Toon posts:

Updaten Videokaart nog zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel een computer van ruim 2 jaar oud, op moment van kopen beschikte deze al niet over een hele goede videokaart namelijk een Radeon X600. Deze beschikt niet over een Shader 2.0 of 3.0 ondersteuning. Ik zou toch graag weer de nieuwere spellen willen spelen zoals COD4, Bioshock, Guitar hero. door bijvoorbeeld een 8600 GTS aan te schaffen. Maar voordat ik tot z'n grote uitgaven over ga was ik benieuwd of niet andere onderdelen in mijn PC alsnog de bottelneck gaan spelen

ik heb een

Asus P5VD2-VM moederboard
Intel Pentium 4 3,2 GHz (twijfel of dit wel genoeg is)
2G geheugen
Aopen 350w Voeding (ook twijfels of dit genoeg is voor die videokaart)
Vista besturings systeem

alvast bedankt

Verwijderd

Een kennis van me is pas van een P4 2.8, 9700 Pro, en 1 GB, naar een P4 3.0 (overclockje), HD 2600 XT, en 2 GB gegaan, en z'n framerate in spellen bleef eigenlijk onveranderd. Ik denk dat je P4 dus ook snel de bottleneck zal worden.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-03 23:50
Ik ben tijden terug overgestapt van een 6600GT naar een X1950PRO en merkte dat vrij goed. Ik denk dat het zeker nog zin heeft met jouw systeem. Mijn CPU is een AMD X2 4600+ (Opteron 175).

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Waarom in bobsnaam een 8600 ????

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-03 13:33
Omdat hij mischien geen behoefte heeft aan een 8800, of dat hij gewoon het geld er niet voor over heeft.

Zal hij echt we z'n redenen voor hebben denk ik hoor ;)

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik zit thuis met een 8800GTS 320MB op een P5WD2 met een P4 530 3.0GHz. Videokaart gekocht in het verre buitenland (buitenkansje) en ter voorbereiding op een nieuw moederbord + proc.

COD4 speelt zeer goed, de andere spellen heb ik niet geprobeerd. Heb er wel een 450W voeding bij. Ik had een 6600GT en ik vind het verschil goed te merken, vooral kwa uiterlijk van de games. Ik kan het helaas niet uitdrukken in fps, want dat vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk (ben niet zo'n diehard speler)....

Vette shit!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Ik zou lekker een tweedehans x1950pro (rond de 80eu in v&a) of 7900gs (ook die prijs) aanschaffen. Tov een radeon x600 ga je dat echt wel merken. Processor trekt dit nog wel, hoewel sneller natuurlijk altijd beter is.
Wil je echter dx10 gaan beleven dan zal je naar een nieuwere kaart uit moeten kijken, maar hou er rekening mee dat een 8600gts, dx10 en hoge framerates op fijne resoluties niet echt samengaan :Y)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:03
Tja, je cpu zal wel heel snel de bottleneck worden. Ik moest mijn videokaart eens testen(8800gtx) omdat ik dacht dat die kapot was(uiteindelijk was hij gewoon te ver overclockt :+ ) en in plaats van mijn core2duo E6600 @ 3 ghz, kreeg hij nu voedsel van een pentium 4 3 ghz. Wel vergeet het maar dat ik nog maar iets vloeiends kon draaien. battlefield 2 die onder mij c2d systeem 100 fps constant haalt(heb fpslimit nog niet weggehaald) kreeg op die pentium 4 amper 30 fps. Track mania hetzelfde: ipv 100 kreeg die maar 30. Dit was uiteraard allemaal op high settings. De fps begon maar te beteren als ik op low ging.

http://specs.tweak.to/16567

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Als je een dx10 kaart zoekt zou ik eens naar de ATI HD3850 kijken. Deze is redelijk betaalbaar (E142,45 in pricewatch) en is bijna 2 keer zo snel als een 8600GTS.

Voor dx9 zijn de opties van PiweD wel goed. Een x600 is een vrij zwakke kaart, dus verschil ga je zeker merken.

specs

Verwijderd

Klopt. Ik zou dan zelf voor de 7900GS gaan, die heeft een aanzienlijk lager energieverbruik dan de X1950PRO (~42 W tegenover ~65 W voor de ATi).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik had idd gekeken naar een 8600 omdat deze nog een beetje betaalbaar vind.
Het is jammer dat mijn processor de beperkende factor is. Ik denk dat ik toch is ga kijken voor kaart met Dx10 ondersteuning. Omdat ik dan spellen iig zou kunnen draaien, ook al zijn de Fps dan niet top of the line.

