Abbadon schreef op zondag 20 januari 2008 @ 16:56:
Veelal is een blik onder de motorkap al voldoende. Hieronder twee gelijk geprijsde versterkers van ± 800 Euro. Beide ook van dezelfde fabrikant. Boven de 7.1 receiver, onder de stereo versterker:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Opvallend is ook dat de stereo versterker zelfs anderhalve kilo zwaarder(!) is terwijl hij geen DSP stuff aan boord heeft en maar twee 70W kanalen telt terwijl de receiver wel allerlei DSP spullen heeft en zeven maal 100W eindversterking heeft. Ik kan me dan ook pima voorstellen dat de stereoversterker het in bepaalde situaties beduidend beter doet qua stereoweergave.
Als ik bij Cambridge Audio kijk, dan zit er in de Azur-serie (waar mijn receiver ook uit komt) ook een stereo versterker. Deze is vrij spartaans, maar toch niet eens zo heel veel goedkoper dan mijn 6.1 receiver. Maar zijn geluidskwaliteit is toch echt een tandje beter dan van z'n surround broertje in stereo-modus.
Zoals al eerder genoemd, er is gewoon meer budget beschikbaar om de 2 kanalen op te bouwen.
Maar dat wil absoluut niet zeggen dat een surround-receiver slecht zou zijn als stereo versterker. De vraag is alleen altijd waarvoor je hem koopt. Sluit je hem alleen stereo aan, blijf dan weg van surround receivers. Ze voegen dan namelijk 0,0 toe en dan kan je voor het geld inderdaad een betere stereo-versterker kopen. Wil je ook surround geluid voor bijv films, dan kan een goede surround-receiver wel degelijk voldoen. Zeker als hij een beetje netjes ontworpen is, en ook een discrete stereomodus kent, waarbij dus alles wat betreft DSP's e.d. uitgeschakeld worden.
Om nog een stapje verder te gaan, een enkel monoblok van dezelfde prijs als een stereo versterker zal ook beter klinken, alleen klinkt mono nergens na, dus moet je er 2 neerzetten.
Je kan niet zeggen dat de versterkertrappen in een surround-receiver net zo "slecht" zijn als een stereo versterker van 1/3 van de prijs, maar het geeft wel een idee.
Overigens is de DSP-zut niet het duurste in een versterker, dan blijven toch echt de voeding en versterker trappen. Daarom kun je voor een paar 100 euro al complete sets krijgen met DTS-ondersteuning, terwijl in de hogere prijsklassen betere receivers voorkomen, met minder (DSP-)mogelijkheden.
Welke tekortkomingen bedoel je precies? En naar welke CA heb je gekeken?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier