesloten kistje. heeft bij mij altijd de voorkeur wanneer mogelijk. poorten worden de opties uiteraard anders en dan kan je heel goed gelijk hebben O-)
[afbeelding]
Waar heb jij de parameters van de Kenwood vandaan? Oranje ziet er gewoon dramatisch uit. 'T wordt een gigantische boombox. Dat ding heeft gewoon 500 liter nodig om echt goed te kunnen spelen. Puur een hoedenplankwoofer.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 28-01-2008 18:25 ]

• SmauG
voodooless schreef op maandag 28 januari 2008 @ 18:23:
[...]

Rdc van de JBL is gelijk aan die van de van de Kenwood die je zelf noemt. 3.2 is gewoon 4 Ohm.

[...]

Waar heb jij de parameters van de Kenwood vandaan? Oranje ziet er gewoon dramatisch uit. 'T wordt een gigantische boombox. Dat ding heeft gewoon 500 liter nodig om echt goed te kunnen spelen. Puur een hoedenplankwoofer.
Point Taken. Ik heb vanavond op school eens gesproken met een leraar. en ik geef je helemaal gelijk. dit gaat inderdaad meer richting 4ohm... raar dat jbl dan 6ohm spreekspoelen opgeeft. Re is namelijk de constante en de twijfel gaat dan eerder naar Z.

Parameters van kenwood staan hier.
http://kenwood.be/nl/prod...nenten/KFC-W300S/details/
En dat het een boombox wordt. dat klopt ergens wel. Dit woofertje gaat ontzettend hard, en dat komt natuurlijk door de bult+cabin gain in de auto. Maar is dat niet wat TS wil hebben dan? een subje dat harder gaat op zn huidige versterker als wat hij nu heeft?

Eerder trachtte ik overigens niet de kenwood op wat voor manier in dezelfde klasse te scharen als de JBL overigens. mocht je dat nog denken. nogmaals, dit is enkel een voorbeeld waar ik persoonlijk ervaring mee heb en dus refereer ik daarnaar.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

SmauG schreef op maandag 28 januari 2008 @ 21:59:Maar is dat niet wat TS wil hebben dan? een subje dat harder gaat op zn huidige versterker als wat hij nu heeft?
In dat geval is de JBL in BR een veel beter keuze. Zoals ik al zei: bij 30 Hz speelt dat al 10 dB harder! De Kenwood heeft dus het 10-voudige versterkervermogen nodig om bij 30 Hz net zo hard te spelen als de JBL. Dat is dus nogal een verschil ;) Dus zeggen dat de Kenwood beter passen zijn voor de huidige versterker is dus niet juist.

In mijn eigen simulatie heb ik zo te zien de juiste parameters gebruikt :)

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 28-01-2008 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 28 januari 2008 @ 22:14:
[...]

In dat geval is de JBL in BR een veel beter keuze. Zoals ik al zei: bij 30 Hz speelt dat al 10 dB harder! De Kenwood heeft dus het 10-voudige versterkervermogen nodig om bij 30 Hz net zo hard te spelen als de JBL. Dat is dus nogal een verschil ;) Dus zeggen dat de Kenwood beter passen zijn voor de huidige versterker is dus niet juist.

In mijn eigen simulatie heb ik zo te zien de juiste parameters gebruikt :)
Kleinere versie van MIJN woofer. Mijn woofer is dus 15" en 5 keer zo zwaar in RMS waarde.

Ik denk dat ik er gewoon nog zo eentje bijsteek.
Deze vind ik kwa klank dus nog altijd superieur.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2008 23:59 ]

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 23:58
Aangezien je misschien ook al in mijn topic hebt gekeken wat voodooless voorschreef in het begin:

Waar kon je die w12gti krijgen voor 170 euro dan? Ik ken wel iemand met interesse :) die net zijn jbl bpx1100.1 monoblock amp heeft binnengekregen :P Die is overigens op 3x30A afgezekerd en kan max 110A vragen staat erop. Zo hard zal ik hem waarschijnlijk nooit helemaal zetten, maar zit wel te kijken voor een w12gti, mits in goede staat.