Gaat mijn Aopen 350w voeding daar geen problemen mee krijgen ?

edit* ik ga ook even google naar de ATI HD3850

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 10:51 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 17:14

Pubbert

random gestoord

Heeft je moederbord wel PCI-express Rkies? De 8600 is er namelijk niet in AGP, de 2600 en 3850 wel weer.

350watt voeding is wat aan de lage kant, de bovengenoemde kaartjes hebben allemaal (de HD2600 niet volgens mij) een PCI-express stroomconnector nodig, die hebben voedingen van 2 jaar of jonger pas. Sommige fabrikanten leveren een omzetter van Molex -> PCI Express stekker mee, maar je kunt beter een nieuwe voeding erbij aanschaffen met zo'n eigen PCI-express stekker, aangezien deze ook meestal op een eigen 12v ray zitten op je voeding, zodat je videokaart altijd voltoende prik krijgt :)

[ Voor 112% gewijzigd door Pubbert op 25-01-2008 10:58 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
ah bedankt ik zal er meteen naar kijken.
ik had wel al gekeken of mijn moederboard wel PCI-express had maar dat zit allemaal wel goed. Er is onlangs een nieuw moederboard ingegaan. Alleen aan mijn voeding had iknog niet gedacht!
Een nieuwe voeding stel ik het liefsts uit is toch weer 150 euro die ik liever in me zak houd.

Verwijderd

Thund3r schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:56:
350watt voeding is wat aan de lage kant, de bovengenoemde kaartjes hebben allemaal (de HD2600 niet volgens mij) een PCI-express stroomconnector nodig, die hebben voedingen van 2 jaar of jonger pas. Sommige fabrikanten leveren een omzetter van Molex -> PCI Express stekker mee, maar je kunt beter een nieuwe voeding erbij aanschaffen met zo'n eigen PCI-express stekker, aangezien deze ook meestal op een eigen 12v ray zitten op je voeding, zodat je videokaart altijd voltoende prik krijgt :)
Stroom en vermogen zijn wel even twee verschillende dingen. Natuurlijk moet een voeding voldoende vermogen hebben (uitgedrukt in watt), maar minstens zo belangrijk is of hij voldoende stroom kan leveren (uitgedrukt in ampère).

Als die A-Open 350 W eigenlijk een Fortron-voeding is (wat vrij vaak voorkomt), dan zal het met de stabiliteit van de voeding wel goed zitten. Een 7900GS heeft maar weinig vermogen (~45 W max) waardoor niet veel meer dan een stroompje van ~ 4 A gaat lopen over de 12 V-lijn. Jouw P4 is wel een grootverbruikertje, maar in totaliteit valt het denk ik wel mee als je niet 8 HDD's en grote aantallen insteekkaarten in je systeem hebt hangen.

@ ts: een nieuwe voeding hoeft je echt geen 150 euro te kosten. Voor nog geen zes tientjes koop je bijv. een Corsair VX450W, die jouw systeem en ook nog een veel zwaardere videokaart echt prima kan draaien en ook nog ruim voldoende is voor een veel zwaarder, nieuwer systeem in de toekomst. Bovendien is-ie zeer stil (made by Seasonic) en o.a. door silentpcreview bekeken als zeer goed, superstabiel en heel veel 'bang for your buck'.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 11:14 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 17:14

Pubbert

random gestoord

Een voeding van 50-60 euro van ong. 500watt voldoet ook prima hoor :) Merken als Huntkey/Aopen zijn prima voedingen voor die prijs, je moet alleen opletten met Sweex/Qtec/Trust, die hebben nog al eens baggervoedingen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 23:39
Thund3r schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 10:56:

350watt voeding is wat aan de lage kant
Altijd maar die drang naar meer en meer.
Lees dit eens:
http://www.matbe.com/arti...5-alimentations/page8.php
en de bladzijde erna.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:31:
[...]

Altijd maar die drang naar meer en meer.
Lees dit eens:
http://www.matbe.com/arti...5-alimentations/page8.php
en de bladzijde erna.
Inderdaad, probeer het gewoon eerst. 1950pro agp 256mb raad ik aan,

Verwijderd

Topicstarter
Ik spreek helaas geen woord frans dus verder dan de tabellen kom ik niet.
ik heb iig net mijn voeding bekeken en deze beschikt idd niet standaard over een PCI-connector. Dus ik zou een nieuwe voeding nodig hebben.

