Pc -> versterker: stereo of surround?

Pagina: 1
Acties:
  • 561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Ik ben nodig toe aan een nieuwe versterker en speakers en speel eigenlijk alles (muziek en film) af vanaf mijn pc. Op mijn oude stereoversterker klinkt (stereo) muziek uiteraard beter dan (meerkanaals) filmgeluid. Downmixen naar stereo door de playersoftware (maakt niet uit welk programma) werkt nooit echt goed: vooral spraak (center-kanaal toch?) blijft gewoon te zacht klinken.

Het is de bedoeling dat dat met de nieuwe spullen (budget versterker + speakers: 1200) beter wordt, maar ook dat muziek goed klinkt. Nu heb ik gelezen dat je met de gemiddelde geluidskaart voor het beste signaal beter de digitale uitgang kunt gebruiken, omdat door een matige d/a-omzetter de analoge uitgang het signaal al wat verpest. Vandaar dat ik eraan denk een surround receiver te kopen, want die hebben een digitale ingang.

Alleen: ik heb geen ruimte voor/zin in een 5.1 speakerset en wil het bij een stereoset houden. Het schijnt dat een surround receiver ook goed stereo weergeeft, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik vraag me wel af of de receiver in staat is om het meerkanaalsgeluid zo te downmixen naar stereo dat alles - ook spraak - goed te verstaan is.

Wat denken jullie? Is een receiver in mijn geval een betere keus dan een stereoversterker? Kloppen de aannames die ik hier maak?

Systeem

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Hed je AC3 codec pack of powerdvd 7 al geprobeerd? DIe hebben wel goede downmixfuncties.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het blijft met een meerkanaals bron -> stereo output altijd een compromis. Net als mensen altijd helemaal in paniek raken dat hun muziek niet over al hun meerkanaals speakers klinkt, maar alleen uit front left + right komt... :)

Met AC3filter kun je heel veel instellen, zoals : master gain, dynamic range control, onafhankelijk het volume van het voicekanaal instellen, etc... Je komt hiermee een heel eind. Probeer het eens met je oude setje. -> ACFilter homepage

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

IQM

Met dat budget kun je prima een twee kanaals versterker en boxen kopen hoor. Denk bijv. aan Mordaunt Short speakers en een leuke Denon versterker. Vergeet niet dat een meerkanaals versterker zijn beschikbare voedingscapaciteit ook over meer kanalen gaat verdelen. Mede daarom is een stereoversterker altijd beter dan zijn vergelijkbare meerkanaals broer. En ook qua ruimtelijkheid zul je nog verbaast staan hoe een tweekanaals versterker klinkt !

• vandenberg
Uit jullie reacties maak ik op dat ik beter een stereoversterker kan kopen en het downmixen het beste op de pc kan blijven doen (bedankt voor de softwaretips daarvoor :) ). Ik heb trouwens wel eens met AC3 Filter gespeeld, maar haalde er niet veel extra's uit. Kan natuurlijk aan mijn instellingen of hardware liggen. Verder draai ik meestal linux en iets vergelijkbaars heb ik daarvoor nog niet gevonden.

Is het voordeel van de digitale verbinding tussen geluidskaart en receiver dan niet zo interessant?
Ik gebruik nu de analoge uitgang van mijn on-board audiochip (Realtek ALC 650). Is dat goed genoeg en zo niet, wat zou een goed alternatief zijn qua geluidskaart?

@ IQM: Denon (pma-1500ae of pma-700ae) staat inderdaad op mijn lijstje, net als Marantz (PM7001). Mordaunt zal ik gaan bekijken (of beter, beluisteren).

Systeem

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Tja, een versterker heeft als voordeel dat er meestal hele goede (up)/downmix presets op zitten, zodat je zelf niet hoeft te klooien...
Ik weet niet of er ook een goede Linux variant van AC3filter is, want anders kun je het toch beter aan een versterker overlaten.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• vandenberg
Dat pleit weer voor een receiver :) .

De grote vraag is dus: kun je downmixen naar stereo beter software-matig doen of overlaten aan de receiver?

- Software:
- Voordeel: instelbaarheid
- Nadeel: analoge verbinding met versterker

- Hardware:
- Voordeel: digitale verbinding met receiver
- Nadeel: afhankelijk van presets

Klopt dit?

Onder linux is mijn 'weapon of choice' voor film trouwens meestal xine, waarmee je alleen kunt kiezen voor de optie 'a52.surround downmix'. Daar valt verder helaas niets aan in te stellen. Ac3-Passthrough is wel mogelijk met deze player.

[ Voor 20% gewijzigd door vandenberg op 25-01-2008 16:00 ]

Systeem

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

vandenberg schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 15:57:
Onder linux is mijn 'weapon of choice' voor film trouwens meestal xine, waarmee je alleen kunt kiezen voor de optie 'a52.surround downmix'. Daar valt verder helaas niets aan in te stellen. Ac3-Passthrough is wel mogelijk met deze player.
Slecht wapen dan ;) Gebruik ja mplayer, dan kun je echt zoveel instellen dat je er niet meer goed van wordt... Ik denk trouwens dat xine dat ook wel kan als je de docs ff bekijkt :)

Veel meer dan AC3-filter kan, zul je echter in geen enkele receiver terug vinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• vandenberg
voodooless schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 16:00:
[...]

Slecht wapen dan ;) Gebruik ja mplayer, dan kun je echt zoveel instellen dat je er niet meer goed van wordt... Ik denk trouwens dat xine dat ook wel kan als je de docs ff bekijkt :)
Off topic: mplayer heeft weliswaar erg veel mogelijkheden, maar ook zo zijn nadelen. Neem het afspelen van dvd's. Dat doet xine veel beter :). Ook schat ik de stabiliteit van mplayer lager in. En nee, in de docs is verder niets te vinden over downmix-opties.

[ Voor 6% gewijzigd door vandenberg op 25-01-2008 16:12 ]

Systeem

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Dan koop je een Marantz 5002, ik heb een 7002 waar ik echt heel tevreden mee ben. Stereo is echt super ik verwacht dat de 5002 daar ook geen problemen mee heeft.

Marantz 5002

Qua boxen blijft er dan maar 600 euro over. Ik ben zelf een fan van JBL en het schijnt dat de Studio serie heel goed is voor het geld, ik vind alleen het design wat minder.

JBL Studio L830

Dan doe je deze 2x en dan hou je nog wat geld over voor kabeltjes.

Aan die Marantz heb je cht een hele goede. Ik had hiervoor een Sony 5.1 receiver en nu dus de Marantz 7002 en je weet niet wat je meemaakt. Vooral de stereo weergave is echt geweldig, maar daar staat Marantz om bekend.

[ Voor 15% gewijzigd door SjorsVN op 25-01-2008 16:10 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien is Surroundversterker slechtere stereoweergave? voor de TS ook nog een interessant topic :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• vandenberg
@ SjorsVN: Bedankt voor de tip. Voor de zekerheid: Muziek klinkt dus goed, maar gaat het downmixen van surround naar stereo ook goed met de Marantz?

@voodooless: Bedankt, had ik al gelezen. Ik weet dat het een compromis wordt, maar ik probeer het beste ervan te maken :).

Systeem

Pagina: 1