Bij mij komt er dus idd ook een zwaardere dynamo in de auto. Een kabelsetje met van 220 euro met 300A ANL zekering die vervangen wordt door 140A of 200A.

Ik weet niet of je het topic al door hebt gelezen maar staat zeer veel nuttige informatie in die voor jou zeker van toepassing is. Nogmaals de link: [Car Audio]Versterker + woofers aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
wiene schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:41:
Aangezien je misschien ook al in mijn topic hebt gekeken wat voodooless voorschreef in het begin:

Waar kon je die w12gti krijgen voor 170 euro dan? Ik ken wel iemand met interesse :) die net zijn jbl bpx1100.1 monoblock amp heeft binnengekregen :P Die is overigens op 3x30A afgezekerd en kan max 110A vragen staat erop. Zo hard zal ik hem waarschijnlijk nooit helemaal zetten, maar zit wel te kijken voor een w12gti, mits in goede staat.

Bij mij komt er dus idd ook een zwaardere dynamo in de auto. Een kabelsetje met van 220 euro met 300A ANL zekering die vervangen wordt door 140A of 200A.

Ik weet niet of je het topic al door hebt gelezen maar staat zeer veel nuttige informatie in die voor jou zeker van toepassing is. Nogmaals de link: [Car Audio]Versterker + woofers aansluiten
Ik ben vanuit belgie daar is probleem 1 al
Probleem 2, de box mag niet uitgetest worden bij aankoop..
Dus volgens mij hangt er een geurtje aan

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 23:58
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 16:32:
[...]

Ik ben vanuit belgie daar is probleem 1 al
Probleem 2, de box mag niet uitgetest worden bij aankoop..
Dus volgens mij hangt er een geurtje aan
Dan lijkt het me zeer verstandig die inderdaad niet te kopen. Ik ga zelf misschien een nieuwe kopen op ebay(ca 330 euro incl verzendkosten btw en invoerrechten), of een 2e handse van een medetweaker.

Verwijderd

Topicstarter
Oké.. verandering.
Ik ben vanplan alles te houden zoals het is.
Met enkel de verandering van de boxen in de hoedenplank.

Ik zou 2x KFC-W112S in mijn hoedenplank steken.
Geven deze boxen redelijk wat trillingen ofniet?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, maar voor 30 euro zul je natuurlijk niet veel moeten verwachten...

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:03:
Nee, maar voor 30 euro zul je natuurlijk niet veel moeten verwachten...
Welk soort boxen.. geeft dan wel wat trillingen?

KFC-W2511 ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:12 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die gaat ietsjes harder ja, en is ook veel geschikter voor in de houden plank.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, een laatste vraag.

Ik heb nu die 8 Ohm box op een 4 Ohm uitgang van 250Watt.
Dus infeite , is het vermogen maar de helft meer bij 8 Ohm?
Als ik nu een 2de box in parrallel zet van 8 Ohm.

Dan zou ik 250Watt hebben over de 2 boxen in plaats van 125Watt één box.
Dus met 2 in parrallel zal het harder spelen dan met 1 box?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 09:21:
Oké, een laatste vraag.

Ik heb nu die 8 Ohm box op een 4 Ohm uitgang van 250Watt.
Dus infeite , is het vermogen maar de helft meer bij 8 Ohm?
Als ik nu een 2de box in parrallel zet van 8 Ohm.

Dan zou ik 250Watt hebben over de 2 boxen in plaats van 125Watt één box.
Dus met 2 in parrallel zal het harder spelen dan met 1 box?
Niemand weet dit dus :'(

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Je versterker was een stereo versterker toch? Dus je hebt hem nu gebrugd aangesloten? plus op 1 kanaal en min op het andere kanaal? Dan krijgt je versterker op het moment een weerstand van 4 Ohm en zal hij die 250W geven. Sluit je een 2e parallel erbij dan zal je versterker een weerstand van 2 Ohm krijgen en zal hij meer vermogen geven ja. Hoeveel is de vraag, maar het zal tussen de 350W en 500W in zitten mits hij op 2 Ohm kan werken natuurlijk.
Resultaat daarvan is dat het harder gaat ja, je hebt en meer vermogen en je hebt 3 dB winst omdat je een 2e woofer gebruikt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Versterkers hebben geen weerstanden.. Ze zien ze alleen.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Dat zeg ik toch ook? Met 1 woofer ziet/krijgt hij een weerstand van 4 Ohm te verwerken, met 2 woofers gaat dat omlaag naar 2 Ohm als je parralel aansluit. Het is geen schakelaartje op de versterker nee, puur bepaald door de weerstand van de aangesloten speakers/woofers.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je het zo bedoelt is dat prima :)