Verwijderd

Nee hoor. Videokaarten die een PCI-e voedingsaansluiting nodig hebben worden namelijk vrijwel zonder uitzondering geleverd met een verloopstekkertje (meestal PCI-e 6p > 2x Molex) om ze toch op 'oudere' voedingen te kunnen aansluiten. Heb ik met mijn HD3850 en Seasonic S12-330 ook gedaan, werkt perfect.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 11:42 ]

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 23:39
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:40:
Ik spreek helaas geen woord frans dus verder dan de tabellen kom ik niet.
Het komt er gewoon op neer dat 99% van de computers meer dan voldoende heeft aan een voeding van max. 400W. Enkele zware systemen hebben baat bij een voeding van 450-500W, al de rest is pure verspilling en marketing-praatjes.

Verwijderd

Klopt. Er is zelfs een (klein) nadeel verbonden aan het draaien van een relatief zuinig systeem op een relatief zware voeding. Dat heeft ermee te maken dat voedingen minder efficiënt worden naarmate ze voor een kleiner deel van hun totale capaciteit belast worden. Zo scoren bijv. de meeste 'goede' voedingen (die bijv. met de 80 Plus-sticker adverteren) wel heel efficiënt op uitgangsvermogens van > 80 W, maar als je lager komt (bijv. < 50 W) dan zijn ze vaak minder efficiënt (meestal tussen de 60 en 80%). Dat betekent in feite dat voor 50 W uitgangsvermogen ~85 W van het lichtnet wordt opgenomen en dat zie je dus terug in je electriciteitsrekening.

Maar goed, aangezien het hier gaat om een minimaal verschil is het eigenlijk economisch niet zo relevant. Het illustreert alleen wel goed dat tegenwoordig veel 'deskundigen' zomaar blaten dat je een zo zwaar mogelijke voeding moet hebben zonder écht verstand van zaken te hebben. Dat ergert.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:16

Haan

dotnetter

Hier zelfde ervaring gehad met de overstap van een P4 560 (3,6GHz) naar C2D E6300 (1,87Ghz) icm met een Radeon X1950 pro, de framerates verdubbelden ongeveer..

Kater? Eerst water, de rest komt later

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:12:
[...]

Stroom en vermogen zijn wel even twee verschillende dingen. Natuurlijk moet een voeding voldoende vermogen hebben (uitgedrukt in watt), maar minstens zo belangrijk is of hij voldoende stroom kan leveren (uitgedrukt in ampère).
Watt en Ampere staan in direct verband met elkaar. Het belangrijke voltage is 12v. Of je nou 120watt of 10A zegt als minimaal vereiste maakt niet uit. Komt op hetzelfde neer.

Waar het om gaat is dat je moet kijken dat een voeding op de 12V lijn voldoende vermogen kan leveren. Vaak zijn de 3.3 en 5v erg sterk en de 12v blijft achter. Aan zulke voedingen heb je niet zoveel :)

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

R-O-Y schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:08:
[...]

Watt en Ampere staan in direct verband met elkaar. Het belangrijke voltage is 12v. Of je nou 120watt of 10A zegt als minimaal vereiste maakt niet uit. Komt op hetzelfde neer.

Waar het om gaat is dat je moet kijken dat een voeding op de 12V lijn voldoende vermogen kan leveren. Vaak zijn de 3.3 en 5v erg sterk en de 12v blijft achter. Aan zulke voedingen heb je niet zoveel :)
Klopt. Ik bedoelde eigenlijk uit te drukken dat je niet alleen moet kijken naar het vermogen maar ook naar de maximaal toelaatbare stroom die de voeding kan leveren. Uiteraard staat e.e.a. in logisch wetmatig verband met elkaar. Je ziet nog steeds dat mensen denken dat 'meer vermogen beter is' en daar hebben fabrikanten als Q-Tec handig op ingespeeld.

Maar vooruit, je moet ook niet té achterdochtig zijn. Uiteindelijk kan ook een voeding die adverteert met een grote maximale stroom bagger zijn, als de regulering in de voeding zelf zo crappy is dat je 12 V lijn enorme uitslagen maakt tussen 11.4 en 12.6 ofzo :)

• ijsbeer910
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-03 11:20
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:54:
Klopt. Er is zelfs een (klein) nadeel verbonden aan het draaien van een relatief zuinig systeem op een relatief zware voeding. Dat heeft ermee te maken dat voedingen minder efficiënt worden naarmate ze voor een kleiner deel van hun totale capaciteit belast worden. Zo scoren bijv. de meeste 'goede' voedingen (die bijv. met de 80 Plus-sticker adverteren) wel heel efficiënt op uitgangsvermogens van > 80 W, maar als je lager komt (bijv. < 50 W) dan zijn ze vaak minder efficiënt (meestal tussen de 60 en 80%). Dat betekent in feite dat voor 50 W uitgangsvermogen ~85 W van het lichtnet wordt opgenomen en dat zie je dus terug in je electriciteitsrekening.

Maar goed, aangezien het hier gaat om een minimaal verschil is het eigenlijk economisch niet zo relevant. Het illustreert alleen wel goed dat tegenwoordig veel 'deskundigen' zomaar blaten dat je een zo zwaar mogelijke voeding moet hebben zonder écht verstand van zaken te hebben. Dat ergert.
oh en ik maar denken dat een schakelende voeding een soort van feedback heeft van vraag en aanbod. dus weinig vermogen wat er wordt gevraagd kost ook niet veel meer om dit te "om te zetten" uiteraard met de verliezen er bij geteld.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen super bedankt voor alle input, ik heb vandaag toch een Videokaart gekocht namelijk de Radeon 3850 256MB van Sapphire, er zat idd gewoon een stekkerbij zodat deze gewoon met mijn voeding overweg kon. verder lijkt alles zover ik kan zien goed te werken.
Morgen ochtend is verdiepen in drivers en een goede stresstest doen om te zien of alles lekker draaid.

ik ben iig een gelukkig man!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik ben erg benieuwd hoeveel verschil je nu merkt t.o.v. je oude videokaart.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de afgelopen dagen verschillende spellen gespeeld, allemaal op 1280x1024

- Call of duty 4 op medium settings 1280x1024 heb ik +- 40 FPS
- Crysis alles op low 1280x1024 +- 30 FPS
- Guitar hero III 1280x1023 high detail constant 60 FPS

echte vergelijking kan ik niet maken met me oude videokaart deze ondersteunde namelijk nog geen shader 2.0 waardoor deze games niet eens op te starten waren.

Main Test Results 1280x1024

3DMark Score 4201 3DMarks
SM 2.0 Score 1670 Marks
SM 3.0 Score 2375 Marks
CPU Score 858 Marks

ik heb het idee dat dit nog aan de lage kant is, mijn CPU en videokaart zijn nog niet overgeclock.
Wel even wat geprobeerd met Ati overdrive maar dit gaf al heel snel zwart schermen tijdes het spelen van Call of duty. Wie weet dat ik me deze week nog wat verdiep in het overclocken hiervan en mijn processor.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als ik jou was zou ik een al-cheapo E2140 halen of iets dergelijks voor in je moederbord. Het is duidelijk de processor die je tegenhoudt. Voor de rest succes met je HD3850, wees er zuinig op :)

Enne... een X600 heeft wél SM2.0-ondersteuning, alleen geen SM3.0 ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 00:15:
Een kennis van me is pas van een P4 2.8, 9700 Pro, en 1 GB, naar een P4 3.0 (overclockje), HD 2600 XT, en 2 GB gegaan, en z'n framerate in spellen bleef eigenlijk onveranderd. Ik denk dat je P4 dus ook snel de bottleneck zal worden.
ja, klopt.

Ik merk dus ook dat mijn AMD3800+ @2880 MHz soms nog de bottleneck is voor mijn ATi X1950XT en ik speel Unreal Tournament op 1680x1050 met textures=4 worlddetail=3 en de standaart 'voor' behandeling. Ik haal toch een hele nette 30-40 FPS zonder dips als er explosies zijn.
Ik weet niet of dat met mijn 4096 MB aan geheugen ligt, maar als ik zo'n spel bekijk kom ik nog niet eens op skilled want de omgeving leidt me teveel af door haar pracht.

Wat jij hebt is een AGP kaart en je volgende moederbord zal hoogstwaarschijnlijk geen AGP geluf bevatten waardoor een upgrade in een klap overbodig is.

Mijn advies? Niet doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Dit is gewoon een "Welke moet ik nog kopen?"-topic in een ander jasje. Dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.