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:34:
Je versterker was een stereo versterker toch? Dus je hebt hem nu gebrugd aangesloten? plus op 1 kanaal en min op het andere kanaal? Dan krijgt je versterker op het moment een weerstand van 4 Ohm en zal hij die 250W geven. Sluit je een 2e parallel erbij dan zal je versterker een weerstand van 2 Ohm krijgen en zal hij meer vermogen geven ja. Hoeveel is de vraag, maar het zal tussen de 350W en 500W in zitten mits hij op 2 Ohm kan werken natuurlijk.
Resultaat daarvan is dat het harder gaat ja, je hebt en meer vermogen en je hebt 3 dB winst omdat je een 2e woofer gebruikt.
Nu is het gebrugd. Dus als ik nu nog een box van 8Ohm parrallel zet met de huidige box van 8 Ohm dan heb ik 4 Ohm en dus meer vermogen.

Kanaal levert standaard bij 4 ohm 250W
Bij 8 Ohm leverd dit dan toch 125W.

Dus als ik nu als het ware nog een box van 8 Ohm parrallel schakel.
Dan krijg ik 4 Ohm en dus het dubbele vermogen.
En dan zullen elk van de boxen evenveel vermogen krijgen = 250W / 2

Terwijl hij bij een enkele box van 8 Ohm ook maar 250/2 krijgt omdat het 8 Ohm ipv van 4 Ohm is.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. wat hou ik nie graag van wachten :'(

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Als jij niet leest wat er geschreven word, tja dan houd het ook een beetje op he ;) Met 1 woofer van 8 Ohm, gebrugd aangesloten op je versterker speel je dus met een weerstand van 4 Ohm. Je amp levert nu dus al 250W! Pak je die 2e woofer erbij dan speel je straks op 2 Ohm met dus meer vermogen, tussen de 350W en 500W.
Dus jouw verhaaltje hierboven is niet juist, je krijgt niet 125W met je ene woofer van 8 Ohm. Omdat ge gebrugd aansluit krijg je dus wel 250W.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 16:17:
Als jij niet leest wat er geschreven word, tja dan houd het ook een beetje op he ;) Met 1 woofer van 8 Ohm, gebrugd aangesloten op je versterker speel je dus met een weerstand van 4 Ohm. Je amp levert nu dus al 250W! Pak je die 2e woofer erbij dan speel je straks op 2 Ohm met dus meer vermogen, tussen de 350W en 500W.
Dus jouw verhaaltje hierboven is niet juist, je krijgt niet 125W met je ene woofer van 8 Ohm. Omdat ge gebrugd aansluit krijg je dus wel 250W.
Ah zo. Oké bedankt.
Mijn versterker kan min. 4 Ohm aan ,dus als ik die van 2 Ohm daarop leg?
Dat is niet erg gezond zeker?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanplan een Kenwood KAC-9152D (1800Watt , 900 watt RMS)
Eraan te hangen. Zal dat veel verschil geven met mijn huidige Sony Xplod 500 watt max.?

Mijn boxen zijn RCF 2*1600Watt ( 600Watt RMS) 2x15"

• SmauG
Dat is een goede krachtige basic versterker. technisch gelijk aan de mijne (KAC-9301) let wel: 500Wrms aan 4ohm 900Wrms aan 2ohm en hij is 1ohm stabiel. wat het uitgangsvermogen dan is zegt kenwood helaas niet, maar dat ga ik binnenkort eens meten als mn weerstanden er zijn.

Bij mij stuurt hij zonder enkele problemen 2 WPS1202D subwoofers aan, zorg wel voor een goede voeding, want hij lust een hoop stroom als het echt hard moet gaan.
Pagina: 1